Jury E3 Saxo Classic overwoog Van Aert te diskwalificeren na aanbrengen kettingolie
Even was de uitslag van de E3 Saxo Classic onduidelijk; er werd gesproken over een mogelijke diskwalificatie voor Wout van Aert. De reden? Vanuit de ploegleiderswagen was er al rijdend kettingolie aangebracht op de fiets van Van Aert.
Op iets meer dan 20 kilometer van de streep reed Van Aert kort naast de ploegleiderswagen van Jumbo-Visma, waarna de mechanieker van dienst kettingolie aanbracht, wat volgens de reglementen van de UCI niet toegestaan is.
In de specifieke regelgeving over wegwedstrijden van de UCI valt onder artikel 2.3.030 het volgende te lezen: “Ongeacht de positie van de rijder in de wedstrijd, mag hij zulke assistentie (technische ondersteuning van de ploeg, red.) en mechanische checks (remmen bijvoorbeeld) enkel ontvangen aan de achterkant van zijn groep en in stilstand. Het oliën van kettingen van een bewegend voertuig is verboden.”
It’s clear now that if Wout wins the sprint it’s due to the magical lube chain. 🤪 #E3SaxoClassic pic.twitter.com/hXE72O8ZzT
— Mihai Simion (@faustocoppi60) March 24, 2023
In het artikel wordt niet gespecificeerd welke straf van toepassing is bij overtreding, maar er werd dus gesproken over een diskwalificatie. Dat zou mogelijk op grond van lid 4.6 van artikel 2.12.007 zijn, waarin staat dat een renner die vasthoudt aan een voertuig of een mechanische interventie krijgt van een bewegend voertuig gestraft kan worden met een diskwalificatie.
In gesprek met Sporza gaf Van Aert aan dat hij de ploegleiderswagen riep omdat er sprake was van een probleem met zijn versnellingsapparaat. “Ik had een schakelprobleem. Die viel niet mooi naar rechts. Blijkbaar hebben ze er dan met olie op gezeten. Ik riep de auto omdat ik misschien een tikje had gehad. Dat was de reden dat ik de auto riep.”
Uiteindelijk besloot de jury niet over te gaan tot de uitsluiting, al bestaat de mogelijkheid dat later alsnog een straf volgt.
Zeker de fotografen komen vaak 1 voor 1 heel dicht rijden voor een paar goeie shots, terwijl als ik dan in de media overal dezelfde foto's zie, origineel hoor...
Ik neem aan dat mobiele seingevers en politie ook niet pal voor de renners moeten zitten, want dan geraken ze nooit op tijd op de plaats waar ze moeten seinen.
Als de motards nu al omvallen op een helling als de Kwaremont, wat geeft dat dan volgende week op een Koppenberg?
Die mekanieker is niet eens in de buurt van z'n derailleur geweest dus beetje vage uitvlucht.
Al zou het natuurlijk helemaal belachelijk zijn om over een dsq te spreken. Boete voor de ploeg en boete voor Wout (ik zeg maar wat, 3000 euro aan badkamermeubelen en een krat red bull)
voor de "reglement is reglement" adepten
De UCI past gewoon willekeur toe. Het is maar hoe hun pet staat. Benieuwd wat er was gebeurd als iemand anders had gewonnen. Regels zijn er om toegepast te worden, tot dat ze aangepast worden. Want daar zijn regels ook voor.
Los van het Arbo risico voor de mechanieker.