Jury E3 Saxo Classic overwoog Van Aert te diskwalificeren na aanbrengen kettingolie
foto: Cor Vos
vrijdag 24 maart 2023 om 17:57

Jury E3 Saxo Classic overwoog Van Aert te diskwalificeren na aanbrengen kettingolie

Even was de uitslag van de E3 Saxo Classic onduidelijk; er werd gesproken over een mogelijke diskwalificatie voor Wout van Aert. De reden? Vanuit de ploegleiderswagen was er al rijdend kettingolie aangebracht op de fiets van Van Aert.

Op iets meer dan 20 kilometer van de streep reed Van Aert kort naast de ploegleiderswagen van Jumbo-Visma, waarna de mechanieker van dienst kettingolie aanbracht, wat volgens de reglementen van de UCI niet toegestaan is.

In de specifieke regelgeving over wegwedstrijden van de UCI valt onder artikel 2.3.030 het volgende te lezen: “Ongeacht de positie van de rijder in de wedstrijd, mag hij zulke assistentie (technische ondersteuning van de ploeg, red.) en mechanische checks (remmen bijvoorbeeld) enkel ontvangen aan de achterkant van zijn groep en in stilstand. Het oliën van kettingen van een bewegend voertuig is verboden.”

In het artikel wordt niet gespecificeerd welke straf van toepassing is bij overtreding, maar er werd dus gesproken over een diskwalificatie. Dat zou mogelijk op grond van lid 4.6 van artikel 2.12.007 zijn, waarin staat dat een renner die vasthoudt aan een voertuig of een mechanische interventie krijgt van een bewegend voertuig gestraft kan worden met een diskwalificatie.

In gesprek met Sporza gaf Van Aert aan dat  hij de ploegleiderswagen riep omdat er sprake was van een probleem met zijn versnellingsapparaat. “Ik had een schakelprobleem. Die viel niet mooi naar rechts. Blijkbaar hebben ze er dan met olie op gezeten. Ik riep de auto omdat ik misschien een tikje had gehad. Dat was de reden dat ik de auto riep.”

Uiteindelijk besloot de jury niet over te gaan tot de uitsluiting, al bestaat de mogelijkheid dat later alsnog een straf volgt.

RIDE Magazine
53 Reacties
24-03-2023 19:26
Regels zijn regels. Soms valt dat zwaar, ook bij de fans van de betreffende renner. Ik hoop wel dat er naar de geest van de wedstrijd beslist wordt en de zege aan Wout blijft.
    24-03-2023 21:26
    En scheelt hij rijdt bij JV
25-03-2023 11:10
Het is gewoon ophef om niets; dus schrappen is luchtvervuiling.
25-03-2023 11:32
Blijkt dus helemaal niet besproken te zijn binnen de jury. Vraag me dan wel af waar de redactie van wielerflits dit vandaan haalt.
25-03-2023 14:47
Als ze overal alle regels strikt zouden moeten handhaven (niet alleen in de koers) was iedereen al bankroet en de rest zat int gevang. Een boete geven zou ik nog begrijpen maar diskwalificeren zou toch lachwekkend zijn.
24-03-2023 18:04
Volgens mij zat er gewoon lucht in die tube. Als placebo, of om de derailleur recht te blazen. De mechaniker zal toch niet zo dom zijn om te smeren, als dat verboden is?

En verder: wat staat er nu precies in dit artikel? Wat was de kennelijke overweging van de jury om geen straf uit te delen? Of als er nog geen verdict is, valt er eventueel toch nog een DSQ te verwachten vanuit Zwitserland?
24-03-2023 20:57
Regels zijn regels!!!!

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine