Fabio Jakobsen rijdt Giro d’Italia: “Evenepoel voor het roze, ik voor de sprints”

Door , vrijdag 10 januari 2020 om 14:40

Fabio Jakobsen maakt komend jaar zijn debuut in de Giro d’Italia. De 23-jarige Nederlands kampioen voert Deceuninck-Quick-Step aan als het gaat om de massasprints. In een jong team is Remco Evenepoel de kopman voor het klassement, samen met James Knox. “Het is een heel mooie Giro voor sprinters”, vertelt Jakobsen.

De Ronde van Italië is ook meteen het hoofddoel voor Jakobsen. “Daar staat de grootste rode cirkel omheen”, zegt hij voor onze camera. “Iljo Keisse gaat mee als koerskapitein. Daarnaast kan ik in de sprints rekenen op Mikkel Frølich Honoré, Davide Ballerini en Florian Sénéchal. Dat is geen onaardige lead out, denk ik. James Knox en Remco Evenepoel gaan ook mee. Die laatste zal vooral op de eerste roze trui mikken, tijdens de proloog in Budapest. De twee dagen erna zijn er meteen twee sprints en dat zijn al bijna net zo veel kansen als in de Vuelta!”

Afgelopen seizoen won Jakobsen twee etappes in de Ronde van Spanje. Voorafgaand aan de Giro rijdt de jongeling de volgende koersen:

Voorlopig programma Fabio Jakobsen
flag-es Vuelta a Valencia
flag-pt Volta ao Algarve
flag-be Kuurne-Brussel-Kuurne
flag-it Tirreno-Adriatico
Hoogtestage
flag-tr Tour of Turkey
flag-de Eschborn-Frankfurt
flag-it Giro d’Italia

Giro-speerpunten Jakobsen en Evenepoel voor Deceuninck-Quick-Step – foto: Cor Vos


Meer video’s zien uit het peloton?
Abonneer je dan nu op ons YouTube-kanaal!

Dit artikel delen:

22 Reacties

Romāns Vainšteins 10 januari 2020 om 14:49

Zou Jakobsen niet gewoon de voorjaarskern kunnen halen dit jaar ?

Gladiool 10 januari 2020 om 14:56

Mweh. Voor de eventuele sprintkoersen zullen ze hem vast een aantal keer mee willen nemen.

Flip, Asgreen, Ballerini, Declercq, Cavagna, Jungels, Lampaert, Sénechal, Stybar…

Dat zijn er al 9 en dan heb je Steimle eigenlijk ook nog gehaald voor dit soort wedstrijden.

Samlambeej 10 januari 2020 om 15:01

Wordt er ook nog wel eens vantusse gereje in vol koers.

Massimo Bataille 10 januari 2020 om 15:14

Inderdaad, met Jungels, Stybar, Lampaert en eventueel Alaphilippe heb je al genoeg kopmannen. Dan zit je nog met sterke Senechal, Asgreen en Cavagna op de 2de lijn. En dan nog de knechten met Declercq, Keisse en alle nieuwe jongens.
Waarschijnlijk in koersen als scheldeprijs en De-panne dat hij nog een kans krijgt.
Ik heb al gelezen dat Bennett ook graag eens de klassiekers wil betwisten, dus ik zie die eerder naar een Gent-Wevelgem gaan dan Jakobsen

UrbanSteel 10 januari 2020 om 14:50

Dat gaat nog leuk worden tussen Groenewegen en Jakobsen, een knap lang NK sprint op de weg.

Samlambeej 10 januari 2020 om 15:00

Ik mis een laatste snelle man.
Sénéchal of Ballerini kunnen het wel maar zijn geen Morkov of Richeze.

woutie 10 januari 2020 om 16:15

Richeze rijdt nu bij UAE

Jotto-Lumbo 10 januari 2020 om 15:05

Leuk! Zin in de duels tussen Fabio en Dylan. Geen onaardige lead-out inderdaad. Maar de ijzersterke lead-outs die Viviani of Gaviria meekregen is het niet. Een Morkov en Richeze kan echt een sprint voor je winnen. Helemaal als je daar Jungels/Gilbert/Stybar/Cavagna voor hebt zitten. Senechal is ook zo’n sterke man maar een Honore en Ballerini is geen wereldtop in het lead-out werk.

Daar ben ik wel blij mee. De trein Marten, Jansen, Teunissen hoeft daar in ieder geval niet voor onder te doen.

Romāns Vainšteins 10 januari 2020 om 15:16

Leuk ja, tot ze precies elkaars stuur haken en ‘ons’ aantal overwinningen drastisch naar beneden doen storten.

Rawolf 10 januari 2020 om 16:27

Ballerini heeft de snelheid wel, met een masterclass van Morkov onder de riem zou hij weleens de nieuwe topleadout kunnen zijn.

lander luypaert 10 januari 2020 om 15:15

Lekker Evenepoel al druk opleggen :p

AWestie 10 januari 2020 om 15:34

Hij zei in LtD’s podcast vandaag ook dat hij uitkeek naar de laatste dagen van een grote ronde. Gaan ze juist bij de Giro afsluiten met een tijdrit…

Hopelijk mag Fabio snel het criterium van Parijs winnen

Krul 10 januari 2020 om 16:06

Mooi plan van DQS voor de Giro en zie ze nog best wel mooie dingen met deze 3 jonge kopmannen. Jakobsen een sprint etappe, Evenepoel wellicht roze de eerste dagen en Knox top 5?

Rawolf 10 januari 2020 om 16:31

Hierdoor word de Tourselectie ook al aardig duidelijk:

Sam Bennett
Alaphillipe
Jungels
Morkov
Asgreen
Lampaert
De Clercq

Laatste plekje zou ik voor de Giro Cattaneo zeggen en in de Tour word die dan ingevuld door Cavanga (gokje)

Jean Dumas 10 januari 2020 om 16:46

Prima keuzes, al zie ik Jakobsen ook graag in de Tour.

Kannibaal van Schepdaal 10 januari 2020 om 19:43

Bennett is natuurlijk gehaald voor twee jaar Tourkopmanschap, daarna is het aan Jakobsen om zich in de Tour te bewijzen.

Groningen 10 januari 2020 om 16:56

Jong team, jonge kopmannen

IlPirata 10 januari 2020 om 19:57

Evenpoel gaat echt geen podium rijden, of hij moet erg vermagerd zijn deze winter.

Romāns Vainšteins 10 januari 2020 om 20:03

Zolang ‘gaat echt niet’ vergezeld wordt door ‘of’ hangt de ‘ben niet helemaal verbaasd dat’ keihard in de lucht. Mij lijkt het sowieso eens tijd dat iemand hier vertelt tot wanneer hij voor de jongste grote rondewinnaar ooit in aanmerking komt

josi 10 januari 2020 om 20:20

@RV, Daarvoor is hij al te oud.

boenk 10 januari 2020 om 20:28

Wat is hier niet duidelijk aan?

“Die laatste zal vooral op de eerste roze trui mikken, tijdens de proloog in Budapest.”

IlPirata 10 januari 2020 om 21:21

@Romāns Vainšteins

Dus jij denkt dat ie de giro zelfs kan winnen? Flesje champagne op zetten dat hem dat niet lukt?

Headlines

Materiaalzone

Populair