Evenepoel pakt één seconde terug, Bernal wil niet weten van ‘mentaal spelletje’
Interview “Misschien is het een mentaal tikje. Misschien ook niet. We gaan het later in deze Giro zien”, duidt ploegleider Klaas Lodewyck de inspanning van Remco Evenepoel die hem in de tussensprint een seconde opleverde. Rozetruidrager Egan Bernal bleef er vooral bijzonder rustig onder. “In de laatste week zal met minuten gegoocheld worden.”
Drie seconden voor Jhonatan Narvaez, twee voor Remco Evenepoel en één voor rozetruidrager Bernal. Het zorgde voor wat extra animo in de finale van de korte etappe naar Foligno. Toegegeven, het was een gretige Evenepoel. “Er was zijwind in de finale”, verduidelijkte DQT-ploegleider Klaas Lodewyck ons achteraf. “En die seconden lagen daar. Het was uitkijken wat we gingen doen. Die ene seconde maakt niet veel uit, maar misschien is het een kleine mentale tik.”
“Een beslissing van het moment”, noemde de West-Vlaming het ook. “De vlucht was gegrepen. Als wij de inspanning niet leveren, dan ging INEOS Grenadiers die misschien ook niet leveren, maar dan is het misschien Astana dat gaat. Dan kan je beter anticiperen. Het was best een serieuze inspanning van Rémi (Cavagna, red.) en Remco. Het kwam gewoon goed uit. Of het echt een tikje is, gaan we later zien.”

foto: Cor Vos
Niet elke dag
Maar Lodewyck beklemtoonde dat dit geen dagelijkse strijd wordt. “Je kapot rijden voor de boni’s… Later in deze Giro zal het om meer gaan dan een paar seconden. Misschien gaat het dan wel over minuten.” En dat was nu exact hetzelfde als wat Egan Bernal een half uur later op de persconferentie van de rozetruidrager vertelde.
“Of dit een psychologische strijd wordt tussen Remco en mij? Nee, zo zie ik het in geen geval. Ik heb trouwens meer belagers dan Remco, hé. Iedereen die nog binnen de minuut staat is een concurrent. En de Giro zal echt niet gewonnen worden met een seconde. Onze focus ligt op de laatste week. Dan zal gegoocheld worden met minuten. En de Ronde van Italië is echt geen mentaal spel, hoor. Wie over de beste benen beschikt, zal hem winnen. Het is niet meer dan dat.”
Onderling respect
“Waarom ik dan sprintte? Naarmate we de tussensprint naderden, kregen we vanuit de volgwagen te horen dat Narvaez en Moscon zouden sprinten”, aldus Bernal. “Ik zat in het wiel van Ganna. Om vanuit dat wiel te komen en een seconde bonus te pakken, moet je echt niet veel energie verspillen.”
Na het sprintje gaven de twee elkaar overigens een kleine handshake. “Dat is normaal”, legde Bernal uit. “We zijn concurrenten, we knokken tegen elkaar, maar finaal gaan we wel zeer vriendschappelijk met elkaar om. We praten en grappen wel meer tegen elkaar in het peloton, maar dat zien jullie niet op tv. Neen, het onderlinge respect is groot.”
Anders pakt Evenepoel 3 en Bernal 2, nu pakken ze 2 en 1.....
@Lander: Waarom dan uberhaupt mee doen voor de secondes? Doe het goed of doe het niet, dit is gewoon stom 1 seconde opgeven, terwijl je toch al de moeite doet.
Maar idd zowel Narvaez als Almeida hebben toch dom gehandeld tijdens die tussensprint.
Bernal reageert op instagram schitterend op Evenepoel, dat is veel leuker dan die officiële praatjes.
Bernal is een erkende specialist derde week, die koerst met vertrouwen (misschien zelfs te veel vertrouwen). Vlak achter hem staan mannen die momenteel met hun krachten smijten en waarschijnlijk terug gaan vallen (Ciccone en Evenepoel). Valter valt weg en Dan Martin kan in de zware bergetappes niet langer meeliften op iemand die de boel voor hem opknapt.
Ik heb het gevoel dat in zware bergetappes Carthy en Martinez verder naar voren schuiven ten koste van de fluctuerende Vlasov. Grote vraagteken is Simon Yates (verstoppen of niet beter kunnen)? Bardet en Buchmann gaan voor een mooie klassering op z’n Zubeldia’s.
Dat hij gaat wegvallen is een normale verwachting (hoop voor sommigen).
Maar het is een bijzonder talent. Wat als hij toch niet instort?
Het was een matte eerste girohelft met een goede Bernal en Evenepoel die de rol van pretendent fraai hebben opgepakt. Ik denk dat de parcours bouwers in hun nopjes zijn.
Enige keer dat ie in de derde week plots 'goed' was, was toen alle zware etappes plots werden ingekort en hij de overwinning in de schoot geworpen kreeg door een semi-onreglementaire finish halverwege het parcours.
In de samenvatting van de Giro op de Belg toonden ze enkel het moment dat Ineos overnam. Maar het was toch echt DQS die besloot dat het de moeite waard was om een sprint te plaatsen.
Of zou die kleine niet eens geweten hebben dat er boni's te rapen waren, net als toen hij zijn ploeggenoot Almeida een hak zette in etappe 2....
Lachende derden? Ik denk Yates, Vlasov, Martin. Die hebben zich niet bemoeid met een wedstrijdje verplassen om 1 seconde. Die hebben zich lekker laten meedrijven, eigenlijk doen ze dat al de hele week. Die vinden het mooi dat alle aandacht gaat naar het duel tussen Bernal en Evenepoel. Kunnen ze lekker alle energie sparen voor wat nog komt.
Overigens denk ik dat Ineos intussen ervaren genoeg is in de grote rondes om niet enkel naar Evenepoel te kijken. Dat blijkt ook wel uit de comments van Bernal zelf, die de hele top 10 nog noemt als kanshebber.
Ik denk dat die lachende derden ondertussen wel weten dat dat ook het hoogst haalbare is: derde.
1 en 2 op de apenrots is wel duidelijk.
Elke dag denk je dat die wel het toppunt van stupiditeit, banaliteit of kinderachtigheid heeft bereikt, maar de volgende dag gaat die er gewoon terug weer over
We verleggen onze grenzen, met dank aan Remco!
Wat gebeurt er wel? Brommer Ganna (ruim 1,90 meter) en Bernal halen de leadout van Quickstep in. Evenepoel moet een paar meter laten, maar zit nog altijd in de gebroken lucht van zijn voorgangers. Mocht je daar over twijfelen, hier zijn al heel veel studies over geweest, ook met motoren:
https://sporza.be/nl/2019/06/27/motoren-voordeel-renners/#:~:text=%22Zelfs%20een%20motor%20die%2030,dat%20bij%20eender%20welke%20snelheid.%22
Dit maakt dat hij een stuk minder luchtweerstand heeft dan Ganna, snelheid op kan bouwen, het gat kan dichtrijden en met zijn opgebouwde overschot aan snelheid voorbij kan. Da's exact ook waarom inhaalpogingen in veel snelheidssporten meer succes hebben als je op een klein gaatje begint, en de slipstream gebruikt om snelheid te maken. En niet door met dezelfde snelheid in het wiel te zitten en er op het laatst pas uit te komen.
Had ik het verwacht van Evenepoel? Nee, ik dacht dat hij gezien was in een mooi stukje televisie om 1 seconde. Maar heb ik naar iets formidabels zitten kijken? Absoluut niet. Denk dat de wattages van zowel Ganna als die Ineos man die het sprintje uiteindelijk won indrukwekkender waren dan die van Evenepoel.
Maar ja, da's mijn simpele analyse, niet gekleurd door een blauw brilletje...
Denk dat Ganna met zijn baanervaring genoeg weet over aerodynamica, slipstreams e.d. om te plaatsen wat er gebeurde.
Hij zou pas echt niet prettig vinden als Evenepoel dit zou doen aan de andere kant van de weg, en niet vanuit zijn hol.
Misschien moet je je dan toch even iets meer verdiepen in de materie, de verschillen tussen Watts en Watts/kg, en wat dit betekent voor de snelheid op het vlakke en bergop. Want bij die les natuurkunde heb je duidelijk zitten slapen. En dan heb ik het nog niet gehad over piekvermogens.
Basiscursus: https://sporza.be/nl/2019/04/05/wat-is-watt-een-masterclass-van-paul-van-den-bosch/
EDIT:
Tom is duidelijk een kenner, die ziet als iemand ongelijk heeft, Trigger.
Een kleine tip van Flip. Je geeft aan hier pas een aantal dagen rond te kijken. Nieuwe leden zijn altijd fijn omdat ze voor nieuwe invalshoeken kunnen zorgen, maar de manier waarop je je nu uit draagt niet echt bij aan dat mensen je bijdragen serieus nemen in my humble opinion. Richt je liever op de inhoud i.p.v. de persoon. Doe ermee wat je wilt. Slaap lekker!
Alsof ik die reeks al niet gezien zou hebben, maar toch bedankt voor de link.
Bevestigt uiteindelijk ook de redelijk indrukwekkende inspanning die de kleine blauwe levert he. Op het EK tijdrijden al die grote bonken zoals Ganna eraf rijden... en ja het aerodynamische zal daar ook wel meegespeeld hebben, maar toch.
DQS wist helemaal niet dat er een tussensprint was, ook niet dat daar boni's te verdienen waren en los daarvan is de roze trui sowieso helemaal geen doel.
Puur toeval inderdaad, Hans B.
zijn nickname zegt genoeg lijkt me... sterk gekleurd brilletje!
Hij weet veel over zwetsen en zeveren, maar weinig over aerodynamica. Want volg je de Nieuwe Merckx, dan heeft Narvaez pas echt een nummertje laten zien, die liet immers Remco vlot achter zich. Benieuwd hoe ver DIE dan weg gaat rijden....
Dat Evenepoel daar hard reed daar bestaat geen twijfel over, maar als die paar honderd meter garant staan voor het uit het wiel rijden van de hele Ineostrein dan sla je wat mij betreft toch aardig door. De individuele kracht wat dat betreft laat zich het beste zien in een tijdrit. En helemaal aan het begin van een ronde omdat er dan nog geen verschil is in hoe je de weken daarvoor gereden hebt (zoals je altijd ziet dat er andere namen boven komen in een afsluitende tijdrit). Wat dat betreft staat Ganna 1-0 voor. Of Evenepoel is extreem verbeterd de afgelopen dagen of er zijn misschien wel iets logischere verklaringen voor wat we vanmiddag gezien hebben.
Ik ben nu toch wel benieuwd op basis waarvan je je nickname gekozen hebt.
Penny wise, pound foolish!!
Ik weet niet of je hier enkel komt om het aantal posts per persoon bij te houden en een oordeel te geven over de kwaliteit ervan. Want dan had je vast ook gezien dat Tom, onze nieuwe kenner, er al 12 heeft in dit draadje. Vol argumenten en feitelijkheden...
Ik ga even mijn hobby zoeken (alhoewel ik vrees dat ze al ligt te slapen), ik zie jullie morgen allemaal weer. Oogjes dicht en snaveltjes toe!!
Nou maakt een seconde nauwelijks verschil in het klassement. Alleen zou bijvoorbeeld Landa in de Tour van 2017 wel blij wel zijn geweest met een bonusseconde.
Groeten van Marik de Kenner.