Evenepoel werd arrogantie verweten, maar hij is veranderd: “Mijn ego neemt niet meer de overhand”
foto: Cor Vos
dinsdag 3 december 2024 om 09:07

Evenepoel werd arrogantie verweten, maar hij is veranderd: “Mijn ego neemt niet meer de overhand”

Remco Evenepoel is een ander mens geworden na zijn succesjaar 2022. Dat zegt hij in een interview met Het Laatste Nieuws, gegeven naar aanleiding van de biografie Full Gas. Streven(d) naar perfectie die vrijdag over hem verschijnt. “Ik kan nu toegeven dat ik bijvoorbeeld niet goed genoeg was om Tadej te kloppen.”

Het jaar 2022 leverde Evenepoel vijftien zeges op. De belangrijkste: Luik-Bastenaken-Luik, de Vuelta a España en het WK op de weg in Wollongong. “Alles liep perfect, ik had getoond wat ik kon, de druk was verdwenen: ik had nu écht kunnen leveren wat van mij verwacht werd”, vertelt de 24-jarige kopman van Soudal Quick-Step. “Er is toen echt wel een andere Remco opgestaan. Volwassener? Misschien wel.”

“Ja, ik ben veranderd in de loop der jaren”, zegt Evenepoel. “Het is een proces geweest waar ik door ben gegaan. Ik kon in het begin van mijn carrière nog weleens druk zijn, een stevig baasje. En ik weet dat de mensen me weleens moeilijk konden vatten, ik durfde me te laten gelden, ook in de media. Mensen vonden me arrogant, hoorde ik dan. Misschien lokte ik die reacties zelf uit, besef ik nu.”

“Maar de mensen hebben ondertussen ingezien dat ik ook wel realiseer wat ik zeg. En mijn ego neemt niet meer de overhand. Ik kan nu toegeven dat ik bijvoorbeeld niet goed genoeg was om Tadej te kloppen”, aldus de dubbele olympische kampioen, die dan nogmaals benadrukt dat hij veranderd is. “En veel tegenstanders van in het begin zijn ondertussen ook medestanders geworden.”

Arabische cultuur
Eind 2022 stapte Evenepoel ook in het huwelijksbootje met zijn Oumi. Dat heeft hem eveneens veranderd. “Sinds ik met Oumi getrouwd ben, heb ik een andere mindset”, klinkt het. “Het heeft te maken met de Arabische cultuur die ze me heeft leren kennen. Ik heb door Oumi geleerd dat ik alleen het controleerbare moet controleren.”

“Dat was in het begin moeilijk, de jaren voor mijn huwelijk was ik anders. Na mijn val in Lombardije wilde ik bijvoorbeeld te véél, te snél. Ik was gejaagd. Toen ik doorhad dat ik ook kalmer tegen de dingen kan aankijken, ben ik sterker gaan presteren, ben ik doorgestoten naar het allerhoogste niveau.”

RIDE Magazine
21 Reacties
03-12-2024 10:52
Dit kleine artikeltje bevat 28x het woord "ik" en ondanks dat het over een biografie gaat, is dat buitensporig. Evenepoel hoort bij de beste 5 wielrenners ter wereld, niemand zal daar aan twijfelen, maar hij beseft maar half hoeveel energie hij verliest met het geforceerd streven naar een bepaald positief imago. Laat hij dat los, dan heeft hij alweer een puzzelstukje opgelost in het overbruggen van het gat richting Pogacar.
    03-12-2024 11:14
    Beste 6:)...verder wel eens, al zal ie niet alleen op pogacar moeten dichten, maar ook op roglic en vingegaard natuurlijk, by far de grote 3 in grote ronden en 1 weeks koersen. En dan wordt ie op de hielen gezeten door Jorgensen en Ayuso bv.
    03-12-2024 11:40
    Journalist: "Ben je veranderd doorheen de jaren?" - "Heeft je huwelijk ook een impact gehad op jouw denken?" - "..."

    Als je zo'n vragen krijgt, hoe had hij dan moeten antwoorden zonder 'ik' te gebruiken?
    Het was pas vreemd geweest als hij in de derde persoon had geantwoord met 'hij' of 'Remco' ofzo.

