EK 2025: Voorbeschouwing EK tijdrijden mannen – Wie houdt Remco Evenepoel van de zege?
Het WK is misschien pas net achter de rug, maar nu alweer kunnen we ons opmaken voor het Europees kampioenschap. Titelverdediger Edoardo Affini is er niet bij, maar verder lijkt de startlijst misschien wel beter dan die van het WK. Wie wint de sterrentrui op de tijdrit? WielerFlits blikt vooruit.
Historie
Laatste winnaars UEC Road European Championships TT
Laatste editie

Affini werd Europees kampioen in Hasselt, afgelopen september – foto: Cor Vos
Parcours
De mannen en vrouwen op het EK tijdrijden rijden exact dezelfde route. In het departement Drôme werken de renners en rensters een licht glooiende parcours af van ongeveer 24,1 kilometer. Het aantal hoogtemeters bedraagt 176 – die zitten vooral in het laatste deel van de tijdrit.
De tijdrit begint op woensdag 1 oktober vanuit Loriol-sur-Drôme, een piepkleine gemeente met maar zo’n 6000 inwoners. Na de start rijden de deelnemers kilometers lang in oostelijke richting. Hier loopt de weg een aantal kilometer met een gemiddelde van één procent omhoog, maar eigenlijk mag het geen naam hebben.
Daarna is het parcours kilometers lang vlak. Pas halverwege de tijdrit moet er weer een beetje geklommen worden, als de renners en rensters het dorpje Allex binnenrijden en 300 meter aan 8 procent omhoog moeten fietsen.
Heel technisch is de tijdrit niet. De koers doet vooral landelijke wegen richting finishplaats Etoile-sur-Rhone aan en heel veel echte bochten zitten er niet in. Pas in de laatste kilometer wordt het weer wat lastiger. In de laatste kilometer is het wat bochtiger en wordt er de laatste kilometers zelf weer wat geklommen. Maar of dat echt voor verschillen gaat zorgen? Het stijgingspercentage ligt tegen de 3 procent.
UEC Road European Championships TT
- Datum
- woensdag 1 oktober 2025
- Categorie
- CC | Men Elite
- Afstand
- 24 KM
- Tijden
- 15:45 - 16:52
- Startplaats
- Étoile-sur-Rhône
- Finishplaats
- Étoile-sur-Rhône
Favorieten
Heel even was er zondagavond tijd voor ontspanning voor Remco Evenepoel, nadat hij het WK op de weg teleurstellend afsloot met zilver. De solo in de finale op jacht naar Tadej Pogačar was echter sterk werk, net als zijn wereldtitel tijdrijden eerder vorige week. De grote vraag voor woensdag is of hij zijn inspanningen en de reis vanuit Rwanda al goed verteerd heeft. Is het antwoord op die beide vragen ‘ja’, dan is het parcours in Zuid-Frankrijk hem op het lijf geschreven en lijkt de Europese titel een gegeven.

Krijgen we hetzelfde podium als het WK in Glasgow (2023)? – foto: Cor Vos
Toch is de concurrentie niet mals. Sterker nog: misschien is het tijdritgeweld op dit EK wel forser dan op het WK. Was het hier een volledig vlakke tijdrit geweest, dan waren krachtpatsers als Filippo Ganna en Josh Tarling misschien wel in het voordeel ten opzichte van Evenepoel. Niet voor niets zijn zij momenteel ook de beste tijdrijders ter wereld. Maar de kleine puistjes onderweg en ook het slotklimmetje, zullen het ritme van de grote motoren en tempobeulen toch kunnen breken. Of bewijzen Ganna – die nog nooit Europees kampioen werd – en Tarling het tegendeel?
De Britten hebben meer ijzers in het vuur. De overstap van Ethan Hayter naar Soudal-Quick-Step heeft nog niet super veel vruchten afgeworpen, maar in de tijdritten maakt de Brit wel indruk. De 27-jarige Brit won dit jaar de tijdritten in de rondes van België en Luxemburg, maar legde ook in de Giro d’Italia en de Ronde van Catalonië sterke chrono’s op de mat. Ook Bruno Armirail doet dat al heel het jaar, alleen winnen blijkt nog een brug te ver. Dat was echter vorig jaar ook zo voor Edoardo Affini, die toch het EK won.

Kijk niet verrast op als Hayter plots met de titel aan de haal gaat – foto: Cor Vos
Tweevoudig winnaar Stefan Küng moet je bij een EK ook altijd opschrijven, maar hij is van hetzelfde gabarit als Ganna en Tarling. Voor hem geldt dus ook dat het parcours iets minder op zijn maat is. Van hetzelfde laken een pak voor Nederlands kampioen Daan Hoole – alhoewel: hoe lager de gemiddelde snelheid, hoe hoger Hoole doorgaans eindigt – en tevens oud-Europees kampioen Stefan Bissegger. De Zwitser hoort op deze middellange afstand tot de absolute wereldtop, maar voor hem had het slotklimmetje er niet in moeten zitten.
Blijven over: Alec Segaert en Mathias Vacek. De Belg won de laatste drie edities bij de beloften en kan een parcours als deze perfect aan. Maar op basis van zijn tijdritten dit jaar heeft hij wel een uitschieter nodig. Wat dat betreft is het jammer dat de tijdrit in de Vuelta a España werd ingekort. Bij de Tsjechisch kampioen is het vooral de vraag of hij zijn beste benen van dit voorjaar en de Giro d’Italia nog eens hervindt. Hij krijgt hier een parcours dat hem past als een jas, maar Vacek geeft de laatste weken geen signalen af van (groeiende) hoogvorm.

Wat kan U23-wereldkampioen Jakob Söderqvist in dit veld? – foto: Cor Vos
De meeste ogen in aanloop naar het EK tijdrijden bij de elitemannen zijn gericht op Evenepoel, Ganna en Tarling, maar we zien een andere, zeer interessante naam op de deelnemerslijst: die van Jakob Söderqvist. De beloftevolle Zweed werd in Rwanda nog wereldkampioen tijdrijden bij de beloften, maar wil zich op het EK eens meten met de profs.
Söderqvist – die volgend jaar zijn profdebuut zal maken namens Lidl-Trek – liet dit seizoen al zien dat hij het in zich heeft om een tijdrit op het hoogste niveau te winnen. Hij werd niet alleen Zweeds kampioen tegen de klok, maar won met name de individuele tijdrit in de voorbije Ronde van Denemarken. In deze overwegend vlakke chrono van 14,3 kilometer bleef hij met Alec Segaert, Mads Pedersen en Niklas Larsen niet de minste namen voor. We zijn razendbenieuwd of hij zich ook al kan meten met de echte tijdritreuzen.
Er zijn tot slot ook nog een drietal outsiders die we jullie niet willen onthouden. João Almeida rijdt bijvoorbeeld al het gehele jaar goede tijdritten. Hij sloeg het WK bewust over om te schitteren op het EK. Tegenover de echte specialisten komt hij tekort, maar wie weet verrast de Portugees ons.
Ook is het de vraag of Deens kampioen Mads Pedersen hier iets kan uitrichten, als hij nog eens de energie vindt om zich op te laden. Dat zal bij Unibet Tietema Rockets-aanwinst Niklas Larsen geen issue zijn. Zij rijden alle drie al het hele seizoen op een hoog niveau en gelden op het EK tijdrijden als dark horse.
Verder houden we rekening met de Italiaanse tempobeul Lorenzo Milesi, Rémi Cavagna (Frankrijk), de Portugese tijdritveteraan Nelson Oliveira, Maximilian Walscheid (Duitsland) en de tweede Nederlandse afgevaardigde Dylan van Baarle.
Weer en TV
Het weer kan woensdag van invloed zijn op de uitslag, als we Weeronline bekijken. Hoewel er met maximaal negentien graden Celsius en 0% kans op neerslag geen vuiltje aan de lucht lijkt, blaast de wind wel fors aan windkracht vijf uit noordelijke richting. Als dat woensdag werkelijk zo is, staat de wind in aanloop naar het laatste klimmetje pal tegen. De meest aerodynamische tijdrijders zijn dan in het voordeel.
Bekijk alle tv-zenders en uitzendtijden in onze tv-gids Wielrennen op TV.
Wat mij verbaast is dat hij niet a la Pogacar op zondagavond na de wegrit al een vlucht heeft gepakt en waarom dan op maandagavond laat met een lijnvlucht. Was er geen privéjet te regelen, zal toch wel iemand in zijn kennissenkring zo’n ding hebben.
Die trip komt mij over als behoorlijk intensief, dat kan toch haast niet de ideale herstel vormen na zo’n zware rit van gisteren.
Als hij alsnog de EK TT weet te winnen zou dat heel indrukwekkend zijn, maar de kans bestaat ook dat deze overgang voorafgaand aan het WK is bedacht en achteraf een verkeerde inschatting zal blijken.
Ben het wel met je eens dat ze in plaats van kampioenschappen te verkorten, de tijdritten doorheen het jaar wat mogen verlengen.
Echt bizar dat iemand die het vaak, en meestal zonder succes, moet opnemen tegen Pogacar wordt afgedaan als iemand die verliest omdat hij dom of arrogant is.
De deelnemerslijst van dit EK, zowel tijd- als wegrit is trouwens enorm sterk in vergelijking met dat van sommige andere jaren, dus ook daarom denk ik dat we best wel terecht enthousiast kunnen zijn?
Je hebt gelijk dat het de 'puurste en eerlijkste discipline' is. Maar omdat er geen tactiek, team-effort en geen interactie in zit, sla ik het kijken van de tijdrit altijd over. Daarnaast houd ik ook niet van techniek, daarom kijk ik ook geen F1 en daar begint het tijdrijden wel steeds meer op te lijken.
Ik houd dan wel weer van de teamtijdrit. Dus zo zie je maar weer, voor ieder wat wils.
Over het tactische aspect heb je ook een punt, al vind ik de afwisseling tussen het tijdrijden en de wegwedstrijden net leuk. Zeker als het in 1 en dezelfde ronde is, en de betere tijdrijders defensief kunnen/moeten rijden etc., waardoor de (aanwezigheid van) de tijdrit op die manier indirect toch weer voor tactiek kan zorgen. Dat is bij deze zeldzame eendagse tijdrit natuurlijk niet het geval, maar op sommige wegwedstrijden (zoals afgelopen WK) helaas ook niet altijd. :D
Dan is een tijdrit met zuivere krachtsverhoudingen vaak zoveel mooier.
Uit bijna kansloze positie terugkeren, en toch nog zilver pakken…
Als het met de vorm en het recuperatievermogen goed zit, is de kans groot dat hij opnieuw wint
Lukt dat niet en pakt hij opnieuw zilver, wie zal het dan teleurstellend’ durven noemen?
Dat is opzich wel jammer want je wilt in principe de beste tijdrijders zien strijden om de wereldtitel.
Niet dat ik denk dat een van deze renners van Evenepoel had gewonnen maar als tijdrijders moet je toch beseffen dat je niet zoveel kansen krijgt om wereldkampioen te worden.
Dus een kans overslaan als je gewoon fit bent is zonde.
Echt waar, hoedje af mocht dat lukken.
Wie doet er dan open?
Hoeveel kilometer lang is de laatste kilometer?
Hier wordt gezegd dat op een vlakke tijdrit de nummers 3 en 12 (!) van de Cyclingflash Time Trial Ranking in het voordeel zouden zijn ten opzichte van de nummer 1 in diezelfde ranking. Betekent dit dat de Cyclingflash Time Trial Ranking al overboord kan om 'trends te onderbouwen met data', zoals in de wervelende aankondiging stond?
Dat lijkt te betekenen dat als de wereldkampioen de tijdrit op het Europese kampioenschap goed rijdt, de regerende Europese kampioen zonder dit jaar deel te nemen zijn titel behoudt ???