Remco Evenepoel rondt solo af in Druivenkoers Overijse
donderdag 26 augustus 2021 om 17:16

Remco Evenepoel rondt solo af in Druivenkoers Overijse

De Druivenkoers Overijse 2021 is gewonnen door Remco Evenepoel. De Belg van Deceuninck-Quick-Step begon op 60 kilometer van de aankomst aan een solo en wist deze af te ronden. Een autobrand leek de overwinning van Evenepoel nog in de weg te staan maar na de hervatting liep Evenepoel alleen maar verder uit.

Er werd dit jaar met grote belangstelling uitgekeken naar de Druivenkoers. Het was namelijk een eerste kennismaking met het parcours van het komende WK op de weg. Onder meer de Smeysberg en de Moskesstraat vormen de apotheose van het WK in Leuven en dus gold de koers van vandaag als generale repetitie. Daarnaast kon de wielerliefhebber zich verheugen op het ware sterrenensemble dat Deceuninck-Quickstep de weg opstuurde.

Ontstaan kopgroep
Vanwege de vele vluchtpogingen vanaf de start op de Dreef in Overijse, werd de eerste kopgroep pas na 46 kilometer gevormd. Het drietal Damien Gaudin (Team TotalEnergies), Aaron Van Poucke (Sport Vlaanderen–Baloise) en Jonas Iversby Hvideberg (Team Uno-X) slaagde erin om weg te rijden bij het peloton.

Dit zorgde voor de nodige inspiratie bij de achtervolgers want tien kilometer later vestigden Michael Garrison (Hagens Berman Axeon), Niels van Ekeren (Metec-Solarwatt), Oliver Wood (Canyon dhb Sungod), Gianni Marchand (Tarteletto–Isorex), Iver Skaarseth (Team Uno-X) en Veljko Stojnic (Vini Zabù) zich bij de koplopers. Zij hadden op 130 kilometer van de meet een voorsprong van slechts anderhalve minuut’ op het peloton waar Deceuninck-Quick-Step en Lotto Soudal het initiatief namen.

Van Ekeren was de eerste renner van voren die moet lossen. Op de Moskesstraat kon hij het tempo van zijn medevluchters niet bijbenen. Door het sterke controleren van de twee Belgische WorldTour-teams raakte de wedstrijd ietwat op slot.

Schifting peloton
De voorsprong van de acht koplopers bleef tientallen kilometers steken op om en nabij de 01’35’’. Op 70 kilometer van de aankomst kwam de koers dan toch helemaal los. Dries Devenyns trok fors door op de Bekestraat waarna het peloton uiteen spatte. Een groep van een vijftiental renners sprong weg, met onder anderen Julian Alaphilippe, Remco Evenepoel, Caleb Ewan, Tim Wellens en Fernando Gaviria.

Voor een aantal ging het echter nog niet snel genoeg. Evenepoel, Wellens, Laporte, Alaphilippe en Vakoc gingen op zoek naar de vroege vluchters. Door de versnellingen in het peloton werden zij in mum van tijd bijgehaald.

Op zestig kilometer van het eind, op het moment dat de koplopers werden bijgehaald, kon Evenepoel zich niet meer inhouden. De groeibriljant van Deceuninck-Quick-Step plaatste een ferme demarrage waar niemand een antwoord op had. Binnen vijftien kilometer had Evenepoel een voorsprong van een minuut bij elkaar gefietst op het peloton, waar verschillende groepjes weer samen waren gekomen. Na werk van Mikkel Bjerg op kop van het peloton slonk de voorsprong naar 00’39’’.

Brand langs parcours
Op 28 kilometer van de aankomst, vlak na de Lanestraat, stond de leider van de wedstrijd ineens stil. Een autobrand langs het parcours gooide roet in het eten voor Evenepoel. Koersdirecteur Scott Sunderland sprak het stilstaande peloton toe en vroeg de renners vijf minuten te wachten, om hulpdiensten de kans te geven om de plek van de brand te bereiken. Na een kwartier werd de koers weer hervat en kreeg Evenepoel zijn 35 seconden voorsprong terug.

foto: Cor Vos

De onderbreking werd door Evenepoel uiterst goed verteerd. De Belg liep steeds verder uit op het peloton, waar Alaphilippe, Asgreen en Serry de boel ontregelde. UAE Emirates, Uno-X en Lotto Soudal waren de ploegen die tevergeefs achter Evenepoel aanreden. Na een solo van 60 kilometer kwam Evenepoel zegevierend over de streep in Overijse. Ploegmaat Mikkel Frølich Honoré maakte het feestje compleet door tweede te worden na een late uitval. Aimé De Gendt (Intermarché-Wanty-Gobert) finishte als derde.

RIDE Magazine
147 Reacties
26-08-2021 17:18
Dit is geen gewone smurf.
    26-08-2021 22:24
    Janneke en Mieke reden er achter zeker?
26-08-2021 17:19
Ferm nummer, ......[i]Edit redactie: niet uitdagen[/i]
26-08-2021 17:20
Mooi! Die brand was toch geen cadeau voor hem, zo na 10 minuten stilstaan terug moeten starten.
    26-08-2021 17:21
    Of juist wat recuperatie om zo solo deel 2 te beginnen.
    26-08-2021 17:57
    Toch wel. Net voor de brand was zijn voorsprong, die eens meer dan een minuut bedroeg, geslonken tot minder dan 30 seconden. de volgwagens passeerden hem al.
    Na de brand kwam de achtervolging niet op gang, o.a. door sabotagewerk van QuickStep.
    26-08-2021 18:35
    Nou denk dat het toch echt een nadeel voor de koploper is.
    26-08-2021 19:52
    Sabotagewerk vind ik een rare naam voor afstoppen. Zo werkt deze sport nou eenmaal.
    27-08-2021 13:52
    Sabotagewerk, hahahaha! Ploegwerk wordt plots sabotagewerk … als het perfect door DQS wordt uitgevoerd.
26-08-2021 17:20
Dat getuigt van klasse…. Ik ben blij dat ik geen bondscoach van België ben
    26-08-2021 22:39
    Waarom? Je kunt deze gast beter in je ploeg hebben dan in een andere ploeg.
    Thuislaten kan ook, je hebt een andere kopman, en ééntje die wint is genoeg.
    Maar de kans dat hij WK zal overheersen vind ik net zo groot als dat hij de Giro van 2021 op het podium rijdt.
26-08-2021 17:20
Mooie overwinning niet meer of niet minder. Hij werd gered door die brand. Zonder die brand werd hij gegrepen rond km 15-20. Na die brand was de organisatie in het peloton zoek waar hij kon van profiteren.
    26-08-2021 17:22
    Hij was hiervoor wel net terug 10-15 seconden uitgelopen op het peloton.
    26-08-2021 17:22
    Geloof je dat nu zelf? Hij was voor die brand al opnieuw aan het uitlopen. Die brand zal eerder een nadeel dan een voordeel geweest zijn.
    26-08-2021 17:22
    Yup. Jammer dat zoiets de race verpest.
    26-08-2021 17:25
    Kom, das echt zever. 10 tot 15 seconden uitlopen. Het was letterlijk 28 seconden en het kwam van 1:05. 28 seconden met nog een 30km te gaan.
    26-08-2021 17:29
    Het was van 1 minuut naar 25 seconden naar 35-38 seconden gegaan.
    26-08-2021 17:30
    Zal je even "objectief" zijn, Lander, als Ayuso voor het eerst een solo van meer dan 60 kilometer afrondt? Ik ben benieuwd, en hou het in de gaten. :-)
    Wat de brand betreft: die lag net na het begin van de heuvelzone. Van zodra de heuvelzone begon, nam zijn voorsprong weer toe van 25 seconden naar 35 seconden op 4 kilometer tijd. Op het vlakke kwamen ze langzaam terug, maar dan ook enkel daar.
    26-08-2021 17:33
    Die brand is natuurlijk een externe omstandigheid waardoor het normale koersverloop verstoord is. Kan verder niemand iets aan doen, en terug starten met dezelfde voorsprong is de minst slechte oplossing.

    Evenepoel gewonnen dankzij de brand?
    Als het nu nog 10 km of minder was geweest, had ik je gelijk gegeven.
    Maar het waren nog 28km, in principe méér dan genoeg om 35 seconden dicht te rijden.
26-08-2021 17:22
Volgens de commentatoren mogen alle twijfels weer de prullenbak in, en staat Evenepoel er weer helemaal. De Belgische media zal wel weer lyrisch zijn.

Prima overwinning trouwens, maar die brand heeft 'm wel geholpen. Zonder dat was ie op zeker gepakt. maar het is 'm gegund.
    26-08-2021 17:27
    Er was een tijd dat Merlinappa een gewaardeerd wf'er was. Ik vraag me af waar het mis is gegaan. Jammer.
    26-08-2021 17:32
    Ja en dat tegen meestal C renners in zulke koersen.
    26-08-2021 17:33
    Dus de man is niet meer gewaardeerd omdat hij een andere kijk heeft op hetgeen wat is voorgevallen dan jij? Haha. Okeee….!
    26-08-2021 18:04
    Fijn om te weten dat ik ooit een gewaardeerd WF'er was. Ik zet het op m'n CV!

    Overigens zeg ik alleen wat de Belgische commentatoren zeiden he. Zoals gezegd, de overwinning gun ik Evenepoel van harte.
26-08-2021 17:26
Keurige zege, maar ook niet meer dan dat. Met de ploeg die DQS hier had opgesteld kun je ook niet verliezen. De extreme reacties anti en pro zullen straks het hier wel weer overnemen dus laat ik het hier bij.
    26-08-2021 17:31
    Correcte samenvatting.
26-08-2021 17:29
Evenepoel na winst Druivenkoers: “Nu kijken of ik dit in Lombardije ook kan”.
    26-08-2021 22:41
    Wat heeft ie eigenlijk in de Tour de l'Avenir ooit gepresteerd...? ;)
26-08-2021 17:32
De onderbreking was slecht voor hem : de achtervolging stokte want de voorsprong neigde eerder naar lichte groei, en die mannen konden zich herzetten. Als je ziet dat hij op de Smeysberg en de Moskensstraat amper tijd verliest op mannen die daar een cartouche afschieten...

Slechts de Druivenkoers maar toch alweer een ferme prestatie.
26-08-2021 17:33
In de brand uit de brand. Teletekst rept zelfs als headline over "Evenepoel heeft baat bij brand".
    26-08-2021 17:36
    Baat met een D? Op teletekst?
    26-08-2021 17:38
    De Nederlandse teletekst dan? Over de Druivenkoers?

    In Vlaanderen bestaat teletekst niet meer.
    26-08-2021 17:44
    Hier nog wel inderdaad, maar volgens mij wordt er niet heel veel gebruik meer van gemaakt..
    26-08-2021 17:52
    Van de Vlaamse teletekst werd op gepaste wijze afscheid genomen : https://www.youtube.com/watch?v=tizG1OTTPBQ
    26-08-2021 20:59
    Welke teletekst? Dat bestaat al lang niet meer in Vlaanderen! Je verzint dingen …
    26-08-2021 22:23
    MarkPeeters, je weet dat je je op een Nederlandse website begeeft?
    26-08-2021 23:14
    [i]edit wf: dergelijke opmerkingen mag je achterwege laten[/i]
    26-08-2021 23:29
    @sjone jonge: gebruiken jullie in Holland nog steeds dat prehistorische tuig? En berichten ze daar dan over een Belgische C-koers zoals de Druivenkoers van Overijse?
    27-08-2021 13:31
    @MarkPeeters, dat het ouderwets en achterhaald is ben ik helemaal met je eens. Maar je beticht Dion van het verzinnen van dingen, terwijl je zelf de feiten niet gecheckt hebt. Een excuus naar Dion zou daarom meer op zijn plaats zijn....
26-08-2021 17:37
Wielerflitsdiscussies doen me steeds meer denken aan die gif van die hysterische vrouw die schreeuwt naar een kat.

On: sterk staaltje weer van Evenepoel, maar uiteraard nog geen topkoers. Zegt nog steeds weinig over het hoogste niveau en Evenepoel blijft wel erg emotioneel reageren.

Wel altijd meenemen naar het WK als wildcard.
    26-08-2021 18:07
    Handtekening mevrouw? Die is legendarisch, haha
    26-08-2021 18:12
    Is het een goed idee hem mee te nemen naar het WK Alfons? Ik krijg het gevoel dat hij zichzelf na de winst van vandaag ook winstkansen toebedeelt op het WK, en om die reden ook niet volledig (of zelfs helemaal niet) het ploegenbelang in acht zal nemen. Ik heb er vast geen verstand van, maar vraag me af of het slim is. Frankrijk werd in 98 ook wereldkampioen zonder Cantona..
    26-08-2021 19:29
    Ik vind dat hij wel mee moet ja. Het is een soort joker die je op een semi-lastig parcours en met een team van 8 goed kan gebruiken naar mijn gevoel.

    Een hardrijder zoals er momenteel geen andere is in België, die de andere landen onder druk kan zetten met een aanval (en Wout in een zetel).

    Beter Evenepoel dan een Lampaert of Naesen wat mij betreft. Naast van Aert is het eigenlijk ook het enige winnaarstype dat België heeft (dat zijn Gilbert en Van Avermaet toch al een tijdje niet meer). Vanmarcke, Wellens, Benoot, Vermeersch of de eerder aangehaalde Lampaert en Naesen… Dat zijn toch niet echt afmakers waar andere landen schrik van krijgen.

    Als hij voor eigen glorie gaat en je er uiteindelijk niks aan hebt, is dat ook minder erg in een team van 8 dan in een team van 5 zoals op de OS. Dit parcours is ook gewoon minder lastig dan Tokio, dus zelfs al is Evenepoel nog niet super moet hij toch een rol van betekenis kunnen spelen.

    En tot slot is het volgens mij ook gewoon 1 van de allerbeste Belgische renners momenteel, die net wat meer inhoud heeft dan veel andere subtoppers waar de Belgische bondscoach nog uit kan kiezen. Het is een échte troef voor als er te veel naar WvA wordt gekeken, terwijl daarnaast wellicht enkel Stuyven dat kan zijn (en wie weet welke vorm die momenteel heeft).
    26-08-2021 21:00
    @alfons haavers +1
    26-08-2021 21:42
    Oké, goed betoog. Ik ben er persoonlijk niet helemaal zeker van of het verstandig is, maar in het scenario dat jij schetst zou het kunnen werken. Verder helemaal eens met je.
26-08-2021 17:43
C Koers, maar een A nummer. Érg knap weer. Vind het wel 'jammer' om hem in dit soort koersen te moeten zien. Je wilt hem toch zien strijden om de echte knikkers.
    26-08-2021 17:45
    Volgende week in de Benelux tour zal al veel duidelijk worden over zijn niveau momenteel tegenover andere toppers.
    26-08-2021 17:51
    blijf het wat apart vinden. toen hij terugkeerde in grote koersen, kwam iedereen vertellen hoe dom dat was en dat hij beter gestaag zou opbouwen.

    nu doet hij dat en word je bedolven onder kritische kanttekeningen over het niveau van de koers. elke prestatie van evenepoel moet kapot genuanceerd worden.
    26-08-2021 17:52
    @Angelo,

    Is gewoon topfavoriet. Let maar op de voorbeschouwing van Wielerflits ;-)
    26-08-2021 18:41
    @Chippen: ik vind het zeer logisch dat hij hier rijdt. Ik bekritiseer het toch ook niet?
    Vind het als liefhebber gewoon jammer dat ik hem nu niet in de grote koersen kan bewonderen.
26-08-2021 17:48
Er gaat gewoon een bijzondere drive uit van die gast, het wordt wel weer tijd voor de A koersen idd. Op basis van zijn raids de laatste tijd sowieso naar het wk iig.
    26-08-2021 18:53
    Zit misschien nog een niveau tussen dit en de A koersen, Lombardije/Luik, GT, WK's. Ik denk aan een Emilia, Brabantse Pijl, Dwars door Vlaanderen, Zwitserland, Paris Nice
    waar hij zou kunnen voor gaan.
    26-08-2021 20:41
    A ja dat zijn mijns inziens al a koersen :)

    Paris Nice vind ik trouwens een hele aardige, van die dan wel de Tirreno een keihard doel om te proberen winnen maken zou mooi zijn.
    26-08-2021 21:53
    Zou hem ook graag voor Parijs Nice of Tirreno Adriatico zien gaan. Dat zijn doorgaans de eerste rittenkoersen die een echt ijkmoment vormen voor veel toprenners. Dus doorgaans met een goed peloton, in goede vorm, met goede kopmannen en goede ondersteuning.
    Das echt andere toebak dan Polen of San Juan....
    26-08-2021 23:31
    Paris Nice tijdrit wel meestal wat glooiender itt de vlakke de kustrush daar.

    Maar in PN dan wel weer vaak guur weer, wind kou en regen op je kop.
26-08-2021 17:55
Je moet het maar doen, een solo van 60km, terwijl er met Lotto, UAE en Alpecin 3 ploegen aan het achtervolgen waren. Voor de brand was hij ook al terug aan het uitlopen, dus dat excuus kan de vuilbak in.
Het is altijd iets als hij wint: brand, een zwak deelnemersveld, de tourdeelnemers waren moe. Excuses zat...
Maar zoals gezegd hierboven: nu bevestigen in de Benelux-tour, wat niet simpel zal zijn.
26-08-2021 17:57
Niets te zeuren vandaag. Gewoon de sterkste. Een lekker blij ei in de laatste km. En ook het gesprek na afloop was prettig. Leuke dag voor de tv gehad. Wel druk.
    26-08-2021 18:26
    Goed bezig Reiger
    26-08-2021 18:36
    Een schouderklopje van patvl. Goed bezig, Reiger. Jij zal lekker slapen.
    26-08-2021 19:11
    We verschillen al eens van mening maar dit vind ik top van jou, Reiger! Bijna even knap als de prestatie van Remco :)
    26-08-2021 19:19
    Ere wie ere toekomt Mark. Ik heb op een ander draadje net nog zijdelings de daalcapaciteiten van REV licht aangepakt maar wel met de goede bedoelingen..
    26-08-2021 21:00
    @reiger: dat is al wat ik vraag, goede bedoelingen. Bij sommige “critici” ontbreken die totaal.
    26-08-2021 21:09
    Zoals bij zijn fans iedere vorm van relativering van zijn veelbelovende resultaten lijkt te ontbreken.
26-08-2021 18:03
Wauw. Zo niet verwacht dit. Hoop dat ze echt super trots zijn daar in België.
    26-08-2021 19:37
    Tuurlijk. 20 overwinningen op 21-jarige leeftijd.Hoeveel renners kunnen dat zeggen in het huidige peleton. En hoeveel B-wedstrijden hebben Dumoulin,Kelderman,Poels,Mollema gewonnen op 21 jarige leeftijd.Stuk voor stuk supergoede coureurs, waar ik respect voor heb.Minimaliseer maar verder.
    26-08-2021 21:18
    Die jongens wonnen zelfs als 25-jarige bijna nul B-wedstrijden maar hebben daarna gezamenlijk wel de Giro, het WK-tijdrijden, LBL, Lombardije n een stuk of 12 GT etappes gewonnen en pakweg 15 keer top 10 in een GT gereden. Als Evenepoel ook zoiets lukt zullen weinigen hier zijn grootheid ontkennen. Maar, en dat is telkens het terugkerende punt, dat heeft hij nog lang niet gedaan. Zijn eerste Giro was zelfs een pure aanfluiting.Het ophemelen van veelbelovende prestaties en bagataliseren van slechte prestaties is hier voor de meesten het grote probleem. Niet het talent van Evenepoel.
    26-08-2021 22:51
    Zijn eerste giro was natuurlijk helemaal geen aanfluiting maar een demonstratie dat hij weliswaar bij de besten aanhaken kan maar enigszins snel leeg was daarna. Of dit blijvend is of een zeldzame vergaloppering is niet te zeggen.
    26-08-2021 23:10
    @WillemKieft de spijker enz.
    26-08-2021 23:37
    @willem kieft: je somt nu wel het hele palmares op van 4 van de beste Hollandse coureurs. En Remco moet op zijn eentje beter doen dan dat om te bewijzen dat hij wel degelijk een goede renner is? Serieus blijven, kerel.
    26-08-2021 23:46
    Leuk detail, geen van die vier mannen is een Hollander. On topic: het is heel leuk dat hij heul veul kleinere wedstrijden als 21-jarige. Maar dat maakt hem geen grootheid. Dat maakt hem een groot talent (voor hard trappen, minder voor wielrennen btw). Het gaat om de eindafrekening. Die mannen deden op 21-jarige leeftijd weinig opvallends, maar 3 van hen pakte later dikke prijzen. Als Evenepoel dat ook doet bepalen we zijn grootheid. Die wordt niet bepaald door zijn tot nu toe gewonnen wedstrijden.
    27-08-2021 00:11
    Je geeft zelf aan dat wat RE nu al doet op 21-jarige leeftijd buitengewoon is want die 4 Hollanders konden dat niet op die leeftijd. Zij konden toen zelf geen B of C-wedstrijden winnen. Of hij later een gelijkaardig palmares gaat halen? Ik weet het niet. Morgen kan het plots gedaan zijn als hij bijvoorbeeld wordt omvergereden op training. Ik zeg ook niet dat hij 5 GR of zo gaat winnen, ik hoor vooral de anti-fans zo’n dingen beweren.
    27-08-2021 00:25
    Dus dat maakt hem een toptalent, hij doet geweldige dingen op zijn leeftijd. Maar wereldtopper wordt je door op het hoogste niveau tegen de sterkste tegenstanders wedstrijden te winnen. Ik heb weinig twijfel dat hem dat gaat lukken in de toekomst, maar dat is hij nog niet.
    27-08-2021 01:02
    Wat Napoleon zegt.
    Mooie dingen laten zien, die echt wel bijzonder zijn voor een hele jonge jongen. Talent spat er vanaf.
    Maar zijn talent schept de verwachting dat het een wereldtopper wordt. Maar wereldtoppers winnen anderen wedstrijden dan de Druivenkoers of de Ronde van Denemarken. En niet ieder talent verandert in een wereldtopper.

    Zie ik het hem doen? Ja, dat wel. Maar ergens komt wel het moment dat je als talent ook andere dingen moet gaan winnen dan de Druivenkoers of de ronde van Belgie. Want ook al blijft hij de hype daarmee goed in stand houden, er wordt op den duur toch echt gewoon meer verwacht.

    Het nadeel bij dit soort supertalenten: als ze de stap zetten is het "normaal". Doen ze het niet, dan volgt er commentaar. En hoe harder ze zelf roepen hoe goed ze zijn, hoe meer commentaar er volgt als het niet lukt. Dan zijn de messen geslepen...
26-08-2021 18:13
[i]edit wf: dergelijke opmerkingen mag je achterwege laten[/i]
    26-08-2021 18:26
    Waarom? Voorsprong blijft hetzelfde en de hulpdiensten krijgen prioriteit om ter plaatse te komen logischerwijs. Wat is daar Belgisch aan? Buiten dat, een leuke koers en een mooie overwinning, zeker geholpen door het blok van DCQ....
    26-08-2021 19:12
    Flauw, straks ga je nog beweren dat fans van Evenepoel die brand hebben gesticht zodat hij even kon uitrusten en recupereren.
26-08-2021 18:26
Jammer genoeg de wedstrijd niet gezien. Maar als ik het verslag lees, dan is het (zoals iemand het hierboven stelde) een heel mooi kunststukje in een C koers.

Wie er niet is kun je ook niet verslaan. Maar het mag heel simpel zijn: met een ploeg zoals DQS die op stelt in een koers met deze tegenstand, dan was dit gewoon 1 van de scenario's. Was dit niet gelukt, dan was het waarschijnlijk Asgreen die er een solo uit zou persen. Of Alaphilippe die een Flipke zou doen. Dus rij je het gat dicht, dan gaat gewoon de volgende...

Zou ik hem mee willen op het WK? Vanwege zijn fietscapaciteiten zonder meer. En hij toont aan behoorlijk in vorm te zijn (in tegenstelling tot de OS, waar hij op de weg daar naartoe op geen enkel moment vormbehoud heeft getoond). Maar het is ook wel degelijk een gevaar als je Van Aert als enige kopman wilt uitspelen. Want Evenepoel rijdt voor de BV Evenepoel, daarna voor de "whatever-pack", en daarna pas voor zijn kopman, volk en Vaderland. Hij heeft wat mij betreft heel veel credits verloren door zijn gedrag in Tokyo...
    26-08-2021 18:57
    Wel zonde dat ik het voor de derde keer moet proberen maar daar ga ik dan: waarom veronderstel je dat hij niet voor de Belgische ploeg kan rijden?
    Op z'n eerste WK kneep hij meteen z'n remmen toe toen Gilbert pech had en hypothekeerde hij daarmee ook z'n eigen kansen.
    In Tokio veronderstel ik (obv de persconferenties maar ik ga ervan uit dat jij niet over meer inside info beschikt) dat zijn taak was om met Wout mee over Mikuni te geraken en hem terug te brengen naar betere klimmers of de kopgroep bij elkaar te houden. Hij was duidelijk niet goed genoeg die dag. Ik zal niet beweren dat ik zeker weet dat hij anticipeerde met die aanval in de hoop toch in de buur van Wout uit te komen op de top, maar heel onwaarschijnlijk is het niet. En zelfs als hij was blijven zitten, dan zou hij misschien 1 km langer hebben kunnen aanklampen maar zou hij nog steeds niet in de buurt van de toppers boven zijn gekomen. Zou je in dat geval ook geklaagd hebben over z'n inzet voor de ploeg?
    26-08-2021 19:15
    Je kent hem duidelijk niet (of wil hem niet kennen). Herinner je hoe hij Philippe Gilbert op het WK in Yorkshire heeft teruggebracht na een valpartij en daarbij zijn eigen kansen volledig heeft opgeofferd (hij had nochtans een vrije rol gekregen en hoefde dus niet te knechten).
    26-08-2021 19:36
    Cherry picking na de druivenkoers, dus volledig on topic. Ligt er natuurlijk volledig aan welke momenten je naar boven haalt: Gilbert helpen of een streek uithalen bij Almeida. Het zit allebei in die jongen,
    26-08-2021 19:54
    Er is blijkbaar een hartig woordje gebabbeld na Tokio, waar de REV op zijn plichten is gewezen. Als hij al zou mogen deelnemen aan de wegkoers, zou het in een dienende rol zijn. Vandaag stond er een interview met 3 wieleranalisten in een aantal Belgische dagbladen, waar je er meer over kon lezen, ook tussen de regels.
    26-08-2021 19:54
    "Hij heeft wat mij betreft heel veel credits verloren door zijn gedrag in Tokyo…"

    wahahhaa
    26-08-2021 20:58
    @MarkPeeters,
    Volgens mij reed Evenepoel toen in een blauw merkentruitje. En Gilbert reed toen... volgens mij ook in een blauw merkentruitje. En daarbij: toen was hij nog een 19 jarige nobody, die enkel mee was om te leren en te dienen. En dat is al heeeel lang geleden, want inmiddels is hij 2 jaar ouder.
    En dan zijn recente voorbeelden toch echt veel interessanter. En dan doel ik op de loyaliteit naar Almeida (zijn eigen ploegmakker) in de Giro, door hem twee seconden aan te naaien en over hem heen te wippen in het klassement. En zijn uitspraken na de wegrit op de OS (en zijn koersgedrag aldaar), dat niet duidde op het alles geven voor de kopman van een andere merkenploeg.

    En aangezien landsbelang en sponsorbelang soms raar door elkaar heen lopen, is het maar de vraag of Van Aert hem er graag bij heeft...
    26-08-2021 21:04
    Wat was er verkeerd met 2 seconden winst te pakken in een tussensprint? Geen enkele tegenstander heeft er profijt uit gehaald. En toen was Remco nog kopman nummer 1 binnen de hiërarchie van DQS. Ik zie niet in wat er verkeerd is aan het pakken van enkele seconden in een tussensprint. Sterker nog, je zou ook kunnen zeggen dat hij verhinderd heeft dat iemand anders met die boni seconden zou gaan lopen.
    26-08-2021 21:09
    In Tokyo was Remco gewoon niet goed genoeg. Hij kon niet mee met de besten over die ene klim, that’s it. Dan kan je ook niet knechten als je niet mee bent met de eerste groep. Sommigen willen hier per se het beeld van een egoïst ophangen als het over RE gaat en verliezen hierbij alle zin voor objectiviteit uit het oog.
    26-08-2021 21:17
    Almeida heeft vooral zichzelf uit dubbele kopman status gereden met 5 minuten te verliezen. "2seconden... 2 SECONDEN... aan-genaaid!!"
    Zoveel lulkoek opgestapeld hier zou kunnen gaan concurreren met snelle jelle.
    26-08-2021 21:18
    [i]edit wf: niet op de man svp[/i]
    26-08-2021 21:21
    Mark, jij ontkende onlangs glashard dat Evenepoel aan de Giro deel nam om een topklassement te rijden en nu noem je hem de kopman van een ploeg die in Almeida een degelijke klassementsrenner in de geledingen had. Kan je die spagaat verder toelichten?
    26-08-2021 21:22
    Die tussensprint was toch ook gewoon een sneue Bokito actie? Niveautje Badr Hari.
    26-08-2021 23:21
    "2seconden aan-ge-naaid mmmm"
    "ten kosste van ploegmakker...."
    "minne streek, minne streeek mmmm"

    Almeida verloor zelf wel bijna 5 minuten op een klim maar soit, daar zwijgen we over.
    27-08-2021 00:23
    @michelangelo: dat er binnen een ploeg zoals DQS concurrentie is, dat zal wel zo zijn. Dat is ook bij Ineos of Movistar het geval en vroeger ook bij JV (nu is Roglic daar duidelijk de leider). Tussen Almeida en Evenepoel zal er ongetwijfeld ook wel concurrentie geweest zijn. Op het moment dat Evenepoel die 2 sec pakte was Almeida geen leider (die stond toen 4e in het klassement) dus wat is dan eigenlijk het probleem? Het is niet dat hij het roze afneemt van Almeida. Trouwens 2 dagen later verloor Almeida meer dan 4 minuten op Evenepoel. Maar wie een stok zoekt om te slaan zal altijd wel iets vinden …
26-08-2021 18:34
Op Remco’s nachtkastje: De Druiven van de Gramschap
26-08-2021 18:38
Ben op eoa manier toch altijd weer verbaast als Björn Leukemans niet gewonnen heeft.
    26-08-2021 18:59
    Vandaag won wel die andere B… mans, in weer een andere B-koers…
    26-08-2021 19:31
    Was die gozer helemaal vergeten, wat een vent was dat zeg, een van mijn favoriete coureurs uit die tijd.
    26-08-2021 19:53
    Björn kwam 1x per jaar uit bed om de Druivekoers te winnen. In mijn herinnering heeft hij 12x op rij gewonnen. Waarschijnlijk klopt mijn herinnering noet.
    26-08-2021 20:36
    @Willem Kieft
    Bijna Willem. Björn heeft zich verslapen toen hij opging voor zijn 12e zege. Jürgen van Goolen won vervolgens, wat zijn eerste was in een reeks van 5 zeges, en hem op de bijnaam : “een halve Leukemans” kwam te staan.
    26-08-2021 21:10
    Waar het bekende Vlaamse spreekwoord "beter één Leukemans op het podium dan twee Van Goolen's op de fiets" vandaan schijnt te komen.
    26-08-2021 21:20
    Inderdaad, en eerlijk is eerlijk, vergeleken met Björn had Jürgen natuurlijk maar weinig melk in de pap te brokkelen.
    26-08-2021 21:25
    Heb het ondertussen even opgezocht. Vier keer op rij. Toch opvallend voor een renner die verder niet direct een veel winnaar was.
    27-08-2021 05:14
    Mark, ik vond "verbaast" er raar uitzien, maar ja het kofschip he. Blijkt er ook zoiets als de klankwet te bestaan die dat hele kofschip laat zinken. #kenjeeigentaal
    27-08-2021 08:35
    Inderdaad, ken je eigen taal. Hopelijk weet je meer van wielrennen af dan van spelling. Het “kofschip” en de klankwet zijn hetzelfde. De klankwet (stemhebbend of stemloos) doet het kofschip niet zinken. Het “kofschip” gewoon een ezelsbruggetje om de klankwet correct toe te passen. Ook volgens de klankwet is het dus verbaasD.
    #kenjeeigentaalnogietsjebeter
    27-08-2021 10:48
    Rustig maar Mark, rustig maar. Ga even zitten en drink een kopje thee om de hartslag tot een aanvaardbaar niveau te brengen. Ik kan wel weer heel goed rekenen. Ieder zijn specialiteit. Maar het kofschip en de klankwet zijn niet hetzelfde. Dat weet ik wel.

    https://schrijvenonline.org/nieuws/taaltip-verbaasd-of-verbaast
    27-08-2021 10:54
    Dit is ook een bijzondere uitspraak zeg:
    [quote]Hollanders en voltooide deelwoorden, een gevaarlijke combinatie :)[/quote]
    In het kader van ongenuanceerd over een kam scheren kan deze er wel bij. En oh ja, de emoticon helpt daar niets in.
    27-08-2021 11:52
    Nog makkelijker (vind ik) is een bijvoeglijk naamwoord er van maken. Alleen de sterke werkwoorden niet natuurlijk.

    Geschopte bal, geschopt.
    Gehoorde vraag, gehoord.
    27-08-2021 13:01
    @willem kieft: zojuist mijn theetje opgedronken. Het was lekker, dankjewel! :)
    Het blijft toch moeilijk om toe te geven: zowel met het kofschip/fokschaap als met de klankwet kom je tot hetzelfde resultaat, nl. verbaasD. Fokschaap en kofschip zijn gewoon ezelsbruggetjes om de klankwet correct toe te passen. De regels zijn hetzelfde. Jij doet uitschijnen als de klankwet iets anders is, voorrang heeft op het ezelsbruggetje en een ander eindresultaat geeft. Maar dat is niet het geval.
    Missen is menselijk. Maar dat is toch niet zo moeilijk om toe te geven?
26-08-2021 19:12
Was gewoon topnummer jongens. en dan die tranen van geluk...
26-08-2021 19:35
Tja, als als als en nog eens als.
Tuurlijk heb je als solist tegen een peloton voordeel als je even in de remmen knijpt en daarna weer verder gaat.
Dit was gewoon de situatie, en Evenepoel heeft in igg getoond om over anticipatie vermogen te beschikken.

Of je hem dan mee moet nemen naar het wk? Normaal gesproken niet natuurlijk. Op basis van zijn eerder getoonde stuurmanskunsten icm met ervaring op kasseien neem je veel beter gewoon een blik voorjaarsbonken mee, daar heb je er in België genoeg van…
26-08-2021 19:42
[i]edit wf: tot ziens[/i]
26-08-2021 20:11
Topper! Wat een numero weeral seg! Deze jongen moet wel mee naar het wk. Zijn vorm is in stijgende lijn. En op deze manier kan hy veel betekenen voor de belgische ploeg. Ze moeten daar ook proberen de quickstep taktiek toe te passen. Als remco er op tijd aan begint zullen de anderen ook vroeg hun pijlen moeten verschieten om hem terug te halen en onze kopman zit in een zetel.
Maar ik begrijp wel dat de meeste nederlanders hem niet op het wk willen. Ik zou ook liever niet tegen hem willen koersen ;)
    26-08-2021 20:19
    Doet me denken aan het WK 1988 in Ronse: de overmoedige solo van Planckaert, zodat Criquiélion in een zetel zat (tot het incident met Bauer hem er hardhandig uit duwde natuurlijk)
26-08-2021 20:28
Om even een ander WK draadje te starten; Wat we vandaag gezien hebben, is dat wat we mogen gaan verwachten eind september? Of is het een stuk zwaarder? Want dit leek me eigenlijk wel voor heel veel renners te doen.
    26-08-2021 21:10
    Vandaag hebben ze 3 keer het 'flandriencircuit' gereden. Op het wk wordt het flandriencircuit slecht 2maal aangedaan. Er worden ook nog lussen gereden in Leuven zelf. Maar deze is qua hellingen niet zo zwaar. Het is wel veel draaien en keren en de hellingen zijn hier kort maar soms ook steil. En de totale afstand is ook 70km langer. Explosieve types komen hier zeker aan hun trekken. Ik denk dat vpd pidcock en van aert daar een parcours op maat terugvinden..
    26-08-2021 21:11
    Het WK-parcours klinkt niet heel selectief op deze manier.
    26-08-2021 21:12
    Het WK gaat een stuk zwaarder worden door de 75 km extra en een slordige 900 extra hoogtemeters. Alles boven de 250 km is moordend en als je dan ook nog de invloed van het weer meeneemt dan lijkt het mij selectief genoeg straks rond Leuven.
    26-08-2021 21:16
    nee idd. Peletonsprint van een middelgrote groep of de toppers die er samen vandoor kunnen gaan. Het kan volgens mij alle kanten op.. Het weer zal ook een belangrijke factor zijn. Slecht weer zal de koers veel harder maken. Ik vergelijk het parcours een beetje met het ek in glasgow. Daar won trentin voor vdp en van aert. Dat was in slecht weer
    26-08-2021 21:17
    Als je het vergelijkt met een ronde van Vlaanderen is dat dan even zwaar of ietsje meer/minder?
    26-08-2021 21:21
    Zeker niet zo zwaar als de rvv. De hellingen zijn daar ook zwaarder (langer, meer en slechtere kasseien). De uitdunning zal niet zo gemakkelijk plaatsvinden. Volgens mij zullen de renners zelf moeten zorgen voor een harde koers
    26-08-2021 21:27
    RVV is ook meer draaien en keren op hele smalle wegen. Er zal hier veel minder schifting zijn
    26-08-2021 21:27
    Het EK in Alkmaar was natuurlijk een rondje van niks. Totdat de Italianen ineens uit het niets iedereen helemaal aan gort reden. Misschien dat we hier ook zoiets gaan zien. De Belgen kunnen natuurlijk een wereldploeg opstellen maar weet niet of zij zich in zo'n Italiaans harnas laten opsluiten.
    26-08-2021 21:30
    Het verschil met RVV is denk ik wel dat er minder keien specialisten zullen rijden. De Belgen moeten er wel heel veel thuis laten en de andere landen hebben maar een beperkt aantal mannen voor een dergelijk parcours.
    26-08-2021 21:35
    Zeker waar. Maar volgens mij zijn er geen kasseistroken. Enkel kasseien op 1 of 2 hellingen. Correct me if i'm wrong.. En ze liggen er dan ook nog eens goed bij. Dus ik denk niet dat vaardigheden op kasseien de doorslag zullen geven. Het is wel altijd mooi meegenomen als je de capaciteiten hebt om comfortabel over die kasseihelling te kunnen rijden
    26-08-2021 21:42
    Oh, dan 1). is het nog minder selectief dan ik dacht en 2). moet ik dat parcours eens fatsoenlijk gaan bestuderen.
    26-08-2021 21:51
    Voor mij persoonlijk zijn de hellingen zeker zwaar genoeg maar ik ben dan ook geen profrenner. Voor profs zijn de hellingen zeker te doen, niet van het niveau rvv. Vooral de hellingen in de lus rondom leuven zijn eigenlijk geen hellingen maar eerder korte puisten. Maar de opeenvolging van de vele hellingen/puisten en het draaien en keren zullen de koers toch nog zwaar kunnen maken. Het zal zeker een interessant kijkstuk worden. En al zeker met aanvallende coureurs zoals vdp allaphillipe evenepoel en van aert
    26-08-2021 22:18
    Het parcours van het WK lijkt heel hard op het parcours van de Grote Prijs Poeske Scherens, dat zo'n anderhalve week geleden werd gereden. Al was dat een koers waar geen echte goede aanvallende renners aan deelnamen, dus was dat een sprinterskoers. Het zal geen koers zijn met een klein groepje dat wegspringt, maar eerder een waarin elke helling weer 3 man overboord moet. En gezien de hoeveelheid hellingen, denk ik niet dat het echt een pelotonsprint wordt. Vooral omdat de Wijnpers en de Keizersberg net lang genoeg zijn om een lange sprint op te trekken naar mijn mening.
    27-08-2021 07:53
    Over die kasseihellingen: die liggen er niet echt goed bij, was er twee weken gelede nog. Ja de Moskesstraat is opnieuw gelegd, maar door de regenval is al het grind tussen de keien weggestroomd dus er zitten enorme spleten en gaten tussen. En bij de andere kasseiklim liggen de kasseien zo ver uit elkaar dat ik Evenepoel er nog tussen zie verdwijnen, ook een rotding om op te rijden.

    En de GP scherens was alleen over de stadslus van het WK, daar zat de flandrienlus niet bij.
    27-08-2021 10:27
    Ah ok! Ik heb over de moskesstraat gereden toen hy pas heraangelegd was en toen lag hy er mooi bij. En die andere kasseihelling ken ik persoonlijk niet dus dat kan dan idd tricky worden. Thnx vr de info merlinappa

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine