Evenepoel over zijn herstel: “Onzeker? Vooral toen het bot niet echt wilde dichtgroeien”

zaterdag 20 februari 2021 om 10:03
Evenepoel over zijn herstel: “Onzeker? Vooral toen het bot niet echt wilde dichtgroeien”

foto: Cor Vos

Remco Evenepoel kreeg deze week groen licht om weer buiten te trainen, nadat hij een terugslag had in zijn herstel na zijn zware val in de Ronde van Lombardije. In Sporza Thuismatch blikte de renner van Deceuninck-Quick-Step nog een keer terug op zijn ongeval en de gevolgen.

Zes maanden geleden kwam Evenepoel hard ten val in de Ronde van Lombardije. In de afdaling van de Sormano buitelde hij over de rand van een brug en daarbij liep hij een bekkenbreuk op. “Wat ik mezelf verwijt, is dat ik in die afdaling geen gat moest laten vallen. Ik zag op mijn computertje dat we bijna aan die brug kwamen en begon te remmen. Uit schrik van: dat is hier het gevaarlijkste punt van het parcours, ik zal geen risico nemen. Ik dacht als ze voor mij vallen, dan val ik ook. Dat is een fout geweest en dat heb ik ook besproken met de psycholoog. Dat heb ik geleerd: mijn probleem was dat ik geen vertrouwen had in de mannen voor mij.”

Naderhand was er veel te doen over beelden van kort na de val, waarop te zien is dat ploegleider Davide Bramati iets uit de achterzak van zijn renner haalde. “Elke renner weet dat er in de finale een bidon met suikers en een beetje cafeïne is. Ik denk dat elke renner die de finale moet rijden zoiets mee heeft.” De beelden leidden zelfs tot een onderzoek van de UCI. “Ik heb samen met mijn ouders een mail gestuurd naar UCI-voorzitter Lappartient. Om te zeggen: moet dat nu? Ik heb nooit excuses gekregen en dat is iets… de dag dat ik het kan gebruiken, zal hij het wel weten. Jammer dat de renners en de UCI geen bondgenoten zijn.”

Giro d’Italia
Door de gevolgen van zijn val moest Evenepoel ook zijn groterondedebuut in de Giro d’Italia aan zich voorbij laten gaan. “Dat was het pijnlijkste dat ik moest missen, ik keek er zo naar uit om mijn debuut in een grote ronde te maken. Ik was er echt klaar voor en mijn vorm begon te stijgen. De eerste dagen vond ik het moeilijk om te kijken, maar daarna heb ik me erbij kunnen neerleggen”, zegt hij. “Het was wel jammer om bijvoorbeeld die rit over de Stelvio te zien wanneer je ziet dat Dennis alles kapot rijdt. Mijn hartslag ging naar omhoog toen ik dat zag. Ik zag mezelf in het wiel zitten op weg om de Giro te winnen, maar de meeste dromen zijn bedrog zeker?”

Begin oktober trainde hij voor het eerst sinds zijn zware val weer op de weg, maar in januari werd bekend dat er kleine problemen waren opgetreden. “Er zijn toen communicatiefouten geweest van mij naar de dokter, maar nu hebben we alles tot in de puntjes besproken om niet dezelfde fouten te maken. Of ik onzeker ben geweest? Natuurlijk, vooral toen we zagen dat het bot niet echt wilde dichtgroeien, twee maanden geleden. Na de rustperiode zag je op de scan dat er nog mini-openingen zijn, maar de buitenkant is dicht. Gelukkig is het nu positief geëvolueerd. Alleen de binnenkant van het bot moet nog versterkt worden.”

Dit artikel delen:

31 Reacties

HoofdIsVrij 20 februari 2021 om 10:13

Hopelijk komt hij weer op niveau terug. Geeft de koers en wielerflits toch wat extra pigment.

Marik 20 februari 2021 om 10:26

Ja dat vind ik ook. Het geeft genoeg reuring op deze site.

Richard van Hoof 20 februari 2021 om 13:06

Remco zelf heeft een hele hoge dunk van zichzelf, zijn vader geeft dat over hem, zijn ploeg en de Belgische media. Het lijkt erop dat er niemand om hem heen is om die jongen met de benen op de grond te houden.

Alle ingrediënten voor een drama waarbij zo’n knaap op een bepaald moment een ravijn in rijdt doordat hij zijn eigen capaciteiten niet op waarde kan schatten….. o nee, dat is al gebeurt.

Wat het volgende drama wordt is afwachten, maar zo lang die jongen door zijn omgeving en zichzelf nog steeds als godenzoon wordt gezien is het slechts een kwestie van tijd tot er weer een incident plaats vindt. Het zij op de fiets of ernaast zoals een Vandenbroucke.

deluxe 20 februari 2021 om 11:13

“Ik zag mezelf in het wiel zitten om de giro te winnen” HAHAHAHAH eerst maar eens in positie komen grapjas

En

“Ik viel omdat ik geen vertrouwen had in de Renners voor me???” HAHAHAHAH. Vooral niet de schuld bij jezelf zoeken.

En

“De dag dat ik het kan gebruiken, dan zal hij het wel weten”
Wat voor een aanval is dit precies op de UCI baas?

Wat irritant ventje.. Zucht…

S. Morgenstern 20 februari 2021 om 11:27

Dat gebrek aan vertrouwen in de mannen voor hem is een fout van zichzelf. Niets wijst erop dat hij dat niet zo bedoelt. Hij had op hun (ervaring) moeten vertrouwen en hun tempo aan moeten houden, in plaats van uit angst een gat te laten vallen en overgeleverd te zijn aan zijn eigen stuurmanskunst en inschattingen op het gevaarlijkste punt van de koers.

Marik 20 februari 2021 om 11:41

Laten we het zo zeggen, deze knaap gaat zeker nog jaren voor discussievoer zorgen op dit forum. Het zou goed zijn als zijn directe omgeving hem wat tempert. Anders krijgt hij een hoop “vijanden” in het peloton.

miguelon 20 februari 2021 om 11:44

Deluxe…. Je bent zo des mensen, zielig, klein, maar vooral intriest.

Dikke Vrouw 20 februari 2021 om 12:12

+1 voor migulon

Richard van Hoof 20 februari 2021 om 12:51

Die jongen heeft een plaat voor z’n kop.
Hij is op zijn muil gegaan doordat hij van zichzelf niet inzag dat hij beter even een gaatje had moeten laten omdat hij niet kundig genoeg is met een fiets en vervolgens is hij ook veel te snel zichzelf gaan belasten toen hij nog langer had moeten rusten.

Deze jongen heeft niets geleerd en misschien gaat hij het ook nooit leren om zichzelf op waarde te schatten.

Dat soort types zijn er meer geweest in het wielrennen en die belanden vervolgens heel vaak op het asfalt. Ga er maar vanuit dat deze knaap vaker door blessures na harde valpartijen moet herstellen en het is zelfs de vraag of de kwetsuur waar hij nu van aan het herstellen is geen chronische blessure wordt, zeker als hij er weer op neer smakt en de kans daarop is 100%. Alle renners vallen in grote rondes en deze jongen eerder vaker dan gemiddeld.

Het profwielrennen is een harde sport en als de andere profs “ruiken” dat er eentje niet handig is op de fiets dan gaan ze daar naar rijden om hem te flikken.

Draadband 20 februari 2021 om 13:10

+2 voor miguelon

Michiel De Rooij 20 februari 2021 om 13:40

Wat een naargeestig menneke, die Miguelon en z'n aanhang hier

girardengo 20 februari 2021 om 11:41

Remmen, geen risico’s nemen, en dan vallen. Er ontbreekt iets in dit relaas.

Cochise 20 februari 2021 om 12:12

Dat hij voordien een gat liet vallen omdat hij dacht dat de anderen te snel gingen en zouden vallen op dat gevaarlijke punt. Maar daarmee kwam hij in een positie waarin hij zelf z’n lijn moest zoeken en dat duidelijk niet goed genoeg deed.
Voortaan dus meer vertrouwen op die andere en meer ervaren coureurs in een afdaling…

Melkzuur 20 februari 2021 om 12:10

Je kan het ganse interview via YouTube bekijken. Iets meer nuance daar: https://www.youtube.com/watch?v=K8NEYdGlFxU

Bart De zever 20 februari 2021 om 12:35

Ik vond het alleszins prachtig hoe nibali dit ventje op zijn plaats zette. Hij kwam een beetje te opzichtig luisteren wat nibali en mol prive aan het bespreken waren net voor de bewuste afdaling.
Het viel ook verschrikkelijk hard op hoe iedereen van quickstep een ander antwoord had op wat er nu in de zak van evenepoel zat. En neen ik ben geen Hollander.

miguelon 20 februari 2021 om 13:29

Neen, jij bent Bart De Zever.

Bart De zever 20 februari 2021 om 13:54

Lol.Niet iedereen moet van omhooggevallen kereltjes hebben. Deal with it.

Seppie 20 februari 2021 om 12:37

Op Sporza.be staan momenteel 5 items over dit knaapje. Over een tijdje denk hij waarschijnlijk dat ie een wielergod is en met zo veel aandacht kun je het hem niet eens kwalijk nemen.

Derrick 20 februari 2021 om 18:09

In België kunnen ze er niet genoeg van krijgen. Zo gaat dat om hem daarna na een mindere prestatie af te zeiken…

Jooop 20 februari 2021 om 12:48

Dat Lappertient voortaan maar over zijn schouder kijkt. Bravoure lijkt me zwak uitgedrukt. Wielrennen moet het toch ook van verhalen hebben. Daar gaat geen gebrek aan zijn met dit gozertje.

Romāns Vainšteins 20 februari 2021 om 17:04

De aversie tov REV is qua engheid alle MvdPvsWvAstront voorbij inmiddels. Daar moet toch ook wat van angstbijterij in zitten. Relax, doe een dna test en wees content met iedereen die een beetje verwant is zou ik zeggen. Wie weet ben ook jij een Belg!

Marik 20 februari 2021 om 17:09

Een deel is zeker angst en een deel is toch ook aversie tegen de dikke nek. Had Thomas Dekker nu gekoerst dan was hij ook stevig aangepakt op dit forum, daar ben ik zeker van.

Peter Lippens 20 februari 2021 om 17:51

Hilarisch weer die reacties, zo kennen we onze noorderbuurtjes weer met hun kleine kantjes, tja, altijd lachen geblazen

Marik 20 februari 2021 om 18:34

Nou ja Peter, je kunt moeilijk ontkennen dat het kereltje zeer ingenomen met zichzelf is. Dat roept reacties op, dat snap je toch wel?

Derrick 20 februari 2021 om 22:33

Als je het hele interview bekijkt op Sporza dan zie ik er geen zelfingenomenheid in. Ik vind hem net heel nuchter overkomen en dat hij wel degelijk rekening houdt met falen.

Lalsacien 21 februari 2021 om 07:26

@Peter Lippens generaliseren is zo makkelijk. Dat vergt weinig denkwerk.

Limal 21 februari 2021 om 08:39

@Peter, de haatreacties over Evenepoel zijn inderdaad irritant, maar jou reactie polariseert enkel verder en doet exact hetzelfde als waar je onze "noorderbuurtjes" van beschuldigt. Zelf ben ik opgegroeid vlak aan de grens en heb ik daarom altijd ook Nederlandse vrienden gehad. Ik kan je zeggen: mensen met kleine kantjes vind je overal, maar dat is zowel bij ons als bij hen een vocale minderheid. Of men bij die gemeenschappelijke aangebrande minderheid wil horen kan iedereen zelf kiezen…

Limal 21 februari 2021 om 00:15

@Richard, deluxe, Bart en (in mindere mate) Marik, het zou voor jullie echt de moeite lonen om het volledige interview te bekijken. Zoals reeds gezegd is dat veel genuanceerder dan de neergeschreven quotes, o.a. zijn uitleg bij de val (waar hij de schuld helemaal bij zichzelf legt), wat hij eruit geleerd heeft en hoe de Giro nu als een soort trainingskamp wordt aangevat. I.v.m. dat laatste zegt hij bvb. ook dat hij hoopt dat Almeida meegaat zodat ze samen de koers kunnen aanpakken en dat hij graag zou helpen moest Almeida er goed voor komen te staan in het klassement.

Ik geloof oprecht dat jullie Evenepoel een beetje meer zouden gaan appreciëren moesten jullie het hele interview bekijken. Nogmaals de youtube link: https://www.youtube.com/watch?v=K8NEYdGlFxU

klootje kriekeljon 21 februari 2021 om 08:56

Nee hoor. Ook hier weer Vlaanderen dat hem blijft voeden en dus logischerwijs mannetje dat blijft groeien.

Lalsacien 21 februari 2021 om 09:08

Onbekend maakt onbemind is niet helemaal de juiste uitdrukking maar landgenoten hebben vaak een streepje voor bij de meesten van ons. Als Groenewegen of Evenepoel een andere nationaliteit hadden gehad waren de reacties heel anders geweest.
Als je de reacties in dat licht leest, zullen we ons wat minder druk maken.

Beer 21 februari 2021 om 12:16

Go REV!