donderdag 21 maart 2024 om 08:15

Fabio Jakobsen spreekt zich uit na voorjaar zonder overwinning: “Niet tevreden”

Video Met een mislukte sprint in de Classic Brugge-De Panne sloot Fabio Jakobsen zijn eerste deel van het seizoen af. De sprinter van dsm-firmenich PostNL zat achter de valpartij in de laatste bocht en was zo kansloos voor de overwinning. Zijn zegeteller staat na twintig koersdagen nog altijd op nul en dus is zijn conclusie na de eerste maanden duidelijk. “Globaal gezien niet tevreden”, stelt hij tegen WielerFlits.

De tweede plaats in Nokere Koerse was een lichtpuntje, maar verder was het in zijn eerste maanden bij de ploeg toch vooral zoeken. Jakobsen heeft nog altijd de power van een topsprinter, maar de ex-ritwinnaar in de Tour moet ook zijn trein en samenwerking met zijn nieuwe ploeggenoten nog zien werken, na zijn overstap van Soudal Quick-Step.

“Kijk, als sprinter wil je winnen. Dat heb ik niet gedaan”, is Jakobsen van mening over zijn eerste seizoenshelft. “We hebben wel veel geleerd, maar je wil winnen. We doen wel veel goede dingen, maar op Nokere Koerse na (daar werd hij tweede, red.) zijn we niet dicht bij de zege geweest. Dat moet beter en dat is iets waar iedereen keihard voor werkt. Ik zelf ook. Daar gaan we nu mee verder. We nemen de positieve dingen mee, en van de negatieve moeten we leren.”

Uit een wedstrijd als de Classic Brugge-De Panne leert hij daarom veel. “Dat bespreken we, hoe we het in de communicatie kunnen doen. Het is zaak om net wat beter samen te blijven. Vlak voor de finale zitten we te vroeg in de wind en raken we elkaar kwijt”, blikt hij terug. “Het is duidelijk nog geen geoliede machine, we komen allemaal uit verschillende ploegen. Iedereen koerst voor het eerst met elkaar. Het is niet dat we al veertig of vijftig koersdagen samen gereden hebben. Dit hoort erbij, maar ik vind het niet erg.”

De slotfase in De Panne was een opeenstapeling, volgens Jakobsen. “We kwamen in De Panne helemaal niet dichtbij. Het was foutje op foutje. Daar ben ik zelf ook onderdeel van. Dat moet beter, maar daar werken we aan”, zegt hij. “Ik zat net te ver in de laatste bocht, daardoor zit ik achter de valpartij. Dat is mijn fout, maar Bram Welten en ik zaten niet in verloren positie. Alleen door die valpartij wel. Je moet op dat moment liever al wat meer voorin zitten. Ik stond helemaal stil, met mijn ketting eraf. Dan is het voorbij. Dat kan gebeuren, het is ook koers. Maar dit was niet de uitslag waar we voor kwamen, en dat is balen.”

Meer drang
De tegenslag uit deze eerste maanden wakkert de drang om te winnen alleen maar verder aan bij de kopman van dsm-firmenich PostNL. “Ik word niet gefrustreerd, maar het moet wel beter. Het vuurtje om te winnen wordt alleen maar groter. Daar ga ik de komende periode aan werken richting de Ronde van Turkije en de Giro, want voor deze uitslagen doe ik het niet”, stelt Jakobsen. “Ik zit tegen topvorm aan, daar moeten we met trainers nog naar kijken. Vanaf hier ga ik verder bouwen, nu ga ik een maandje trainen.”

RIDE Magazine
13 Reacties
20-03-2024 19:42
Jakobsen is vanuit een diep gat terug aan de top gekomen, dus dit drempeltje (een tegenvallende start bij zijn nieuwe ploeg) zal hem echt niet uit het veld slaan. Een rit in de Giro gaat naar mijn verwachting gewoon lukken.
    20-03-2024 20:09
    Ik volg je daarin wel Panache. Zijn voorjaar tot op heden voor een sprinter met zijn status is bedroevend. Maar 1 grote zege kan hem opnieuw lanceren. En als het toch moest blijken dat hij er wat jaren aan een stuk niks meer van terecht brengt, kan ie nog steeds Cavendisch gewijs terug naar Patje. Succes verzekerd.
    20-03-2024 20:21
    Zou het toch niet het einde van een supersprinter zijn .
20-03-2024 20:03
Ook in Nokere Koerse was hij er niet ‘dichtbij’…
20-03-2024 21:10
Al vanaf het begin loopt die sprinttrein voor geen meter en een duidelijke progressie is ook niet zichtbaar. Dat zet je toch aan het denken. Zou het niet zo zijn dat er te veel focus is? Daarmee bedoel ik dat ze het wellicht teveel analyseren en willen sturen waardoor er te weinig ruimte voor intuïtie is?
    21-03-2024 08:54
    Er wordt vaak gewezen naar de sprinttrein, maar die kun je niet als enige de schuld geven. Zelfs zonder trein zou het veel beter moeten. Genoeg voorbeelden, ook in het huidige peloton.
20-03-2024 20:15
Beetje een open deur die kop? Het zou niet best zijn als Jakobsen WEL tevreden zou zijn over zijn voorjaar!
21-03-2024 09:30
Zouden ze daar echt niet moe worden van wéér een analyse, wéér een evaluatie…zou zo maar kunnen dat die fameuse corporatieve benadering van dit clubje niet bij FJ past, precedenten genoeg…
20-03-2024 21:49
Einde verhaal
21-03-2024 07:34
In Turkije zal het wel is prijs zijn. Veel kansen en niet de allerbeste sprinters. Daarna met het vertrouwen van de eerste zege(s) naar de Giro. Daar een rit winnen en zijn jaar ziet er helemaal anders uit.

Redelijk druk programma, benieuwd of hij de Giro uitrijdt. Zit nu op 20 koersdagen en met dit programma aan 54 aan de start van de Tour.
21-03-2024 09:49
Trein loopt misschien niet helemaal maar Jakobsen zelf komt ook nagenoeg nergens aan spurten vd overwinning toe. Het lijkt iets met conditie te zijn, komt gewoon te moe aan. Mwoahjah, misschien pieken ze wel naar de grote rondes, weten wij veel.
21-03-2024 10:37
Ik heb het idee dat de positioneringsissues van Jakobsen redelijk structureel zijn. Vorig jaar in de grotere koersen kwam hij er ook al vaak totaal niet aan te pas. In 'the age' van rappe sprinters die ook nog eens retegoed zijn in positioneren als Philipsen en Kooij verliest Jakobsen het 9 van de 10 keer.
    21-03-2024 17:55
    Daarom is het zo jammer dat hij niet naar Bora is gegaan met Van Poppel als leadout, al was hij dan na de transfer van Roglic wel kansloos geweest voor Tour selectie.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine