Einde van een tijdperk? ‘AG2R maakt na bijna dertig jaar plaats voor cosmeticagigant’
AG2R is al sinds mensengeheugenis sponsor van de gelijknamige Franse wielerploeg, maar daar lijkt nu toch een einde aan te komen. Het verzekeringsbedrijf verdwijnt na dit seizoen – na bijna dertig jaar als trouwe sponsor – uit de wielersport. De wielerploeg hoeft zich echter geen zorgen te maken over de toekomst: het management heeft al een nieuwe – verrassende sponsor – weten te strikken.
Dat is althans het nieuws dat Le Télégramme te ore is gekomen. De Franse krant meldt dat L’Oréal in 2026 zal instappen als nieuwe geldschieter van de ploeg. Het bekende cosmeticamerk moet naar verluidt de rol van AG2R overnemen. L’Oréal is een van origine Frans bedrijf. Het hoofdkantoor zetelt in Clichy, in de buitenwijken van Parijs. Met de komst van deze cosmeticagigant, zal de Franse wielerploeg wel zijn identiteit behouden.
En daar blijft het niet bij: Le Télégramme weet namelijk ook te melden dat de ploeg – met de komst van L’Oréal – kan rekenen op een flinke financiële injectie. Sportketen Decathlon – sinds 2023 betrokken bij het Franse team – zal aanblijven als belangrijke sponsor. Het is alleen nog onduidelijk of Decathlon de eerste titelsponsor blijft of dat L’Oréal deze rol zal overnemen.

Romain Bardet boekte zijn grootste successen in het tenue van AG2R – foto: Cor Vos
Zo lijkt er een einde te komen aan een wielertijdperk, aangezien verzekeringsbedrijf AG2R al bijna dertig jaar actief is in het peloton. In 1998 werd AG2R co-sponsor van de Casino-formatie en ging de ploeg verder als Casino-AG2R. Na twee jaar ging AG2R verder als alleenstaande titelsponsor en de rest is geschiedenis.
De formatie boekte de voorbije twee decennia heel wat successen. De ploeg won sinds de komst van AG2R 22 etappes in de Tour de France en met Romain Bardet (2x) en Jean-Christophe Péraud eindigde de formatie drie keer op het eindpodium van de Ronde van Frankrijk.
Kwaliteitsimpuls
De Franse equipe is de laatste jaren – met dank aan de financiële impulsen van Decathlon – al druk in de weer om zijn selectie te versterken. Alles wijst erop dat Olav Kooij en Tiesj Benoot (beiden Visma |Lease a Bike) na dit seizoen de overstap maken. Achter de schermen is men ook bezig om Giro-ritwinnaar Daan Hoole los te weken van Lidl-Trek. Verder wordt de Amerikaanse klimmer Matthew Riccitello (nu nog Israel-Premier Tech) genoemd als mogelijke aanwinst.
Het goede nieuws is wel dat een groot Frans bedrijf instapt en dat de franse identiteit in het peloton behouden blijft. De val van de grote italiaanse ploegen was al een fikse aderlating, maar zonder Franse ploegen in het peloton wordt het wel een karige bedoening qua identiteit!
Wat is er nog over?AG2R (2000), Cofidis (1997), FDJ (1997), Lotto (1985), wie vult aan?
Euskaltel (1994-2013) kende een doorstart vanaf 2020, maar de huidige ploeg kent volgens mij een andere basis.
Ik zie net dit :
https://www.letelegramme.fr/sports/cyclisme/on-devrait-partir-en-2026-vincent-lavenu-ancien-manager-de-decathlon-ag2r-la-mondiale-au-coeur-du-projet-dune-equipe-feminine-professionnelle-6818899.php
een manager van Decathlon-AG2R vorig jaar onstlagen om een vrouwenteam op te richten. Hij zegt dat met midden-en kleinbedrijf te willen doen maar wellicht toch hulp van het oude giron ingeroepen en grote sponsor?
Enfin, vrouwenwielrennen zit financieel in de lift, lijkt me de meest logische verklaring toch voor L"Oréal.
En AG2R houdt meer geld over voor mijn 'rente d'invalidité', ik ook blij.
Downside die je nu al kunt zien aankomen : die wielerploeg gaat ook net zo snel over een tijdje bij het grofvuil wanneer niet meer nodig in het plan (of plan mislukt).
Voila :
https://www.velofute.com/post/pourquoi-les-grands-groupes-et-sponsors-rach%C3%A8tent-les-%C3%A9quipes-cyclistes