Experiment: Victor Campenaerts sliep anderhalve week op 4.600 meter hoogte

woensdag 27 mei 2020 om 10:23
Experiment: Victor Campenaerts sliep anderhalve week op 4.600 meter hoogte

© Cor Vos

Werelduurrecordhouder Victor Campenaerts hield tijdens de corona-lockdown een hoogte-experiment van acht weken. Achteraf deed de NTT-renner een test in functie van de Olympische tijdrit en haalde zijn beste gemiddelde wattage over twintig minuten ooit. In een YouTube-video analyseert hij het experiment, samen met onder meer bondscoach Rik Verbrugghe en NTT-manager Bjarne Riis.

Campenaerts’ hoogtestage ging als volgt: Vanaf 23 maart tot begin april dreef hij de hoogte in zijn tent bij hem thuis op van 2.000 meter naar 4.600 meter. Nadien bleef hij anderhalve week slapen op die 4.600 meter, gevolgd door een relatieve rustperiode  (van 13 tot 26 april). In de derde fase stonden drie zware trainingsweken op het programma, met als ultieme doel op 21 mei een tijdritsimulatie van twintig minuten in de Ardennen.

Tijdens die test haalde de werelduurrecordhouder zijn beste gemiddelde wattage over twintig minuten ooit en hij brak zijn Functional Threshold Power-record. Die FTP-test staat voor het gemiddelde wattage dat je een uur lang kan aanhouden. Campenaerts haalde 398 Watt. Hij deed daarbij bijna vijf procent beter dan bij zijn vorige record, dat hij neerzette op de WK-tijdrit in Innsbruck in 2018. Daar pakte Campenaerts brons.

Na afloop analyseerde Campenaerts zijn experiment in het gezelschap van onder meer Bjarne Riis, zijn ploegmanager bij NTT, en Belgisch bondscoach Rik Verbrugghe. Riis gaf aan onder de indruk te zijn. “Je hebt je goed voorbereid op deze test, maar niet als een gek. En dat heeft je al op dit niveau gebracht. Dat vertelt me dat er potentieel is voor de toekomst. En je hebt nog marge. Als we opnieuw beginnen koersen en als we de juiste voorbereiding gebruiken, dan geloof ik dat je sneller dan ooit kan zijn”, klonk het.

Nog niet zeker van Tokio
Ook bondscoach Rik Verbrugghe schoof aan en ging vooral in op het programma van Campenaerts. Hij begint – als alles goed gaat – in Polen (5 tot 9 augustus) als opstap naar het EK (24-28 augustus). Daarna wordt Tirreno-Adriatico (7-14 september) een doel, gevolgd door het WK, tenminste als dat zoals gepland doorgaat in Zwitserland. Een laatste piekmoment wordt de Ronde van Italië, met drie opdrachten tegen de klok.

Wat Campenaerts’ test voor de Olympische Spelen betreft, moeten we uiteraard aanstippen dat de werelduurrecordhouder nog helemaal niet zeker is van een selectie. Van Belgische zijde is voorlopig alleen Remco Evenepoel zeker van zijn plekje voor Tokio. Ook Wout van Aert, Thomas De Gendt en Yves Lampaert komen nog in aanmerking voor het tweede ticket.

Bekijk hieronder de video waarin de test wordt geanalyseerd

Dit artikel delen:

19 Reacties

Giekes 27 mei 2020 om 11:44

Geef die man nu eens gewoon zekerheid voor die tijdrit.

ChefSpijker 27 mei 2020 om 13:40

Zou zelf eerder een top-Wout opstellen. Die tijdrit in de Dauphiné was vorig jaar wel zó indrukwekkend en vervolgens ook Evenepoel en Campenaerts weggereden op het BK. Alleen de vraag of hij niet uitgemergeld aan de OS start, indien hij volgend jaar ook de Tour rijdt. Campenaerts ziet zichzelf als absolute wereldtopper, maar voor die positie heeft ie toch echt nog te weinig gewonnen in internationale tijdritten. Dit jaar in PN ook maar zesde bijvoorbeeld. En vorig jaar op het moment suprême (met de AK-mannen opgerookt na zware derde week en hij zelf dagenlang kunnen sparen) om een tijdrit in een grote ronde te pakken wordt ie geklopt door Haga. Tja.

boenk 28 mei 2020 om 00:56

Ik zou zo lang mogelijk wachten en zien wie er het meest fris voor de dag kan komen. Volgens mij ligt Wout zijn plafond veel hoger, de waarden die die trapt zijn ongezien en hij heeft ongetwijfeld meer inhoud dan Victor. Maar Victor krijgt veel meer vrijheid om te pieken naar enkele specifieke doelen en kan zich daar ook helemaal voor opladen. Verder heeft Victor best wat pech gekend in de Giro. Hij had de beste tijd, in de lastigste tijdrit, en zou Roglic daar op behoorlijke achterstand gezet hebben, zonder die lekke band op de laatste beklimming. Tegen het BK was de citroen uitgeperst, en op het WK is hij 3x gevallen.
Het is ook duidelijk dat Campenaerts een grote rittenkoers minder goed verteert. Een tijdrit in de eerste helft zal hij wel meedoen voor het podium, maar hij verliest veel van zijn pluimen in zo’n slopende 3 weken.

Romāns Vainšteins 27 mei 2020 om 11:49

Je zou gek zijn als je deze gek niet op de TT in Tokio inzet. Een freakshow vraagt om freaks.

reusjen 27 mei 2020 om 11:53

Als dit echt zo gigantisch werkt, waarom zou je dat dan delen nog voor dat je het gebruikt hebt?

Romāns Vainšteins 27 mei 2020 om 12:24

lekt anders wel, of wellicht een mistgordijn en gaat de rest als lijk aan de start verschijnen.

S. Morgenstern 27 mei 2020 om 12:33

Mist gordijnen lekken niet?

Samlambeej 27 mei 2020 om 15:38

Das gewoon de vreemde vriendelijke vent die Campenaerts is.

koos verrek 27 mei 2020 om 12:00

Zo, hopelijk heb ie geen hoogtevrees!

Spartacus 27 mei 2020 om 12:10

Ik vind die 398 Watt eigenlijk nog geen eens zo imponerend hoog. Een Dumoulin en Cancellara destijds zitten/zaten ruim boven de 400 Watt.

zipp404 27 mei 2020 om 12:59

Toch denk ik dat Campenaerts, gezien zijn goede stroomlijn, meer snelheid ontwikkeld met minder Watts. Dit is ook de reden waarom Campenaerts zoveel aandacht besteed aan ”randzaken” omdat hij de pure pk’s (nog) niet heeft.

hongerklopje 27 mei 2020 om 13:10

die zijn ook een stukje zwaarder. Watt/kg is alles bepalend, dat zegt veel meer dan je normale watts.

boenk 27 mei 2020 om 13:26

Kerels die 10 kilo meer wegen en 15 cm groter zijn ontwikkelen hogere wattages. Je bedenkt het niet. Dat ze hier nog geen onderzoek naar gedaan hebben!

Die FTP is eigenlijk quasi gelijkt aan Evenepoel zijn FTP. Met dat verschil dat die nog kleiner en nog lichter is. Maar ja, helemaal niet indrukwekkend dus he ;-) Zowel Evenepoel als Campenaerts zijn enorm gestroomlijnd en zitten als een blok op hun fiets, een groot deel van hun winst halen ze uit hun lage cda in verhouding tot hun FTP en AeT, bij Evenepoel komt daar nog eens bij dat hij het gewicht heeft van een klimmer en dus bergop vliegt (in tegenstelling tot Campenaerts).

Spartacus 27 mei 2020 om 13:56

@boenk Ik zeg helemaal niet dat ik het niet indrukwekkend vind, ik zeg alleen dat ik niet imponerend vind. Had het hoger geschat.
En ik weet niet wat je nu precies met die stelling van zwaardere renners en hogere wattages wil aantonen, aangezien Campanaerts zwaarder is dan Dumoulin (4 kg meer). Inderdaad is hij wel een aardig stuk korter (12 cm).
Desondanks vind ik het geen imponerend hoge FTP gezien zijn helemaal niet lage gewicht (73 kg).
Dat hij er fantastisch hard mee kan fietsen, is des te knapper. Daar doe ik ook helemaal niets aan af. En dat ligt zeker aan de combinatie van een hele goede houding op de fiets gekoppeld aan nog steeds een hoog vermogen kunnen trappen.
Overigens, hoe Dumoulin op de TT-fiets zit, lijkt me toch nog gestroomlijnder.

Mad 27 mei 2020 om 14:58

Het imponerende is niet de absolute waarde, maar het feit dat een renner met zijn achtergrond en ervaring zijn eigen record met maar liefst 5% weet te verbeteren! Dat is toch bizar veel?

Normaal gaat het om verbeteringen van tiendes van seconden, maar dit zijn gewoon tientallen seconden bij een volgende uurrecordpoging!

boenk 28 mei 2020 om 00:24

@Spartacus, Dumoulin is de laatste jaren serieus vermagerd, en zal nu dus ook niet meer diezelfde absolute wattages trappen als van toen hij een tijdrit specialist was die zich niet moest bekommeren om zijn gewicht. Verder denk ik dat dat gewicht dat je aanhaalt van Campenaerts al lang achterhaald is. Die staat nu ook een stuk magerder dan toen zijn profieltje werd toegevoegd aan PCS, vermoed ik. Dat het verschil tegenwoordig veel kleiner zal zijn, zag je trouwens op het WK tijdrijden anderhalf jaar geleden, waar Dumoulin tot het uiterste moest gaan om Campenaerts achter zich te laten. Als Campenaerts effectief 4kg meer woog, dan zou het onmogelijk geweest zijn dat Dumoulin hogere waardes trapte, en amper een seconde sneller was. Denk eens na. Met 4 kilo minder, en hogere wattages, had hij Campenaerts op MINUTEN moeten zetten.

Net even opgesnord, in 2018 stelde Campenaerts dat hij bijna 10 kilo lichter woog dan Lampaert (en die zou 75kg wegen). Dus dat cijfer dat je op wikipedia of PCS gevonden hebt, is onzin. Volgens de Container Cup weegt Campenaerts 69kg. Volgens dit artikel woog Dumoulin voor hij klassementsrenner werd, 71kg: https://www.volkskrant.nl/sport/hoe-ziet-de-perfecte-fietsdag-van-tom-dumoulin-eruit~b391b488/?referer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Pak verder vooral Cancellara als benchmark, 80kg en aan "dat boek" is die volgens mij al aan het schrijven.

Samlambeej 28 mei 2020 om 16:35

@boenk heeft het bij er rechte eind.

Dumoulin zit in zo'n holle boog tussen zijn zadel en zijn stuur terwijl Campenaerts als een plat dienblad 20 centimeter lager minder wind pakt.

Ligthning 28 mei 2020 om 16:29

edit wf: dergelijke insinuaties mag je achterwege laten

Ligthning 28 mei 2020 om 22:30

Welke insinuaties ? Er wordt algemeen aanvaard dat Cancellara minstens in de RvV en in P-R wel degelijk de boel belazerd heeft. Overigens liegen de beelden er niet om.

Headlines

Materiaalzone

Populair