Evenepoel na indrukwekkende solo: “Fabio heeft me kracht gegeven”

zaterdag 8 augustus 2020 om 19:50
Evenepoel na indrukwekkende solo: “Fabio heeft me kracht gegeven”

foto: Cor Vos (archief)

Remco Evenepoel wist vandaag op indrukwekkende wijze een dubbelslag te slaan in de Ronde van Polen. De Belg reed op vijftig kilometer van de streep weg en kwam solo over de finish. Na afloop sprak Evenepoel vooral over zijn ploegmaat Fabio Jakobsen. “Fabio zat de hele tijd in mijn hoofd.”

Twee armen in de lucht, vervolgens een veeg over de linkerschouder. Dat was het zegegebaar van Remco Evenepoel na zijn dubbelslag in de Ronde van Burgos. Vandaag koos de renner ervoor om het rugnummer van Fabio Jakobsen omhoog te houden. “Ik heb deze ochtend bewust onze persman gevraagd om een rugnummer van Fabio te regelen.”

“Het was met andere woorden wel gepland. Een kwartiertje voor de start heeft Ward me het nummer gegeven. Fabio zat de hele tijd in mijn hoofd, de pijn die ik vandaag heb geleden is niet te vergelijken met de pijn die Fabio moet lijden. Hij heeft me kracht gegeven”, aldus Evenepoel. Na afloop liet de dagwinnaar zijn emoties de vrije loop.

Eindzege lijkt binnen 
Evenepoel zal morgen normaal gesproken worden uitgeroepen tot eindwinnaar van de Ronde van Polen. “Ik had echt goeie benen en ik wist welke power ik op de beklimmingen moest proberen te rijden. Het was heel zwaar op de klim, dus daar heb ik niet te snel gereden. Op het vlakke heb ik op mijn gevoel gereden en elk stukje bergaf heb ik gebruikt om te recupereren.”

De voorsprong van Evenepoel bedraagt nu bijna twee minuten op Jakob Fuglsang. “Zonder ongelukken is de eindzege binnen, denk ik.” De renner is dit seizoen nog altijd ongeslagen in het rondewerk. Eerder won hij al de Vuelta a San Juan, de Volta ao Algarve en de Ronde van Burgos.

Dit artikel delen:

30 Reacties

Peter Lippens 8 augustus 2020 om 20:07

groots nummer en een groots gebaar van een mogelijk groots kampioen in wording

Kelder is de Man 8 augustus 2020 om 20:13

Doet hij zichzelf wel te kort.. had sowieso gewonnen.

Silent Hill 8 augustus 2020 om 20:14

Deze keer geen schouderveegje, als ik het goed begrijp ? Zet ‘zijn’ zegebaar en zijn ego dus opzij voor Fabio. Daar kan ik enkel euh … stil van worden.

Domestique 8 augustus 2020 om 20:40

Oké het is máár de Ronde van Polen, maar dit is enkel de groten gegeven. Zie ook Bettini in de Ronde van Lombardije van 2006, hoewel dat uiteraard nog van een andere orde was.

Romāns Vainšteins 8 augustus 2020 om 23:53

Armstrong na de dood van Casartelli in 95. Die staat me ook nog bij

Murcia 8 augustus 2020 om 20:44

Prachtige overwinning en een heel mooi gebaar naar Fabio toe. Daar hoor je alleen maar je hoed voor af te nemen. Geweldig Remco!

KimJungPoels 8 augustus 2020 om 20:56

Enorm onder de indruk van Remco vandaag. En dit keer niet alles als renner, wat een gozer zeg!

Wheely 8 augustus 2020 om 21:02

Hele speciale renner, vandaag niet winnen was voor hem geen optie

Michelangelo 8 augustus 2020 om 21:09

Mooi gebaar.

Hij kan zich beter op deze manier uiten, dan zoals op Twitter een paar dagen terug.
Want dat twitterbericht (wat hij ook weer snel heeft verwijderd) was zielig, ik zie dit veel liever.

En met mij denk ik veel mensen die niet uitgesproken fan zijn van dit ventje.

miguelon 8 augustus 2020 om 21:52

edit wf: niet doen

Michelangelo 8 augustus 2020 om 22:36

Miguelon,
Ik weet niet wat ik misdaan heb. Je hebt me nooit gezien of gesproken, en je noemt me jongetje, en je bent blijkbaar ook geen uitgesproken fan van me.

Kun je er niet tegen als iemand zegt dat Evenepoel maniertjes heeft? Omdat je een poster van hem boven je eenpersoonsbedje hebt hangen?

Want waar staat dat ik niet geniet van de dingen die hij laat zien? Ik vond het juist een heel mooi gebaar, en als je goed leest dan staat er ook nog bij dat ik dat waardeer. Dus wat is je probleem?

djerkson 9 augustus 2020 om 00:44

Kunnen we het er ook over eens zijn dat het nog ‘een jong menneke’ is en dat hij fouten maakt zoals we dat allemaal hebben gedaan op jonge leeftijd? Bij hem worden ze alleen gigantisch uitvergroot. Klein detail. Groot Kampioen (met hoofdletter K).

Jan Blokland 8 augustus 2020 om 21:18

Ik heb het al meer gezegd. Dit wordt de nieuwe Eddy Merckx.

yo-eddy 8 augustus 2020 om 21:33

de zoveelste …… laat die jongen lekker zichzelf zijn ….

fietsvriend 8 augustus 2020 om 21:51

Jeetje, Jan, vertel daar eens wat meer over

Laatste man 8 augustus 2020 om 21:56

edit wf: niet doen

Eljorro 9 augustus 2020 om 03:45

Helemaal mee eens. Deze overmacht is buitenaards. Dat kon alleen Merckx in zijn beste dagen. Hopelijk kunnen de toppers hem in de Tour volgend jaar nog een beetje moeilijk maken, anders vrees ik dat een heel saai decennium wordt.

Fietsman 9 augustus 2020 om 07:33

Dat is een voorspelling die ongeveer even lastig is als het voorspellen van de tourwinnaar na etappe 20…

mus van de maasstad 9 augustus 2020 om 09:02

Ik mag tich hopen dat ie wat minder middektjes dat eddy tot zich neemt

CechRepublic 9 augustus 2020 om 12:37

@eljorro Maar Merckx deed dat in de GT’s en de monumenten. Toch net even iets anders dan San Juan, Algarve, Burgos en Polen.

Waarom mensen zich zo druk maken over een 20-jarige die op het roeptoetermedium Twitter emotioneel reageert op een zwaar ongeluk van een teamgenoot ontgaat me overigens. Net als de opwinding over dat zegegebaar in Burgos. Ik vond het wel grappig. Het was misschien niet super verstandig, maar die jongen is 20. Geen hem zoiets. Bij Roglic klaagt iedereen weer over zijn robotantwoorden. Het is gewoon nooit goed voor sommige mensen.

Japsie 8 augustus 2020 om 22:33

@ Donatello. Ik ben ook geen groot fan, maar door jouw gemekker twijfel ik of ik toch geen fanboy ga worden.

scrambler 8 augustus 2020 om 23:01

Tjonge ..Tjonge .. We gaan toch niet meneer Evenepoel op de troon van de Paus zetten ? Jullie weten toch ook wel dat die héle hardt lopers Doodlopers zijn ……….

Paul Bus 8 augustus 2020 om 23:16

Als wielerliefhebber kun je alleen maar respect hebben voor Remco.Al die flauwekul als wat zijn karakter is,voor welke ploeg hij rijdt,of zijn Nationaliteit hebben geen f@ck te maken met zijn prestaties.(Excuses voor de de f@ck)
Lekker op Tiz Cycling gekeken met objectief Pools commentaar haha.

Vincent Lacressonniere 8 augustus 2020 om 23:20

Groots

Paul Bus 8 augustus 2020 om 23:42

50 km Solo in volle Finale en 20 jagers achter je houden,dat oogt Merckxiaans me dunkt.En het is niet zijn eerste keer.

Peter Lippens 9 augustus 2020 om 00:42

Ik snap dat gezeur van sommigen niet, we hebben nu een topper die durft aanvallen en niet wacht tot 1 km voor de top van de koninginnerit, ik kan ervan genieten :)

Fietsman 9 augustus 2020 om 07:26

Ik vind het echt heel cool dat hij niet wacht op de laatste berg maar kiest om er een mooi nummer van te maken. Hij had de etappe van vandaag sowieso wel gewonnen dan kun je maar beter iets moois van maken. Wat jammer dat hij de tour niet rijdt want dat had ik echt wel willen zien. Maargoed, de giro gaat ook mooi worden.

sooike 9 augustus 2020 om 10:44

Geniet nu gewoon van deze nieuwe loot aan de nieuwe generatiestam. Van Aert, Van der Poel, Evenepoel en nog wel wat meer youngsters geven onze sport toch een extra dimensie ! Laten we dat koesteren en ook de foutjes die deze gasten soms maken, fors door de vingers zien. Dit soort coureurs heeft de wielersport keihard nodig !

SCIC 9 augustus 2020 om 13:11

De kwaliteiten van Remco staan buiten kijf. Maar om zijn carrière maximaal te laten renderen zie ik wel aandachtspunten:
– een kwalitatief betere ondersteuning. Wat nu in Polen rijdt, is volgens mij onvoldoende om een trui te verdedigen als Ineos of Jumbo op oorlogssterkte aan de start verschijnen.
– een economischer gebruik van zijn krachten. Waarom zo vroeg aanvallen als je de beste bent? Anders is hij, net als Merckx, opgebrand op zijn 30e.

boehoe 9 augustus 2020 om 13:24

Misschien kan je je bij Pat als nieuwe ploegleider melden

Headlines

Materiaalzone

Populair