Eiking wint koninginnenrit Arctic Race of Norway, Barguil nieuwe leider

zaterdag 17 augustus 2019 om 17:55
Eiking wint koninginnenrit Arctic Race of Norway, Barguil nieuwe leider

foto: Cor Vos

De Arctic Race of Norway heeft een nieuwe leider gekregen: in de zware slotfase van de derde etappe moest Van der Poel de leiderstrui afstaan aan Warren Barguil (Arkéa-Samsic). De dagzege ging naar de sterke Noor Odd Christian Eiking (Wanty-Gobert): hij reed op de steile slothelling weg van alles en iedereen.


Omdat bergkoning Steve Cummings in het begin van de etappe voor bergpunten wilde gaan duurde het even voordat er een ontsnapping de vrijheid kreeg van het peloton. Uiteindelijk slaagden Danny van Poppel (Jumbo-Visma), Bryan Coquard (Vital Concept-B&B Hotels), Kristian Sbaragli (Israel Cycling Academy), Erlend Blikra (Coop) en Thimo Willems (Sport Vlaanderen-Baloise) erin om van de meute weg te rijden. Groot werd de voorsprong echter nooit: de klassementsmannen wilden het op de steile slotmuur onder elkaar uitvechten.

De 3,5 kilometer lange Storheia (aan een gemiddelde van bijna twaalf procent) maakte de derde etappe van de Noorse 2.HC-koers tot de koninginnenrit. Op tweeënhalve kilometer van de finish ging Warren Barguil voor het eerst op de pedalen staan, maar Van der Poel kon deze demarrage nog beantwoorden.

Een nieuwe versnelling op twee kilometer van de streep was er teveel aan voor de Nederlander van Corendon-Circus. Ondanks een dappere poging lijkt hij de eindzege in de rittenkoers te kunnen vergeten: in het klassement vinden we de alleskunner op plaats zeventien, op 1’07” van de nieuwe leider.

Indrukwekkende Eiking
Hugo Houle nam op de steile flanken van de slotklim zijn Astana-ploegmaat Alexey Lutsenko op sleeptouw. Frans kampioen Barguil en Odd Christian Eiking wisten echter van de Kazach weg te rijden. Deze twee mochten de buit op de top ook verdelen. Dankzij zijn sterke slotkilometer bezorgde de thuisrijder Wanty-Gobert een zeer fraaie zege, terwijl Barguil de leiderstrui in de wacht sleepte.

In de strijd om de eindzege gaat het er nog flink om spannen. De kopman van Arkéa-Samsic verdedigt in de slotetappe een voorsprong van slechts drie tellen op Lutsenko. Krists Neilands volgt op vijftien tellen en hij is dus ook verre van kansloos.

Warren Barguil – foto: Cor Vos

Dit artikel delen:

27 Reacties

madeinstars 17 augustus 2019 om 17:57

Dat was er wat te veel aan voor Mathieu. Commentator zei dat MvdP 75 kilo weegt… dat is ook wel erg veel voor zo’n klim.

Viktrodriguez 17 augustus 2019 om 18:02

Tja, een combinatie van zijn voor een wielrenner lange lichaamslengte en specialismen waarbij zijn gewicht geen nadeel is, zullen ook wel meespelen.

Gebruikersnaam 17 augustus 2019 om 18:04

Denk dat Lutsenko niet veel lichter is.

Samlambeej 17 augustus 2019 om 18:08

Barguil is even groot maar weegt 13 kilo minder.

ParijsTours2004 17 augustus 2019 om 18:14

Volgens PCS is Lutsenko vijf kilo lichter, maar die is dan ook tien centimeter korter.

Gebruikersnaam 17 augustus 2019 om 18:17

Volgens de site van Astana zelf weegt Lutsenko 74 kilo.

LutsenkoFan 17 augustus 2019 om 17:59

Had hem korter verwacht, maar goed. Misschien een slechte dag..

wilbertdh 17 augustus 2019 om 18:08

‘Iets’ te lang proberen te volgen, waardoor teveel verloren in de laatste km

rubosaurus 17 augustus 2019 om 18:00

Toch een knappe overwinning van Eiking!

Verweggistan 17 augustus 2019 om 18:03

Soort Koppenberg.

Samlambeej 17 augustus 2019 om 18:05

Eiking spelenderwijs. Mooie etappe alweer en een mooie zege voor de Wantys.

Gebruikersnaam 17 augustus 2019 om 18:15

Ik heb het idee dat hij altijd een klein mentaal dreuntje krijgt als hij niet kan doen wat hij wil. Als hij het moeilijk krijgt, dan is ’t vaak meteen volledig passen en verliest hij op korte tijd veel plekken, om zich daarna te herpakken en er toch nog iets van te proberen maken. Hij lost zelden geleidelijk om dan schade te beperken, het is vaak parkeren, bekomen van het klapje en dan toch maar (al dan niet weifelend) doorzetten.

Als hij ooit klassementen wil gaan rijden, moet hij daar toch aan werken.

WernerFranke 17 augustus 2019 om 18:26

MVDP zal nooit meekunnen op langere beklimmingen. Hij mag dan wel wielerwetten herschrijven, er zijn ook voor hem grenzen.

Panache 17 augustus 2019 om 19:53

Als VDP vanaf start slotklim al zijn eigen ideale tempo rijdt, dan beperkt hij inderdaad de schade. Echter was schadebeperking geen doel. Er was maar 1 doel: aanklampen en de leiderstrui behouden. VDP is een alles of niets coureur. 5x winnen en 5x niets. Zo fietst hij bewust. 2x winnen, 8x 6e is niet zijn stijl.

Wildebert 17 augustus 2019 om 18:19

Leuke koers in de laatste kilometers. En mijn idee is dat VdPoel nooit echt een klimmer zal worden voor de langere klimmen. Ondanks dat opgehemel van velen op dit forum. Zakte er flink door vandaag. En ook de TJV ( De Tier) moest hier helaas behoorlijk passen.

Ruben_ 17 augustus 2019 om 18:27

VDP is gisteren ziek geworden en had hoofdpijn de hele dag
bron: Hans Ruggenberg twitter, eerste reactie na de koers

yo-eddy 17 augustus 2019 om 18:34

“Eerste reactie
@mathieuvdpoel
‘Ben gisteren ziek geworden, had vooral heel veel hoofdpijn op de fiets. Eerst zien of ik me beter voel en morgen ga starten’”

Groningen 17 augustus 2019 om 18:28

Van der Poel is gewoon eenzelfde type renner als een Sagan, kan een bergje aan, maar is teveel sprinter om met de klimmers mee te doen. En dat is gewoon prima. Laat hem meespelen in de klassiekers, of voor de puntentrui in een grote ronde, een echte klassementsrenner is het niet en hoeft het van mij ook nooit de worden.
Denk dat zowel Van der Poel zelf, alsook het publiek op deze manier veel meer plezier zullen beleven

yo-eddy 17 augustus 2019 om 18:31

Je kunt je ook afvragen of VdP altijd en overal voor de winst moet koersen, hij gaf aan dat deze koersen nodig zijn om het gevoel terug te krijgen op de weg met oog op WK, vaak wint hij de eerste rit in zo’n koers ook nog en dan is de druk er een beetje af.
Straks wint hij hier een ritje en een rit in de tour of Britain en dan is het voor sommigen toch nog niet goed genoeg. Wint hij daarna het WK dan is Wielerflits weer te klein ;)

koos verrek 17 augustus 2019 om 19:50

Mathieu was ziek tja.. Kan sowieso over paar jaar de tour nog winnen

xistnc 17 augustus 2019 om 21:16

Keurig!

assen 17 augustus 2019 om 19:55

MvdP was ziek. Morgen niet starten is beste optie.

Dit bergje was zoals (door mij) verwacht te zwaar voor de renners van TJV. Hoeven ze zich niet voor te schamen. Jansen is ook veel te zwaar hiervoor en meer een korte-klimmen-vreter.

Astana met drie mannen heel goed – ook zoals verwacht. Barguil, leuk dat ie op 1 staat. Die zal worden bestookt morgen.

Gilberto 17 augustus 2019 om 21:14

Vergeleken met Evenepoel is Mathieu eigenlijk ook maar een amateurtje

Ben Geerts 17 augustus 2019 om 21:48

@Gilberto….natuurlijk…en Onze Lieve Heer is tuinman…en komt morgen mijn gras maaien

Kelder is de Man 18 augustus 2019 om 07:50

Het begint steeds lastiger te worden om het sarcasme van het serieuze te onderscheiden.

wielrenner 18 augustus 2019 om 11:31

Toch interessant om eens te weten welk wattage hij bedoelt. Mathieu zal toch zo’n 90-100 watt meer moeten trappen dan Barguil.

Samlambeej 18 augustus 2019 om 12:10

@wielrenner
De wattages van Barguil, Houle, Eiking en McNulty zijn te vinden op hun Strava.
Storheia klim voor Barguil was 9:13 420w dat zou 7w/kg zijn. Voor Mathieu om naast hem te blijven dus 525. Net niet mogelijk mi.
Houle deed +-6w/kg en kwam binnen op 23sec. Voor Mathieu dus 450. Dat kan ie. Ter vergelijk: Wellens PR is 485 voor 10min. Daarbij moet gezegd dat Houle in den beginne wellicht tege de 500 is gaan fietsen om Mathieu te nekken.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.