Jury E3 Saxo Classic overwoog Van Aert te diskwalificeren na aanbrengen kettingolie
foto: Cor Vos
vrijdag 24 maart 2023 om 17:57

Jury E3 Saxo Classic overwoog Van Aert te diskwalificeren na aanbrengen kettingolie

Even was de uitslag van de E3 Saxo Classic onduidelijk; er werd gesproken over een mogelijke diskwalificatie voor Wout van Aert. De reden? Vanuit de ploegleiderswagen was er al rijdend kettingolie aangebracht op de fiets van Van Aert.

Op iets meer dan 20 kilometer van de streep reed Van Aert kort naast de ploegleiderswagen van Jumbo-Visma, waarna de mechanieker van dienst kettingolie aanbracht, wat volgens de reglementen van de UCI niet toegestaan is.

In de specifieke regelgeving over wegwedstrijden van de UCI valt onder artikel 2.3.030 het volgende te lezen: “Ongeacht de positie van de rijder in de wedstrijd, mag hij zulke assistentie (technische ondersteuning van de ploeg, red.) en mechanische checks (remmen bijvoorbeeld) enkel ontvangen aan de achterkant van zijn groep en in stilstand. Het oliën van kettingen van een bewegend voertuig is verboden.”

In het artikel wordt niet gespecificeerd welke straf van toepassing is bij overtreding, maar er werd dus gesproken over een diskwalificatie. Dat zou mogelijk op grond van lid 4.6 van artikel 2.12.007 zijn, waarin staat dat een renner die vasthoudt aan een voertuig of een mechanische interventie krijgt van een bewegend voertuig gestraft kan worden met een diskwalificatie.

In gesprek met Sporza gaf Van Aert aan dat  hij de ploegleiderswagen riep omdat er sprake was van een probleem met zijn versnellingsapparaat. “Ik had een schakelprobleem. Die viel niet mooi naar rechts. Blijkbaar hebben ze er dan met olie op gezeten. Ik riep de auto omdat ik misschien een tikje had gehad. Dat was de reden dat ik de auto riep.”

Uiteindelijk besloot de jury niet over te gaan tot de uitsluiting, al bestaat de mogelijkheid dat later alsnog een straf volgt.

RIDE Magazine
53 Reacties
24-03-2023 18:01
De uci zou beter een iets doen aan die 500 motoren die samen met de renners de beklimmingen doen ipv zich bezig te houden met dergelijke belachelijke regels
    24-03-2023 18:22
    Je bedoelt waarschijnlijk 50 ipv 500 ;-).Zonder politie motoren, mobiele seingevers wordt het erg moeilijk om een koers te organiseren. En zonder tv/fotografen motoren krijgen de sponsors te weinig aandacht en zijn er geen inkomsten.
    24-03-2023 18:23
    Geen belachelijke regel. Als die ketting draait en je smeert die vanuit een rijdende auto, stel je eens voor wat er met de vingers van de mechanieker zou kunnen gebeuren.
    24-03-2023 19:02
    Niemand zegt dat er geen motors mogen zijn, maar het is toch ferm overdreven dat er voor een kopgroep van 3 zomaar even 9 motards rijden.
    Zeker de fotografen komen vaak 1 voor 1 heel dicht rijden voor een paar goeie shots, terwijl als ik dan in de media overal dezelfde foto's zie, origineel hoor...

    Ik neem aan dat mobiele seingevers en politie ook niet pal voor de renners moeten zitten, want dan geraken ze nooit op tijd op de plaats waar ze moeten seinen.
    Als de motards nu al omvallen op een helling als de Kwaremont, wat geeft dat dan volgende week op een Koppenberg?
    24-03-2023 19:16
    Mee eens, die fotografen kunnen ze er wel uit mieteren. Die gaan maar langs de kant staan, of ze selecteren een still uit de tv opnames, de resolutie daarvan wordt toch ook steeds hoger.
    24-03-2023 19:28
    50 is dichter bij de waarheid idd ;). Ik heb het dan ook niet over de politie of seingevers, deze reiden meestal verder voor de renners uit. Ik heb het zoals andere hier aanhalen over de fotografen. Deze halen allerlei toeren uit om toch maar de beste foto van de renners te hebben. Verder rijden ze vaak zeer dicht bij de koplopers. Waar deze dan weer voordeel uit halen tegenover de achtervolgers. Het is niet de eerste keer dat het misloopt en ook niet de laatste. Die man doe vandaag omver gereden werd zal ook al betere dagen gehad hebben
24-03-2023 18:22
Ik zou hem smeren als ik van Aert was, voor ie t weet moet ie zijn prijs inleveren.
24-03-2023 19:48
Hahaha, de wedstrijdleiding die in zal grijpen als de enige Vlaamse strohalm aan de leiding rijdt? En dan te bedenken dat ze mensen uit koers genomen hebben voor het weggooien van een bidon om het jeugdige publiek te plezieren…
24-03-2023 19:19
Dat wordt nog leuk binnenkort: op 15 km van de finish alle kopmannen naar de volgwagen om hun ketting te laten smeren. Marginal gains! :-)
24-03-2023 22:53
Die hele UCI is een narrenclubje… je maakt een regel, een belachelijke weliswaar maar past hem vervolgens niet toe… dit is het equivalent van doping mag af en toe, naargelang “de geest” van de omstandigheden…
24-03-2023 18:09
Dit artikel eindigt met een cliff hanger. Ik ben niks wijzer geworden.
24-03-2023 19:02
Hij wist duidelijk wel al dat het verboden was op het moment dat ze hem er over interviewden. Hij begon eerst dat het niet de ketting smeren was maar een schakelprobleem en als dan duidelijk in beeld kwam hoe ze met de lube z'n tandwielen bewerkten kwam er pas "dat ze dat blijkbaar met olie hadden gedaan".
Die mekanieker is niet eens in de buurt van z'n derailleur geweest dus beetje vage uitvlucht.
Al zou het natuurlijk helemaal belachelijk zijn om over een dsq te spreken. Boete voor de ploeg en boete voor Wout (ik zeg maar wat, 3000 euro aan badkamermeubelen en een krat red bull)
    24-03-2023 20:38
    Ik denk idd dat ze hier door het oog van de naald gegaan zijn.
    25-03-2023 13:15
    Badkamermeubelen dan 50/50 tussen Matje en Pogi splitsen ipv 33/33/33 als compensatie?
24-03-2023 21:00
Ik neem dus aan dat ze die regel gaan schrappen of aanpassen?
24-03-2023 19:22
Wielerflits.nl is slecht ingevoerd. Jumbo gebruikt geen ketting olie maar wax.
    24-03-2023 19:28
    Wat gek is want Dynamic Bike Care is een partner van wielerflits heb ik begrepen.
    24-03-2023 20:25
    Klopt! Ik gebruik ook dynamic en dat is inderdaad Wax, zeer goede ook.
24-03-2023 22:43
Echt consequent zijn ze niet. Als het in de regels staat, dien je die toe te passen. Zeker als je dat recent voor andere futiliteiten ook hebt gedaan.
25-03-2023 00:08
Oliedom, zeg maar.
24-03-2023 17:59
En wat is dan de conclusie?
24-03-2023 18:08
Dit zou werkelijk een aanfluiting zijn. Mooie koers gezien. Hopelijk komt de UCI niet tussen. En ja ik ben fav van MVDP.
24-03-2023 18:48
Dit had echt geen invloed op het wedstrijdverhaal. Zoals anderen hier al aanhaalden zijn er dringender problemen om op te focussen dan zoiets
    24-03-2023 19:14
    En wat als die mecanicien met z'n handen tussen de ketting was gekomen? Tis ook een kwestie van gezond verstand gebruiken.
    25-03-2023 09:15
    Hoezo geen invloed? Heeft ie zijn ketting laten smeren zonder dat het nodig was?
24-03-2023 19:04
bij die eerste aanval van pogacar in de slotkilometers reed hij over het voetpad, dat mag naar 't schijnt ook niet.

voor de "reglement is reglement" adepten
    24-03-2023 20:26
    Ik heb het stuk niet gezien en weet dus niet of het volgende van toepassing is, maar ik geloof als het voetpad aangrenzend is, zonder hoogteverschil dat het dan wel mag.
24-03-2023 19:16
Er worden al renners gediskwalificeerd als ze stayeren achter auto's. Dan ga je sneller en dat mag niet. Met een schonere geoliede ketting ga je dat ook. Dus als ze nou gewoon de regels naleven moeten ze diskwalificeren. Wat als het Pogi of Matje was geweest? Of nog iemand anders?
24-03-2023 20:45
Wat een onzin
24-03-2023 21:12
Het is me onduidelijk waarom sommige regels van de UCI er zijn. Veiligheid voor de mecanicien in dit geval? ze geven niet eens om de veiligheid van de renners dus dat zal wel niet de reden zijn. Regels zijn regels maar onzinnige regels verpesten het. Dat ze eerst maar eens het motoren probleem in de koers oplossen met zinvolle regels, maar dat is te ingewikkeld dus laten we dat maar achterwege.
24-03-2023 21:43
Fijn zo'n reglement dat niet nageleefd wordt.
24-03-2023 23:17
Zal wel allemaal.
25-03-2023 09:34
Slapjanussen, regels zijn regels, die hadden ze uit koers moeten halen, of schrappen uit de uitslag. En wat velen hier van de regels vinden maakt niet uit, ze zijn er.
    25-03-2023 11:43
    Mee eens. Vorige week werd Fauklner gediskwalificeerd omdat ze een glucosemeter bij zich had. Waar hebben we het over? Maar ze werd uit de uitslag gehaald. Nu met Wout van Aert wordt er niets ondernomen.
    De UCI past gewoon willekeur toe. Het is maar hoe hun pet staat. Benieuwd wat er was gebeurd als iemand anders had gewonnen. Regels zijn er om toegepast te worden, tot dat ze aangepast worden. Want daar zijn regels ook voor.
24-03-2023 18:00
Dat is niet te hopen die dsq
    24-03-2023 22:51
    Wel of geen dsq. maakt toch niet uit. Verandert toch niets aan het boeiende schouwspel van de koers
24-03-2023 18:18
Hoop dat ze het hierbij laten maar regels zijn wel regels. Dat is jammer weer.
    24-03-2023 18:21
    UCI zou nu juist kordaat moeten zijn. Waarom zijn er anders nog reglementen?
    24-03-2023 18:44
    UCI heeft enkel regels om ze toe te passen als het ze uitkomt. Hier zouden ze heel België over hen heen krijgen. En nee, met disq heb je alleen verliezers.
    24-03-2023 19:13
    Heel België? Je bedoelt Vlaanderen en van die nationalistisch ingestelde types al Wuyts en Karl Vannieuwkerke die de boel nog eens lekker ophitsen?
    24-03-2023 20:26
    Deze zege zou Matje niet gewild hebben hoor.
    24-03-2023 22:43
    Nationalistisch?! Het is niet dat ze in de loopgraven staan. Belgen zijn meer gepassioneerd over wielrennen. Nederlanders reageren meer nuchter. Afhankelijk van je voorkeur heeft iedereen een mening over beide. Ik kan de passie wel waarderen, maar vind het dan weer heerlijk om de hele nuchtere analyses van papa Van der Poel te horen.
24-03-2023 21:24
Dit is precies zo'n regel als die Faulkner haar 3e plek in Strade deed tenietdoen. Ook geen enkele invloed op de wedstrijd en een regel waar je je van afvraagt waarom hij bestaat. Maar hij bestaat wel dus gaan ze bij de uci consequent zijn?
    24-03-2023 21:26
    Die rijdt niet bij JV
24-03-2023 22:24
Als je scheutig olie op een rijdende fiets spuit is de kans groot dat het op de velg komt. Dat was in tijden van velgremmen niet heel handig…
Los van het Arbo risico voor de mechanieker.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine