Evenepoel komt niet in de buurt, maar Soudal Quick-Step gelooft dat hij kloof nog kan dichten
Na zijn machtsgreep in de individuele tijdrit waren de verwachtingen hooggespannen, maar Remco Evenepoel moest in twee voorbije bergritten van het Critérium du Dauphiné toch duidelijk zijn meerdere erkennen in Jonas Vingegaard en met name Tadej Pogacar. Dit is voor zijn ploeg Soudal Quick-Step echter geen reden om te panikeren. Integendeel.
Evenepoel verloor zaterdag bijna drie minuten op ritwinnaar en leider Pogacar. Is dit niet zorgwekkend? “We moeten hier echt niet dramatisch gaan doen”, countert ploegleider Tom Steels in gesprek met Het Nieuwsblad. “Eerst en vooral staat Remco nog altijd vierde in de stand. Dat is niet slecht, verre van.”
“Bovendien rij je hier tegen twee Tourwinnaars die duidelijk wel outstanding zijn. Remco zit daar nog altijd vlak achter. Stel dat Pogacar en Vingegaard, hier niet zijn, dan zou hij gewoon meedoen voor de zege en zou je al een heel ander verhaal hebben.”
Na de tijdrit lag Evenepoel echter nog in pole position om de eindzege naar zich toe te trekken. “Je start altijd met een zekere verwachting. Je hoopt altijd om te winnen. Maar als dat niet lukt, lukt het niet”, vervolgt Steels. “Het is wat het is. We weten nu waar we staan.”

Remco Evenepoel ziet af op weg naar Valmeinier 1800 – foto: Cor Vos
Geen referentie
“En voor mij zegt dit niks over wat de Tour zal brengen. Die is nog altijd een paar weken weg. Het heeft echt geen zin om alles overhoop te gooien of niet vast te houden aan de planning. Na deze Dauphiné zetten we de laatste rechte lijn richting de Tour in en dan zien we wel.”
De grote vraag is: kan Evenepoel nog naar het niveau van zijn twee concurrenten toegroeien? “Het is absoluut realistisch dat hij binnen drie, vier weken wel zijn voet naast die andere twee kan zetten”, blijft Steels optimistisch. “Deze Dauphiné is een loodzware wedstrijd. Daar zal hij al van profiteren. Vervolgens gaat Remco nog op hoogte. Het lijdt geen twijfel dat hij nog een stap vooruit zal zetten.”
Tja, als de hele TdF uit tijdritten zou bestaan zou ie ook meedoen voor de zege...
Zo laat je die jongen alleen nog maar langer in de illusie leven dat het kan.
True. Aan het begin van de Tour staan ze alledrie weer in dezelfde tijd. En als ik het goed heb gaan we daar ook eerst tijdrijden en pas later klauteren.
Het jaarlijkse zoeken naar verzachtende omstandigheden waarom Remco geen grote en kleine rondes wint.
Over 10 jaar wordt dit in boekvorm uitgebracht onder de titel ‘Alle rondes die Remco had gewonnen, mits….’
Het toont wat mij betreft vooral de relativiteit van een palmares aan, omdat je generaties niet kan vergelijken en het niveau van de concurrentie cruciaal is. Volgens mij hebben ze op dat vlak de pech dat ze in elkaars tijdperk zijn terecht gekomen.
Vingegaard en Evenepoel zullen (zeer) waarschijnlijk nooit tot de grootste Tourrenners aller tijden gerekend worden, maar ik vraag mij af hoeveel Tours ze op hun palmares zouden hebben gehad als ze bv 20 jaar geleden hadden gereden, toen mannen als een Evans, Pereiro en Sastre de Tour wonnen. Dat geldt momenteel zelfs voor Pogacar zelf ook nog. Zou me niet verbazen mocht Pogacar al op 5 Tourzeges hebben gestaan, of Vingegaard op 4.
Pogacar, Vingegaard, Roglic en ja… ook Lipowitz weten allen precies waar Evenepoel op zijn kwetsbaarst is. Volslagen zinloos om telkens weer excuses te verzinnen voor iets wat elke kleine en grote ronde gebeurde en blijft gebeuren. Remco wordt tijdens één rit overboord gegooid maar weet de schade meestal te beperken. Moet daarna nog een paar kleine deukjes incasseren en eindigt net op of net naast het podium. Laat hem vooral die ene Vuelta koesteren en verder een mooi TT en klassieker palmares opbouwen.
Zo is dat: terwijl Remco steeds beter wordt, wordt Pogacar steeds slechter.
Inderdaad! Het kan niet anders.
En het is logisch dat voor hem sportief gezien de grootste uitdagingen in het rondewerk liggen, daar heeft hij nog het meeste te bewijzen.
Tour winnen gaat heel lastig worden met die andere 2 aan de start maar hoop datttie volgend jaar naar de Giro gaat, heeft ie nog wat recht te zetten.
Het gaat hier om een renner die iedere tijdrit kan winnen, die solo etappes kan winnen, en die ook nog eens een vrij goed sprintje heeft. Potentieel dus etappewinnaar in een stuk of 10 ritten per Tour. Dan kun je toch alleen daarom al naar de Tour gaan? Top-10 en een paar ritten kan een prima doel zijn hoor.
En verder: in iedere ronde waar Pogacar niet aan de start staat, kan Evenepoel wel winnen. Dus gewoon op deze voet doorgaan lijkt me.
En dan kunnen wij hem weer duizend doden zien sterven als hij in de bergetappes die volgen al snel op vele minuten wordt gereden.
Pogacar wordt steeds slechter.
Als Rev de droom heeft nog één of meer GR's te winnen dan moet ie gewoon starten in de GR's waar de 2 aliens niet rijden. En dat is geen lafheid, dat is gewoon willen pakken wat kan gepakt worden want Rev hoort nu bij de top-5 die net onder de 2 aliens zit. Hij wordt alleen meer belicht omdat hij ze wél aankan in het tijdrijden daar waar de anderen in die top-5 dat niet kunnen. Rev heeft trouwens ook de gave om in het ééndagswerk te scoren, daar waar je de anderen uit die top-5 niet ziet.
Ik gaf al eerder aan dat ik het raar vond dat hij dit jaar niet de Giro reed. Hij kon de tegenstand perfect aan en dan was de logica Vuelta-Giro-Tour al beter gerespecteerd. Ja, sponsors krijgen méér bekijks in de Tour, maar daar vult een renner zijn erelijst niet mee. Starten met de visie op hoogstens 3de plaats is al raar te noemen en hij zit al van bij de start in een klem. Wil hij voor die 3de plaats gaan, dan zal hij nooit in een vlucht meekunnen en nooit voor een rit kunnen gaan die geen sprintersetappe is en waar enig 'belang' aan hangt.
Maandenlang keihard werken in de illusie de aliens te benaderen en dan hard op je bek te gaan, wat ben je daar mee?
En dat zou voor iedereen genoeg zijn, alhoewel in België?
Iedereen buiten Vlaanderen en Remco ziet allang dat hij een zeer getalenteerde veelwinnaar is, maar niet de GOAT van zijn tijd en al zeker niet in de Tour waar zijn kwaliteiten in de bergen tekort schieten en hij komende jaren eerder achterom moet kijken om als 3e te kunnen eindigen dan zich op een trede hoger te richten.
Remco is de beter-dan-Merckx. Het beste op 2 wielen ooit.
Ja, hij gaat nog op hoogte... Misschien dat hij nog wat verbetert, maar wat denken ze nou? Dat Pogacar en Vingegaard nu al op hun top zitten? Dat die niet nog een beetje gaat verbeteren richting Tour? Ze zouden er bij Soudal beter aan doen de doelstellingen een beetje bij te stellen: Evenepoel gaat de Tour niet winnen. Nu niet en de komende jaren ook niet, zeker niet zolang Pogacar nog meedoet.
Maar hij staat bijna 2 min. achter op Lipowitz dus op dit moment is hij nog niet eens best of the rest. Maar goed het wiel is rond...
Dat is ook helemaal niet erg gezien de krachtsverhoudingen. Soudal hoeft nergens de koers te dragen tenslotte. Hoogstens een paar dagen na de tijdrit in Caen, maar vanaf de eerste bergrit nemen Visma en UAE het wel weer over.
Kijk bv naar de etappe van gisteren, Johannessen blijft gewoon de hele klim in het wiel van Evenepoel hangen om er in de laatste honderden meters van weg te poefen. Als een knecht het tempo kan verzorgen, kan Evenepoel zich 'sparen' in het wiel en kan hij zo'n versnelling in de laatste meters doen.
daar waar andere belgen als wellens, benoot of campenaerts (en ik zou van aert nog vergeten), die meer klassieke types zijn, dat wel kunnen. op het moment dat die parkeren, zijn de van wilders van deze wereld vaak al lang en breed gelost
toch misschien tijd dat evenepoel en entourage het eens ergens anders proberen, de plus klom ook plots dubbel zo goed nadat hij daar was vertrokken