Enzo Leijnse vindt onderdak bij oude ploeg van Antwan Tolhoek
foto: Fotopersburo Cor Vos
woensdag 10 december 2025 om 16:27

Enzo Leijnse vindt onderdak bij oude ploeg van Antwan Tolhoek

Enzo Leijnse heeft een nieuwe ploeg voor 2026. De 24-jarige Nederlander, die geen contractverlenging kreeg bij Picnic PostNL, zet zijn carrière voort bij het Portugese Continental-team Anicolor/Tien 21.

Begin november zei Leijnse in een interview met WielerFlits dat hij ‘nog steeds zoekende’ was naar een nieuwe ploeg. De Amsterdammer wist toen al wel dat hij waarschijnlijk op Continental-niveau zou gaan koersen. “We gaan kijken wat de beste stap is, om dan volgend jaar terug te vechten naar het profniveau”, klonk het toen. “Ik ben nog altijd erg gemotiveerd om mezelf te bewijzen, want ik denk dat er meer in zit. Hopelijk kan ik op Continental-niveau meer kansen voor mezelf grijpen.”

Leijnse zou niet de eerste renner zijn die via Anicolor toch weer een plekje bij de profs verovert. Julius Johansen moest na 2023 vertrekken bij Intermarché-Circus-Wanty, koerste één seizoen in Portugese dienst en kwam dankzij zijn prestaties op de radar bij UAE Emirates XRG. De Deen staat nog tot eind 2026 onder contract bij de beste ploeg uit de WorldTour.

Tijdrit en sleurwerk
In het eerdergenoemde interview met deze site gaf Leijnse aan dat hij weer meer zijn eigen plan wilde gaan trekken. “Zoals weer werk maken van mijn tijdrit. Verder kan ik vooral van waarde zijn voor sleurwerk op kop. Ik ben iemand die heel de dag op kop van het peloton kan rijden, als de situatie daarom vraagt. Of om een sprinter door de dag heen te loodsen.”

“Voor wat voor Continental-ploeg ik graag zou rijden? Ik denk dat het beter is om voor een Europees team te blijven rijden. Hier zijn de wedstrijden waarin ik me moet onderscheiden, zonder daarin oneerbiedig te willen zijn. Dat kan dus in Nederland, maar ook daarbuiten.”

Anicolor/Tien 21
Het is dus Anicolor/Tien 21 geworden. Deze Portugese ploeg heette in het verleden onder meer Efapel, Glassdrive Q8 Anicolor en Sabgal/Anicolor. Antwan Tolhoek stond hier begin 2024 nog een tijdje onder contract, maar werd ontslagen nadat hij positief testte op anabole androgene steroïden. In 2025 waren Artem Nych en Alexis Guerin de voornaamste puntenpakkers van de ploeg. Zij werden respectievelijk eerste en tweede in de Ronde van Portugal. Nych eindigde ook nog als 24e op het WK op de weg in Rwanda.

RIDE Magazine
9 Reacties
10-12-2025 17:10
Hopelijk kiest ie voor de ploeg en niet voor de arts. Die nych is erg verdacht…
    10-12-2025 18:22
    Pietje zwartkijker weer....
    Artem Nych is gewoon een goede renner! Jarenlang bij PCT's gereden ook totdat de zogenaamd a-politieke UCI zijn team in 2022 de licentie ontnam. Sindsdien rijdt hij noodgedwongen bij Portugese CT's want hoewel een goede renner was hij geen 20 meer en zal zijn paspoort ook niet helpen. In het wat zwakkere Portugese circuit is het logisch dat een renner als Nych meer komt bovendrijven.
    10-12-2025 20:41
    Je weet niet waar je het over hebt. Als je die klimtouwen van hem bekijkt weet je dat het geen zuivere koffie is. En je weet ook hoe het Portugese circuit is. Tolhoek is hier een mooi voorbeeld van. Ga eens lekker in de ronde van Portugal uitslagen kijken afgelopen jaren. Zie je hoeveel renners van Portugese teams tegen de lamp lopen. En we weten allemaal dat er in Portugal een verdacht beleid is.
10-12-2025 18:28
Ben benieuwd wat dit gaat brengen voor Leijnse EN voor het team! Een paar jaar geleden spraken ze toch over een ambitieus internationaal programma en met Tolhoek leken ze een aardige slag geslagen te hebben. Maar na die miskleun is er verder ook weinig van de ambities terechtgekomen. Ze hebben recent ook een 34-jarige Italiaan die gemiddeld 1 koers per jaar rijdt maar wel al jaren bij CT's onder contract staat aangetrokken, dat lijkt geen best teken voor de ambities van het team!

Overigens is het nieuws van de transfer van Leijnse al ruim 2 weken bekend. Ergens had in nog de naieve hoop dat de redactie het brengen van het nieuws uitstelde om eerst met Leijnse te praten en dan met een verhaal over de overstap te komen. Maar helaas: het is gewoon weer een herhaling van het interview van enige tijd geleden.
10-12-2025 18:35
Ligt het salaris bij zo'n ploeg véél hoger dan bij BEAT? Uiteraard wel fijner om als renner in warme oorden te wonen en trainen.
    10-12-2025 19:51
    Meeste renners rijden niet graag voor beat
    10-12-2025 19:54
    Ok, ik ben geen voor- of tegenstander. Puur iets dat ik me afvroeg.
10-12-2025 18:49
Dit is dus nieuws uit de Portugese pers van 3 weken geleden. Volgende week een bericht over Lopez de Abetxuco?
03:04
Succes Enzo!

Om te reageren moet je ingelogd zijn.