Fabian Cancellara: “Jumbo-Visma is dominant, maar dat zorgt ook voor luxeprobleem”
foto: Cor Vos
woensdag 1 maart 2023 om 11:19

Fabian Cancellara: “Jumbo-Visma is dominant, maar dat zorgt ook voor luxeprobleem”

Fabian Cancellara heeft zich in zijn column voor Cyclingnews lovend uitgelaten over Jumbo-Visma, maar de oud-renner plaatst toch ook een kanttekening bij de suprematie van de Nederlandse formatie. “Het zorgt ook voor een luxeprobleem. Voor wie gaan ze straks rijden?”, schetst de Zwitser.

Angstaanjagend sterk. Zo beoordeelde de concurrentie het zeer dominante optreden van Jumbo-Visma in het Vlaamse openingsweekeinde. Bij de seizoensstart heeft de klassieke kern de concurrentie direct te kijk gezet. Niet alleen met twee zeges in hun eerste twee wedstrijden, maar vooral met een koerswijze waarmee de wil van geel-zwart de wet in de koers is. Dylan van Baarle won Omloop Het Nieuwsblad, Tiesj Benoot was de beste in Kuurne-Brussel-Kuurne.

Cancellara gaat uitgebreid in op de waardeverhoudingen en de dominante positie van Jumbo-Visma. “De ploeg reed erg sterk, maar nog belangrijker: de renners wisten op meerdere manieren gebruik te maken van hun overwicht in de koers. In Omloop Het Nieuwsblad hadden ze de koers echter onder controle en domineerde Van Baarle de finale. In Kuurne-Brussel-Kuurne anticiperen ze dan weer vroeg, waardoor Benoot en Van Hooydonck in de goede groep terechtkwamen.”

Jumbo-Visma lijkt helemaal klaar voor de belangrijkste voorjaarskoersen. “En toch is het heel interessant als de ploeg straks in de sterkste opstelling aan de start zal verschijnen van een koers. Er is dan namelijk een luxeprobleem, want voor wie gaan ze dan rijden? Op dit moment zijn ze aan het winnen en dat is leuk en aardig, maar er komt straks nog een renner bij die misschien wat vrijheid zal wegnemen bij een Van Baarle en Benoot”, doelt Cancellara op Wout van Aert.

Minder vrijheid met Van Aert?
De Belg begint maandag in Tirreno-Adriatico aan zijn seizoen en mikt dit voorjaar op Milaan-San Remo en met name de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix. “Met Van Aert in de ploeg zal de manier van koersen van Jumbo-Visma misschien wel veranderen. Van Baarle en Benoot krijgen dan wellicht minder vrijheid om te koersen, twee renners die zelf ook de Ronde van Vlaanderen kunnen winnen.”

“Misschien trekken ze maar met één kopman naar de Ronde van Vlaanderen. Wout is al een keer dicht bij winst geweest en het is een wedstrijd die hij erg graag wil winnen. Of misschien spelen ze wel opnieuw de ploegkaart en gaan ze voor meerdere opties. Hoe dan ook, Wout zal niet weer tweede of derde willen worden in de Ronde. Als er teamorders zijn, zullen jongens als Van Baarle en Benoot zich misschien moeten opofferen. Het is een mooie situatie voor Jumbo-Visma, maar het is tevens een uitdaging.”

“Sterkte van de ploeg zorgt misschien ook voor twijfels bij Wout”
Cancellara probeert zich tot slot te verplaatsen in Van Aert. “Voor Wout is er in elk geval stof tot nadenken. Dat de ploeg zo ontzettend sterk is, dat zal hij leuk hebben gevonden, maar het zorgt misschien ook wel voor gezonde twijfels. Hij heeft wellicht het gevoel dat hij nu op stage nog harder zal moeten werken om in topvorm te geraken. Het is duidelijk dat zijn ploeggenoten niet stil hebben gezeten.”

RIDE Magazine
30 Reacties
Sorteer op:
1 maart 2023 11:50
Ik denk niet dat Benoot en Van Baarle nu gaan rebelleren tegen de ploegtactiek als Wout er bij komt. Waar hij wel gelijk in heeft is dat je deze tactiek enkel kan gebruiken als je met 4-5 troeven speelt die allemaal op eenzelfde lijn staan en je als ploeg uitstraalt dat het je echt niets kan schelen wie van die 4-5 renners de zege binnenhaalt. Terwijl je met Van Aert wel een échte kopman hebt en dat weten de anderen ook.
Zullen Benoot of Van Baarle ook in RVV mogen doorrijden als ze in een groepje met Mohoric, Wellens en pakweg Alaphilippe op kop komen?
    1 maart 2023 11:58
    In zo'n scenario is het juist ook beter om niet mee te rijden (en dat kan dan ook als renners als Nathan, Laporte en Wout nog erachter zitten), want dan verspil je geen extra energie en de anderen wel. Daarnaast is Flip natuurlijk een veel betere sprinter, net als Wellens.
    1 maart 2023 12:03
    Waar lees jij eigenlijk dat Cancellara stelt dat Van Baarle of Benoot zouden gaan rebeleren?
    1 maart 2023 12:21
    Ik denk wel dat ze het aggressief en dominant koersen iets meer doordacht zullen moeten doen in aanwezigheid van MvdP, Pogacar, Flip etc.

    Als JV opnieuw vroeg in de wedstrijd de schifting maakt en in overtal is; dan gaan die toppers nog aan boord zijn. MAW de kans is reëel dat wanneer die mannen er vervolgens nog een lap op geven, dat de "nevenkopmannen" van JV in 1 klap weg zijn.

    Die situatie heeft zich het afgelopen weeken nooit voorgedaan omdat elke nevenkopman van JV even sterk bleek als de kopman van de andere ploegen.

    Het zal zaak zijn om tussen de cruciale punten Van Baarle-gewijs mannen vooruit te sturen.
1 maart 2023 12:00
Goede analyse van Cancellara.
    1 maart 2023 12:42
    Klopt geen onzin maar wel een analyse die jij en ik ook hadden kunnen maken toch?
    1 maart 2023 14:32
    @wheely
    Ja, dat ook wel weer. Maar het is een rationele analyse, zonder de vooroordelen, partijdigheid en sentimenten die je hier ook wel eens tegenkomt;-)
1 maart 2023 14:12
Cancellara redeneert even langs Laporte heen die natuurlijk in de ronde en Roubaix de aangewezen man in om slepend mee te zitten in de anticipatie. Die is wel snel. Met Benoot sowieso en mogelijkerwijs van Baarle zal de tegenstand durven door te rijden en zit van Aert genaaid.
1 maart 2023 13:01
Ik lees hier nu al een paar keer dat de concurrentie Jumbo Visma “angstaanjagend sterk” vond. Is dat ooit echt uitgesproken of is dit een fantasietje van de redactie? De andere ploegen hebben allemaal wel gezien hoe sterk de ploeg is, maar om dan openlijk te gaan stellen dat je er angst voor hebt is nog wel een stap verder. Angst voor de tegenstander is vanuit sportpsychologisch standpunt een no go. Het zou me verwonderen als er zich ploegen echt in die zin uitgesproken hebben.
1 maart 2023 11:33
Die luxeproblemen zijn wat ze zijn: luxeproblemen. Denk dat SQS of Alpecin Fenix maar al te graag in de flow zou willen zitten van Jumbo. Lijkt alsof ze ondanks dat ze de koers zo vroeg in handen nemen het ze nauwelijks moeite kost.
1 maart 2023 12:24
Wout Van Aert zal in San Remo terecht de absolute kopman zijn. Maar ik denk dat Van Baarle in De Ronde en Roubaix op gelijke hoogte staat. Voor Van Aert kan dat wel degelijk een probleem zijn indien hij zelf de benen heeft om te winnen (Van Baarle is immers geen afwachter maar anticipeert), terwijl het voor de ploeg juist fantastisch uitkomt. Ben het met Cancellara eens dat er een hoop te managen valt om alle neuzen dezelfde kant op te laten wijzen en iedereen tevreden te houden.
1 maart 2023 12:48
Wolfpack heeft ook altijd gefunctioneerd met 3 of 4 kopmannen. Tom Bonnen heeft er niks minder om gewonnen. Komt bij dat de schaduw kopmannen van JV al gewonnen hebben, afgelopen weekend. Scenario kon niet beter vooralsnog. En als iedereen het elkaar gunt, dan valt er niets te managen. Van Baarle had id Omloop heus niet gewacht op WVA. De koers wijst zichzelf. Kans is prima aanwezig dat in 1 vd monumenten de andere ploegen achter van Baarle, Benoot of Laporte aan moeten, om zo Van Aert in een zetel af te leveren.
    1 maart 2023 12:59
    Je vergeet de twee rondes van Vlaanderen waar Devolder won ;)
1 maart 2023 13:06
Ik denk dat er voor Van Baarle in bv. de Ronde van Vlaanderen niet veel verandert. Als Van der Poel of Pogacar daar vol gas een heuvel op sprinten dan gaat hij nooit kunnen volgen. Voor hem zal het daar dus sowieso anticiperen zijn. Als hij dan al voor op zit en daarna komt er een groepje met Van Aert bij dan vergroot dat de winstkansen voor het team alleen maar. Eerst moet je in die situatie komen en als je dan in die situatie zit dan kun je de keuze maken om bv. Van Baarle te laten rijden zodat Van Aert zich kan sparen, of je kunt Van Baarle gebruiken om aan te vallen zodat de rest er achter moet rijden en Van Aert zich kan sparen.
1 maart 2023 13:09
Zo ingewikkeld is het niet: Van Baarle kan wat vroeger aanvallen en Van Aert kan zich volledig op zijn grootste concurrenten richten. Beiden zitten dan in een positie waarin ze niet het meeste werk hoeven te doen, zodat ze meer energie overhouden om de koers te kunnen winnen. Nou zijn Pogacar en Van der Poel natuurlijk wel mannen die graag vroeg de aanval kiezen en dan kunnen alleen de allerbesten mee. Als dat alleen Van Aert is, kan hij eventueel kiezen om niet mee te rijden wanneer Van Baarle er niet ver achter zit.
1 maart 2023 13:15
Vlaanderen en Roubaix zijn koersen waarin het niet zo enorm moeilijk is om te winnen als je de beste in koers bent. Zie niet in waarom een betere ploeg tégen Van Aert zou werken.

