Euskaltel-Euskadi en Equipo Kern Pharma krijgen wildcard Vuelta 2024, Burgos-BH en Caja Rural niet
foto: Cor Vos
vrijdag 16 februari 2024 om 11:11

Euskaltel-Euskadi en Equipo Kern Pharma krijgen wildcard Vuelta 2024, Burgos-BH en Caja Rural niet

De Vuelta a España heeft de deelnemende ploegen voor de editie van 2024 bekendgemaakt. De organisatie van de Spaanse grote ronde mocht vier wildcards uitdelen, waarvan er twee verplicht naar Lotto Dstny en Israel-Premier Tech moesten. De andere twee wildcards gaan naar Spaanse ProTeams, maar het Burgos-BH van de Nederlander Jetse Bol is niet uitgenodigd. Ook Caja Rural-Seguros RGA ontbreekt.

De uitnodiging voor de Ronde van Spanje 2024 viel namelijk op de deurmat bij Equipo Kern Pharma, waar de tot Pool genaturaliseerde Nederlander Danny van der Tuuk voor uitkomt, en Euskaltel-Euskadi. Dat betekent dat naast Burgos-BH ook Caja Rural-Seguros RGA naast een wildcard grijpt. Burgos-BH reed sinds 2018 altijd de Vuelta. Caja Rural was er in 2022 ook al niet bij, maar vorig jaar wel.

Ook ambitieuze ploegen als Uno-X, Q36.5, Polti Kometa (met Alberto Contador en Ivan Basso als grote motoren) en Tudor zijn niet uitgenodigd.

Verplichte wildcards
Organisator Unipublic, onderdeel van de ASO, moet deze keuzes maken omdat van de vier beschikbare wildcards er twee verplicht naar Lotto Dstny en Israel-Premier Tech moeten. Die ploegen hebben dat verdiend op basis van hun prestaties in 2023. Zij hebben het recht om te starten, maar kunnen de wildcard ook afwijzen. Zo slaat Lotto Dstny de Giro d’Italia over, maar gaat het wel de Tour de France en dus de Vuelta rijden.

De vier genoemde ProTeams gaan het in de Vuelta a España 2024 opnemen tegen alle achttien WorldTeams. Vorig jaar bezette Jumbo-Visma het hele podium in Madrid, met Sepp Kuss, Jonas Vingegaard en Primož Roglič.

Wildcards Vuelta a España 2024
flag-be Lotto Dstny
flag-il Israel-Premier Tech
flag-es Equipo Kern Pharma
flag-es Euskaltel-Euskadi

De reactiefunctie is onder Israel-Premier Tech-gerelateerde artikelen preventief gesloten. In dit forumtopic is ruimte om de Pro-Palestina-demonstraties in het wielrennen en de situatie rondom het Israëlische team te bespreken.
RIDE Magazine
18 Reacties
16-02-2024 11:27
Wikipedia: "In de sport spreekt men van een wildcard als in een sportevenement, waarvoor bepaalde selectiecriteria gelden, een speler of een team kan worden uitgenodigd door de organisatie terwijl deze niet aan de selectiecriteria voldoet. "

Lotto en Israel voldoen natuurlijk gewoon aan de selectiecriteria (want top 2 proteams) en zijn dus geen wildcards.
    16-02-2024 11:31
    Erg wild is het niet nee. Startbewijs is dan een betere term. Nederlandser ook nog eens.
    16-02-2024 12:46
    Dit wordt veel naar voren gebracht, bij alle Worldtour wedstrijden gewoon aanpassen deze benaming. Noem het Continental cards, Predestination cards zoiets.
    16-02-2024 13:03
    Inderdaad! Het is heel irritant dat WF steeds weer met die onzin over 4 (of 7) wilcards komt terwijl het er gewoon 2 (of 5) zijn. Maar blijkbaar is het teveel moeite om de template aan te passen: zodra ze een artikel over wildcards schrijven is het halve artikel immers altijd al hetzelfde met dat riedeltje over Lotto en Israël. Alleen de naam van de koers en de echte wildcards moeten worden aangepast.
16-02-2024 11:16
En dat terwijl Burgos juist een hele reeks transfers heeft gedaan. Maar goed, resultaten van die renners zouden toch al vanuit andere koersen moeten komen.
    16-02-2024 15:56
    Zie ze altijd graag rijden, zeker met Jetse Bol, helaas.
16-02-2024 12:58
Wat hier op de achtergrond speelt is dat de criteria / de harde randvoorwaarden veranderd zijn voor de wildcards in de grote rondes.

In 2024, wil je uitgenodigd worden, moet je als wildcard eerst voldoen aan criterium “top 40 in de UCI ranking”. In 2025 wordt dat zelfs top 30 !

Dat is de reden geweest dat de visie en strategie ( en daarmee de internationale samenstelling) van sommige ploegen totaal veranderd is. Top 40 is voor de 4 Spaans PRO teams haalbaar maar top 30 is alleen te halen als je relatief heel veel uci punten gaat scoren ( let op : de top 20 van een team scoort tegenwoordig). De meeste ( Spaanse) pro ploegen zijn daarom wakker geworden en hebben nu plots ook talentvolle renners uit exotische landen aangetrokken ( Mongolië, Nieuw-Zeeland, Griekenland etc etc).

De strijd om UCI punten is nu enorm. Straks gaan we ook rare situaties in koersen krijgen dat teams niet willen dat juist team x of y punten gaan scoren in een koers omdat die een gevaar vormen in de ranking. Wait and see….

Ze moeten ook wel, voor een Spaanse sponsor is het een must om aan de Vuelta deel te nemen….
    16-02-2024 13:01
    Eigenlijk geef je hiermee prima aan hoe bizar het is: deze Spaanse ploegen wringen zich in de meest halfgare bochten om vooral niets aan professionalisering te doen, talenten matig te blijven begeleiden en met een zo laag mogelijke investering de nodige wildcards binnen te tikken.
    16-02-2024 13:12
    Het is inderdaad een zorgwekkende ontwikkeling! Proteams zijn hard nodig voor de ontwikkeling van talent, als die teams nu als een gek exotische renners gaan aantrekken vanwege de punten om deelname af te kunnen dwingen gaat dit op de lange termijn negatieve gevolgen hebben. Natuurlijk: de toptalenten kunnen direct naar de WT, maar er zijn legio voorbeelden van misschien niet de grootste beloftes die via een kans bij een Proteam een hele mooie carriere hebben uitgebouwd. Maar ja: investeren in dat soort renners loont niet meer want ze hebben geen punten. En als ze punten gaan scoren worden ze direct weggekocht.
    16-02-2024 13:39
    Het probleem is juist dat zulke ploegen niet of nauwelijks investeren in talentontwikkeling en dat ze daardoor zo weinig punten hebben. Ze proberen alles gewoon zo goedkoop mogelijk te doen, omdat die wildcards toch wel komen. En nu ze punten nodig hebben, gaan ze dat wederom op een goedkope manier oplossen in plaats van wat professioneler te werken.
    16-02-2024 22:50
    Op zich is het logisch dat dit soort ploegen dingen zo goedkoop mogelijk moeten doen: het zijn geen ploegen met de budgetten van VLB of UAE, het is voor dit soort ploegen ieder jaar weer hele toer om de begroting rond te krijgen.
    Dat ze weinig punten hebben omdat ze weinig aan talentontwikkeling doen lijkt mij niet, dat de wildcards toch wel komen al helemaal niet: dat blijkt vandaag maar weer!

    Door de grillen van de wildcards is er ook niet echt een juiste strategie te bepalen. Nu lijkt het er op dat ze de wildcards een beetje wisselen, misschien handig daar ook wat duidelijkheid in te verschaffen?
    Want nu blijft het een kwestie van gokken wat de beste strategie is. Kun je het beste redelijke renners van de tweede rij aantrekken in de hoop dat die halve namen de deur naar de wildcard openen of kun je beter bouwen aan een jong team en op basis van prestaties deelname af te dwingen? Probleem bij die laatste optie is dan weer dat de wildcards heel vroeg in het seizoen verdeeld worden. Als de jonge renners dan gedurende het seizoen blijk geven van bovengemiddeld talent rijden ze het volgende jaar in de WT. Dan heb je als ploeg nog niets en kun je weer opnieuw beginnen want dit jaar grijp je naast de wildcard omdat je ploeg in de winter op papier ernstig verzwakt is.

    Met maar 2 wildcards blijft het een heel lastig verhaal voor de proteams!
16-02-2024 12:04
Burgos en Caja Rural hebben goed geïnvesteerd in nieuwe renners, maar hebben te veel niet Spanjaarden in de gelederen gekregen. De andere twee ploegen hebben bijna uitsluitend Spanjaarden in dienst. En dat zal de reden zijn dat ze wél een wildcard krijgen.
    16-02-2024 12:15
    De belangrijkste reden is natuurlijk dat Burgos en Caja Rural vorig jaar aan de beurt waren, dus is het nu aan Kern Pharma en Euskaltel. Verdeel en heers. Verder zijn die goede investeringen niet gedaan in renners die in de Vuelta echt het verschil gaan maken.
    16-02-2024 12:41
    Het lijkt er inderdaad op dat deze wildcards al te voorspellen waren op basis van die het jaar ervoor.
16-02-2024 13:08
Toch rare keuzes weer... Natuurlijk: het verdeel en heers zal meespelen, maar het heeft er toch veel van weg dat de twee sterkere Spaanse proteams nu gepasseerd worden voor wat voor de sponsor de belangrijkste koers van het jaar is. Deze keuze lijkt mij niet gebaseerd op sportieve criteria, dat zou toch wel moeten?
16-02-2024 13:11
@shinzawai: Spaanse ploegen doen wel degelijk aan professionalisering. Kijk maar naar de prima wielrenners die ze voortbrengen. Het dilemma voor de 4 PRO teams is dat alle goede talenten die ze vanuit hun professionalisering voortbrengen raken ze kwijt aan Movistar of andere WT ploegen. Kijk bijvoorbeeld maar naar Canal en Barrenetxea ( beide naar Movistar) , Garcia Pierna naar Arkea en Roger Adriá naar Bora…( of Carlos Rodriguez ).

Het probleem is ook dat wielerland Spanje te groot is voor maar 1 WT team….maar ja geen kapitaalkrachtige sponsoren….
    16-02-2024 13:41
    Er begint inmiddels iets doorheen te sijpelen, maar is dat ondanks of dankzij deze ploegen? Ze presteren serieus slecht en dat zal echt niet alleen aan Movistar liggen.
16-02-2024 16:09
@ Shinzawai en Jim Bram; gezien jullie opmerkingen over die Spaanse PRO teams en hun aankopen….weet niet zeker óf jullie het vlg door hebben…

Het aantrekken van buitenlandse wielrenners betekent niet dat je hun reeds gescoorde punten krijgt. De bij wielerploeg A gescoorde punten kan ploeg A blijven behouden en kan ploeg B nooit op zijn conto schrijven.

V.b. Matteo Jorgensson (nu JV) scoort vorig jaar 1665 punten bij Movistar. In dit triennium blijft Movistar die punten behouden. Maw: als aan het einde van het triennium Movistar geen 20 wielrenners heeft die meer dan 1665 punten hebben gescoord dan zal Movistar die 1665 punten opvoeren voor het triennium ook al heeft Jorgensson dit en vlg jaar niet voor Movistar gereden.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine