EK 2025: Voorbeschouwing wegrit mannen – Driestrijd tussen Pogacar, Vingegaard en Evenepoel?
foto: Fotopersburo Cor Vos
Koen Middendorp
zondag 5 oktober 2025 om 13:16

EK 2025: Voorbeschouwing wegrit mannen – Driestrijd tussen Pogacar, Vingegaard en Evenepoel?

Het is een vreemde gewaarwording. Vorig weekend werd in Rwanda nog gestreden om de wereldtitel, maar misschien is het Europees kampioenschap een evenement met nóg meer allure. Bij de eliteheren welteverstaan, want in de Franse regio Ardèche krijgen we een titanenstrijd tussen Tadej Pogacar, Remco Evenepoel en nu ook Jonas Vingegaard! Wie grijpt de Europese titel? WielerFlits blikt vooruit!

Historie


Laatste editie

Het Europees kampioenschap vindt dit jaar plaats in het zuiden van Frankrijk, maar de wegwedstrijd bij de elite mannen speelde zich twaalf maanden geleden af tussen Heusden-Zolder en Hasselt. Na de start ging het via de kasseienstroken rond kasteel Prinshagen richting het zuiden voor de Limburg-lus: drie rondjes met onder meer de Kolmontberg (800 meter à 4,5%), de Zammelenberg (800 meter à 4,3%) en twee kasseienstroken. Na dit lastige intermezzo ging het richting Hasselt om daar de laatste 22,7 vlakke kilometers af te leggen.

Er werd voor de start rekening gehouden met verscheidende koersscenario’s, al leek een (massa)sprint wel de meest waarschijnlijke uitkomst. Mathis Le Berre (Frankrijk), Nils Brun (Zwitserland), Jonas Rutsch (Duitsland), Ivo Oliveira (Portugal) en Felix Ritzinger (Oostenrijk) hadden andere plannen en kozen al in een vroeg stadium voor het ruime sop. Dit was voor Nederland, Italië en Frankrijk het sein om de handen ineen te slaan en de vroege vlucht in het gareel te houden.

Op het Limburg-rondje lieten de grote blokken zich voor het eerst zien van voren. Het leidde tot enkele speldenprikken, maar de eerste echte aanval kwam op 113 kilometer van de meet. Wereldkampioen Mathieu van der Poel begon er al vroeg aan met onder meer Mads Pedersen, Søren Kragh Andersen, Matteo Trentin, Jordi Meeus en Mike Teunissen. Die poging werd echter in de kiem gesmoord, waarna ook de vroege vlucht ten einde kwam, maar de rol van Van der Poel bleek zeker nog niet uitgespeeld.

De Nederlander schudde nog meerdere keren aan de boom en vond in Pedersen een ideale metgezel. De Deen smeet als vanouds met zijn krachten, want op de laatste kasseistrook van Op de Kriezel versnelde hij voor de zoveelste keer. Hij kreeg dit keer Danny van Poppel, titelverdediger Christophe Laporte en Arthur Kluckers mee, waarna een sterke Van der Poel er (met de onvermoeibare Rutsch) nog naartoe knalde. Deze aanvallers pakten op een gegeven moment een halve minuut en dwongen zo de Italianen en Belgen in het defensief in het stevig uitgedunde peloton.

Op de brede banen richting Hasselt verdween de voorsprong wel als sneeuw voor de zon, al moest de Italiaanse equipe diep in het krachtenarsenaal tasten. Op exact 25 kilometer voor de finish werd de groep met Van der Poel en Pedersen in de kraag gevat door een peloton dat nog ruim vijftig man groot was. En zo kregen we – ondanks de vele aanvalspogingen – de verwachte clash der rappe mannen.

Italië begon met een indrukwekkende trein aan de slotkilometer, waarna van achteren meerdere treintjes kwamen opstomen. Dat zorgde voor een chaotische slotfase, waarin geen enkel land zijn sprinter goed kon afzetten. De beoogde afmaker namens de Italianen, Jonathan Milan, kon het werk van zijn landgenoten niet afmaken en strandde zelfs buiten de top-10.

De Italiaanse topfavoriet moest toezien hoe Tim Merlier langs de buitenkant met een machtige sprint iedereen versloeg. Olav Kooij kwam nog opzetten, maar strandde op de tweede plaats. Jasper Philipsen liep dan weer met minimaal verschil het brons mis, omdat de verrassende Est Madis Mihkels hem te snel af was.


Parcours

Wat we op voorhand al kunnen concluderen over het EK-parcours: de klimmers mogen hun hart ophalen. De wedstrijd telt over een afstand van iets meer dan tweehonderd kilometer 3.306 hoogtemeters, en is in dat opzicht een beetje te vergelijken met de Amstel Gold Race. Al gaat deze vlieger natuurlijk niet helemaal op, want de renners krijgen zondag ook meerdere keren een vrij lange beklimming voor de wielen geschoven.

Maar laten we beginnen bij de start, die zal plaatsvinden in Privas, een stad van nog geen 10.000 inwoners in het Franse departement Ardèche. Privas heeft ondanks zijn beperkte omvang en rol in de Franse geschiedenis, een toch wel vrij rijk wielerverleden. Het was al twee keer etappeplaats in de Tour de France. In 1966 ging er een rit van start die werd gewonnen door de Spanjaard Luis Otaño. En op 2 september 2020 won Wout van Aert een Touretappe met aankomst in Privas.

Vanuit de start in Privas beginnen de renners vrijwel meteen met de Col du Moulin a Vent, een vier kilometer lange klim aan een gemiddelde stijging van 5,1%. Daarna volgt een vlak intermezzo van zo’n vijftig kilometer, gevolgd door twee verschillende lussen, die beide driemaal op het menu staan. Ten westen van Valence is vervolgens nog een finale-omloop uitgetekend. Eerst rijden ze richting het noorden, waar de Saint Romain de Lerps ligt. Dit is een zeven kilometer lange beklimming aan een gemiddelde van 7,2%, met uitschieters richting de 11%.

Deze Saint Romain de Lerps maakt drie keer zijn opwachting en wordt telkens opgediend in combinatie met de veel kortere maar wel zeer pittige Val d’Enfer (1,6 kilometer à 9,7%). Deze steile muur komt in de finale weer terug, want de Val d’Enfer is de scherprechter op het tweede circuit van 17 kilometer, dat eveneens drie keer zal worden afgehaspeld. Op deze plaatselijke omloop doemt nog een klimmetje op met de Montée de Costebelle (300 meter à 9,3%), een misschien wel ideale springplank naar de Europese titel.

Na de laatste passage over de Val d’Enfer is het nog 6,5 kilometer tot de finish in Guilherand-Granges, gelegen aan de rivier de Rhône. Het gaat op de top van deze helling overigens niet direct naar beneden, want er volgt nog een vervelende uitloper van 400 meter aan zo’n 6%. Daarna wordt de duik naar beneden ingezet. Na een afdaling van een tweetal kilometer is het parcours in de laatste drie kilometer vlak.

UEC Road European Championships

Datum
zondag 5 oktober 2025
Categorie
CC | Men Elite
Afstand
202.5 KM
Tijden
11:45 - 16:47
Startplaats
Privas
Finishplaats
Valence

Favorieten

Voor sommige renners staat het Europees kampioenschap in het teken van sportieve revanche, voor anderen is het dan weer het hoofddoel van het najaar. En dan zijn er ook nog coureurs die na een succesvol WK nog niet verzadigd zijn en ook de Europese sterrentrui willen veroveren. Dan doelen we in de eerste plaats op Tadej Pogacar, die na een uiterst succesvol maar ook slopend seizoen nog niet van plan is om gas terug te nemen. De Sloveense veelvraat wil – na het prolongeren van zijn wereldtitel – nog twee belangrijke doelen van zijn bucketlist afvinken.

De 27-jarige alleskunner hoopt zijn seizoen af te sluiten met een vijfde en recordevenarende zege in de Ronde van Lombardije, maar eerst wacht er nog een Europese titelclash in het zuiden van Frankrijk. En reken er maar op dat Pogacar met bijzonder veel motivatie en ambitie aan de start zal verschijnen, want hij werd in zijn carrière nog niet eerder Europees kampioen. De renner van UAE Emirates XRG is ondanks zijn nog vrij jeugdige leeftijd al bezig met afstrepen en een Europese kampioenstricot, die hangt nog niet in zijn uitpuilende kledingkast.

Kroont Tadej Pogacar zich voor de eerste keer tot Europees kampioen? – foto: Cor Vos

Gezien het pittige EK-parcours dat is uitgekend in de Ardèche, krijgt Pogacar dit jaar misschien wel een uitgelezen kans om die nog ontbrekende Europese titel te veroveren. De beklimmingen moeten de Sloveense kopman als gegoten liggen (wat past er eigenlijk niet in zijn straatje?) en met name op de steile Val d’Enfer kan hij zich naar hartenlust uitleven. De enige kanttekening die we wellicht moeten plaatsen: is de Sloveense ploeg sterk genoeg om de koers te controleren en scheve situaties recht te zetten, mocht Pogacar op een gegeven moment in een penibele situatie verkeren?

Want daar zal de concurrentie vast op aansturen. In een man-tegen-man-duel is Pogacar maar moeilijk te verslaan, dat bleek wel weer in Kigali, maar met de kracht van het collectief is er wellicht veel mogelijk. We kijken dan allereerst naar de Belgische equipe, die met Remco Evenepoel over een kopman van formaat beschikt. De Belg kende een bewogen en bij momenten moeizaam seizoen, maar is weer helemaal terug. En hoe! De manier waarop hij rondreed op het WK in Rwanda was indrukwekkend, al moest hij in de wegrit wel zijn meerdere erkennen in Pogacar.

Remco Evenepoel is ongetwijfeld op revanche belust – foto: Cor Vos

Over de vorm van Evenepoel hoeven we echter niet te twijfelen en ook zijn ploeg ziet er (op papier) sterk uit. Met Tiesj Benoot (hersteld van een corona-infectie), Maxim Van Gils en Junior Lecerf in steun, beschikt de Belgische ploeg over voldoende PK’s om de koers hard te maken. En mocht Evenepoel al in een vroeg stadium aanvoelen dat hij niet de benen heeft om het verschil te maken, dan kan de gelegenheidsformatie het ook over een andere, meer aanvallende boeg gooien. België heeft immers meerdere pionnen om mee te spelen.

Wielerfans zullen wellicht al anticiperen op een nieuwe tweestrijd tussen Pogacar en Evenepoel, maar in vergelijking met het WK krijgen we nu een heuse driestrijd voorgeschoteld. Jonas Vingegaard zal immers zijn debuut maken op het Europees kampioenschap! De recente winnaar van de Vuelta a España zou eigenlijk ook deelnemen aan de mondiale titelstrijd in Rwanda, maar zag te weinig tijd om zich na de Ronde van Spanje nog fatsoenlijk voor te bereiden op het WK en besloot zijn programma om te gooien.

Gelukkig kunnen we ons dit seizoen nog verheugen op een clash met Pogacar en Evenepoel en dat op een parcours waar een goede Vingegaard zeker een rol van betekenis kan spelen. We houden echter wel een slag om de arm: waar Vingegaard als ronderenner al zoveel mooie adelbrieven heeft weten te verzamelen, is zijn track record als eendagsspecialist niet al te best. Zijn beste prestatie in een topklassieker? Veertiende in de Ronde van Lombardije van 2021. Dat is nu niet bepaald iets om over naar huis te schrijven…

Kan Jonas Vingegaard ook eens schitteren in een eendagskoers? – foto: Cor Vos

Toch verwachten we wel iets van de tweevoudig Tourwinnaar, want Vingegaard heeft zich voor het eerst in zijn carrière tot in de puntjes kunnen voorbereiden op een kampioenschap. Daar komt nog eens bij dat hij goede herinneringen heeft aan de regio waar het EK zal plaatsvinden. In 2022 won hij de Drôme Classic, na een finale die toch wel vergelijkbaar is met wat de renners zondag krijgen voorgeschoteld. Mocht Vingegaard toch niet over zijn beste vormpeil beschikken, dan kan hij altijd nog als bliksemafleider dienen voor zijn landgenoot Mattias Skjelmose.

Is er dan niemand die zijn voet naast van die van Pogacar, Evenepoel en Vingegaard kan zetten? Misschien heeft João Almeida wel de beste papieren om er een vierstrijd van te maken. Op basis van wat hij dit seizoen al heeft laten zien, schuiven we hem met stip naar voren. In de voorbije Vuelta was het immers Almeida die Vingegaard bij momenten het vuur aan de schenen kon leggen. De kopman van de Portugezen besloot het WK in Rwanda te skippen in functie van het Europees kampioenschap, dus reken maar dat hij een glansrol wil vertolken, al kampt hij wel met twijfels.

Let op de Portugese kopman Joao Almeida! – foto: Cor Vos

Daar zal ook zijn (nu nog) ploeggenoot bij UAE Emirates XRG, Juan Ayuso, op uit zijn. De nog altijd maar 23-jarige Spanjaard bulkt van het talent en zijn erelijst spreekt voor zich, maar Ayuso heeft ook al heel wat minder mooie momenten meegemaakt in zijn nog jonge carrière. De voorbije jaren waren toch wel tumultueus, met een veelbesproken maar ook onvermijdelijke overstap naar een andere (lees: Lidl-Trek) ploeg als gevolg.

Ayuso kan in 2026 kortom met een schone lei beginnen, maar zal eerst nog zijn benen willen laten spreken. De Spaanse kopman neemt – eergierig en zelfzeker als hij is – met niet minder genoegen dan de Europese titel. We dichten de klimmer goede kansen toe, in de wetenschap dat hij in het verleden al wist te zegevieren in de Faun-Ardèche Classic (op het parcours waar het EK zal plaatsvinden) en de Faun Drôme Classic.

Of krijgen we met Juan Ayuso een Spaanse kampioen? – foto: Cor Vos

Het is op een EK of WK ook steevast uitkijken naar de Franse equipe. Bondscoach Thomas Voeckler slaagt er – ondanks een surplus aan kwaliteit – toch altijd in om er een hecht collectief van te smeden. Dit zorgt ervoor dat Les Blues vaak boven zichzelf uitstijgen en met Romain Grégoire, Pavel Sivakov en Paul Seixas komen de Fransen ook met meerdere kanshebbers voor op zijn minst een medaille aan het vertrek.

Met name Grégoire kan met de steun van het thuispubliek misschien wel tot grote hoogte opstijgen. Met zijn vorm zit in het elk geval meer dan snor, want de vinnige Fransman won in de weken voor dit EK de Tour of Britain en twee etappes in de Ronde van Luxemburg. Met het 19-jarige supertalent Seixas en de inmiddels wat meer ervaren Sivakov kan Grégoire een zeer mooie tridente vormen. Seixas en Sivakov wisten zich op het voorbij WK in Rwanda nog te onderscheiden, al wisten ze dit niet te vertalen naar een topklassering.

Frankrijk is niet het enige land dat het moet hebben van een sterk collectief met enkele schaduwfavorieten, in de strijd tegen wieleraliens Pogacar, Evenenpoel en Vingegaard. Italië kan met Alberto Bettiol, Diego Ulissi, Christian Scaroni en Marco Frigo wellicht een vuist maken, terwijl Zwitserland met Marc Hirschi, Mauro Schmid en toptalent Jan Christen (zeer gevaarlijk!) meerdere pionnen heeft om mee te schuiven. Letland heeft misschien geen sterke ploeg, maar met Toms Skujiņš (vijfde in Rwanda) wel een kopman van formaat.

Speelt Alberto Bettiol een hoofdrol in de finale? – foto: Cor Vos

We noemen voor de volledigheid – en omdat er altijd een minder verwachte naam kan opduiken in de finale – ook Attila Valter (Hongarije), Mathias Vacek (Tsjechië), Felix Grosschartner (Oostenrijk) en Victor Langellotti (Monaco).

En de Nederlanders?

De Nederlandse ploeg tekent natuurlijk ook acte de présence, maar verwacht geen wonderen van de zeskoppige selectie. Bij afwezigheid van toppers als Mathieu van der Poel en Thymen Arensman lijkt een medaille, laat staan de titel, te hoog gegrepen. Toch hoopt Team-NL zijn stempel te drukken op de wedstrijd. “Een mooie ploeg, met kansen om aanvallend koers te maken tijdens de wegrit”, zo omschrijft bondscoach Koos Moerenhout zijn vijftal.

Kan Tibor Del Grosso verrassen op het zware EK-parcours? – foto: Cor Vos

Over de ambities is Moerenhout duidelijk. “Je start altijd met het hoogste doel: winnen. Tegelijkertijd gaat het er ook om dat we als ploeg een stempel op de koers drukken. Tegen wereldtoppers als Pogačar, Evenepoel en Vingegaard is dat geen eenvoudige opdracht, maar juist dat maakt het EK interessant. We zullen actief moeten koersen en onze kansen grijpen.”


Weer en TV

In startplaats Privas is het zondag zo goed als droog. Met een maximumtemperatuur van 16 graden Celsius is het prima toeven en dat is ook het weerbeeld voor de daaropvolgende koersuren. De zon breekt bij momenten door en het kwik stijgt naar de twintig graden. De wind zal ook zijn rol spelen: die waait stevig uit het noorden en staat dus bij momenten pal tegen.

Zondag 5 oktober 2025
11:35
Logo HBO Max
HBO Max
13:00
Logo NPO1
NPO1
(NOS)
13:30
Logo VRT1
VRT1
(Sporza)
15:00
Logo Eurosport 1
Eurosport 1
(Eurosport)
RIDE Magazine
53 Reacties
29-09-2025 19:47
Ik kijk uit naar deze koers waar Vingegaard in de speeltuin van
Pogacar en Evenepoel, kleur gaat moeten bekennen om hier
te kunnen meespelen.
    29-09-2025 21:02
    Ben daarnaast ook bijzonder benieuwd naar de ‘samenwerking’ Vingegaard - Skjelmose. Hebben die überhaupt al ooit een wedstrijd samen in Deense tenue gereden?
    Skjelmose zou ik na het WK graag op het podium zien.
    30-09-2025 15:54
    Ik verwacht eigenlijk dta die samenwerking wel goed zal zijn. 1 tegen 1 wint Vignegaard toch niet van Pogacar, zelf als hij bij Pogacar blijft is die waarschijnlijk toch sneller in een sprint. Skjelmose daarentegen is sneller en niet een aanvallend koersende renner dus gevangen zal Vignegaard waarschijnlijk niet zitten. Als Pogacar aanvalt en Vigenegaard meekan kan ie daarna zeggen ik rijdt niet wan tik heb Skjelmose waardoor Pogacar of Vigenegaard mee moet sleurne wat de sprintkansen van Vigengaard verhoogd of het komt weer samen en dan hebben de denen een overtal en kunnen ze tactisch spelen waarbij vooral Vignegaard zal aanvallen zoals bijv Roglic in 2022 terwijl Skjelmose in een zetel zit. Overigens is dit natuurlijk voor de Denen een best case scenario (de kans dat het allemaal perfect gata op deze manier is niet bijzonder hoog, maar dit is denk ik wel de manier waarop ze de meeste kans hebben) waar zowel Vigengaard en Skjelmose de benen voor moeten hebben terwijl Evenepoel niet zou profiteren de hypothetische patsstelling tussen Vignegaard en Pogacar (tenzij Skjelmose mee kan glippen met Evenepoel natuurlijk).
    02-10-2025 21:23
    Speeltuin van Evenepoel? Ook zo'n fanopmerking die nergens op gebaseerd is.
    03-10-2025 07:11
    Ik vind 3 sterren voor Vingegaard wel heel goed beloond.....
    04-10-2025 23:19
    Speeltuin van Evenepoel???????????.....Ja hij mag meespelen zolang als Jonas en Tadej het toestaan.
    05-10-2025 02:29
    Hoe onwetend moet je zijn om te beweren dat dit niet het terrein is van een driemalig winnaar van Classica Sebastian, tweemalig winnaar van Luik Bastenaken Luik, Wereldkampioen in Wollongong, Olympisch kampioen in Parijs en zilveren medaille winnaar in Kigali, maar daarentegen wel van een man die nog geen enkele noemenswaardige 1 dagswedstrijd heeft gewonnen in heel zijn carrière. Hahaha. Man man man.
01-10-2025 15:35
Ik ben echt fan van Vingegaard, maar zie eigenlijk niet in op basis van wat hij hier zo hoog op de lijst met favorieten staat. Niet op basis van eerdere resultaten. Ook niet op basis van het gegeven dat hij juist goed herstelt in rondes van drie weken. Geen voordeel waar je hier veel mee kunt.
    02-10-2025 18:34
    Hij was in de eerste week van de Tour wel telkens heel goed op die klassieke parcoursen.
    En van de rest weet je sowieso dat ze het Pogacar niet lastig gaan maken dus dan kies je voor de onbekende in eendagskoersen.
    02-10-2025 21:24
    Echt onbegrijpelijk hoe men fan kan zijn van Vingegaard. Een sympathieke, maar wel doodsaaie man die zijn seizoen aanvangt zoals bv Froome dat deed.
    03-10-2025 01:55
    @Centjesfan,
    Ik ben niet specifiek fan van Vinegaard, maar heb de afgelopen jaren (tijdens de Tour) wel gesupporterd voor Jumbo/Visma en voor Vinegaard. Deels heeft dat te maken met dat het een Nederlandse ploeg is, maar ook omdat ik het mooi vond hoe ze mede door een uitgestippelde voorbereiding en een gewaagd tactisch plan er 2x in zijn geslaagd de beste wielrenner ter wereld te kloppen.

    Pogacar is ongelofelijk sterk en een fenomenale wielrenner. Niks dan respect en ik misgun hem ook zeker niet zijn overwinningen, maar de beste renner met de beste ploeg die keer op keer de tegenstand vernederd vind ik niet perse heel interessant om naar te kijken.

    Ik ben blij dat Visma en Vingegaard dit jaar vol hebben ingezet op de Tour en deze bij vlaggen nog een heel klein beetje spannend hebben weten te houden, maar ik ben bang dat Pogacar de afgelopen 2 jaar een stap heeft gezet die Vinegaard kansloos heeft gemaakt om Pogacar nog te kunnen kloppen.

    Ik vind het leuk dat Vinegaard tijdens dit EK meedoet, maar als Vinegaard al kansloos is op "zijn terrein" (een grote ronde) dan maakt hij zondag absoluut geen schijn van kans. Ik zou al verrast zijn als hij zondag op het podium staat. Ik ben geen supporter van Evenepoel, maar ik ben inmiddels aan het hopen dat hij komende zondag de wedstrijd nog een klein beetje spannend kan maken.

    Ik snap dat veel mensen de persoonlijkheid van Pogacar veel leuker vinden dan Vinegaard. Ik wil echter eerst en vooral een spannende wedstrijd zien. En de afgelopen 2 jaar is er voornamelijk 1 persoon die een hoop wedstrijden minder leuk maakt om naar te kijken en dat is in mijn ogen niet Vinegaard.
    04-10-2025 19:18
    Het verbaast natuurlijk niemand da centjesfan een successupporter is van de kopman van de rijkste ploeg ;-)

    Nu minder flauw, want misschien ben je dat helemaal niet. Vingegaard moet alles op alles zetten om een kans te maken tegen Pogacar in de Tour (lees specifieke en "saaie" voorbereiding), omdat Pogacar er enorm ver bovenuit steekt. Dat hij dat toch doet en durft uit te spreken dat alleen plek 1 telt, vind ik bewonderenswaardig.

    Ik kan me dus goed voorstellen dat mensen fan van hem zijn, ook omdat "underdogs" in een tijdperk met dominantie vaak extra veel support krijgen.

    Daarnaast zijn de meeste fans van Vingegaard waarschijnlijk vooral fan van Visma, en dat vind ik dan weer veel begrijpelijker dan fan zijn van UAE, waar ze enkel kunnen winnen als hun kopman er enorm ver bovenuit steekt (wat meestal zo is), maar zodra er iets van tactiek of samenwerking bij komt kijken vallen ze door de mand. Dan geef ik ook de voorkeur voor een team dat durft aan te vallen en samenwerkt, juist als ze niet de topfavoriet hebben.
29-09-2025 22:11
Pogi zal wel weer boven verwachtingen winnen.
30-09-2025 09:33
Wie of wat zouden we met onze Nederlandse equipe willen uitspoken op dit parcours? Van Baarle in z'n prime, zou op een AGR-achtig parcours best goed mee moeten kunnen komen, maar ja die is zeker niet meer in z'n prime. En de rest? Die halen in hun prime normaal geen top 15. Het is meedoen om het afvinken ben ik bang, maar ik laat me dondersgraag verrassen.

En ja ik weet dat er heel veel fans zijn van Del Grosso, me too, maar dit jaar op dit parcours... neh, kansloos voor een top 15 denk ik.

We moeten hopen op een goede kopgroep met daarin 2 NLs die blijven aanhaken en zodoende nog meedingen voor die top 15.
    02-10-2025 21:22
    Je schrijft precies zoals het is.
29-09-2025 19:09
Remco weet wat hij moet doen: materiaal op orde hebben, putjes ontwijken en bij de tweede keer Saint Romain de Lerps weg zijn, want dan is er nog maar 100 km naar de finish. Anders is de vogel Pogi gevlogen met misschien een Deense blonde vink in zijn wiel.
    29-09-2025 20:18
    Haha briljant. Maar je vergeet die twee fietswissels :) !
    29-09-2025 20:37
    @ppeters
    Als hij de putjes ontwijkt, zijn er geen fietswissels nodig.
    Misschien wel weer een sanitaire stop net als Pogacar?
29-09-2025 18:25
Deze wegrit staat hoog op de afvinklijst van de eerzuchtige Evenepoel: enige kampioenschapswegrit waarin hij nog nooit goud won (remember Colbrelli).
Hij zal ook voor de dubbel’ willen gaan als hij de tijdrit tot een goed einde brengt - net zoals hij in Montréal 2026 de 4 tijdrit titels op een rij én de eveneens ongeziene dubbel tijdrit-wegrit gaat najagen.
Hij gaat er alles aan doen, ook al zegt de logica dat Pogacar hem opnieuw voorafgaat.
Benieuwd wat Vingegaard kan op een kampioenschap, niet zijn cup of tea…
    29-09-2025 19:26
    Hij is duidelijk in topvorm, maar of het na zo’n zware koers van zondag dan verstandig is om bij de tijdrit op woensdag al weer in het rood te gaan kan je over twijfelen.
    De TT is maar 20K maar het is niet echt de ideale hersteltraining, al zou het voor hem wellicht genoegdoening geven om de winst te pakken, wie weet dat dat mentaal belangrijker is dan de extra inspanning
01-10-2025 17:04
Hoop echt niet dat Pogi deze ook pakt. Dat zou echt saai zijn ik ben z'n dominantie nu wel een beetje zat. En als die wint zien we ook een heel jaar het Europese truitje niet dat zou wel zonde zijn.
    03-10-2025 02:03
    Ik hoop met je mee, het is alleen tegen beter weten in.
    05-10-2025 16:02
    Op een paar fanboys na is iedereen Pogi zat. Ik kijk niet meer als hij mee doet. Ik heb deze film al veel te vaak gezien
02-10-2025 21:11
Vinnie wint nie en Remco ooknie
29-09-2025 23:24
Eerlijk gezegd vrees ik met dit parcours dat Pogacar op de laatste keer de lange beklimming weg springt en het 2e rondje 70km solo moet rijden.
    30-09-2025 07:56
    Het lijkt mij echt onmogelijk om tegen een ronddraaiende Vingegaard, Skjelmose, Ayuso en Evenepoel vooruit te blijven.

    Doet Healy niet mee?
    30-09-2025 14:12
    Mee eens dat het wat lastiger is voor een langere solo. De race is 200 km en dat kunnen meer mannen aan. Het verschil tussen een Pogi, een Remco en, hier niet aanwezig, een Mathieu is, dat ze zo een grote inhoud hebben dat ze weinig inleveren aan vermogen als het ver boven de 200 km gaat. En dan wordt het verschil opeens heel groot. Dit kunnen meer mannen aan. Maar dat neemt niet weg dat Pogi ook hier zwaar favoriet is. Hoop alleen op meer spanning.
    01-10-2025 17:06
    @aerts je kent Pogi toch die is echt onklopbaar als die het wil kan die er ook 100 km solo weer uit persen.
02-10-2025 12:58
Die voor beschouwingen mogen wat mij betreft een stuk korter. Het lijkt wel een boekwerk.
02-10-2025 19:54
Pogacar wint. 100% zeker.
Parcours lijkt wel door zijn coach uitgestippeld.
    04-10-2025 20:13
    Had de manager van Remco het parcours bedacht, dan krijgt Remco waarschijnlijk nog steeds klop van Pogacar. Hij is gewoon de betere renner op de tijdrijden na.
02-10-2025 21:21
Waarom Vingegaard bij de favorieten vermelden? Heeft nog nooit iets bewezen in een eendagskoers.
    05-10-2025 16:48
    Nee en vandaag overduidelijk ook niet
03-10-2025 07:28
Pogacar is - en blijft natuurlijk de grote favoriet maar als je ziet wat Evenepoel afgelopen zondag nog uit zijn benen schudt na zijn tweede fietswissel....Wellicht had hij er beter de rest sneller afgegooid en er echt een man tegen man wedstrijd/tijdrit van gemaakt. Je moet het zeggen zoals het is, nu reed hij met de rest in zijn wiel 60% van de tijd (of misschien nog meer) op kop....Ik zeg niet dat hij Pogacar zou bijgehaald hebben, onwaarschijnlijk, daarvoor had hij het gat na zijn tweede fietswissel te groot laten worden, maar ik had hem alleen meer kans gegeven dan met die anderen in zijn wiel. Hopelijk zien we zondag een probleemloze wedstrijd voor de kanshebbers en wint op die manier automatisch de sterkste. Overigens, ik vrees zo'n beetje dat Evenepoel die 3 zware revalidaties de rest van zijn carriere gaat meesleuren, je komt daar niet ongestraft uit.....Ik vind hem beduidend onregelmatiger geworden, meer slechte dagen , heel vaak bergop...om er daarna toch weer door te komen, maar dan is het kalf vaak al verdronken...dodelijk in een grote ronde....
    04-10-2025 18:59
    Volgens mij was dat ook al voor zijn blessures?
    04-10-2025 23:27
    Denk dat die fietswissel opzet was omdat hij toch kansloos was en dat had hij al lang in de gaten dat hij niet kon winnen, excuses zoeken is nou niet iets wat Remco vreemd is, anders wacht je toch met een fietswissel dat de materiaalwagen bij je is.
    05-10-2025 04:40
    @liz
    Voor zijn blessures was die 19 j , had toen wel al Europees goud en zilver op wk in het tijdrijden behaald en Clásica san Sebastian gewonnen
29-09-2025 18:50
Froome en contador hebben toch afdoende bewezen dat ronde renners niet automatisch klassiekers kunnen winnen ook niet als ze in etappes telkens wel slagen.
    29-09-2025 19:27
    Ik zie Vinegard ook niet als een grote favoriet, heeft hij ooit wel eens een grote eendagskoers gewonnen?
    29-09-2025 20:44
    @Richard
    Slechts één eendagswedstrijd op zijn palmares, de Drôme Classic in 2022. Geen grote wedstrijd, een voorbereidingskoers,?maar klopte er wel gepatenteerde eendagsrenners als Cosnefroy, Alaphilippe en Vuillermoz, en nog wat klimmende Fransen als Martin en Barguil, én een piepjonge Ayuso.

    Edit: zie nu pas dat die Drôme Classic in het artikel vermeld wordt…
01-10-2025 19:48
Leuk deelnemersveld.
02-10-2025 13:51
Driestrijd? Nee hoor, gewoon een solo van 100km. Volgende week Lombardije kan ook schriftelijk afgedaan.
02-10-2025 18:44
Ik hoop dat Pogy niet wint, want dan kunnen we ook gewoon de Europese trui bewonderen.
    03-10-2025 04:18
    Ik vind de Europese trui spuuglelijk. Daarom alleen hoop ik dat Pogi wint.
04-10-2025 23:17
Lijkt me duidelijk dat Pogacar deze wedstrijd in zijn zak wil steken. Met Vingegaard en Evenepoel aan de start, gaat hij zich niet de kaas van het brood laten eten.
Ben overigens wel benieuwd naar de Deense tactiek.
05-10-2025 14:19
106 km before the finish Vingegaard is gone, he is simply too weak for Pogi
03-10-2025 09:04
I guess Pogi/Remco would have to leave 10 minutes before the start and boring Vingegaard can only ride on the rear wheel
04-10-2025 22:58
Ik hoop stiekem wel een beetje op Vingegaard of op zijn minst een goed resultaat. Hopelijk zien we hem dan vaker in de eendagswedstrijden. Zou toch schitterend zijn om er nog een klepper in die wedstrijden bij te hebben!
    05-10-2025 04:32
    Klepper?? Iemand die enkel in de wielen kan zitten en altijd maar nee schudden als ze vragen voor over te nemen.
    Bespaar ons aub dat die dat ook in de 1 dagswedstrijden komt doen.
04-10-2025 23:15
Waarom zou Mads PEDERSEN niet kunnen winnen?
    04-10-2025 23:21
    Omdat hij niet start.
04-10-2025 23:17
Heb vandaag de vrouwenkoers bekeken en moet bekennen dat Evenepoel geen geen schijn van kans maaakt op dit parkoer met best wel stevige klimmen/klimmetjes, als Tadej of Jonas hier gaan punchen is het dag Remco.Gaat tussen tadej en Jonas zijn en Remco mag dan weer hoogst haallbare derde zijn. Pech of valpartij van eerste twee daargelaten natuurlijk.
    05-10-2025 04:35
    Pogacar misschien wel maar vingegaard wordt er op deze klimmetjes gewoon afgereden door Evenepoel. Dit gaat heus wat anders zijn dan in de wielen van Pogacar of Almeida zitten

Reacties zijn gesloten.