Hij heeft de Ronde en Roubaix trouwens al meerdere keren aangevat als enige kopman van zijn ploeg en wist toen niet te winnen. Misschien moet je het dan eens op een andere manier durven spelen?

En voor TJV speelt het natuurlijk geen rol of Van Aert wint of een andere van hun renners. Dat was vroeger bij Quick-Step wel anders waar grote publiciteitsvanger Boonen absoluut moest winnen.
    1 maart 2023 16:06
    Voor TJV speelt het geen rol, voor Van Aert die zijn palmares wil aandikken zou het dik balen zijn als Van Baarle RVV wint en Laporte iedereen op een hoopje rijdt in PR!
1 maart 2023 14:05
DeCauwer en alle andere Vlaamse journalisten kunnen blijven jammeren en zeuren, maar ze bepalen de tactiek niet van TJV. Als Van Baarle of Laporte voorop rijden of zelfs betere benen hebben, dan is het voor hen en dan volgt Van Aert het ploegbelang.
1 maart 2023 16:40
Bij WVA blijft het in de monumenten toch wachten op een echt waagstuk, een offensief van ver, een Calais-achtig exploot, waardoor zijn ploegmaats voor hem mogen gaan afstoppen, ipv andersom. Ik hoop er echt op.
    1 maart 2023 20:38
    Eens. Is ook niet een zo dom. De keren dat Wout zelf het initiatief nam (Strade 2020, Calais rit, PN 2022 etappe 1, Omloop 2022, E3 2022) hebben ook betere resultaten opgeleverd dan de keren dat ie het uit wou laten lopen opeen sprint (WK 2022, WK2021, MSR 2022) hoewel er natuurlijk uitzonderingen zijn (MSR 2020 en GW 2021 waar hij de sprint wel won, hoewel hij daar wel als enige meesprong met een aanval of zelf ook het initiatief had genomen) en (GW 2020, waar hij wel weg probeerde te rijden maar het niet lukte). Dat hij niet bang hoeft te zijn voor een sprint omdat zijn sprint beter is dan veel van (niet altijd van al) zijn concurrenten betekent niet dat hem laten sprinten een doel moet zijn. Alleen ben je toch wel veel zekerder.
1 maart 2023 12:42
Wolfpack heeft ook altijd gefunctioneerd met 3 of 4 kopmannen. Waarom Bonnen heeft er niks minder om gewonnen. Komt bij dat de schaduw kopmannen al gewonnen hebben.
    1 maart 2023 14:01
    Kopmannen, schaduwkopmannen... geef het maar een naam. Boonen heeft zeker monumenten niet kunnen winnen doordat hij in het ploegspel gevangen zat. Verschil met Van Aert was alleen dat Boonen op dat moment al een mooi palmares in die grote wedstrijden had uitgebouwd. Van Aert komt vanuit een situatie waarin hij een paar jaar geleden te zwak omringd was nu terecht in een situatie waarin de enorme sterkte van de ploeg in de breedte ook wel eens in zijn nadeel kan gaan werken als ploegmaten in een beslissende vlucht terecht komen in een Ronde of Roubaix. Aan het einde van de dag blijft de koek even groot, de duidelijk gestegen winstkansen van Jumbo (Benoot, Laporte, Van Baarle...) werken niet alleen in het nadeel van de concurrentie.
1 maart 2023 15:33
Het is buitengewoon onverstandig om in zulke klassiekers op één paard te wedden. Natuurlijk is Van Aert de kopman, maar wanneer Jumbo kans ziet om via een solo van Van Baarle te winnen, dan moeten ze die kans natuurlijk niet laten liggen. Het is ook niet vanzelfsprekend dat Van Aert zijn grootste concurrenten wel even uit het wiel sprint, dus is de aanval de beste verdediging voor Jumbo.
1 maart 2023 12:00
Bla Bla Bla.
Ik kan me voorstellen dat een prima donna als Cancellara niet graag in die situatie had gezeten.

JV heeft gewoon de "wolfpack" tactiek naar een hoger niveau getild. Alle halve en hele kopmannen zijn dankzij de ploeg in een winnende positie kunnen komen en hebben vaak kunnen afwerken; iets waar ze ws in een ander team niet aan toegekomen waren. Waarom zouden ze nu door de retour van WVA plots met een andere mindset gaan rijden?

En vooral: waarom zou WVA plots het ploegaspect anders gaan waarnemen? Hij is net de verpersoonlijking van een teamplayer als je ziet welke rol hij speelt in rondes.
    1 maart 2023 14:14
    Is dat wel zo Gelei dat iemand als Wout onbeperkt zich gaat of kan wegcijferen voor de ploeg? Want in de tdf moet hij als het nodig is de kopman voor het geel ondersteunen, maar daarnaast kreeg hij (naast zijn loon) ook sportieve zoethouders. Redelijke vrijheid in de tdf, veldrijden en in het Vlaamse voorjaar het kopmanschap. Gaat hij nog blij zijn bij Jumbo als ze doodleuk de ondersteuning die ze initieel hebben aangetrokken voor hem, doodleuk gelijk stellen aan hem in die koersen? Als anderen van Jumbo in één of twee monumenten scoren en hij zat door de ploegtactiek elke keer vast dan weet ik het niet zo zeker om eerlijk te zijn.

    En jumbo doet het heel goed momenteel, maar dat ze anderen hun tactieken naar een hoger niveau hebben getild, het totaalwielrennen hebben uitgevonden en al het andere in superlatieven dat ze doen. Komaan he, ze hebben het openingsweekend gedomineerd en niet alle komende echte klassiekers en de monumenten. En daarbij, de echte spelers voor de knikkers moeten ook nog hun Acte de présence geven , Mathieu, Pogacar, Alaphillipe om er drie belangrijke te noemen.


    1 maart 2023 17:53
    @ken dcq

    Ze weten bij JV dat enkel WVA athletisch z'n voet kan zetten naast MvdP &Pogacar. Dus nooit zullen Laporte en V Baarle gelijkgesteld worden.
    Er zal ook nooit verwacht worden dat hij met een ander JV in het wiel een gat zal toekletsen. Een teamplayer zijn staat niet gelijk aan knecht worden.
    Maar als pakweg Laporte met Flip weg is, gaat hij echt wel de benen stil houden hoor.
1 maart 2023 15:32
Pogi en VDP hebben ook gewoon minder ploegmaats om vooruit te sturen, dus gaan wellicht vanaf de Koppenberg alle registers open trekken. Van Baarle voorop werd vorig jaar vrij eenvoudig opgerold. Zal vooral zaak zijn voor Van Aert om te maken dat ie mee is vermoed ik.

Roubaix is een ander paar mouwen.
1 maart 2023 16:26
Iedereen zit te fantaseren hoe JV het moet aanpakken. Maar de vraag die ik wel leuk vind : hoe moet de concurrentie het aanpakken?
1 maart 2023 17:15
Nee hoor iedereen kent zijn plek en rol binnen het team, de sfeer is ook goed
1 maart 2023 17:13
De Cauwer is geen journalist.

Reacties zijn gesloten.