Euforie rond Wout van Aert en Primoz Roglic moet Jumbo-Visma niet verblinden
foto: Cor Vos
Raymond Kerckhoffs
dinsdag 20 april 2021 om 07:15

Euforie rond Wout van Aert en Primoz Roglic moet Jumbo-Visma niet verblinden

Opinie Voor de tweede keer in drie weken tijd stonden ze samen op een uniek podium. Wout van Aert en Marianne Vos. Het nieuwe koningskoppel van Jumbo-Visma. Nadat ze de eerste dubbelslag voor de supermarktformatie in Gent-Wevelgem behaalden, werd het nu een dubbele thuisoverwinning in de Amstel Gold Race, in het land waar de ploeg en de hoofdsponsor is gevestigd. Tweemaal een grote klassieker winnen bij zowel de mannen als de vrouwen tekent de heerschappij van de ploeg in de hedendaagse wielersport.

Sinds in het najaar van 2016 de grote revolutie in de ploeg werd ingezet, neemt geel-zwart ieder jaar een dominantere rol in de wielersport in. Het waren in de herfst van dat jaar Ton van Veen (CFO van Jumbo Supermarkten), Robert van der Wallen (oud-eigenaar van BrandLoyalty) en Arno de Jong (CMO Nederlandse Loterij) die tijdens een meeting in de Jumbo Food Markt in Breda de koppen bij elkaar staken en de structuur onder de loep legden. Op alle vlakken werd iedere steen omgedraaid. Kritisch werd overal gevraagd of het niet beter kon. Ook durfde deze Raad van Commissarissen zich hardop de vraag te stellen of het teammanager Richard Plugge en hoofdcoach Merijn Zeeman wel genoeg de helpende hand had toegestoken.

Het bedrijfsmatige inzicht zorgde voor een beleidsverandering in het team. Van Veen zorgde voor de rust in de wielerploeg door binnen zijn bedrijf Jumbo Supermarkten een contract voor onbepaalde tijd af te dwingen. Misschien de allerbelangrijkste insteek was dat men afsprak om alleen nog maar voor het allerbeste te gaan. Men moest zich niet nederig opstellen, maar met de borst vooruit door wielerland lopen. Op alle gebieden moest het allerhoogste worden nagestreefd. Of dat nu in begeleiding, training, scouting, voeding, materiaal of het aantrekken van nieuwe renners was. Van het lelijke eendje in de WorldTour moest de ploeg uitgroeien tot de trotse pauw van het peloton.

Transformatie
Deze transformatie kwam in een tempoversnelling door de ook voor het team verrassende ontwikkeling van Primož Roglič en Dylan Groenewegen. Het is een grote verdienste van de ploeg dat het deze twee talenten heeft kunnen ontwikkelen tot twee wereldtoppers. Maar ook dat de ploeg alle bescheidenheid van zich heeft afgegooid. Het durfde zich bijvoorbeeld in 2018 in de strijd te mengen met de grootste ploegen om Wout van Aert aan te trekken. En ook bij de talenten keek men niet meer naar renners van de tweede linie, maar probeerde men juist de besten van een nieuwe lichting aan te trekken.

Zo is Jumbo-Visma in nog geen vijf jaar tijd uitgegroeid tot de beste ploeg van de wereld. Het succes van het beleid (en begeleiding) is nu ook al terug te zien in de deze winter opgerichte vrouwenploeg. Natuurlijk is Marianne Vos een zeldzame kampioene die in iedere omgeving succesvol is geweest. De professionele aanpak van Jumbo-Visma heeft er echter voor gezorgd dat ze dit jaar opnieuw een stap terug naar het allerhoogste niveau heeft weten te zetten. Nog nooit had ze de Amstel Gold Race weten te winnen, maar na haar successen op de Cauberg tijdens het EK op de weg (2006) en WK op de weg (2012) schreef ze nu ook Nederlands enige klassieker op haar naam.

Marianne Vos wint voor de eerste keer in haar loopbaan de Amstel Gold Race – foto: Cor Vos

Enkele uren later was het 1700 meter voorbij de top van de Cauberg prijs voor Wout van Aert. In de kleuren van Jumbo-Visma heeft hij zich in 2,5 jaar tijd ontwikkeld tot de meest regelmatige eendagsrenner van het peloton. En met zijn sprintvermogen, tijdritcapaciteiten en klimmogelijkheden misschien wel tot de beste renner ter wereld. Het is knap hoe hij na de annulering van ‘zijn’ Parijs-Roubaix meteen heeft geschakeld.

In eerste instantie wilde hij alle vier de heuvelklassiekers (Brabantse Pijl, Amstel Gold Race, Waalse Pijl en Luik-Bastenaken-Luik) nog rijden, maar de ploeg wist hem te overtuigen dat zijn voorjaar dan te vol werd. Zijn reeks Strade Bianche (vierde), Tirreno (tweede), Milaan-San Remo (derde), Gent-Wevelgem (eerste), Ronde van Vlaanderen (zesde), Brabantse Pijl (tweede) en Amstel Gold Race (eerste) is indrukwekkend. Al heeft de Kempenaar vorig jaar na de Corona-lockdown al bewezen dat hij vanaf begin augustus tot half oktober continue op een extreem hoog niveau kan presteren.

Tourzege
Het allerhoogste dat Jumbo-Visma nastreeft is de eindoverwinning in de Tour de France. Vorig jaar waren ze daar met Roglič al dichtbij. Dit jaar gaan ze met de Sloveen opnieuw proberen om het geel naar Parijs te brengen. En in hun voorbereiding om die ultieme droom te realiseren gaat de wetenschappelijke aanpak nog belangrijker worden. Zo zal Roglič na Luik-Bastenaken-Luik geen enkele koers meer rijden tot de Tour de France-start in Brest. Dat betekent dat hij twee maanden lang geen koers rijdt en met slechts 17 koersdagen in de benen aan de Ronde van Frankrijk begint.

De vraag is of de ploeg hiermee niet een stap te ver gaat. Op basis van hun ervaringen met Roglič concludeert het begeleidingsteam dat de tweevoudig winnaar van de Vuelta a España altijd goed uit een hoogtestage komt. De laatste week in een grote ronde is tot dusver een van zijn weinige zwakkere plekken. Daarom willen ze Roglič nu direct vanaf het trainingskamp in Tignes naar de Tour sturen.

Primož Roglič in de Amstel Gold Race – foto: Cor Vos

Het bewijst nogmaals dat de coaching/training steeds meer de route van de ploeg bepaalt. Het iedere keer een stapje voor zijn in het wetenschappelijke proces is de uitdaging. En dus is de zoektocht naar nieuwe marginal gains een steeds groter streven.

Natuurlijk is er nu geen reden om kritiek op dit beleid te hebben. Maar je moet wel waakzaam blijven en niet in de euforie vergeten met beide voeten op de grond te blijven staan. Gaat Jumbo-Visma niet langzamerhand té ver weg van het echte wielrennen? Je moet altijd willen verbeteren, maar niet gaan verbeteren om te verbeteren. Je moet niet gaan doorslaan in je werkwijze.

Hoe succesvol bepaalde hoogtestages, voedingspatronen en trainingsschema’s ook voor sommige renners in het team zijn, het wil niet zeggen dat dit voor iedere renner binnen de ploeg de beste weg naar Rome is.

Wout van Aert is net als Primož Roglič, Steven Kruijswijk, Robert Gesink en Marianne Vos een persoon die maniakaal voor zijn vak kan leven. Zij kunnen als een monnik een bepaalde levenswijze volgen. En juist die zeer gedetailleerde, trainings- en voedingsgerichte aanpak werkt voor deze renners goed. Voor anderen, zoals Tom Dumoulin, lijkt de gecontroleerde trainingswijze niet dat ultieme fietsgeluk te brengen. En zou je Mathieu van der Poel bij Jumbo-Visma neerzetten, dan zou hij zich in dit keurslijf heel snel diepongelukkig voelen.

De euforie rond Van Aert en Roglič moet Jumbo-Visma niet verblinden dat de weg van deze twee kampioenen de enige route naar succes is. En dat iedere vernieuwende wetenschappelijke aanpak succesvol zal zijn. Een aantal renners heeft de afgelopen periode al laten doorschemeren vraagtekens achter het nut van de hoogtestages in februari en maart te zetten. Toch wordt vanuit de staf het trainen op hoogte steeds heiliger verklaard. Soms is het echter beter om iets dichter bij het oude, vertrouwde te blijven in plaats van door te blijven experimenteren.

RIDE Magazine
71 Reacties
19-04-2021 10:25
Wat een zeikstuk.
[i]'Niet verbeteren om het verbeteren'[/i], wat een gelul zeg. Je verbetert toch om beter te worden? Dat is het doel van verbeteren.

Daarnaast heeft elke halve wielerfan gezien dat Roglic, als hij een 1-weekse koers rijdt voor een grote ronde, hij in de laatste week van de grote ronde altijd zwak is. Hij heeft 1 keer alleen een hoogtestage gedaan (eerste Vuelta overwinning), en was daar in de laatste week nog goed. Lijkt me niet meer dan logisch dat TJV dit doet. Het doel heiligt de middelen. Al zijn de middelen hier gewoon prima en niks geks.
    19-04-2021 12:13
    en als je niet verbeterd dan doet een ander het wel en loop je weer achter de feiten aan. dus je zult wel moeten blijven verbeteren om het verbeteren
19-04-2021 10:30
"Natuurlijk is er nu geen reden om kritiek op dit beleid te hebben. Maar"

Redeloze kritiek dus eigenlijk. Boeiend genre.
19-04-2021 10:36
Het is vrij eenvoudig, Jumbo is een Ineos nouveau geworden en heeft daar met de uiterst serieuze Roglic en van Aert de juiste kopstukken bij gevonden. Ook de knechten en omkadering sluiten er al naar gelang de tijd vordert steeds beter op aan. Zo doorgaand is een piste a la Geraint Thomas voor van Aert ook echt niet uitgesloten denk ik trouwens, ik verwacht aankomende tour al wel de eerste stappen van hem die kant op.

Erg speels en olijk is het niet zo en dat is de ondertoon hier. Ik heb zelf ook vrij weinig met het huidige Jumbo zoals ik dat ook nooit bij het Froome Ineos gehad heb maar dat ze ergens mee ‘moeten uitkijken’ lijkt me niet.
    19-04-2021 11:32
    De Froome/Ineos methode is, qua koerswijze, de afgelopen maanden nou niet echt frequent toegepast door TJV. Zowel Roglic, Vingegaard als van Aert hebben een rits boeiende overwinningen geboekt waarbij weinig geel treintje aan te pas kwam.
    Het blijft natuurlijk altijd een ‘eye of the beholder’ kwestie, maar ik heb wel degelijk genoten van een aanvallend TJV.
    19-04-2021 21:50
    StB, niet voor het eerst ben ik het volledig met je eens...
19-04-2021 10:45
Als ik Kerckhoffs heel veel voordeel van de twijfel geef betoogt hij volgens mij dat Jumbo een iets zachtere, meer 'Limburgse' aanpak moet hanteren. Daar kan ik voor een deel wel inkomen. Van Aert en Roglic gaan als de brandweer, Vingegaard en Kuss ook, maar bij veel andere renners (zoals zo'n beetje de hele Vlaamse kern) is er toch weinig tot geen progressie zichtbaar. Als Kerckhoffs de inside info heeft dat dit door teveel tijd op de Teide komt, lekker laten zitten die hoogtestages. Maar ik vermoed dat hij zelf ook in het duister tast.
    19-04-2021 12:07
    Voor de zachtere, Limburgse aanpak hebben ze Frans Maassen al in de gelederen. Beter het daar ook bij te laten want je wilt niet weten wat voor slangenkuil je gaat creëren met meer Limburgse zachtheid. Alleen al in het kleine Zuid Limburg gunnen de steden en dorpen elkaar het licht niet in de ogen en zijn de cultuurverschillen tussen Maastricht en Heerlen/Kerkrade immens.
    In plaats van de directheid die ze ‘de Hollanders’ (soms ook wel terecht) verwijten moet je bij de Limburgers vaak heel goed tussen de regels door lezen om te weten wat hun werkelijke intenties zijn.
    Dit betoog van Kerckhoffs is hier een schoolvoorbeeld van.
    19-04-2021 12:35
    Ik denk dat de tweede lijn voorjaarsrenners van TJV inderdaad meer gebaat zou kunnen zijn met een Alpecin-Fenix programma, kleine wedstrijden waarin ze zelf ook eens voor succes kunnen gaan of desnoods in de breakaway kunnen dansen. Je ziet dat de Alpaca's heel bedreven zijn geworden in dat werk en dat betaalt zich uit in de grotere koersen. Voor Vingegaard heeft zijn winst in een kleinere wedstrijd hem ook een boost gegeven. De Tour ploeg is natuurlijk gepokt en gemazeld, die kun je rustig de Teide op schoppen.
    19-04-2021 12:44
    Ik denk dat ze zelf die hoogtestages ook gewoon evalueren. Die van Van Aert, Van Hooydonck en Affini lijkt me sowieso geslaagd, gezien hun voorjaar. De hoogtestage in maart met Eenkhoorn, Dekker, Wynants (ipv Roosen die in de Tirreno in moest vallen voor Teunissen), Vingegaard, Bouwman en Leemreize zal vast wat langer geëvalueerd moeten worden. Waarschijnlijk moet je daar ook de 'klager' tussen zoeken. Ik denk echter dat het wat te makkelijk is om daar van buiten over te oordelen. Zitten bijvoorbeeld renners tussen die ziek werden nadat ze heel goed op weg leken.
19-04-2021 11:03
Goed geschreven artikel dat niet teveel opdringt doch vanuit een doortrekken van de lijn naar de toekonst vragen stelt die niet alleen deze ploeg raken, maar ook morele en ethische aspecten rondom professionele sport aan de orde stelt.
De maatschapij kan altijd bepaalde prestatieverhogende praktijken verbieden, zoals het ook gegaan is met de inzet van bepaalde " etenswaren" en geneesmiddelen om de beste te zijn.
Voorlopig is JV trendsettend, net zoals Feyenoord met het totaalvoetbal, hetgeen, zoals met het laatste voorbeeld, nog geen garantie betekent voor eeuwigdurende hegemonie in de toekomst.
Dat de aanpak ook bepaalde competenties vereist van de wielrenners, is niet abnormaal. In elk vak kan hiervan sprake zijn. De nieuwkomers zulen hierop geselecteerd worden. Welk talent daardoor niet voor de voetlichten weten we niet. Medeleven met de huidige uitvallers heb ik wel.
19-04-2021 13:08
Op zich goed prikkelend stuk. De beste ploeg is overigens zeer twijfelachtig. Kijk naar WT punten of een andere lijst, en dan staat TJV net bij de eerste drie. Maar zeker niet eerste. Dat is toch echt DQS. Binnenkort misschien zelfs op alle vlakken (klassiekers EN rondes).

Aanvulling: Ook ik denk dat TJV moet oppassen, m.n. op de continuiteit. Het is niet zo dat als je Wout en Primoz weghaalt dat je brandhout overhoudt, maar de breedte van de selectie in de top is zeker een aandachtspunt. Qua Vlaams werk is het team afgezien van Wout 3 keer niets - dat moet beter. En voor de ronden gloort er hoop na Primoz, maar is hoop genoeg... Kan iemand van TJV buiten Primoz in de toekomst op het podium eindigen van een grote ronde? Twijfelachtig, maar er kan nog veel gebeuren in de toekomst...
    19-04-2021 13:19
    Dat 'de beste ploeg ter wereld' zal wel slaan op de officiële ranking van vorig jaar, waardoor ze nu met dat embleem op hun shirt mogen rijden.

    Waar zie je ze overigens nu net bij de eerste drie staan? Volgens mij staan ze er toch vrij duidelijk. Het verschil met de nummer vier is bijna een hele DSM.
19-04-2021 13:59
TJV levert maatwerk voor hun toprenners in de voorbereiding en ze lijken het daar vooralsnog een stuk beter naar de zin te hebben dan bijv. bij concurrent Iwan (met al zijn enge opvattingen).
Dus ik deel deze conclusie niet.

Punt van zorg zijn eerder de renners uit de 2e lijn en de nieuwe aanwas. Hoe krijgen ze die op maximaal niveau..
19-04-2021 21:29
Straks gaat ie nog kritiek leveren door te stellen dat ze winnen om te winnen. Eng hoor.
    20-04-2021 09:09
    Of fietsen om te fietsen..

    De vraag blijft. In wiens belang wil Kerckhoffs hier nu een punt maken?
    Dumoulin?
    De paar renners met vraagtekens bij de hoogtestages?
    De wielersport uit die goeie oude tijd?
    Ik ken schrijvers/columnisten die op een weergaloze wijze het achterste van hun tong niet laten zien. Kerckhoffs is er niet één van.
20-04-2021 16:11
Met het blote oog was zondag niet waarneembaar wie nou de Amstel Gold Race had gewonnen. Een lijnenspel bracht uitsluitsel: Wout van Aert drukte zijn wiel net iets eerder over de finish dan Tom Pidcock. Maar was dat wel zo? Emeritus hoogleraar sportstatistiek aan de RUG Gerard Sierksma betwist dat. ,,Pidcock moet als de wiedeweerga bezwaar aantekenen.’’

Normaal gesproken rijdt Gerard Sierksma ieder jaar de Amstel Gold Race, maar vanwege het coronavirus werd de toertocht ook dit jaar afgelast. En dus was de emeritus hoogleraar sportstatistiek aan de RUG dit weekend gewoon thuis en zag hij op tv hoe Jumbo-Visma-renner Wout van Aert met een nauwelijks waarneembaar verschil het sprintje won van de Brit Tom Pidcock en werd uitgeroepen tot winnaar van de klassieker. Tot grote ergernis van Sierksma.


Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine