Elf aflopende contracten bij Visma | Lease a Bike: Dit is wat we weten
Na het afgelopen klassieke voorjaar werd duidelijk dat Visma | Lease a Bike moet verjongen. Qua talent zit het Nederlandse team goed, maar vooral in het ‘middenveld’ van de selectie mag er wat meer gewicht bij. WielerFlits zet alle informatie op het gebied van uitgaande en ingaande transfers voor je op een rij.
Visma | Lease a Bike hoorde een paar jaar terug qua budget bij de grootste drie teams van de wereld. Na het vertrek van Jumbo Supermarkten als hoofdsponsor en bijgevolg tal van kleinere sponsoren, is het budget niet eens zo veel veranderd ten opzichte van de topjaren na 2020. Toch zijn er na 2023 (het jaar van het vertrek van Jumbo) niet heel veel grootverdieners aangetrokken door de ploeg. Wel tekenden Jonas Vingegaard, Sepp Kuss en Wout van Aert langer bij.
Om de ploeg heen zijn er verschillende budgetten wél gestegen. Zo hebben onder meer Red Bull-BORA-hansgrohe, Lidl-Trek en Decathlon AG2R La Mondiale een flink deel van de kloof met UAE Emirates (momenteel het rijkste team), INEOS Grenadiers en Visma | Lease a Bike gedicht. Ook ProTeams als Tudor en Q36.5 zijn nu in staat om riante salarissen aan te bieden. Begin 2025 vertelde Richard Plugge dat zijn ploeg het vijfde of zesde budget van de WorldTour heeft.

Plugge (links) voert samen met Grischa Niermann (naast hem) gesprekken met potentiële nieuwe renners – foto: Cor Vos
De teambaas zei maandag in de Belgische krant Het Laatste Nieuws dat hij niet wil meedoen aan de wedloop van hoge salarissen. Als een renner elders meer kan verdienen dan zijn team wil bieden, dan neemt de ploeg dat verlies. Van minder financiële slagkracht is volgens Plugge geen sprake. Maar onze informatie toont een beeld dat Visma | Lease a Bike wel degelijk voor een uitdaging staat om mee te groeien in hetzelfde spectrum als de grote ploegen om hen heen.
De vertrekkers
Tiesj Benoot heeft zijn lucratieve droomtransfer naar Decathlon AG2R La Mondiale afgerond. De 31-jarige Belg is al vier jaar lang een uiterst betrouwbare steunpilaar, maar komt op een leeftijd dat hij nog de kans heeft om een vet contract te tekenen. Dat duurt nog even voor Olav Kooij, maar ook de 23-jarige topsprinter gaat zijn krabbel zetten onder een financieel veel beter contract bij dezelfde Franse equipe. Hij zou er de garantie hebben op deelname(s) aan de Tour de France.
Ook Dylan van Baarle gaat de ploeg verlaten. De geluiden klinken steeds harder dat de bijna 33-jarige Nederlander gaat kiezen voor Soudal-Quick-Step, waar hij samen met Jasper Stuyven het Franse talent Paul Magnier moet klaarstomen voor de wereldtop – en tot die tijd met de Belg voor eigen kans kan gaan. Van Baarle had een van de hogere salarissen bij de ploeg; hij tekende immers in het jaar waarin hij tweede werd in de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix won.
De blijvers
Van de elf aflopende contracten zijn er twee renners die ook in 2026 voor de YellowB’s zullen rijden. De onderhandelingen met Wilco Kelderman en Ben Tulett bevinden zich in een afrondende fase. De Nederlander gaat voor twee jaar bijtekenen en de jonge Brit – die dit jaar veel beter rendeert dan in 2024 – zet eveneens zijn handtekening onder een nieuwe tweejarige verbintenis.
Update vrijdag 16 mei – Ook Steven Kruijswijk blijft aan boord. De bijna 38-jarige klimmer bewijst zijn waarde voor de ploeg in de rol die Robert Gesink de laatste jaren had. Volgend seizoen zal de Noord-Brabander die taak ook blijven uitvoeren, want hij verlengt zijn aflopende contract met één jaar tot eind 2026. Daarna zet hij een punt achter zijn carrière.
De vraagtekens
Er blijven zes renners met een aflopend contract over, waarvan de door blessures geplaagde Tom Gloag (23) en Hongaars kampioen Attila Valter (26) in de wachtkamer zitten. Gesprekken om hun aflopende verbintenis te verlengen staan voorlopig nog niet gepland, maar het is ook niet gezegd dat zij sowieso moeten vertrekken bij de ploeg. Wat de huidige status is van de plannen die Visma | Lease a Bike heeft met oudgedienden Daniel McLay (33), Tosh Van der Sande (later dit jaar 35) en Julien Vermote (deze zomer 36), is op dit moment onduidelijk.
De ‘nieuwkomers’
In de huidige selectie van de Nederlandse ploeg zitten op dit moment twaalf renners die komende 31 december de leeftijd van 31 jaar hebben bereikt en elf talenten die 24 jaar of jonger zijn. In beide age groups zitten wel vertrekkers als Benoot, Kooij en Van Baarle. Wat dus opvalt is dat er slechts zes renners zijn in het ‘middenveld’ van de selectie, die in de leeftijd van 25 tot en met 30 jaar zitten. Daarbinnen vallen ook nog eens kopmannen Jonas Vingegaard en Matteo Jorgenson.
Het contract openbreken en verlengen met de Amerikaan is momenteel de grootste prioriteit voor ploegbaas Plugge. Aangezien hij het team wil verjongen en die mogelijkheid er ook is met een aantal aflopende contracten van renners in de leeftijdscategorie 31+, zitten versterkingen vooral in de hoek daaronder. Twee van de namen die rondzingen bij de ploeg, passen in dat zoekplaatje. Zo zit Alessandro Covi al een paar jaar op een dood spoor bij UAE Emirates XRG.

Covi met wereldkampioen en nu nog ploegmaat Tadej Pogacar – foto: Cor Vos
De Italiaan viert later dit jaar zijn 27ste verjaardag en heeft bepaalde kwaliteiten waarvan Visma | Lease a Bike er niet veel heeft. Covi is een puncheur die heuvelachtige wedstrijden kan winnen en daarnaast bergop in dienst kan rijden van de topklimmers in de ploeg. Met Timo Kielich zouden ze volgens HLN al een mondeling akkoord hebben. De Belg (later deze zomer 26) ontpopte zich tot sterke knecht van Mathieu van der Poel dit voorjaar, is technisch begaafd én een onderschatte sprintaantrekker.
Bovendien is Kielich pas tweedejaars WorldTour-prof, waardoor er mogelijk nog wat groeimarge op zit. Met het oog op het klassieke voorjaar heeft Visma | Lease a Bike ook opnieuw haar oog laten vallen op Alec Segaert. In 2022 deed de ploeg hem al een voorstel om eerst in de U23-ploeg verder te groeien en dan later de overgang naar het WorldTeam te maken. De nu 22-jarige Belg koos toen voor een langer verblijf bij Lotto. Segaert werd vorig jaar tweede in de Renewi Tour. De concurrentie voor zijn krabbel is echter groot.
Hoewel er talent genoeg is op het gebied van het rondewerk, lijkt de ploeg ook daar naar versterking te zoeken. Visma | Lease a Bike wilde zich graag versterken met Kévin Vauquelin, maar de Fransman kreeg van Decathlon AG2R La Mondiale en INEOS Grenadiers een veel beter financieel aanbod. De Fransman heeft gekozen voor ‘een grote ploeg’. Een van de beste alternatieven voor de Fransman – naast Florian Lipowitz en Ilan Van Wilder – is de 22-jarige Italiaan Davide Piganzoli. Voor hem zou Visma | Lease a Bike volgens La Gazzetta dello Sport op pole position liggen.
Komen er Nederlanders bij?
De laatste jaren kreeg Visma | Lease a Bike nogal eens de kritiek dat ze te weinig Nederlanders zouden hebben. Met Kooij en Van Baarle vertrekken er in ieder geval opnieuw twee, maar de kans is relatief klein dat er nieuwe landgenoten bij komen. Wout Poels past niet binnen het beeld van de huidige zoektocht van de ploeg. Daan Hoole en Cees Bol doen dat wel, maar zij gaan waarschijnlijk mee in de deal met Kooij. Van alle andere renners die vrij zijn na komend jaar is Dylan Groenewegen de enige renner die iets kan toevoegen, maar een terugkeer lijkt niet reëel.
Heb jij RIDE Magazine al besteld?
Pauline Ferrand-Prévot staat met een groot interview in de RIDE Magazine Najaarsgids 2025! De kopvrouw van Visma | Lease a Bike verraste vriend en vijand door in haar comebackjaar meteen Parijs-Roubaix en de Tour de France Femmes te winnen. Frankrijk ligt daardoor aan haar voeten. Hoe kijkt ze zelf terug op de impact van haar Tourzege? Lees het verhaal nu in de nieuwe RIDE!
Maar omdat ieder jaar hetzelfde riedeltje weer ongewijzigd wordt herhaald was ik benieuwd wat het percentage Nederlanders bij VLAB nou daadwerkelijk is. Een aantal jaar geleden was het gezeur dat er zo weinig Nederlanders bij Jumbo fietsten feitelijk gezien onjuist, aangezien ze toen op de gedeeld derde plek stonden met renners uit hetzelfde land als de ploeg (en toch was het toen al populair om te roepen dat er zo weinig Nederlanders fietsten).
Daarom het onderstaande tabelletje (opmaak zal waarschijnlijk nergens op lijken, en namen ploeg zijn niet volledig). VLAB staat niet meer in de top, maar slechts in de middenmoot. Het percentage van 28% voelt anders wel erg laag aan. Maarja, er zijn meer landen dan ploegen op de wereld..
# - Ploeg - Land - Renners - Zelfde land - Percentage
1 Groupama Frankrijk 28 - 19 - 68%
2 Arkea Frankrijk 27 - 15 - 56%
3 Decathlon Frankrijk 30 - 16 - 53%
4 Alpecin België 29 - 14 - 48%
5 Soudal België 30 - 14 - 47%
6 Cofidis Frankrijk 30 - 13 - 43%
7 Movistar Spanje 29 - 12 - 41%
8 Intermarche België 28 - 11 - 39%
9 Picnic Nederland 28 - 10 - 36%
10 Visma Nederland 29 - 8 - 28%
11 Jayco Australië 30 - 8 - 27%
12 Ineos VK 28 - 7 - 25%
13 Red bull Duitsland 29 - 6 - 21%
14 Bahrain Slovenië 30 - 3 - 10%
15 EF VS 30 - 3 - 10%
16 XDS Kazachtstan 30 - 3 - 10%
17 UAE Italië 29 - 2 - 7%
18 Lidl VS 30 - 1 - 3%
Overigens is er bij sommige ploegen discussie mogelijk over het land. UAE en Bahrain fietsen enkel onder licentie van die landen, maar hebben er voor de rest vrij weinig mee te maken dus heb ik het land waar ze gevestigd zijn genomen. Voor Jayco, EF en Lidl geld ook dat ze in Europa een vestiging moeten hebben, maar die komen anderzijds wel degelijk uit het land waarvan ze onder licentie fietsen.
nederland heeft welgeteld 1 topsprinter, daar verandert de rit van gisteren niets aan.
bittner, meeus, dainese, soupe, molano, etc... zijn niet plots topsprinters omdat ze eens een rit in een (meestal erg zwak bezette) grote ronde wonnen
Van Dijk hebben ze laten gaan of beter gezegd Hans Grohe deed betere aanbieding. Maar die jongens hebben potentie. Ze gingen ipv Teunissen voor iemand anders, had hem graag aangetrokken zien worden.
Arensman koos zelf voor Ineos, daarnaast lijkt is die mentaal gewoon niet sterk genoeg. Om daar een flink salaris aan uit te geven. Ze hebben ook al Uijtebroeks.
Segaert lijkt me een goede aanwinst.
Kooij vind ik toch wel heel erg zonde, net als Benoot. Van Baarle is te begrijpen. Geen gelukkig huwelijk geweest.
van Aert wordt er altijd van beschuldigd dat hij maar op hoogste stage is en meer moet koersen. heeft op het ogenblik meer koersdagen als Pogacar en VDP. En over de Top? Was in de Vuelta opweg om zowel punten als bergtrui te veroveren. En dat na al een zware val in het voorjaar, lijkt me niet zo gek dat het nog wat minder gaat. (en nog over koersdagen. Zelf met twee zware blessures). En ze hebben zelf aangegeven dat hij ziek is geweest net voor Giro, en dat hij nog niet op conditie. Dus dat jij minder een berg overkomt is ook niet gek.
Zeker interview met Yates niet gezien. Hij schoof op om te kijken of hij iets kon forceren. Maar zag dat het niet ging, en omdat hij niet de beste sprinter is hij daarna gewoon meegereden.
als je zo'n grootte reactie geef, hou dan de feiten er ook bij AUB.
Het middenveld van de ploeg is vooral het probleem en als je ziet wie er de deur uit gaan en welke namen er dan wellicht voor terug zouden kunnen komen dan gaan ze er volgend seizoen niet sterker op worden.
Dus ze zijn niet meer DE topploeg die iedereen wil verslaan. Maar ze zijn nog steeds een topploeg.
ze staan na UAE en Lidl gewoon op plats 3 met meeste overwinningen dit jaar. Ja het gaat zo slecht.
Van Baarle heeft veel last gehad met valpartijen, maar het is duidelijk dat hij ook over zijn uiterste houdbaarheidsdatum heen is. (Met alle respect voor de mens en sporter Dylan.)
Het vertrek van deze twee groot verdieners bij Visma-LAB, zal ruimte maken om betere en vooral een pak jongere renners te kunnen halen.
Valter is het net niet... Toen hij tekende bij de ploeg was ik door het dolle heen, maar hij heeft die extra stap richting de top na enkele seizoenen gewoonweg niet kunnen maken. En we kunnen nu ondertussen de conclusie wel trekken, dat hij die stap ook nooit zal gaan maken.... Hij werkt wel keihard voor zijn teamgenootjes, en tegen een verminderd salaris zou hij eventueel kunnen blijven om te knechten... Maar het idee dat er in hem een toekomstig kopman zit voor de heuvelklassiekers, dat kunnen we nu toch wel naast ons neerleggen...
McLay, Van der Sande en Vermote zijn natuurlijk niet de duurste renners, en pure knechten... Maar wel zijn ze op een leeftijd dat het misschien wel tijd is om naar jongere versies te zoeken....
Kooij mag van mij ook weg, al hoeft het niet ... Wel moet hij beseffen dat de ploeg al een betere versie van hem in huis heeft... Brennan heeft nu al betere capaciteiten dan Kooij om te kunnen presteren in klassiekers en semi klassiekers, en z'n sprint zal in de toekomst normaal gezien ook nog verbeteren. Met dit in het achterhoofd, denk ik dat Visma-LAB er dan ook geen enkel probleem mee heeft wanneer Olav naar een andere ploeg verkast.
Gloag is een moeilijk geval om te beoordelen, omdat ook hij al enorm veel pech heeft gekend de afgelopen twee seizoenen... Ik zou zijn contract aan gelijke waarde verlengen. Hij is geen groot verdiener, dus je zal jezelf er ook geen breuk aan vallen. En zelf moet hij ook maar begrijpen dat de ploeg hem op basis van getoonde resultaten geen verbeterde aanbieding kan doen....
Benoot ten koste van alles behouden, omdat hij de enige stabiele kracht is in alle klassiekers. Daarnaast kan je hem naar iedere grote ronde meenemen, en geeft hij altijd thuis.
Het gezeur over Nederlanders is totaal onbelangrijk.. Mensen die enkel Nederlanders willen moeten maar korfbal of fierljeppen gaan kijken.
En wat blijft er van die ruimte over wanneer ze er alles aan moeten doen om Benoot te behouden, die een meerjarig miljoenencontract heeft klaarliggen bij Decathlon?
Benoot heeft voor een knecht en semi kopman voor de heuvels een leuk salaris... Maar dat staat niet in verhouding tot wat de twee eerder vernoemde heren verdienen.. Zowel Steven als Dylan hebben een "kopman" salaris, zoals je in het artikel kan lezen... Sorry maar tot die categorie behoord onze vriendelijke Tiesj niet....
Het is jammer dat we geen exacte cijfers hebben, maar laten we het erop houden dat zowel Dylan als Steven tussen de twee en een half à drie miljoen per jaar verdienen, en dat Tiesj rond een miljoen à anderhalf zit ?
Ze gaan de dik in de dertig zijnde Tiesj echt geen drie miljoen bieden uiteraard... Als er al een verbeterde aanbieding zou komen vanuit de ploeg, dan spreken we misschien over een half miljoen extra per jaar.
Wil een andere ploeg dat overbieden, dan zal hij waarschijnlijk vertrekken...
Maar voor anderhalf miljoen kan je een prima vervanger halen voor Tiesj, en dan heb je nog steeds vijf en een half miljoen over om Dylan en Steven te vervangen.
Dan heb je nog paar toppers ( Arensman, groenewegen, kelderman, van poppel, (fitte) van baarle)
En dan breed gamma zan goeie/degelijke renners ( onder andere)
- snelle mannen: Van uden, De kleijn, Van den berg, Jakobsen,Pluimers,Zijlaard
-sterke beren: Bol, eekhof, Hoole,Teunissen, Van dijke broers
-Klimmende renners: Kruijswijk, bouwman, Vd broek, Lemmen, Poels, mollema
En dan mis ik er wel nog wat.
Ik denk dat het probleem vd nederlandse fans niet per se zit in te weinig nederlandse kopmannen ( want er zijn er nu eenmaal niet zoveel beschikbaar ). Maar vooral in het knechtenwerk.
Een campenaerts, vermote, vandersande etc zijn zeker nuttige renners met meerwaarde voor de ploeg. Maar is er nu nergens een nederlands alternatief voor dergelijke renners.
Deze zijn ook niet de dure vogels en zouden wss wel voor wat meer sympathie zorgen
Want zo'n renner als Lemmen die vanuit het niets komt en gewoon goed rijdt is toch mooi verhaal.
Ik weet niet wat er misgelopen is met Teunissen vorig jaar, maar zo'n renners ( ik denk ook aan Bol, en tudor-boyd zijlaard en pluimers) zouden toch goeie match zijn
Dan maakt het ook niet uit of je 4 of 14 Nederlanders in dienst hebt... En dat is natuurlijk ook het verschil tussen nu en een aantal jaar geleden. Toen had je met Gesink, Mollema en Kruijswijk Nederlandse kopmannen. En ja, persoonlijk leef ik veel meer mee met een 6e plek voor Gesink dan met een al dan niet overwinning van Vingegaard.
Ik zie zo'n Bouwman ook liever als vrijbuiter bij een andere ploeg, dan als knecht in een keurslijf bij TLVB met een grote kans dat hij uiteindelijk toch geen grote ronde mag rijden.
Dus per saldo hoop ik maar dat de meeste Nederlandse subtoppers ergens gaan rijden waar ze kansen krijgen. En helaas is dat niet bij deze Nederlandse worldtour ploeg....