Evenepoel komt niet in de buurt, maar Soudal Quick-Step gelooft dat hij kloof nog kan dichten
foto: Cor Vos
zondag 15 juni 2025 om 10:04

Evenepoel komt niet in de buurt, maar Soudal Quick-Step gelooft dat hij kloof nog kan dichten

Na zijn machtsgreep in de individuele tijdrit waren de verwachtingen hooggespannen, maar Remco Evenepoel moest in twee voorbije bergritten van het Critérium du Dauphiné toch duidelijk zijn meerdere erkennen in Jonas Vingegaard en met name Tadej Pogacar. Dit is voor zijn ploeg Soudal Quick-Step echter geen reden om te panikeren. Integendeel.

Evenepoel verloor zaterdag bijna drie minuten op ritwinnaar en leider Pogacar. Is dit niet zorgwekkend? “We moeten hier echt niet dramatisch gaan doen”, countert ploegleider Tom Steels in gesprek met Het Nieuwsblad. “Eerst en vooral staat Remco nog altijd vierde in de stand. Dat is niet slecht, verre van.”

“Bovendien rij je hier tegen twee Tourwinnaars die duidelijk wel outstanding zijn. Remco zit daar nog altijd vlak achter. Stel dat Pogacar en Vingegaard, hier niet zijn, dan zou hij gewoon meedoen voor de zege en zou je al een heel ander verhaal hebben.”

Na de tijdrit lag Evenepoel echter nog in pole position om de eindzege naar zich toe te trekken. “Je start altijd met een zekere verwachting. Je hoopt altijd om te winnen. Maar als dat niet lukt, lukt het niet”, vervolgt Steels. “Het is wat het is. We weten nu waar we staan.”

Remco Evenepoel ziet af op weg naar Valmeinier 1800 – foto: Cor Vos

Geen referentie
“En voor mij zegt dit niks over wat de Tour zal brengen. Die is nog altijd een paar weken weg. Het heeft echt geen zin om alles overhoop te gooien of niet vast te houden aan de planning. Na deze Dauphiné zetten we de laatste rechte lijn richting de Tour in en dan zien we wel.”

De grote vraag is: kan Evenepoel nog naar het niveau van zijn twee concurrenten toegroeien? “Het is absoluut realistisch dat hij binnen drie, vier weken wel zijn voet naast die andere twee kan zetten”, blijft Steels optimistisch. “Deze Dauphiné is een loodzware wedstrijd. Daar zal hij al van profiteren. Vervolgens gaat Remco nog op hoogte. Het lijdt geen twijfel dat hij nog een stap vooruit zal zetten.”

Shirt for OIC AK
RIDE Magazine
59 Reacties
15-06-2025 10:14
"Stel dat Pogacar en Vingegaard, hier niet zijn, dan zou hij gewoon meedoen voor de zege".

Tja, als de hele TdF uit tijdritten zou bestaan zou ie ook meedoen voor de zege...
    15-06-2025 10:17
    Dat is ook niet het geval, omdat zijn ploeg het de afgelopen dagen volledig laat afweten.
    15-06-2025 10:35
    Eens... plek 3 is t maximaal haalbare; mede omdat zijn ploeg niet goed genoeg lijkt...
    15-06-2025 13:12
    "Stel dat Pogacar en Vingegaard, hier niet zijn, dan zou hij gewoon meedoen voor de zege" klinkt min of meer als een samenvatting van zijn carrière, uitgezonderd de tijdritten.
    15-06-2025 13:20
    Vermoeiend hoe Remco’s entourage, fans en de pro Evenepoel commentatoren/pers telkens weer het ‘als mijn tante een snor had’ argument uit de lade trekken.
    Zo laat je die jongen alleen nog maar langer in de illusie leven dat het kan.
    15-06-2025 14:03
    Hij maakt gewoon de vergelijking met vorig jaar, toen Pogacar en Vingegaard er ook niet waren, en Evenepoel absoluut niet mee deed voor de zege.
    15-06-2025 15:16
    Stel dat Lipowitz ook niet mee deed . Had Remco nu geel én wit gehad..
15-06-2025 10:34
"Het is absoluut realistisch dat hij binnen drie, vier weken wel zijn voet naast die andere twee kan zetten"

True. Aan het begin van de Tour staan ze alledrie weer in dezelfde tijd. En als ik het goed heb gaan we daar ook eerst tijdrijden en pas later klauteren.
    15-06-2025 13:40
    Potentiële gele trui drager dus, als hij voor de tijdrit al niet een keer op de grond heeft gelegen. Wat dat betreft is hij opweg een tweede Roglic te worden
15-06-2025 12:39
Dit gaat echt een amusante traditie worden.
Het jaarlijkse zoeken naar verzachtende omstandigheden waarom Remco geen grote en kleine rondes wint.
Over 10 jaar wordt dit in boekvorm uitgebracht onder de titel ‘Alle rondes die Remco had gewonnen, mits….’
    15-06-2025 13:08
    De voornaamste luistert naar de naam Tadej, met een bijna-doodervaring in een Lombardische ravijn als goede tweede.

    Het toont wat mij betreft vooral de relativiteit van een palmares aan, omdat je generaties niet kan vergelijken en het niveau van de concurrentie cruciaal is. Volgens mij hebben ze op dat vlak de pech dat ze in elkaars tijdperk zijn terecht gekomen.
    Vingegaard en Evenepoel zullen (zeer) waarschijnlijk nooit tot de grootste Tourrenners aller tijden gerekend worden, maar ik vraag mij af hoeveel Tours ze op hun palmares zouden hebben gehad als ze bv 20 jaar geleden hadden gereden, toen mannen als een Evans, Pereiro en Sastre de Tour wonnen. Dat geldt momenteel zelfs voor Pogacar zelf ook nog. Zou me niet verbazen mocht Pogacar al op 5 Tourzeges hebben gestaan, of Vingegaard op 4.
    15-06-2025 13:40
    Sorry Jappe maar de voornaamste reden luistert toch echt naar de naam Remco Evenepoel.
    Pogacar, Vingegaard, Roglic en ja… ook Lipowitz weten allen precies waar Evenepoel op zijn kwetsbaarst is. Volslagen zinloos om telkens weer excuses te verzinnen voor iets wat elke kleine en grote ronde gebeurde en blijft gebeuren. Remco wordt tijdens één rit overboord gegooid maar weet de schade meestal te beperken. Moet daarna nog een paar kleine deukjes incasseren en eindigt net op of net naast het podium. Laat hem vooral die ene Vuelta koesteren en verder een mooi TT en klassieker palmares opbouwen.
15-06-2025 10:34
Vlak erachter betekent een halve minuut. Dit is niet een halve minuut dus niet vlak erachter. Zelfs vingo komt niet echt in de buurt. En daarbij: ja, evenepoel heeft nog tijd om te groeien, maar pogi en vingo hebben dat ook. Evenals potentiële nummers 10-4.
    15-06-2025 14:58
    Het verschil is wel dat Evenepoel deze winter geblesseerd was en nu enkel beter kan worden , terwijl Pogacar een zwaar voorjaar heeft gereden en onmogelijk op legale wijze beter kan worden nog richting de Tour. Dusja Evenepoel zal veel dichter tegen Pogacar zn niveau aanleunen deze Tour, beetje vergelijkbaar met vorig jaar vermoed ik.
    15-06-2025 15:00
    @Rempo Evepoel

    Zo is dat: terwijl Remco steeds beter wordt, wordt Pogacar steeds slechter.
    15-06-2025 15:03
    @midi: je zal idd zien in de Tour dat het zo is :-)
    15-06-2025 15:04
    @Rempo Evekoel

    Inderdaad! Het kan niet anders.
15-06-2025 11:01
Evenepoel moet zich op monumenten als de Ronde en Parijs Roubaix gaan richten en niet meer op grote rondes. Hoogstens nog een Vuelta waarbij de toppers ontbreken zal er nog inzitten de komende jaren maar meer niet, hij zal nooit de Tour gaan winnen.
    15-06-2025 11:06
    Mee eens, alleen de monumenten mag je vervangen door de heuvelklassiekers/ monumenten.
    15-06-2025 11:26
    Hij moet helemaal niks.

    En het is logisch dat voor hem sportief gezien de grootste uitdagingen in het rondewerk liggen, daar heeft hij nog het meeste te bewijzen.
    Tour winnen gaat heel lastig worden met die andere 2 aan de start maar hoop datttie volgend jaar naar de Giro gaat, heeft ie nog wat recht te zetten.
    15-06-2025 12:30
    PR zou ik nu niet meteen vernoemen, kasseien of onverharde wegen liggen hem niet.. Maar de ronde, GW, MSR, zouden hem eigenlijk het best moeten liggen, op het vlakke blijft hij de snelste, bergop niet.
    15-06-2025 12:36
    En omdat je de Tour niet gaat winnen, moet je er ook maar nooit meer starten?
    Het gaat hier om een renner die iedere tijdrit kan winnen, die solo etappes kan winnen, en die ook nog eens een vrij goed sprintje heeft. Potentieel dus etappewinnaar in een stuk of 10 ritten per Tour. Dan kun je toch alleen daarom al naar de Tour gaan? Top-10 en een paar ritten kan een prima doel zijn hoor.
    En verder: in iedere ronde waar Pogacar niet aan de start staat, kan Evenepoel wel winnen. Dus gewoon op deze voet doorgaan lijkt me.
    15-06-2025 13:19
    ...ik zie hem graag de Tour rijden, het is toch het grootste wielerevent van het jaar. Er rijden nog zo'n 150 renners mee die de Tour niet winnen, en voor de lage landen is het toch leuk een top 5 renner in het klassement te hebben. Combinatie klassiekers en de Tour is trouwens geen enkel probleem voor Remco, Wout, Mathieu, Pog en vele anderen... Veel leuker om die toppers samen te zien, niet?
15-06-2025 12:25
Heerlijk, de teamleiding gaat Remco wederom mentaal helemaal ophemelen zodat hij weer met de borst vooruit en vol zelfvertrouwen aan de Tour kan beginnen en na de lange tijdrit in de eerste week kan Remco met een dikke voorsprong weer met zijn hoofd in de wolken gaan denken en roepen dat hij zich sterker voelt dan ooit en voor een Tourzege gaat.

En dan kunnen wij hem weer duizend doden zien sterven als hij in de bergetappes die volgen al snel op vele minuten wordt gereden.
    15-06-2025 14:06
    Ach kom, Remco was zelf na zijn tijdritzege opvallend terughoudend "het klimmen begint nog, de wereld kan er dan weer helemaal anders uitzien". En dat zou na een eventuele tijdritzege in de Tour ook zo zijn.
15-06-2025 12:38
Tom Steels is normaal de rust en het realisme zelve... Heeft hij echt gezegd dat Evenepoel de kloof kan dichten, en niet dat hij de kloof nog kan verkleinen? Want dat lijkt me realistischer en al een mooi doel op zich.
    15-06-2025 12:49
    Hij zei iets dergelijks maar z'n gezicht sprak boekdelen. Belgie is nog niet rijp voor conclusies. Net als bij de nationale schuld.
15-06-2025 10:07
Remco wordt steeds beter.
    15-06-2025 12:18
    Klopt, gezien het huidige verschil met Pogacar zou hij als zich ieder jaar blijft verbeter zo rond zijn 35e kans moeten maken op Tour winst, ook handig dat Pogacar dan misschien gestopt is.
    15-06-2025 13:13
    @Richard van Hoof

    Pogacar wordt steeds slechter.
15-06-2025 10:33
Geloof is uitgestelde teleurstelling. Of was dat hoop?
    15-06-2025 11:50
    geloof = hoop = uitgestelde teleurstelling
15-06-2025 12:51
Remco zal nooit evenwaardig worden aan Pogi, daar ben ik van overtuigd! Misschien wel heel dicht komen bij Vingo.

Als Rev de droom heeft nog één of meer GR's te winnen dan moet ie gewoon starten in de GR's waar de 2 aliens niet rijden. En dat is geen lafheid, dat is gewoon willen pakken wat kan gepakt worden want Rev hoort nu bij de top-5 die net onder de 2 aliens zit. Hij wordt alleen meer belicht omdat hij ze wél aankan in het tijdrijden daar waar de anderen in die top-5 dat niet kunnen. Rev heeft trouwens ook de gave om in het ééndagswerk te scoren, daar waar je de anderen uit die top-5 niet ziet.

Ik gaf al eerder aan dat ik het raar vond dat hij dit jaar niet de Giro reed. Hij kon de tegenstand perfect aan en dan was de logica Vuelta-Giro-Tour al beter gerespecteerd. Ja, sponsors krijgen méér bekijks in de Tour, maar daar vult een renner zijn erelijst niet mee. Starten met de visie op hoogstens 3de plaats is al raar te noemen en hij zit al van bij de start in een klem. Wil hij voor die 3de plaats gaan, dan zal hij nooit in een vlucht meekunnen en nooit voor een rit kunnen gaan die geen sprintersetappe is en waar enig 'belang' aan hangt.

Maandenlang keihard werken in de illusie de aliens te benaderen en dan hard op je bek te gaan, wat ben je daar mee?
    15-06-2025 13:17
    Denk dat ze bij Soudal geleerd hebben uit hun fouten om Evenepoel te snel (direct na een revalidatie) en zonder voorbereiding een Giro in te jagen. Dat vind ik op zich een best slimme keuze. Als je tegen Pogacar en Vingegaard 3de zou worden, zou iedereen dat snappen. Als hij in de Giro zou falen, zou hij afgefikt worden. Dan zou ik de Vuelta een logischer alternatief hebben gevonden, al starten de 2 anderen daar mogelijk ook, maar misschien dat dat ook in het vaarwater kwam van WK-ambities.
15-06-2025 13:02
Maar stel nou dat Evenepoel nooit een grote ronde meer wint, maar wel nog klassiekers en TT-titels met misschien nog een WK. Dan heb je echt een megacarriere gehad. En ben je gewoon een geweldige renner geweest die in het tijdperk van Pogacar veel wist te winnen.

En dat zou voor iedereen genoeg zijn, alhoewel in België?
    15-06-2025 13:25
    Mooie palmares, maar relatief toch een tegenvaller voor Remco en Vlaanderen waar er 100% overtuiging was en bij sommigen nog steeds is dat Remco als grote verlosser de nieuwe GOAT van zijn tijdperk zou worden.
    Iedereen buiten Vlaanderen en Remco ziet allang dat hij een zeer getalenteerde veelwinnaar is, maar niet de GOAT van zijn tijd en al zeker niet in de Tour waar zijn kwaliteiten in de bergen tekort schieten en hij komende jaren eerder achterom moet kijken om als 3e te kunnen eindigen dan zich op een trede hoger te richten.
    15-06-2025 13:42
    @Richard van Hoof

    Remco is de beter-dan-Merckx. Het beste op 2 wielen ooit.
15-06-2025 10:13
Als Johannessen gewoon mee gaat draaien, dan moet dat goed komen.
    15-06-2025 12:04
    Ook wel een winnaar van de ronde van de toekomst he, niet zomaar de eerste de beste.
15-06-2025 11:29
Tsja, het zal een kwestie zijn van tegen beter weten in blijven roepen dat je er nog in gelooft? Ergens snap ik wel dat je niet publiekelijk gaat roepen dat het in de Tour rijden voor de 3e plaats gaat zijn, maar realistisch is het natuurlijk niet om te denken dat Evenepoel de kloof (want het is een kloof, hij staat er niet kort achter) nog wel gaat dichten.

Ja, hij gaat nog op hoogte... Misschien dat hij nog wat verbetert, maar wat denken ze nou? Dat Pogacar en Vingegaard nu al op hun top zitten? Dat die niet nog een beetje gaat verbeteren richting Tour? Ze zouden er bij Soudal beter aan doen de doelstellingen een beetje bij te stellen: Evenepoel gaat de Tour niet winnen. Nu niet en de komende jaren ook niet, zeker niet zolang Pogacar nog meedoet.
    15-06-2025 11:56
    Eenvoudig: hij verliest eerst nog eens 1,5kg en wint dan de Tour.
15-06-2025 12:47
Grappig dat ploegleiders meestal er vanuit gaan dat alleen hún renner zal gaan verbeteren en de concurrentie stil zal blijven staan richting een hoofddoel.
15-06-2025 13:08
Geloven doe je in de kerk, beter de realiteit onder ogen zien.
15-06-2025 10:30
Je kunt altijd blijven hopen. Als Pogacar geblesseerd uitvalt en Vingegaard ziek wordt: who knows?
15-06-2025 10:52
Dat hij nog een stuk kan verbeteren, daar twijfel ik niet aan. Meer twijfels over (het ontbreken van) ploegmaats die hem in lastige situaties kunnen bijstaan. Op het moment dat ze hem isoleren geen Landa in de buurt. Hopelijk is Van Wilder in orde. Als hij in de eerste bergritten op minuten wordt gereden, kan hij beter véél minuten pakken, het klassement loslaten en voor etappezeges gaan. Maar hoop toch dat hij de kloof wat dicht.
15-06-2025 11:41
Remco zal inderdaad nog wel beter worden. Maar de rest ook. Hij komt tekort en dat is helemaal niet erg.
    15-06-2025 12:02
    Het is niet erg, wel zit zijn oude plan om een groot ronderenner te worden hemzelf in de weg.
15-06-2025 12:37
Geweldige renner Remco... heb ook wel met hem te doen al die druk die hij opgelegd krijgt (ook door de man zelf) ik denk dat deze tour een kopie wordt (mits iedereen op ze fiets blijft zitten) van vorig jaar.

Maar hij staat bijna 2 min. achter op Lipowitz dus op dit moment is hij nog niet eens best of the rest. Maar goed het wiel is rond...
15-06-2025 13:09
Oeh als die ploegleiding dat echt denkt dan is het maar goed als hij snel verkast. Die hebben er duidelijk geen kaas van gegeten
15-06-2025 16:08
Zou Evenepoel de Vuelta in 2022 hebben gewonnen als Roglic op zijn fiets zou zijn blijven zitten?
    15-06-2025 17:12
    Zou Tom Dumoulin de giro hebben gewonnen als Jungels hem niet in wedstrijd had gehouden? Had Bernal de Tour gewonnen als de zwaarste bergrit niet was ingekort? Had Pinot diezelfde Tour niet gewonnen als hij geen spierscheur Had gekregen? Had froome de Tour 2018 niet gewonnen als hij niet an zijn fiets was geblazen? Had Merckx geen 6de Tour gewonnen indien hij geen vuistslag op de Puy de Dôme had gekregen,...
15-06-2025 10:15
Het is niet alleen Evenepoel die sterk moet verbeteren. Dit geldt ook voor zijn knechten in het hooggebergte. Het is nu afwachten hoe goed Lecerf, Vansevenant en Van Wilder zijn in de ronde van Zwitserland. Cattaneo kunnen we de vorm pas in Tour zien, aangezien hij net als Yates en Van Aert geen wedstrijden rijdt na de Giro
    15-06-2025 10:50
    De enige die echt mee zou kunnen met UAE en Visma zou landa zijn en die valt weg. Met alle respect voor renners als Lecerf en van Wilder. Die zouden bij zowel UAE als Visma al vrij vroeg zijn ingezet aangezien ze daar over gasten als Almeida, Yates, Yates, Jorgenson en Kuss beschikken. De breedte van Soudal is gewoon heel mager. De namen die ik net noem bij UAE zijn allen in staat dit soort rondes van een week te winnen. Dat lukt die drie van soudal niet.

    Dat is ook helemaal niet erg gezien de krachtsverhoudingen. Soudal hoeft nergens de koers te dragen tenslotte. Hoogstens een paar dagen na de tijdrit in Caen, maar vanaf de eerste bergrit nemen Visma en UAE het wel weer over.
    15-06-2025 11:38
    @FDJ maar om al geïsoleerd te zitten als er nog 25 renners, zoals in de Dauphine, over zijn, is wel heel minimaal. Bovendien hadden andere ploegen zoals Movistar, Bahrain, AG2R en Uno-X nog wel meerdere renners
    15-06-2025 11:39
    Zoals Pogi en Vingegaard rijden heeft Remco helemaal geen team nodig. Hij zal toch gewoon de koers moeten ondergaan.
    15-06-2025 12:46
    @Chupa: Net wel, want waar vroeger de demarrages pas in de slotkilometers gedaan werden, vertrekt Pogacar vaak al van heel ver voor de streep en explodeert de hele boel. Dan is een ploegmaat meehebben die tempo kan maken veel belangrijker dan in de tijd van pakweg de Sky-trein, die iedereen gewoon op sleeptouw namen tot net onder de bergtop.

    Kijk bv naar de etappe van gisteren, Johannessen blijft gewoon de hele klim in het wiel van Evenepoel hangen om er in de laatste honderden meters van weg te poefen. Als een knecht het tempo kan verzorgen, kan Evenepoel zich 'sparen' in het wiel en kan hij zo'n versnelling in de laatste meters doen.
    15-06-2025 14:12
    misschien zit er gewoon iets mis bij soudal, want van wilder, lecerf of vansevenant horen intrinsiek bij de betere belgische klimmers, maar passen vaak erg snel en kunnen zichzelf erg zelden overtreffen

    daar waar andere belgen als wellens, benoot of campenaerts (en ik zou van aert nog vergeten), die meer klassieke types zijn, dat wel kunnen. op het moment dat die parkeren, zijn de van wilders van deze wereld vaak al lang en breed gelost

    toch misschien tijd dat evenepoel en entourage het eens ergens anders proberen, de plus klom ook plots dubbel zo goed nadat hij daar was vertrokken
15-06-2025 14:18
Een 25 jarige renner die al podium reed van de tour en de Vuelta al won zou nooit kans hebben om de tour te winnen? Vreemd.
    15-06-2025 14:59
    Niet teveel aandacht aan de haters besteden. Natuurlijk kan Evenepoel de Tour winnen. Als een Yates de giro kan winnen terwijl die vooraf ook niet als kanshebber werd gerekend waarom zou Evenepoel dan geen Tour kunnen winnen.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine