Einde van een tijdperk? ‘AG2R maakt na bijna dertig jaar plaats voor cosmeticagigant’
Ter Illustratie - foto: Cor Vos
woensdag 11 juni 2025 om 12:43

Einde van een tijdperk? ‘AG2R maakt na bijna dertig jaar plaats voor cosmeticagigant’

AG2R is al sinds mensengeheugenis sponsor van de gelijknamige Franse wielerploeg, maar daar lijkt nu toch een einde aan te komen. Het verzekeringsbedrijf verdwijnt na dit seizoen – na bijna dertig jaar als trouwe sponsor – uit de wielersport. De wielerploeg hoeft zich echter geen zorgen te maken over de toekomst: het management heeft al een nieuwe – verrassende sponsor – weten te strikken.

Dat is althans het nieuws dat Le Télégramme te ore is gekomen. De Franse krant meldt dat L’Oréal in 2026 zal instappen als nieuwe geldschieter van de ploeg. Het bekende cosmeticamerk moet naar verluidt de rol van AG2R overnemen. L’Oréal is een van origine Frans bedrijf. Het hoofdkantoor zetelt in Clichy, in de buitenwijken van Parijs. Met de komst van deze cosmeticagigant, zal de Franse wielerploeg wel zijn identiteit behouden.

En daar blijft het niet bij: Le Télégramme weet namelijk ook te melden dat de ploeg – met de komst van L’Oréal – kan rekenen op een flinke financiële injectie. Sportketen Decathlon – sinds 2023 betrokken bij het Franse team – zal aanblijven als belangrijke sponsor. Het is alleen nog onduidelijk of Decathlon de eerste titelsponsor blijft of dat L’Oréal deze rol zal overnemen.

Romain Bardet boekte zijn grootste successen in het tenue van AG2R – foto: Cor Vos

Zo lijkt er een einde te komen aan een wielertijdperk, aangezien verzekeringsbedrijf AG2R al bijna dertig jaar actief is in het peloton. In 1998 werd AG2R co-sponsor van de Casino-formatie en ging de ploeg verder als Casino-AG2R. Na twee jaar ging AG2R verder als alleenstaande titelsponsor en de rest is geschiedenis.

De formatie boekte de voorbije twee decennia heel wat successen. De ploeg won sinds de komst van AG2R 22 etappes in de Tour de France en met Romain Bardet (2x) en Jean-Christophe Péraud eindigde de formatie drie keer op het eindpodium van de Ronde van Frankrijk.

Kwaliteitsimpuls 
De Franse equipe is de laatste jaren – met dank aan de financiële impulsen van Decathlon – al druk in de weer om zijn selectie te versterken. Alles wijst erop dat Olav Kooij en Tiesj Benoot (beiden Visma |Lease a Bike) na dit seizoen de overstap maken. Achter de schermen is men ook bezig om Giro-ritwinnaar Daan Hoole los te weken van Lidl-Trek. Verder wordt de Amerikaanse klimmer Matthew Riccitello (nu nog Israel-Premier Tech) genoemd als mogelijke aanwinst.

RIDE Magazine
12 Reacties
11-06-2025 13:13
Ze zullen het wel waard zijn.
    11-06-2025 13:43
    i see what you did there
11-06-2025 13:05
Steeds meer geld binnen de wielrennerij is een duidelijke trend, multinationals stappen steeds meer in. Daar verliest het peloton wel een beetje zijn 'cult'-identiteit mee.

Het goede nieuws is wel dat een groot Frans bedrijf instapt en dat de franse identiteit in het peloton behouden blijft. De val van de grote italiaanse ploegen was al een fikse aderlating, maar zonder Franse ploegen in het peloton wordt het wel een karige bedoening qua identiteit!
11-06-2025 13:44
interesting that they would (co-)title a mens team and not launch or help a current women's WT team.
11-06-2025 13:14
Er blijft weinig over van de sponsors uit mijn jeugd waar teams de naam van hun ploeg aan verbonden. Lampre hield het lang vol (1991-2016) en is overgegaan op UAE.

Wat is er nog over?AG2R (2000), Cofidis (1997), FDJ (1997), Lotto (1985), wie vult aan?

Euskaltel (1994-2013) kende een doorstart vanaf 2020, maar de huidige ploeg kent volgens mij een andere basis.
    11-06-2025 13:55
    Quick Step … Eigen team sinds 2003 maar ervoor reeds co-sponsor bij Mapei
    11-06-2025 14:03
    Quick Step is pas in 2003 opgericht (en Mapei vanaf 1993), dan zijn Movistar (1980) en Visma (1983) ouder.
    11-06-2025 16:48
    Ik zeg zelf toch ook 2003? En hij had het over sponsors, want daar gaat dit artikel over (de ploeg stopt niet te bestaan, maar AG2R stopt). Ik denk niet dat Visma & Movistar met die naam al sinds de jaren ‘80 aan de ploeg verbonden zijn
    11-06-2025 17:23
    De Vlaamse overheid sponsort ook al een ploeg sinds 1994, eerst als Vlaanderen 2002, toen Topsport Vlaanderen, Sport Vlaanderen en nu Team Flanders
    11-06-2025 21:17
    Ja en ? Ajax heeft ook geen TDK op het shirt meer staan. Leef in het heden en niet in het verleden
11-06-2025 14:02
L'Oréal zal wel een productlijn met mannencosmetica voor de sportive mannen willen promoten en/of een vrouwenteam, waarschijnlijker.

Ik zie net dit :

https://www.letelegramme.fr/sports/cyclisme/on-devrait-partir-en-2026-vincent-lavenu-ancien-manager-de-decathlon-ag2r-la-mondiale-au-coeur-du-projet-dune-equipe-feminine-professionnelle-6818899.php

een manager van Decathlon-AG2R vorig jaar onstlagen om een vrouwenteam op te richten. Hij zegt dat met midden-en kleinbedrijf te willen doen maar wellicht toch hulp van het oude giron ingeroepen en grote sponsor?

Enfin, vrouwenwielrennen zit financieel in de lift, lijkt me de meest logische verklaring toch voor L"Oréal.

En AG2R houdt meer geld over voor mijn 'rente d'invalidité', ik ook blij.
11-06-2025 20:12
Het duurde even voor ik het teruggevonden had : een artikel (in het frans) wat heel goed uitlegt waarom de sponsoring van papa (als aftrekpost belasting, naamsbekendheid, omdat iedereen in het stadion shag rookt, ....) vervangen wordt op dit moment door een harde bedrijfsstrategie waarin de, voor ons, wielerploeg een schakeltje is in een veel groter marketingplan.

Downside die je nu al kunt zien aankomen : die wielerploeg gaat ook net zo snel over een tijdje bij het grofvuil wanneer niet meer nodig in het plan (of plan mislukt).

Voila :


https://www.velofute.com/post/pourquoi-les-grands-groupes-et-sponsors-rach%C3%A8tent-les-%C3%A9quipes-cyclistes

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine