Engels: “Primoz reed vandaag op zijn tandvlees”

dinsdag 28 mei 2019 om 17:57

Primož Roglič begon als topfavoriet aan de Giro d’Italia, maar de Sloveen lijkt het roze te kunnen vergeten. De kopman van Jumbo-Visma kon op de Mortirolo niet volgen, toen Vincenzo Nibali versnelde. “Primož zat waar hij moest zitten, maar hij reed op zijn tandvlees”, is de conclusie van ploegleider Addy Engels.

“Er zijn niet veel eerlijkere klimmen dan de Mortirolo”, zo vertelt Engels. “Alles liep volgens plan, maar toen Nibali versnelde moest hij passen. Primož is daarna op een geweldige manier blijven vechten, maar hij zat duidelijk op zijn tandvlees.” Roglič zakt in het klassement nu naar plaats drie, op ruim twee minuten van rozetruidrager Richard Carapaz.

“Het is natuurlijk een beetje onverwacht. We hadden vanmorgen nog goede hoop op een betere afloop. Dat hij de mannen moest laten gaan, is zeker een verrassing. Het verschil mer Carapaz is nu wel echt groot. Maar er is nog altijd de tijdrit”, blijft Engels optimistisch.

Meer video’s zien uit het peloton?
Abonneer je dan nu op ons YouTube-kanaal!

Dit artikel delen:

37 Reacties

Huubi 28 mei 2019 om 18:02

Eerlijk verhaal

achterhoeker 28 mei 2019 om 18:03

Helaas toch niet de suprematie die menigeen verwachtte…
Roglic is een waanzinnig talent die zeker een Grand Tour gaat winnen maar de vooruitgang in begeleiding en coaching waar ze mee pronken is bij sommige teams nog wel een stap verder vooruit gegaan..kijk naar UAE Emirates

mus van de maasstad 28 mei 2019 om 18:09

Wat doet uea dan zoveel beter dan tjv volgens jou?

achterhoeker 28 mei 2019 om 18:14

@Mus
Hebben zwaar geïnvesteerd in wetenschappelijke begeleiding en topcoaches aangetrokken…kleine details maken het verschil wellicht
TJV kan echt nog sprongen maken bijvoorbeeld qua voeding…nu is het vaak wat de sponsor aanbiedt is onze keuze

madeinstars 28 mei 2019 om 18:22

Nou die begeleiding bij UAE doet wel wonderen voor Aru inderdaad.

KnightBiker 28 mei 2019 om 18:28

@achterhoeker sta jij bij TJV In De keuken? Voor zover Ik kan zien heeft TJV De afgelopen 2, 3 jaar enorm veel verbeterd qua training begeleiding materiaal, en Ik denk dat de voeding daar Ook wel bij hoorde. Kijk naar de collectieve tijdrit capaciteiten van TJV, de prestaties van Campenaerts die Het bij TJV geleerd heeft etc, Het aantal renners die bij TJV doorgroeien: er zijn voor jongeren weinig betere ploegen heden dan TJV.

Kortom onderbouw eens hoe TJV op voeding te kort komt en wat ze bij UAE beter doen.

NDI22 28 mei 2019 om 18:53

UAE? Die waren vorig jaar niet vooruit te branden en hebben nu geluk dat Pogacar al 1 en ander wint en dat Gaviria een paar sprintjes pakt. Anders was het weer niks. Jumbo doet het op alle vlakken beter dit jaar.

achterhoeker 28 mei 2019 om 19:01

@madeinstars
Aru is gewoon geopereerd aan een liesslagader blessure die waarschijnlijk zijn mindere prestaties afgelopen jaren verklaard.
Ze stomen hem nu klaar voor de Tour..gaat nog verrassen

achterhoeker 28 mei 2019 om 19:12

@Knightbiker
Ja zeker hebben ze sprongen gemaakt en ik ben ook TJV fan dus van Roglic wel balen..

Ik sta niet in de keuken bij Jumbo maar deze week hebben ze uitgebreid alle voedingschema's en details gepubliceerd en daar vielen me wel wat dingetjes aan op.
https://www.teamjumbovisma.nl/artikel/voeding/food-friday-dit-eet-roglic/?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_campaign=foodfriday&utm_term=foodfridaytwee

Ik kijk als wetenschappelijk analyst in klinische voeding wel met een andere bril dan een ander.

De topsportwereld schuurt soms ook tegen de medische wereld aan dus sommige namen die ik al kende en sinds dit jaar bij UAE werken vielen me wel op..ze zijn goed bezig

Zeg niet dat Roglic het vandaag zoveel beter had gedaan maar iedereen zoekt een edge

Jean Dumas 28 mei 2019 om 18:08

Als Roglic goed bijblijft en er gebeurt iets met Carapaz, dan heb je nog steeds kans op de Girozege. Nooit opgeven of somberen.

Olly 28 mei 2019 om 18:21

Ook carapaz zat op zijn tandvlees, en heeft ook een jasje uit gedaan in deze rit. Landa oogde een stuk sterker.

Sonsbach Allstars 28 mei 2019 om 18:22

Inderdaad niet opgeven er kan nog veel gebeuren. Dan hoop ik wel voor Roglic dat zijn lichaam nog kan herstellen na vandaag. Ik heb Roglic vandaag in de achtervolging na de Mortirolo niet een keer zien overnemen; zo kapot zat die volgens mij

xistnc 28 mei 2019 om 18:24

Zou Nibali al spijt hebben?

Voor de kennelijke vorm die Roglic momenteel heeft, heeft hij de schade aardig weten te beperken. Maar in zo'n geval kan elke volgende dag er alsnog teveel aan zijn.

KnightBiker 28 mei 2019 om 18:29

Die Addy is helaas geen groot spreker. Hij mag nog wel een media training gebruiken…

drikkes 28 mei 2019 om 18:34

Hmja zo gek veel komt er ook niet meer, de rit van zaterdag nog en de tijdrit. De drie andere etappes zijn nu niet zo zwaar.

Martino87 28 mei 2019 om 18:50

Eigenlijk valt de zwaarte van deze Giro sowieso wel mee. In mijn herinnering waren het altijd enorm veel monsteretappes. Dit werd de koninginnenrit genoemd, maar er zat maar 1 zware klim, uiteraard door omstandigheden.

Tripodboom 28 mei 2019 om 18:41

De helpers voor Roglic zijn ontstellend zwak. Daar moet verbetering in komen willen ze een ronde winnen. Op twee paarden wedden kan niet met een zwakke ploeg. Kruiswijk had hier met Roglic moeten rijden.

Emergo 28 mei 2019 om 19:02

Achteraf kijk je… Hoe zat dat ook alweer met die koe ??

TheTimmy 28 mei 2019 om 20:33

Gesink en De Plus was ook beter geweest, maar ja, als die uitvallen… Je kunt nu eenmaal niet alles op de Giro zetten. En dat TJV een zwakke ploeg is, is natuurlijk echt onzin.

jp.vanoosterhout 28 mei 2019 om 18:43

zijn verlies valt mij ook nog enigszins mee..in 1 uur amper 1.20 verlies op een groep met movistars en astana’s,bahrein en 4 of 5 motoren [schandalig trouwens]is nog geen mokerslag,maar op carapaz moet hij toch wel meer dan 1 minuut terugpakken ! al vrees ik dat zijn vormpiek die hij al 2 maanden heeft nu toch aan het afzwakken is !wat ook niet vreemd zou zijn..en als dat waar is zal hij in de tijdrit ook niet veel goedmaken op mannen die dan in hoogvorm zijn ! afwachten dus maar

horsm 28 mei 2019 om 21:44

Eens. Het was wel een hele grote coalitie waar hij tegen moest rijden, dus de schade valt nog mee. Hij zag er alleen niet goed uit.

serzzio 28 mei 2019 om 18:46

Ja we hebben aktijd nog de tijdrit. Dan mag je hopen dat Carapez nog iets overkomt want die Engels snapt toch ook wel dat je geen 2 min goed gaat maken in een tijdrit.

koos1 28 mei 2019 om 18:50

Het zal heel moeilijk worden voor Roglic om de Giro nog te winnen dat is na vandaag wel duidelijk. Zijn beste vorm is er niet meer, maar Roglic lijkt me ook niet echt een renner voor de heel steile beklimmingen. Wat betreft valt de schade vandaag nog mee en met nog maar weinig heel zware beklimmingen moet het podium nog altijd haalbaar zijn.

Jungle Man 28 mei 2019 om 18:59

Ik zie liever een Nederlandse etappe zege deze giro bij TJV dan een giro zege van roglic.

vanSpringel 29 mei 2019 om 10:38

Ik zie toch liever Roglic winnen. Dan verwacht ik bij de Jumbo weer van die leuke gadgets acties in de winkel. Wat gedacht van de ‘roze koeken’ om waar wat te noemen.

Emergo 28 mei 2019 om 19:03

Nu op zijn tandvlees en zaterdag nog een forse bergetappe. Te vrezen valt dat hij ook van het podium valt.

Glorious 28 mei 2019 om 19:16

Dit is een super goede leerschool.(geweest) Voortaan goed weten te pieken in de 3e week en dus niet al een week voor een grote ronde top zijn, het team…je mist gesink en de plus natuurlijk heel erg, je zal een beter en meer ervaren team om Roglic heen moeten zetten… Ja de ervaring op het vlakke was en is super deze Giro. Jumbo is een superploeg maar mist een aantal echte teringleijers…(italianen) en die mis je ook bij de ploegleiding. (1 á 2)

Nu hopen dat Jumbo na 2 ritoverwinningen ook nog het podium haalt! Knokken!
Campenaerts zal voor de tijdrit zich al 2 weken ”sparen”

Juud van Gemert 28 mei 2019 om 19:52

Gelukki g had Roglic op het eind nog twee meesterknechten, Mollema en Yates.
Die op hun eigen niveau een wedstrijdje hadden en dan maar Roglic meenamen.
Sympathiek.

oscarito1908 28 mei 2019 om 20:38

Mollema rijdt altijd. Daar heeft Roglic nog geluk mee gehad.

Gilberto 28 mei 2019 om 20:30

Iedereen lijkt toch wel te kennen zien dat Roglic vorm minder word, maar ik zou dat toch niet zo luid en duidelijk verklaren als ploeg zijnde, zeker niet met een haai in het peloton…

Joachim Agostinho 28 mei 2019 om 21:55

Als je iemand niet wijzer hoeft te maken is het Nibali wel. Die monstert de tegenstand en weet precies hoe de vlag er bij hangt.

Gilberto 28 mei 2019 om 22:24

Nogmaals, zelfs ‘leken’ en buitenstaanders als wij zien het wel, maar toch, zou ik het niet aan de grote klok hangen. Gewoon zeggen, hij kon net niet mee, maar niet roepen dat het op z’n tandvlees was…

Wildebert 28 mei 2019 om 20:35

Applaus voor Mollema en voor Primoz zijn knokkunsten. Taai, maar in glijvlucht als in zijn beste dagen als vlieger. Maar dan zonder goede wingman. Hoop dat ie zich herpakt. Ergens vraag je je af in hoeverre de Sloveense perikelen en Nibalese beten toch vat op hem hebben gekregen. Dat gedoe moet toch ergens terugslaan in de energietank.

vanSpringel 28 mei 2019 om 21:44

Ka Ni ba lis me.
Niks haai.

berendries 28 mei 2019 om 22:33

Roglic zal volgend jaar ook een Grand Tour programma moeten rijden wil hij in de derde week ook nog goed zijn. Als je kijkt naar zijn concurrenten dan hebben die zich dit seizoen nauwelijks laten zien tot vlak voor de Giro. Die WT rondjes zijn leuk voor je erelijst, maar een grote ronde nog veel meer en dan moet je je daar volledig op richten.

jp.vanoosterhout 29 mei 2019 om 07:56

niet vergeten hij rijdt eigenlijk pas 3 jaar serieus mee,en als je ziet wat hij al gewonnen heeft,bijna alle rondjes van 1 week etappezege’s overal..en dan zijn er mensen die hem vergelijken met spilak…in mijn ogen is hij toch wel 1 of klasse beter dan spilak !!

vanSpringel 29 mei 2019 om 10:40

Ik zie Roglic inderdaad van een veel hoger niveau. Ik weet niet wat ’t is met die gast, maar wanneer hem in de toekomst niets overkomt, en de begleiding wordt van een hoog niveau dan verwacht ik nog heel veel van hem. Nu maar duimen draaien dat ie geen nieuw, open te breken, contract bij die Plugge gaat tekenen.