    En er is maar 1 iemand die weet of iets hem energie kost of net oplevert, en dat is Evenepoel zelf.
    Wat voor de ene persoon ontzettend vermoeiend en afleidend zou zijn, is voor de ander net de brandstof tot betere prestaties. De ene heeft het nodig om zich kwaad te maken op tegenstanders om top te presteren, terwijl dat voor iemand anders volledig averechts zou werken. De ene voelt zich graag geliefd en graag gezien door iedereen, de ander voelt zich net op z'n best als hij op de korrel wordt genomen en de pers/publiek/... hun ongelijk kan bewijzen.
    03-12-2024 11:42
    Ja het gat op pogacar zal niet makkelijk zijn maar dat op Roglic en vingegaard heeft hij al wel overbrugd zoals de uci stand laat zien
    03-12-2024 11:58
    @santakraam: je plaat blijft hangen. Maar allé, 't is goed...
    Laat ons zijn 15 grootste overwinningen even vergelijken met de 15 grootste overwinningen van Ayuso en Jorgenson.
    En ondanks het feit dat Roglic beter zou zijn, staat Evenepoel intussen al bijna 36 maanden boven hem in zowel de UCI als de PCS-ranking.
    03-12-2024 14:50
    @Sus Evenepoel is een completere renner dan Vingegaard en Roglic. Dus ja hij heeft meer punten gescoord. Hij doet tevens ook klassiekers enzovoort. Daar blijven de andere 2 grotendeels van weg. Echter als je puur na het rondewerk kijkt (en dan vooral de gt's) Dan heeft hij het gat met Vingegaard nog totaal niet gedicht. Als je een Vingegaard met deze voorbereiding niet kan bijhouden in de tour. Dan heb je hem zeker niet achterhaald, Ook Roglic kan qua rondewerk nog betere resultaten voorleggen dan Evenepoel de laatste 2 jaar. Dus ja puur qua rondewerk, steken die 3 er boven uit. (alhoewel het gat tussen Evenepoel en Roglic steeds kleiner lijkt te worden) De opmerking is dus terecht van santakraam. Dat er 3 qua ak werk beter zijn klopt gewoon. Dat jorgensson hem echter al op de hielen zit, ben ik dan het niet mee eens.
    03-12-2024 15:05
    @melkzuur Santakraam heeft het puur over het rondewerk volgens mij. En daarin is hij correct dat er 3 boven uitsteken. Kijk naar de resultaten de laatste 2 jaar. Dan zie je nog een duidelijk verschil tussen die 3 en Evenepoel. Verder is Evenepoel op veel punten wel beter dan Roglic en Vingegaard. Daar gaat het hier echter niet over. PS qua Jorgensson ben ik het dan niet eens met Santakraam. Dat verschil is mijns inziens nog groot. Ayuso zit idd wel dichterbij/ op de hielen.
    03-12-2024 18:45
    Dan nog is het een compleet belachelijke uitspraak natuurlijk, maar daar is het Santa dan ook om te doen. Evenepoel heeft al meer ritoverwinningen in grote rondes, dan dat Ayuso en Jorgenson deelnames hebben...En die laatste is zelfs ouder dan Evenepoel zelf. Het zijn zeker sterke renners, maar ze staan nog wel enkele tredes onder Evenepoel, al zou Ayuso dat op termijn misschien nog wel kunnen goedmaken.
03-12-2024 10:57
Evenepoel is gewoon "beter" geworden in een standaard mediapraatje afsteken, voor de rest is er volgens mij precies niks veranderd. Zijn ego is net wat hem drijft en hem al een indrukwekkend palmares heeft opgeleverd.
03-12-2024 11:41
Dit artikel doet mij besluiten om vanaf 2025 de focus te leggen op de wedstrijdverslagen. Hoe vaak kun je überhaupt exact hetzelfde topic tot fijnstof herkauwen?

'Evenepoel is een strebertje'
'MvdP maakt graag lol'
'WvA heeft pech'
'Vingegaard is steriel'
'Pogi is top'

BINGO!
03-12-2024 12:10
Blijkt uit dit artikel dat Michelangelo gewoon gelijk had in zijn beginjaren. Remco vindt zelf ook dat hij bij tijd en wijle onuitstaanbaar was.
    03-12-2024 12:15
    Mooi toch dat iemand groeit als persoon, je kan van een twintiger ook nog wel verwachten dat hij soms wat druk is en zijn/haar zelfvertrouwen eerder onwetende arrogantie is. Michelanagelo is gewoon een oude betweterige z**ker die zijn dagen vult met afgeven op zijn 'favoriete' belgische renners, dat is pas pech hebben want die gaat nooit meer veranderen...
    03-12-2024 12:31
    Kennie, je hebt de woorden “had” en “beginjaren” gemist in mijn reactie?
    05-12-2024 12:19
    Ik heb niets gemist, natuurlijk als je een renner van 18 verwijt wat je soms wel kan verwachten van een puber dan heb je soms wel eens een punt. Is dat dan omdat je een punt hebt of gewoon toeval, want de wijzers van een defecte klok wijzen ook twee keer per dag de juiste tijd aan? Als ik een kleuter kleutergedrag verwijt dan heb ik ook geen nuttig punt gemaakt, maar maak ik me ietwat belachelijk zoals je favoriete schilder die meer nicknames verslijt dan de gemiddelde mens schoenen...
03-12-2024 10:36
WielerFlits wordt steeds meer een kloon van Het Laagste Nieuws!
    03-12-2024 10:40
    dat kun je dan alleen maar weten doordat je zelf het laagste nieuws leest....
    03-12-2024 10:43
    @coureurvanmijnvoeten
    Nee hoor, alles van HLN lees je hier!
03-12-2024 14:56
Het was imo vooraal onterechte arrogantie. Hij zei dingen wel even te gaan winnen, die hij nog nooit gewonnen had, Tevens tegen mensen die hij nog nooit verslagen had. Nu lijkt hij veel realistischer en heeft hij uiteraard ook meer credits door zijn steeds meer groeiende palmares. Ik zie hem het gat met Vingegaard en Pogacar qua ak werk niet dichten, maar hij kan wel veel winnen als die 2 er niet zijn en is bv veel completer dan Vingegaard. (Gezien Evenepoel ook klassiekers rijdt ed) Waar ik eerst echt tegen hem was, ben ik de 1e die nu toegeeft dat hij echt mentaal gegroeid is en een stuk volwassener is/minder irritant. Veel succes Evenepoel.
04-12-2024 10:11
Arrogantie vind ik op zich nog ok maar toen hij als junior aan zijn kin begon te krabben op het WK was hij mij ook enkele jaren kwijt. Elke kampioen heeft een bepaald iets wat lijkt op arrogantie maar het gaat over zelfzekerheid. Als je echt goed in iets bent komt dat automatisch, maar omdat alles in de media uitvergroot wordt interviewen ze eigenlijk meer hun perschef dan de renner zelf, idem bij Remco. Ergens spijtig wel.
    04-12-2024 11:18
    Je bent 18 jaar, hebt net je voetbalschoenen ingeruild voor een koersfiets.
    In je eerste volwaardige koersjaar meteen 20 koersen en 14 klassementen gewonnen op 29 koersdagen.
    Het WK tijdrijden winnen door meer dan 2 km/u sneller te rijden dan de tweede en twee dagen later op het WK op de weg anderhalve minuut verliezen na een valpartij op 70km van de meet, 30km achtervolgen op een peloton, het gat dichtrijden en meteen doodleuk de kop nemen en zonder demarrage iedereen los uit het wiel rijden en solo binnenkomen met anderhalve minuut voorsprong.
    Quasi elke profrenner, wielerjournalist of -volger vergelijkt je met Merckx... Je zou voor minder eens over je kin wrijven.
04-12-2024 21:59
Remco Evenepoel kijkt in de spiegel. “Ja doei, ik las Der Spiegel, nou dat was dus ook mooi de laatste keer”

Reacties zijn gesloten.