Eensgezindheid: “Wielrennen op tv moet in de toekomst korter”
© Cor Vos
dinsdag 2 juni 2020 om 09:37

Eensgezindheid: “Wielrennen op tv moet in de toekomst korter”

Zowel organisatoren, sponsors, renners als tv-zenders lijken het erover eens: de koers op tv mag gerust wat korter. “De concentratiespanne bij de jeugd is korter dan vroeger, door het grotere aanbod en het grotere aantal schermen. Daar moeten we in de toekomst rekening mee houden”, zegt Tomas Van Den Spiegel, CEO van Flanders Classics.


“Ik zeg niet dat elke sportuitzending plots maar een uur meer mag duren, maar ik denk wel dat de laatste uren normaal aantrekkelijker zijn dan de eerste”, legt Van Den Spiegel uit in Het Laatste Nieuws. “Hoe vertaal je dat naar tv? Herkenbaarheid, herhaling, een duidelijk afgelijnd product: dat is de basis van een succesvol format. Mensen zijn gewoontedieren. De cross is een voorbeeld. Af en toe moeten langere uitzendingen, op topmomenten, bij uitzondering wel kunnen. Zoals de grand slams in het tennis of een Ronde van Vlaanderen.”

Flanders Classics nam eerder al initiatieven in die richting. “We hebben sommige wedstrijden, zoals Dwars door Vlaanderen,  al korter gemaakt. Of we rijden deels over een lokaal parcours mede omwille van de herkenbaarheid, zoals in de Ronde en de Scheldeprijs. Sport op tv gaat veranderen, dat staat vast, maar we moeten dat niet forceren: laat het een geleidelijk proces zijn.”

Sponsor: “tv is complementair met social media”
De andere belanghebbende partijen binnen het wielrennen, lijken de stelling van Van Den Spiegel te beamen. Volgens Marko Heijl van Soudal zullen kortere tv-uitzendingen in elk geval geen sponsors wegjagen. “Live-tv is maar een deel van het geheel. Daarom zal geen enkele moderne sponsor het inkrimpen van de live als een breekpunt beschouwen. Visibiliteit blijft belangrijk, er moet dus een minimum zijn, maar tv is complementair met sociale media.”

“Vandaag is sponsoring een werkwoord. Aan apathisch tv-kijken heb je weinig als bedrijf, interactie is wat je zoekt. Kijkers willen een sneller en meer flitsend product: wel, vervang dat saaie uurtje van de mannenkoers dan door de finale van een vrouwenwedstrijd, daar wint iedereen bij. De cross bewijst dat het kan. De dalende kijkcijfers bij de mannen, en dus het verlies aan visibiliteit, wordt gecompenseerd door stijgende kijkcijfers bij de vrouwen.”

Cross als voorbeeld
Ook Luc Van Langenhove, Manager Sport bij de VRT, verwijst naar het veldrijden in Vlaanderen als voorbeeld. “Een handig format: eenheid van tijd en plaats. Compact. Superpopulair in Vlaanderen. Gesneden koek. Jongeren hun ‘spend of attention‘ is korter. Ze willen meer gebalde content aangeboden krijgen op sociale media en tv.  Wielrennen gaat voorlopig nog tegen die trend in, met een ouder, hoofdzakelijk mannelijk publiek.”

“We moeten op z’n minst goed nadenken over wat Van Den Spiegel zegt”, vertelt Van Langenhove. “Ons afvragen hoe we sport op tv in de toekomst commercieel interessant kunnen houden. En het midden vinden tussen boeien en vervelen.” Aan die ‘overkill’ van het integrale uitzendpakket van alle Tourritten waagt Sporza zich ook nu al niet. “Daar zijn gespecialiseerde zenders als Eurosport voor. Maar uitzonderingen voor wedstrijden ‘hors catégorie’ zoals de Ronde van Vlaanderen moeten ook kunnen.”

RIDE Magazine
94 Reacties
02-06-2020 18:46
Wat Tomas Van Den Spiegel wil is het wielrennen veranderen t.b.v. de tv. Waarom niet zoals de NOS vaak doet, via een stream uitzenden, en dan alleen de laatste uren nog in een reguliere uitzending? Iedereen happy.
02-06-2020 18:51
Voor mij zo lang mogelijk .. mag van mij ook met een stream op Youtube of iets dergelijks .. met een paar drones en op alle volgauto's/juriewagens een cameratje kun je heel ver komen .. hoeft niet heel veel te kosten allemaal
02-06-2020 18:51
De groep ouderen is groter in aantal dan de groep jongeren, ze hebben meer tijd en ze hebben meer geld. Een goudmijn voor een sponsor.

“… mede omwille van de herkenbaarheid”.
Herkenning is zeker af en toe een feest, maar onontdekt terrein evenzeer. Arrogantie ten top om de kijker weer weg te zetten als een randdebiel.
Wielrennen is een geweldige tv-sport; ook al gebeurt er weinig in de koers, dan nog geeft het scherm een aangename ruis.

Als CEO-pipo’s beginnen over “product” en “format” heb ik al gegeten en gedronken.
    02-06-2020 19:04
    Wat hebbe Soudal, Deceuninck of Visma eraan dat jongeren of minderjarigen weten dat ze lijm, ramen en software verkopen?
02-06-2020 19:01
Ja hij wil het veranderen, oppakken, door elkaar schudden tot een commercieel hapje van anderhalf uur inclusief b.v. 6 reclameblokken om er meer geld mee te verdienen.
Flanders classics begint zich steeds meer tot een commercieel monster te ontwikkelen dat naar winstmaximalisatie streeft en op de loop gaat met de wielertraditie

Dan 100 x liever A.S.O. wat mij betreft. Daar snappen ze dat wielrennen cultuurgoed is dat beschermt moet worden tegen moderne vandalen.
Zolang de tour bestaat krijgen nieuwlichters gelukkig weinig kans.
Goed zo!
02-06-2020 19:33
Idd die Van den Spiegel begint dan over schaalvergroting (wat sponsoren moet aanspreken) maar eigenlijk zoekt Flanders Classics vooral naar manieren om meer geld in de koers te brengen waar zij dan een deel van inpalmen. Ze dragen aanpassingen van het format aan waar niemand om vraagt.
02-06-2020 19:45
Klopt laat ie met zijn commerciële klauwen van de wielersport afblijven.
Wie heeft die man ooit al die rechten verkocht?
    03-06-2020 10:55
    De wielersport is juist een sport die van oudsher drijft op de commercie. Toen sponsoring in andere sporten nog niet bestond was dat in het wielrennen al decennia de basis om als profsport te bestaan. En dan wil iemand commerciële ideeën aandragen om de concurrentie van andere sporten het hoofd te bieden dan deugt die in eens niet?
02-06-2020 19:52
Van Den Spiegel heeft ooit eens een humoristische kwis gewonnen, en denkt nu dat hij effectief "de slimste mens ter wereld" is. Uit zijn mond hoor ik vooral heel veel domme klap.

Waar het wielrennen naartoe moet, is dat de kijker/gebruiker thuis, zelf "on the fly" kan kiezen waar hij naar kijkt. Dat de kijker zelf beslist hoelang en wanneer hij kijkt naar moto 1, moto 2, moto 3, heli of wedstrijdinfo inkijken, met gedetailleerde gegevens per wielrenner. We zijn 2020, maar nog steeds is het al te vaak gefrustreerd af wachten tot er eens wat informatie naar boven komt drijven, over een renner waar je interesse in hebt, omdat de wedstrijdleiding of regisseur het weinig of niets kan schelen wat er met deze bepaalde renner gebeurt. Of wat er gebeurt in de achtervolging, krijgt een renner steun of moet hij het zelf opknappen? Zelf ijkpunten kunnen aanduiden tussen de kopgroep en de achtervolgers, om met 100% zekerheid te kunnen zien wat het tijdsverschil is. Hoe ver een favoriet achter ligt na een lekke band op een cruciaal moment en of zijn kansen in het water liggen... DAT, Thomas, is waar je naartoe moet. En dat kan perfect in combinatie met sociale media. Mensen zelf "hun" uitzending laten regisseren. Dan zal er geen sprake zijn van "beperkte aandacht".
    02-06-2020 20:09
    @boenk
    Ik zou die mogelijkheid van cameraswitchen ook leuk vinden maar dat kost voornamelijk een technologische investering. Daar zijn ze niet op uit. Als je de programma's van De Ronde 101 bekijkt dan zie je dat 'regie' toch een chaotische taak is met 30 schermen. Of je moet een split screen doen. Helft regulier beeld, helft keuzebeeld. Maar opnieuw: dat kost een technologische investering.
    03-06-2020 00:49
    Dat hoeft helemaal niet het geval te zijn. Zoals ik al zei, dit kan perfect in combinatie met sociale media, youtube, facebook, smartphone apps... Die camera's en cameramensen zijn er toch al, die motoren en helikopters, die rijden en vliegen toch al rond. Die beelden gaan toch al via satelietvliegtuig naar de regiekamer die honderden kilometers verderop ligt. Daar zijn dus al 0,0 extra kosten aan verbonden. Het enige dat er moet gebeuren, is dat ze vanuit de regiekamer, al de camerabeelden tegelijk streamen via internet. Als ik me niet vergis is dit ook al door Sporza of NPO gedaan tijdens het WK voetbal, dat je vanuit verschillende camera standpunten kon kijken, en dat was gewoon met een app.
    Dat hoeft in eerste instantie dus ab-so-luut niet duur te zijn.
03-06-2020 04:21
Ik heb heel sterk het gevoel dat wielrennen pas echt aantrekkelijk gaat worden als die verschrikkelijke oortjes en computers uit het peloton verdwijnen dan wordt de koers weer onvoorspelbaar en mijns inziens een stuk spannender.Wedstrijden inkorten is hetzelfde als de marathon inkorten of alleen het laaste kwartier van wk voetbalfinale uitzenden maar mogelijke verlenging weer niet.Lange uitzendingen liefst vanaf de start zijn inderdaad net als dan niet goede romans,een hele kluif maar dan heb je wel iets
03-06-2020 04:34
Ik heb onlangs weer eens bepaalde klassiekers en wereldkampioenschappen opnieuw bekeken het kon in sommige gevallen niet lang genoeg duren zonde als het maar een uurtje zou duren
03-06-2020 12:15
We leven in 2020. Zend van start tot finish lekker uit via een livestream voor de fans. En het laatste uur voor breder publiek via TV
03-06-2020 17:28
Waarom geen beelden uit het startdorp van een grote ronde? Schept altijd wel wat sfeer.
Waarom geen beelden pre- & postrace vanuit de team bus & de technische zonde vd ploeg (mecaniciens, bijkomende exposure voor de leveranciers vh materiaal) op basis van een fan subscription (€ stroomt terug naar de ploegen).

Het probleem is dat de liefde voor (duur)sporten gebaseerd is op verwachtingen. Niets is zeker te gebeuren, maar alles kan gebeuren. Als verkoper van het product wielrennen wil men natuurlijk telkens die verwachtingen inlossen, maw voorspelbaarder maken zodat men zeker is van de geleverde waarde (lees media rechten, €). Wat op zich natuurlijk ook contraproductief zal worden. E.g. de eerste jaren vd nieuwe Ronde werd het dermate voorspelbaar dat je gewoon de laatste kwaremont & paterberg moest zien.

Alle (sportieve) spektakel in het wielrennen zit in het onvoorspelbare (van instinctieve ingevingen van renners, tot ploegtaktieken, over gewijzigde omstandigheden door pech of weer, ...). En dat laat zich lastig verpakken in een bepaalde format.

Ik denk dat de grootste bijdrage in het opwaarderen vh product wielrennen in de handen van de parcoursbouwers ligt en in de mindset van de renners/teams om met open vizier te koersen.

Reacties zijn gesloten.