Einde aan speculaties: kasseiklim Montmartre maakt opwachting in slotetappe Tour de France
Van der Poel en Van Aert op de kasseiklim naar Montmartre - foto: Cor Vos
woensdag 14 mei 2025 om 09:06

Einde aan speculaties: kasseiklim Montmartre maakt opwachting in slotetappe Tour de France

Het was al langer een thema, maar nu is het definitief: de renners trekken in de slotetappe van de komende Tour de France over de kasseihelling naar Montmartre. Dat heeft de ASO – de organisatie achter de Ronde van Frankrijk – woensdag bekendgemaakt.

De Tourorganisatie komt over één week, op 21 mei, met alle details naar buiten, maar volgens Le Parisien gaat de slotrit van de komende Tour de France drie keer over de kasseihelling naar Montmartre. Het was al langer bekend dat de organisatie erover nadacht om te sleutelen aan de traditionele slotrit, maar de knoop is ondertussen doorgehakt.

De kasseiklim naar Montmartre – de Butte Montmartre – maakte in 2024 onderdeel uit van het parcours van de olympische wegrit. Deze kasseiklim richting de Sacré-Cœur is een kilometer lang en heeft een gemiddeld stijgingspercentage van 6,5%. We zagen hier demarrages van Mathieu van der Poel, maar het was Remco Evenepoel die bij de mannen naar het goud zou soleren. Kristen Faulkner won de wedstrijd bij de vrouwen.

De Tour de France eindigt (enkele uitzonderingen daargelaten) al tientallen jaren met een massasprint op de Champs-Élysées. Ook dit jaar zal de Tour gewoon afsluiten met enkele rondjes op de brede en prestigieuze laan in het 8e arrondissement van Parijs, volgens Le Parisien. Daarvoor doet het peloton dus echter wel driemaal een lus over de Butte Montmartre.

Van sprintersrit naar etappe voor de puncheurs?
Dat zou ervoor kunnen zorgen dat de doorgaans weinig enerverende slotrit verandert in een spectaculaire koers, waarin de aanvallers en puncheurs niet bij voorbaat kansloos zijn. De politieprefect van Parijs wilden aanvankelijk niet meegaan met de plannen, omdat het vreesde voor een verkeersinfarct in de toch al zeer toeristische wijk. Maar inmiddels zijn ze toch om.

Daarbij wordt 2025 gezien als een test. Indien de slotrit dit jaar een succes wordt, wil de organisatie de Butte Montmartre in de toekomst mogelijk vaker opnemen in het parcours, zo meldt de Franse krant. Niet iedereen is daar even blij mee: Remco Evenepoel blijkt kritisch te staan tegenover deze opvallende parcourswijziging.

RIDE Magazine
22 Reacties
14-05-2025 09:28
Heel goed. Een koers moet verrassend blijven en dat was met die slotetappe al lang niet meer het geval. Maar ook hier geldt dat de renners de koers maken en kunnen besluiten dat ze als recreanten naar boven peddelen.
14-05-2025 10:40
Geweldige beslissing om de laatste rit zo te gaan verrijden. Koers op de laatste dag met chaos svp.
Die slaapverwekkende traditie overboord met zuipen, “lolligheden” en interviews tijdens de rit. En alle tegenstanders zijn natuurlijk renners, ploegleiders en fans die preken voor eigen parochie met wss een sprinter aan boord of een klassementsrenner die moeite heeft met positionering op chaosparcoursen. Daar heeft de organisatie terecht schijt aan gehad. Hulde!!
14-05-2025 10:50
Vet. Ik zie hier al direct heel veel kritiek dat dit zonde is voor de sprinters, maar drie keer Montmartre hoeft echt niet het einde van een sprint te zijn aangezien het ook niet zo'n zware klim is. Nee het zal geen compleet peleton meer zijn, maar beetje afhankelijk van het parcours denk ik dat er nog prima groepjes terug bij elkaar kunnen komen. Beetje volgende week afwachten voor het parcours, maar ik denk echt niet dat je een groepssprint van een mannetje of 50 uit kan sluiten vantevoren.

Het punt is alleen dat dat niet meer zeker is en er nu daadwerkelijk spanning kan zijn tijdens de etappe. Ik ben alvast enthousiast!
14-05-2025 09:14
Dit is echt niet nodig, waarom moeten er precies meer beklimmingen in koersen komen, een gewone massasprint is toch ook is leuk om naar te kijken
    14-05-2025 10:38
    Die op de Champs-Elysées is geen gewone massasprint, in die rondjes wordt ontiegelijk hard gereden. Het is er ook wat breder dan gewoonlijk. Als er één massaspurt moet overblijven, dan deze.
    14-05-2025 11:29
    Omdat het populair is om anti-sprinter te zijn. Zo populair, dat ik het idee krijg dat sommigen het liefst alleen nog koersen georganiseerd zien worden voor renners die met het fysiek van een klimmer geboren zijn.
    14-05-2025 12:12
    Ze rijden drie keer Montmartre op he....niet de Alpe d'Huez ;-)
14-05-2025 09:28
Geweldig, dit zou wel eens uit kunnen groeien tot een van de leukste wielerdagen op de kalender. Koers in Parijs op de slotdag.
    14-05-2025 09:33
    Denk dat het bij een optocht zal blijven maar deze keer met meer variatie…
14-05-2025 10:00
Schaar mij maar bij de conservatievelingen die liever het aloude concept zien van de saaie maar veilige champagne-processie richting Parijs gevolgd door een welverdiende koninklijke sprint tussen de overlevende dikbillen. Je zal als leider in het klassement maar je eindoverwinning zien vervliegen in de chaos rond Montmartre.
14-05-2025 09:26
Zullen de meeste sprinters nu de Tour voor het einde verlaten?
    14-05-2025 09:41
    Gaat iemand ze missen?
14-05-2025 10:38
Tradities moeten er zijn, maar nieuwe tradities moeten ook ooit eens geboren worden. Je moet het de tijd geven. Qua reclame voor Parijs geen slechte keuze. De laatste rondjes Champs-Elysées maken er uiteindelijk denk ik toch weer een sprint van. Mocht dit anders zijn dan zou het er wel op uit kunnen lopen dat de aanklampende sprinters in de bergen toch eerder uit koers stappen als er geen kansen meer zijn tussen de bergen en Parijs.
    14-05-2025 12:47
    Volledig met je eens. Maar in dat licht, waarom niet nog eens een tijdrit zoals vorig jaar van Monaco naar Nice? En dan een etappe 20 met een mooie sprint ipv de laatste week belachelijk zwaar maken en etappe 20 volstoppen met veel te veel hoogtemeters.
14-05-2025 10:54
Ze gaan er 3x over voor de rondjes op de Champs Elysees? Leuk voor sightseeing Parijs, maar elke aanval is natuurlijk gewoon kansloos tegenover de sprinters.

En dat is prima. Een koninklijke sprint op de laatste dag met de gebruikelijke gezellige optocht kan ik heel goed mee leven. Er is 3 weken gekoerst en een topprestatie geleverd. Laat de renners lekker genieten van zo'n laatste dag in Parijs.
14-05-2025 10:58
Het kan goed zijn dat de organisatie wél beslist dat de laatste ronde alleen voor de etappewinst is en de tijden dus niet meer tellen, zodat de kans op chaos met gc op de kop - niet opgaat voor deze vernieuwde laatste etappe.
    14-05-2025 11:13
    Dat zou belachelijk zijn, een hindernis opzoeken om de koers aantrekkelijker te maken maar dan diezelfde koers niet laten doorgaan….
14-05-2025 13:34
Cry more, Remco!!
14-05-2025 09:57
Ik zou de champagne maar thuis laten!
14-05-2025 10:51
Ik moet nog maar zien of renners het verschil kunnen maken. Evenepoel kon een verschil maken na een rit van 250+ km. Ok, ze hebben er 3 weken opzitten, dat is dan weer anders, maar de laatste rit zelf stelt normaal in aantal kms weinig voor, niet meer dan 120km. Of gaan ze dat nu ook aanpassen?
14-05-2025 12:14
Deze editie van de Tour wordt een ware "cliffhanger".
Zoals in elke actiefilm blijft het dus spannend zelfs wanneer iedereen de uitkomst reeds kent: de goede wint, de slechterik verliest.
Met een laatste tijdrit en vervolgens de klim naar Montmartre wint Remco. En verliest Pogacar.
14-05-2025 20:01
Grootste vraag is hoe ver dit van de aankomst zit. Als dat 30 kilometer van de finish is, dan betekent het uiteraard helemaal niets.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine