Fabio Jakobsen over doodsangst en rentree: “Augustus is realistischer”
foto: Cor Vos
donderdag 24 december 2020 om 09:02

Fabio Jakobsen over doodsangst en rentree: “Augustus is realistischer”

Fabio Jakobsen hoopt in 2021 weer onderdeel uit te maken van het peloton. In een uitgebreid interview met het AD doet hij zijn verhaal over de zware crash in de Ronde van Polen, de dagen erna en zijn herstel. Maar dus ook over de toekomst op de fiets. “Stiekem hoop ik zelf dat ik erbij ben als er in maart gekoerst wordt, maar het is realistischer dat het augustus wordt”, zegt hij daarover.

De zware valpartij in Polen was op 5 augustus, maar pas enkele dagen later in het ziekenhuis werd Jakobsen wakker. “Ik ben twee dagen kwijt. Ze hebben me die eerste nacht vijf uur lang geopereerd en ik ben aan de beademing gelegd. Maar mijn eerste herinnering na de val is die drie doktoren aan mijn bed. Alles was toen nog vaag en wazig. Een dag later kwamen Delore (zijn vriendin, red.) en mijn vader op bezoek, in een beschermend pak en met een mondkapje op vanwege corona. Ze zijn, samen met mijn moeder, mijn zusje en de psycholoog van Deceuninck-Quick-Step door de ploeg naar Polen gevlogen. Dat ze in zo’n pak voor me stonden is eigenlijk het eerste moment dat ik me bewust werd van de situatie”, vertelt Jakobsen.

“Ik tikte op mijn pols omdat ik wilde weten hoe laat het was. Zeiden ze: het is vier uur op zaterdag. Toen pas besefte ik dat het drie dagen na de val was. En dat ik op de intensive care van een Pools ziekenhuis lag. Daar leggen ze je niet omdat je je scheenbeen gebroken hebt”, aldus de sprinter van Deceuninck-Quick-Step.

Het moment van de valpartij in Polen – foto: Cor Vos

Doodsangst
Dat hij bang was om te stikken, vertelt hij. “Door die canule, een soort buis in mijn keel, maar ook door mijn gekneusde longen. Ik kreeg allerlei soorten medicatie. Daardoor viel ik steeds weg. Dan werden mijn voeten doof, dat trok op naar mijn bekken, daarna begon het in mijn handen en schouders tot onder mijn nek – en dan zakte ik weg. Elke keer dacht ik: daar ga ik. Dit is het, ik ga dood. Was niet zo, maar zo voelde het wel. Dat is een keer of vijftig, misschien wel honderd gebeurd. Ik had doodsangst. Ik lag te knokken, ik ging extremer ademhalen, ik voelde paniek. Dat werkte averechts, want daardoor kreeg ik nog meer medicatie om me rustig te houden, waardoor ik nog vaker wegviel. Het waren de langste dagen uit mijn leven.”

Het uiterlijk van Jakobsen is door de crash en de ingrepen wat veranderd. “Ik heb een soort hazenlip op de plek waar ik het reclamebord heb geraakt en mijn neus ziet eruit alsof ik heb gebokst met Mike Tyson. Maar de schade zit vooral van binnen. Er zijn stukken bot verdwenen, het is één groot litteken. Alleen in mijn gehemelte zaten al tachtig hechtingen. Ze hebben een stuk bot uit mijn bekkenkam genomen en die in mijn kaak gezet. In februari word ik opnieuw geopereerd, dan zetten ze er een implantaten in waarop straks mijn tanden worden geplaatst”, geeft hij aan. Dat gebeurt waarschijnlijk pas in het najaar van 2021.

Rentree
Al vrij snel na de crash werd duidelijk dat Jakobsen weer terug zou kunnen keren in het peloton. Samen met de ploeg is daar een traject voor uitgestippeld. “De volgorde is: eerst herstellen, dan weer een normaal mens worden, dan kijken of ik weer wielrenner kan zijn”, zegt hij. “Ik ben nu zover dat ik om de dag twee uurtjes fiets. Rustig hoor, op koffierondjestempo. Ik heb nog geen sprintje getrokken. Maar ik heb wel weer een schema en ik ben mee geweest op trainingskamp met de ploeg.”

“De dokters en mijn trainer willen geen datum op mijn rentree plakken. Die zeggen: rustig aan, stapje voor stapje”, aldus de Nederlands kampioen van 2019. “Stiekem hoop ik zelf dat ik erbij ben als er in maart gekoerst wordt, maar het is realistischer dat het augustus wordt. Hoe mooi zou het zijn als ik een jaar na de val weer in staat ben om écht mee te doen in de finale?”

Fabio Jakobsen tijdens een van zijn fietsritjes met vriendin Delore – foto: Instagram

Bij een sprinter die hard gevallen is, is het de vraag of hij daarna nog durft te sprinten. Daar twijfelt Jakobsen niet aan. “Ja, maar dat weet ik pas als ik weer middenin een massasprint zit. Het is een voordeel dat ik me niks herinner van de crash zelf. Ik droom er niet over, ik ben niet bang om te vallen. Ik hou me ook voor dat het niet vaak gebeurt dat het zó erg is, dat het statistisch ook weer niet zoveel voorkomt. Ik win niet twee keer de loterij, toch? Als ik wil terugkomen, moet ik durven om in een gat te duiken. Een sprinter die te veel remt, die wint niet.”

Dylan Groenewegen
De rol van Dylan Groenewegen in het verhaal is al breed uitgemeten. De sprinter van Jumbo-Visma is door zijn actie voor negen maanden geschorst. Jakobsen neemt het zijn landgenoot ‘ergens wel kwalijk’. “Hij wist ook dat het een snelle aankomst was, wat de risico’s waren. Voor mij is sprinten meer dan het bordje 200 zien en dan aangaan. Het is niet als kip zonder kop rammen op de pedalen. Hij had moeten nadenken over de gevolgen. We zijn mensen, geen beesten. Dit is sport, geen oorlog waarin alles geoorloofd is”, legt de renner uit Heukelum uit.

De twee hebben inmiddels contact gehad, maar aan een afspraak is Jakobsen nog niet toe. “Ik wil eerst iets meer weten hoe ik eraan toe ben, qua herstelproces. Hoe beter het met mij gaat, hoe beter het ook voor hem is. Hij heeft dit ook niet gewild. En hij krijgt een hoop stront over zich heen van anonieme mensen achter hun toetsenbordje, dat is belachelijk. Ik hoop oprecht dat hij straks weer in de sprints kan doen waar hij goed in is, dat dit straks achter ons ligt”, aldus Jakobsen.

Lees hier het complete interview met Fabio Jakobsen in het AD

RIDE Magazine
60 Reacties
24-12-2020 09:15
Over goede koppen gesproken zeg. Ik hoop dat ook esthetisch alles voor elkaar komt en ook in een andere rol dan winnende massaspurter is Jakobsen een renner die QS gebruiken kan, ik denk dat er een erg goede team player en weg kapitein in huist op termijn.
24-12-2020 09:16
Forzafabio!! Tot snel!
24-12-2020 09:18
Prachtig interview!
24-12-2020 09:22
Sterkte met het algehele herstel!
24-12-2020 09:32
Ik vind dit toch wel backseatdriver talk met een populistisch ondertoontje.
24-12-2020 09:46
Nou nou Dikke Vrouw, dat mag een paar onsjes minder hoor!
24-12-2020 09:51
Mooi interview, hopelijk zien we hem snel terug! Ook fijn dat hij realistisch is mbt Dylan, hoop dat die twee het ook nog goed uit kunnen praten.
24-12-2020 09:51
"En hij krijgt een hoop stront over zich heen van anonieme mensen achter hun toetsenbordje, dat is belachelijk."
24-12-2020 09:54
En ik maar overal lezen dat de betrokkenen zonder uitzondering vol lof zijn over de medische zorg die Fabio in Polen gekregen heeft.
24-12-2020 10:01
Geinig het verschil in titels tussen media.

AD: Jakobsen doet zijn indrukwekkende verhaal: ‘Elke keer dacht ik: dit is ’t, ik ga dood’
Wielerflits: FABIO JAKOBSEN OVER DOODSANGST EN RENTREE: “AUGUSTUS IS REALISTISCHER”
NOS: Jakobsen kijkt alweer uit naar rentree: 'Wil in maart weer meedoen'
    24-12-2020 12:23
    Idd, en nu.nl

    Herstellende jakobsen is nog niet toe aan contact met groenewegen.

    Maar net met welke kop je scoren wilt
24-12-2020 10:05
Als ik dit lees, moet ik spontaan denken aan Lefevere die het voor zijn renner heeft opgenomen zodat Fabio zichzelf volledig kon focussen op zijn herstel, en daarvoor hier aan de hoogste boom mocht opgehangen worden. Misschien niet op de mooiste manier, maar Lefevere heeft wel gedaan wat hij nodig achtte om de belangen van Fabio te verdedigen. Daar zijn Fabio en zijn familie hem ongetwijfeld dankbaarder voor dan mocht Patje zeggen Ach accidents happen, no one’s to blame.

Los daarvan hoop ik uiteraard dat ze in de Tour 2022 weer beiden mogen schitteren in de sprints.
    24-12-2020 10:10
    "Voor z'n renner heeft opgenomen, en daardoor aan de hoogste boom mocht opgehangen worden"? Toch wel een scheve conclusie. Aan de hoogste boom had te maken met de doodverwensing naar DG. "Misschien niet op de "mooiste" manier, is wel zeer zachtjes uitgedrukt. Die LF zou eens een keer tot tien moeten kunnen leren tellen vooraleer hij zich in de media uit.
    24-12-2020 10:12
    Doodverwensing?
    24-12-2020 10:22
    [i]edit wf: ontopic svp[/i]
    24-12-2020 13:14
    Grappig dat bij een artikel over Fabio, zijn val en de nasleep jij meteen aan Patrick moet denken terwijl denk ik alle andere lezers gewoon de aandacht bij de hoofdpersoon kunnen houden. Lefevere werd niet gekapitteld hier vanwege het opkomen voor zijn renner en diens belangen maar zoals je ongetwijfeld weet vanwege zijn uitspraak dat Dylan een moordaanslag had gepleegd. Een statement waardoor vele anonieme idioten zich gesterkt voelden voelden om Dylan, zijn zwangere vriendin en hun verdere familie met de dood te bedreigen. Vervolgens bleek Lefevere een paar wedstrijden verderop weer niet in staat om een sprinter van zijn eigen ploeg die over de schreef ging te veroordelen en legde hij de schuld weer bij anderen.

    Het artikel zelf is zeer indrukwekkend, ik vind het ronduit knap hoe hij de zaken kan terughalen en duiden met zelfs al wat humor. Net als denk ik iedereen in de wielersport hoop ik Fabio weer als volwaardig sprinter terug te zien in 2021.
24-12-2020 10:06
@dikke vrouw - wat een onzin weer. Die doktoren weten wat ze doen, die krijgen vaker patienten op de IC. Enige wat ik me afvraag is, hoe hebben ze in die periode gecommuniceerd met Fabio over deze medicatie. Het lijkt me toch best prima uit te leggen (mondelijk of schriftelijk) aan een patient dat hij telkens medicatie krijgt waardoor hij in een soort roes komt? Als Fabio wist dat de 'roes' er bij hoorde zou hij er minder traumatisch van zijn lijkt me.
    24-12-2020 10:10
    Ah, ik had het AD artikel moeten lezen.

    Was er niemand die je uitlegde wat er gebeurde?
    ,,Nee. En ik kon het ook niet vragen. Misschien was het ook omdat ik erbij lag als een zombie. Alsof ik van de wereld was. Maar ondertussen kon ik over alles nadenken. Ik hoorde en zag wat er om me heen gebeurde.
24-12-2020 10:08
Wat een zwarte dag was het... Hopelijk wordt Fabio weer die oude krijger die het zijn concurrenten lastig gaat maken.

Datzelfde natuurlijk te wensen voor Dylan.
24-12-2020 10:12
Mooi interview met een gozer die ik altijd al zeer oprecht vond overkomen, maar die ik nu nog hoger heb zitten. Zeer realistische kijk op de zaak wat mij betreft.

Het is zeer logisch dat hij zichzelf de vraag stelt waarom Groenewegen op zo’n lompe manier zoveel risico nam. Maar het is ook fijn dat hij zich daarover heen kan zetten en Dylan weer het beste gunt.

Ook het stukje over de schadevergoeding in het interview legt hij haarfijn uit waarom dat zo belangrijk is voor hem, en wat het mogelijk voor zijn toekomst kan betekenen.

Daarnaast het belangrijkste in het interview toch wel dat hij ondanks enige terughoudendheid wel vrij optimistisch is over het halen van zijn oude niveau. Er is op het moment geen renner in het peloton die ik een overwinning meer zou gunnen dan Fabio. Wat zou het heerlijk zijn om deze gozer in de toekomst weer te zien winnen zeg! En wie weet zelfs in het shirt van Jumbo met Groenewegen als leadout haha. ;)
24-12-2020 10:28
Rillingen bij het lezen van het (AD) interview. Complimenten aan Thijs Z., dat mag ook wel eens gezegd worden.

Hopelijk wordt hij snel weer "renner". Dat zou het allerbeste zijn voor iedereen.

En voor de rest spreekt hij zich ook heel duidelijk uit over het "wild-west" in het sprinten. Wat er wel kan en niet, maar ook wat er wel en niet wordt bestraft door de wedstrijdjury's. En vooral ook de willekeur daarin, en wat dit voor gevolgen heeft.

Persoonlijk hoop ik dat dit met name voor de UCI en de wedstrijdorganisatie nog een vervelend staartje krijgt. Want waar Dylan heel duidelijk heeft aangegeven dat hij er helemaal kapot van is, heb ik dit besef nog altijd niet teruggezien bij UCI en organisatie van de Ronde v Polen.
    24-12-2020 10:35
    En hij spreekt zich ook duidelijk uit tegen de organisatie. 'Laat me duidelijk zijn: mijn verwondingen zijn óók zo erg door de hoge snelheid en de hekken.'
    24-12-2020 10:50
    +1. Hoop echt dat de uci en ronde van Polen zich toch eens flink achter de oren gaan krabben.
    24-12-2020 11:35
    Ah, deel 25 in het UCI/organisatie/sprintersmentaliteit riedeltje waarbij de rol van Groenewegen steeds meer naar de achtergrond wordt geduwd.
    24-12-2020 13:36
    Deel,
    doe een keer de moeite om het artikel van het AD open te klikken, dat kan gratis. Mochten je gratis premium artikelen op zijn, kun je even je cookies wissen volgens mij. Of gewoon betalen.

    En als je zover komt, dan zie je dat niemand de rol van Groenewegen naar de achtergrond duwt. Niet Fabio, niet Dylan zelf. En ook ik wijs gewoon Dylan aan als hoofdschuldige. Net als iedereen hier op WF volgens mij.

    Maar je leest daar ook hoe Jakobsen aan kijkt tegen de UCI, organisatie en wedstrijdjury's. In Polen, maar ook in het verleden. En dat ligt genuanceerder dan jij laat blijken in je comment als "Ah, deel 25 in het UCI/organisatie/sprintersmentaliteit riedeltje waarbij de rol van Groenewegen steeds meer naar de achtergrond wordt geduwd."

    Hopelijk doe je die moeite...
    Fijne feestdagen!
    24-12-2020 16:08
    Je kan het zelfs in Incognito mode lezen ;)
    24-12-2020 16:30
    Prima interview van Zonneveld dat de hele casus ook voor buitenstaanders toegankelijk maakt. Schrijven kan hij wel, ook in zijn populistische windvaanartikeltjes staat het altijd prima opgepend.
    24-12-2020 16:47
    Eens Romans. Zou hem ook graag weer op ES horen, samen met Danny en het liefst ook Boogie erbij. Wishful thinking.
24-12-2020 10:35
Wauw, wat een harde kop. En wat een realisme ten aanzien van Groenewegen. Ik hoop dat hij weer echt mee kan gaan doen op zijn oude niveau. Naast dat ik hem dat naturlijk gun, komt dat ook de verhouding tussen hem en Groenewegen uiteindelijk ten goede... En dat leidt hopelijk er weer toe dat Groenewegen ook weer terug kan komen op niveau.
24-12-2020 11:15
Prachtig interview
24-12-2020 11:17
Wie prent hem in ,denk die brulboei ,dat Groenewegen het schuld is , Vent als je een man bent dan geef je eerlijk toe dat je in een gat wilde duiken die er niet was en dan een collega aan de hoogste boom op hangen ,door iets waar je zelf schuld aan bent
    24-12-2020 11:19
    Haha
    24-12-2020 11:28
    Zo'n comment kan toch ook echt niet, Damn.
    24-12-2020 11:30
    Ik vind dat de domme inhoud wel mooi geaccentueerd wordt door de 24 taalfouten.
    24-12-2020 11:45
    Zoveel doms in drie zinnen, het is niet te bevatten.
    24-12-2020 17:34
    Feitelijk geeft Jakobsen zelf ook al aan dat hij de schuld van zijn letsel meer wijt aan de gebrekkige kwaliteit van de dranghekken (en dus aan de organisatie/UCI) dan aan Groenewegen. Hij laat immers duidelijk blijken er niet bang voor te zijn om opnieuw in massasprints met Groenewegen te strijden maar zegt letterlijk wel te zullen afhaken als de dranghekken gevaarlijk zijn. Veel duidelijker wordt het dus niet. Ik vermoed dat hij het alleen niet expliciet zegt om zijn juridische kansen op een schadevergoeding niet te schaden. En dat valt aan de ene kant te begrijpen maar is aan de andere kant ook jammer.
24-12-2020 11:42
Mooi openhartig interview!
Wel mis ik de vraag naar de rol van Lefevere. Hij heeft een duidelijke mening over de zogenaamde keyboardwarriors, maar de aanstichtende rol van zijn teambaas blijft buiten schot. Ik kan begrijpen dat hij zich hier gereserveerd over op zal stellen, maar de vraag is vanuit journalistiek oogpunt wel waardevol in mijn optiek.
    24-12-2020 11:50
    Het zou zo maar kunnen dat Zonneveld die vraag effectief heeft gesteld en dat Jakobsen met een veelbetekenend gegeneerd lachje en "geen commentaar" antwoordde ;-)
24-12-2020 11:51
Mooi interview. Goed om te lezen dat het naar omstandigheden zo goed met hem gaat. Heel zuur dat hij dit heeft moeten meemaken, maar mooi dat het hem ook positieve dingen heeft gebracht. De band met zijn partner, familie en vrienden. Ik hoop dat Fabio nog vaak even bij zijn opa en oma langs kan gaan.
24-12-2020 11:57
Er staat gelukkig duidelijk een bronvermelding in maar hier wordt wel het halve artikel letterlijk overgenomen. Ben benieuwd hoe dit journalistiek zit. Hopelijk maken jullie hier afspraken over met het AD want anders is het geld verdienen over de rug van een ander.

Overigens doen de NOS, IDL, etc. hetzelfde hoor.
    24-12-2020 12:04
    My thoughts. Ben wel benieuwd hoe dat zit en of dat zomaar mag.
    24-12-2020 12:50
    Wielerflits doet toch altijd knippen en plakken?
    24-12-2020 12:59
    Helemaal mee eens. Zeker omdat dit een premium artikel betreft en het in de papieren krant staat. Zag dezelfde discussie op Twitter ook al voorbij komen.
    24-12-2020 13:21
    Wat houdt dat premium dan in? Ik kan het als niet-abonnee namelijk wel lezen.
    24-12-2020 14:52
    @martino daar kun je er 3 van lezen per maand gratis. Rest alleen voor abonnees.
24-12-2020 12:14
Pff, heftig om te lezen. Als je tot je door laat dringen wat hij heeft ervaren toen hij weer bij kwam, of hoe de eerste aanblik voor Senechal moet zijn geweest....als ik dit zo lees, kan ik me moeilijk voorstellen dat hij er volledig bovenop zou komen. Nog een lange weg te gaan!
    24-12-2020 16:27
    Senechal kan nog wel eens de engel van dienst zijn geweest door Fabios bloed eruit te laten lopen. Moet je nagaan dat die gast sindsdien nog steeds met kopzorgen zit of hij dat had moeten doen. Ik zou er van uitgaan dat hij hem gered heeft eigenlijk.
24-12-2020 14:51
Echt een bloedhekel aan de zogenaamde kerstinterviews in de dagbladen - luie journalistiek - maar deze is om door een ringetje te halen. Urgent, stijlvol en met humor. Wat een keiharde kop zit daarop en wat kan Jakobsen goed zijn woorden vinden. Ook, of juist, mbt Groenewegen, hard maar fair.
24-12-2020 16:29
Mooi interview waarin Jakobsen eigenlijk een heel mooi voorbeeld aangeeft waarin het goed afloopt, namelijk Groenewegen vs Naesen. Niet bestraft, niets gebeurd omdat Naesen niet in het gat duikt. Nu denkt Groenewegen met een klein kwakje weg te komen, lees winnen, Jakobsen heeft lef en duikt er wel in met alle gevolgen en 9 maanden schorsing. Bennet in de Vuelta, Sagan in de Tour enz. doen redelijk hetzelfde met gelukkig geen valpartijen tot gevolg en er volgt een lullig strafje. Organisatie wordt niet kritisch bekeken en sowieso vooraf het parcours niet. UCI/betreffende jury hanteren geen duidelijke regels. In bijvoorbeeld ijshockey heb je een twee minuten penalty als straf, maar vloeit er bloed dan is het minimaal 5 minuten. Dus Dylan mag 9 maanden krijgen, maar straf de rest ook duidelijk zodat het weg gaat uit de sport.
    24-12-2020 23:58
    "Klein kwakje" ? Mijn god, na al die tijd nog steeds dat wegkijken en vergoelijken. Uit een klein kwakje kwam jij voort maar uit een grote vuile kwak zullen we nog rechtszaken zien voortkomen. Daarom wil Fabian ook niet in direct gesprek met DG. En terecht.
24-12-2020 20:59
Sprint straight. Don’t close the door, cause it’s awfull to get between the door. May the best one who sprints fair win the game!

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine