Tour 2019: Extra materiaalpost in nieuwe slotkilometer La Planche des Belles Filles

Door , donderdag 11 juli 2019 om 08:18
Tour 2019: Extra materiaalpost in nieuwe slotkilometer La Planche des Belles Filles

foto: Cor Vos

Een nieuwigheidje in de Tour de France vandaag. In de onverharde slotkilometer van La Planche des Belles Filles zullen twee materiaalposten worden ingericht, waar ploegen een mecanieker mogen neerzetten met in iedere post twee reservefietsen.


De beklimming van La Planche des Belles Filles is met een kilometer verlengd over een grindpad. De onverharde weg naar de nieuwe top heeft plekken waar het stijgingspercentage piekt tot 24%. Volgwagens moeten al op negenhonderd meter van de finishboog het parcours verlaten.

Doordat het grindpad de kans op lekke banden vergroot en de volgwagens niet kunnen assisteren, worden er dus twee materiaalposten ingericht. Naast fietsen mogen ploegen ook reservewielen meenemen.

Dit artikel delen:

31 Reacties

hartstikkebedankt 11 juli 2019 om 08:22

Ik vind het aan de ene kant wel geinig maar omdat het grind is, is de kans op lek (= pech) een stuk groter en dat vind ik minder. Heb liever dat het aankomt op de sterkste klimmer die wint.

Wheely 11 juli 2019 om 08:42

Zou Wout zijn cyclocrosser hebben klaarstaan?

Roest 11 juli 2019 om 08:42

Een fietswissel is zeker niet toegestaan? Met bijvoorbeeld sterkere banden of zoiets? Ben geen expert dus weet niet of dit ook zin zou hebben..

Geronimo 11 juli 2019 om 09:11

https://www.youtube.com/watch?v=BWcSKSzSuyI
Ja, sterkere banden helpen. Onverhard stuk is vrij kort, maar er zullen er sowieso mannen pech hebben.

Polleke 11 juli 2019 om 08:47

Het ‘ onverhard’ spook is dus hier ook opgedoken…van ellende weten ze niets beter te verzinnen om hun koers van de vreselijke vervelingsdood te redden….

Barry Batsbak 11 juli 2019 om 11:55

Je zou denken dat deze slotklim al wel voldoende spektakel moet kunnen bieden.

west 11 juli 2019 om 08:47

Twee materiaalposten in de laatste kilometer. Dus max. 333 meter bergop sprinten op je fietsschoentjes.

Secondant 11 juli 2019 om 09:03

Stukken van 24% op een onverhard wegdek.. Daar gaan renners tijd verliezen. Punchers als Yates en de echte pocketklimmers als Bernal en Quintana kunnen hier best nog 20-30 seconden pakken op de toch wat zwaardere klimmers als Thomas en Kruijswijk

Jotham Schoonhoven 11 juli 2019 om 09:28

Nairo is zijn punch helemaal kwijt. Doordat hij veel te traint op hoogte. Thomas had vorig jaar juist een hele goeie punch. Ik ben het met je eens dat dit totaal geen klim is voor kruiswijk. Juist daarom verwacht ik een aanval van hem vanaf de voet. Hij kan ds

Wheely 11 juli 2019 om 09:37

Volgens mij zijn lichtere mannen juist in het nadeel bij onverharde stukken, minder tractie.

john 11 juli 2019 om 09:23

Dus ze weten nou al dat het lekke banden gaat regenen

veteraan 11 juli 2019 om 09:33

Je zult maar maanden toegeleefd hebben naar een goede tour en op de laatste kilometer van een etappe ter wille van de sensatie voor organisatie en toeschouwers zodanig pech hebben dat al je ambities het grind in worden geboord

Merlinappa 11 juli 2019 om 09:43

Overdrijven is ook een vak zeg. Zelfs als je lek rijdt kan je prima op een zachte/platte tube doorrijden over gravel, helemaal als je toch maar 10/15 in het uur gaat. Nog meer grip ook ;)

aardappeljager 11 juli 2019 om 09:34

Mountainbike klaarzetten?

Barry Batsbak 11 juli 2019 om 11:58

Dit was het eerste dat mij ook te binnen schoot.

KennyKlimmen 11 juli 2019 om 09:41

Fietswissel moet volgens mij wel kunnen. Maar waar ga je die doen en hoe ga je de opgelopen achterstand inhalen. Vanuit stilstand starten op een bizar steil stukje lijkt me ook ondoenlijk…..

Maenhout 11 juli 2019 om 11:48

Niet ver voor de “oude” finishlijn is een klein stukje naar beneden. Daar kun je wisselen, een stuk steile verharde weg nemen en dan dat laatste stukje op gravel doen.

Merlinappa 11 juli 2019 om 09:45

Beetje overdreven lijkt me, zó snel rij je over het algemeen niet lek, en het is echt geen slechte strook. Zal vooral voor de zekerheid zijn gezien de ploegautos niet mee mogen.

vincenzo 11 juli 2019 om 09:55

Lopend verder met de fiets aan de hand verlies je op zo’n steil stuk niet heel veel tijd ….

nickdt 11 juli 2019 om 11:17

Idd, en het mag ook na pech, kijk maar naar Froome aantal jaar terug.

josemanuelfuente 11 juli 2019 om 10:04

Mag er daar ook publiek staan?

BW52 11 juli 2019 om 10:21

Beetje circus lijkt me

Groningen 11 juli 2019 om 10:56

Laat die laatste kilometer dan gewoon weg. Voor 24% op een onverharde weg ga ik wel mountainbike kijken, heeft met wielrennen niet veel meer te maken

Gelei 11 juli 2019 om 12:13

Amen.

bosstime 11 juli 2019 om 11:20

laatste stuk en finish is geasfalteerd (Incl stuk van 24%)

Nylz 11 juli 2019 om 12:50

Weinig asfalt in het laatste stuk hoor, heb de meesten gewoon met de fiets in de hand naar boven zien lopen (mezelf incluis).

argos 11 juli 2019 om 11:35

Waar is de UCI die parcoursen controleert?
Waar zijn de ploegleiders die moeten eisen dat deze onzin uit de etappe wordt gehaald.?
Waar zijn de renners die maar met zich laten sollen?

AWestie 11 juli 2019 om 11:47

Doet me denken aan de Giro van vorig jaar(?) waar iedere ploeg een poppetje op een motor mee kreeg op een finish bergop. Viel toen dramatisch uit voor George Bennett.

Robin Rose 11 juli 2019 om 11:54

Geld er hier de regel niet bij pech in de laatste 3 km = zelfde tijd?

GroeneTrui 11 juli 2019 om 11:55

Op een kilometer goed grind ga je je niet plotseling zo snel lek rijden hoor. Als het nu nog vol met stenen zou liggen dan ja, maar nu hebbe ze er zelf deze ochtend nog onderhoud gedaan dus dat zal wel meevallen.

delgado 11 juli 2019 om 12:27

Het ergste van al is dat dit enkel weer maar de voorstanders van kortere etappes in de hand gaat werken, onder het mom “het is te zwaar”. Terwijl dit er natuurlijk niks mee te maken heeft.

Zonet ook weer een opiniestuk van Vandegoor gelezen op Sporza. Over een “Tour op mensenmaat”. Wat een onzin.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.