Eensgezindheid: “Wielrennen op tv moet in de toekomst korter”
Zowel organisatoren, sponsors, renners als tv-zenders lijken het erover eens: de koers op tv mag gerust wat korter. “De concentratiespanne bij de jeugd is korter dan vroeger, door het grotere aanbod en het grotere aantal schermen. Daar moeten we in de toekomst rekening mee houden”, zegt Tomas Van Den Spiegel, CEO van Flanders Classics.
“Ik zeg niet dat elke sportuitzending plots maar een uur meer mag duren, maar ik denk wel dat de laatste uren normaal aantrekkelijker zijn dan de eerste”, legt Van Den Spiegel uit in Het Laatste Nieuws. “Hoe vertaal je dat naar tv? Herkenbaarheid, herhaling, een duidelijk afgelijnd product: dat is de basis van een succesvol format. Mensen zijn gewoontedieren. De cross is een voorbeeld. Af en toe moeten langere uitzendingen, op topmomenten, bij uitzondering wel kunnen. Zoals de grand slams in het tennis of een Ronde van Vlaanderen.”
Flanders Classics nam eerder al initiatieven in die richting. “We hebben sommige wedstrijden, zoals Dwars door Vlaanderen, al korter gemaakt. Of we rijden deels over een lokaal parcours mede omwille van de herkenbaarheid, zoals in de Ronde en de Scheldeprijs. Sport op tv gaat veranderen, dat staat vast, maar we moeten dat niet forceren: laat het een geleidelijk proces zijn.”
Sponsor: “tv is complementair met social media”
De andere belanghebbende partijen binnen het wielrennen, lijken de stelling van Van Den Spiegel te beamen. Volgens Marko Heijl van Soudal zullen kortere tv-uitzendingen in elk geval geen sponsors wegjagen. “Live-tv is maar een deel van het geheel. Daarom zal geen enkele moderne sponsor het inkrimpen van de live als een breekpunt beschouwen. Visibiliteit blijft belangrijk, er moet dus een minimum zijn, maar tv is complementair met sociale media.”
“Vandaag is sponsoring een werkwoord. Aan apathisch tv-kijken heb je weinig als bedrijf, interactie is wat je zoekt. Kijkers willen een sneller en meer flitsend product: wel, vervang dat saaie uurtje van de mannenkoers dan door de finale van een vrouwenwedstrijd, daar wint iedereen bij. De cross bewijst dat het kan. De dalende kijkcijfers bij de mannen, en dus het verlies aan visibiliteit, wordt gecompenseerd door stijgende kijkcijfers bij de vrouwen.”
Cross als voorbeeld
Ook Luc Van Langenhove, Manager Sport bij de VRT, verwijst naar het veldrijden in Vlaanderen als voorbeeld. “Een handig format: eenheid van tijd en plaats. Compact. Superpopulair in Vlaanderen. Gesneden koek. Jongeren hun ‘spend of attention‘ is korter. Ze willen meer gebalde content aangeboden krijgen op sociale media en tv. Wielrennen gaat voorlopig nog tegen die trend in, met een ouder, hoofdzakelijk mannelijk publiek.”
“We moeten op z’n minst goed nadenken over wat Van Den Spiegel zegt”, vertelt Van Langenhove. “Ons afvragen hoe we sport op tv in de toekomst commercieel interessant kunnen houden. En het midden vinden tussen boeien en vervelen.” Aan die ‘overkill’ van het integrale uitzendpakket van alle Tourritten waagt Sporza zich ook nu al niet. “Daar zijn gespecialiseerde zenders als Eurosport voor. Maar uitzonderingen voor wedstrijden ‘hors catégorie’ zoals de Ronde van Vlaanderen moeten ook kunnen.”
“… mede omwille van de herkenbaarheid”.
Herkenning is zeker af en toe een feest, maar onontdekt terrein evenzeer. Arrogantie ten top om de kijker weer weg te zetten als een randdebiel.
Wielrennen is een geweldige tv-sport; ook al gebeurt er weinig in de koers, dan nog geeft het scherm een aangename ruis.
Als CEO-pipo’s beginnen over “product” en “format” heb ik al gegeten en gedronken.
Flanders classics begint zich steeds meer tot een commercieel monster te ontwikkelen dat naar winstmaximalisatie streeft en op de loop gaat met de wielertraditie
Dan 100 x liever A.S.O. wat mij betreft. Daar snappen ze dat wielrennen cultuurgoed is dat beschermt moet worden tegen moderne vandalen.
Zolang de tour bestaat krijgen nieuwlichters gelukkig weinig kans.
Goed zo!
Wie heeft die man ooit al die rechten verkocht?
Waar het wielrennen naartoe moet, is dat de kijker/gebruiker thuis, zelf "on the fly" kan kiezen waar hij naar kijkt. Dat de kijker zelf beslist hoelang en wanneer hij kijkt naar moto 1, moto 2, moto 3, heli of wedstrijdinfo inkijken, met gedetailleerde gegevens per wielrenner. We zijn 2020, maar nog steeds is het al te vaak gefrustreerd af wachten tot er eens wat informatie naar boven komt drijven, over een renner waar je interesse in hebt, omdat de wedstrijdleiding of regisseur het weinig of niets kan schelen wat er met deze bepaalde renner gebeurt. Of wat er gebeurt in de achtervolging, krijgt een renner steun of moet hij het zelf opknappen? Zelf ijkpunten kunnen aanduiden tussen de kopgroep en de achtervolgers, om met 100% zekerheid te kunnen zien wat het tijdsverschil is. Hoe ver een favoriet achter ligt na een lekke band op een cruciaal moment en of zijn kansen in het water liggen... DAT, Thomas, is waar je naartoe moet. En dat kan perfect in combinatie met sociale media. Mensen zelf "hun" uitzending laten regisseren. Dan zal er geen sprake zijn van "beperkte aandacht".
Ik zou die mogelijkheid van cameraswitchen ook leuk vinden maar dat kost voornamelijk een technologische investering. Daar zijn ze niet op uit. Als je de programma's van De Ronde 101 bekijkt dan zie je dat 'regie' toch een chaotische taak is met 30 schermen. Of je moet een split screen doen. Helft regulier beeld, helft keuzebeeld. Maar opnieuw: dat kost een technologische investering.
Dat hoeft in eerste instantie dus ab-so-luut niet duur te zijn.
Waarom geen beelden pre- & postrace vanuit de team bus & de technische zonde vd ploeg (mecaniciens, bijkomende exposure voor de leveranciers vh materiaal) op basis van een fan subscription (€ stroomt terug naar de ploegen).
Het probleem is dat de liefde voor (duur)sporten gebaseerd is op verwachtingen. Niets is zeker te gebeuren, maar alles kan gebeuren. Als verkoper van het product wielrennen wil men natuurlijk telkens die verwachtingen inlossen, maw voorspelbaarder maken zodat men zeker is van de geleverde waarde (lees media rechten, €). Wat op zich natuurlijk ook contraproductief zal worden. E.g. de eerste jaren vd nieuwe Ronde werd het dermate voorspelbaar dat je gewoon de laatste kwaremont & paterberg moest zien.
Alle (sportieve) spektakel in het wielrennen zit in het onvoorspelbare (van instinctieve ingevingen van renners, tot ploegtaktieken, over gewijzigde omstandigheden door pech of weer, ...). En dat laat zich lastig verpakken in een bepaalde format.
Ik denk dat de grootste bijdrage in het opwaarderen vh product wielrennen in de handen van de parcoursbouwers ligt en in de mindset van de renners/teams om met open vizier te koersen.