Eensgezindheid: “Wielrennen op tv moet in de toekomst korter”
© Cor Vos
dinsdag 2 juni 2020 om 09:37

Eensgezindheid: “Wielrennen op tv moet in de toekomst korter”

Zowel organisatoren, sponsors, renners als tv-zenders lijken het erover eens: de koers op tv mag gerust wat korter. “De concentratiespanne bij de jeugd is korter dan vroeger, door het grotere aanbod en het grotere aantal schermen. Daar moeten we in de toekomst rekening mee houden”, zegt Tomas Van Den Spiegel, CEO van Flanders Classics.


“Ik zeg niet dat elke sportuitzending plots maar een uur meer mag duren, maar ik denk wel dat de laatste uren normaal aantrekkelijker zijn dan de eerste”, legt Van Den Spiegel uit in Het Laatste Nieuws. “Hoe vertaal je dat naar tv? Herkenbaarheid, herhaling, een duidelijk afgelijnd product: dat is de basis van een succesvol format. Mensen zijn gewoontedieren. De cross is een voorbeeld. Af en toe moeten langere uitzendingen, op topmomenten, bij uitzondering wel kunnen. Zoals de grand slams in het tennis of een Ronde van Vlaanderen.”

Flanders Classics nam eerder al initiatieven in die richting. “We hebben sommige wedstrijden, zoals Dwars door Vlaanderen,  al korter gemaakt. Of we rijden deels over een lokaal parcours mede omwille van de herkenbaarheid, zoals in de Ronde en de Scheldeprijs. Sport op tv gaat veranderen, dat staat vast, maar we moeten dat niet forceren: laat het een geleidelijk proces zijn.”

Sponsor: “tv is complementair met social media”
De andere belanghebbende partijen binnen het wielrennen, lijken de stelling van Van Den Spiegel te beamen. Volgens Marko Heijl van Soudal zullen kortere tv-uitzendingen in elk geval geen sponsors wegjagen. “Live-tv is maar een deel van het geheel. Daarom zal geen enkele moderne sponsor het inkrimpen van de live als een breekpunt beschouwen. Visibiliteit blijft belangrijk, er moet dus een minimum zijn, maar tv is complementair met sociale media.”

“Vandaag is sponsoring een werkwoord. Aan apathisch tv-kijken heb je weinig als bedrijf, interactie is wat je zoekt. Kijkers willen een sneller en meer flitsend product: wel, vervang dat saaie uurtje van de mannenkoers dan door de finale van een vrouwenwedstrijd, daar wint iedereen bij. De cross bewijst dat het kan. De dalende kijkcijfers bij de mannen, en dus het verlies aan visibiliteit, wordt gecompenseerd door stijgende kijkcijfers bij de vrouwen.”

Cross als voorbeeld
Ook Luc Van Langenhove, Manager Sport bij de VRT, verwijst naar het veldrijden in Vlaanderen als voorbeeld. “Een handig format: eenheid van tijd en plaats. Compact. Superpopulair in Vlaanderen. Gesneden koek. Jongeren hun ‘spend of attention‘ is korter. Ze willen meer gebalde content aangeboden krijgen op sociale media en tv.  Wielrennen gaat voorlopig nog tegen die trend in, met een ouder, hoofdzakelijk mannelijk publiek.”

“We moeten op z’n minst goed nadenken over wat Van Den Spiegel zegt”, vertelt Van Langenhove. “Ons afvragen hoe we sport op tv in de toekomst commercieel interessant kunnen houden. En het midden vinden tussen boeien en vervelen.” Aan die ‘overkill’ van het integrale uitzendpakket van alle Tourritten waagt Sporza zich ook nu al niet. “Daar zijn gespecialiseerde zenders als Eurosport voor. Maar uitzonderingen voor wedstrijden ‘hors catégorie’ zoals de Ronde van Vlaanderen moeten ook kunnen.”

RIDE Magazine
94 Reacties
02-06-2020 11:53
Ik ben het zelden met RV eens, maar die lokale rondes zijn toch echt een farce? Hoe komt hij erbij dat het publiek dat wil? Nog meer straatcriteriums.
    02-06-2020 12:06
    Dat is natuurlijk ook vooral een commerciële keuze. En ik denk dat het leuker is als je ter plaatse bent als de renners vaker langskomen, maar als je op tv kijkt is een gewone etappe beter te pruimen.
    02-06-2020 12:51
    das toch om een hekel aan die man te krijgen..
    02-06-2020 13:12
    eens
02-06-2020 12:00
willen jullie meer of minder fietsen op tv?!!
02-06-2020 12:03
We kijken naar railaway, met vandaag weer een traject over markante spoorlijnen in noord-oost Azie. De trein legt een traject af langs een aantal bijzondere locaties en is vertrokken vanaf een zeer bijzonder station met fantastisch ontwerp. Omdat de trein het hele parcours eigenlijk met gelijke snelheid rijdt, schakelen wij pas in bij de laatste 2,5 kilometer. De aankomst wordt live uitgezonden en nabeschouwen doen we tijdens het reclameblok. Herhalingen van die laatste kilometers zullen we de komende 2 weken 6x uitzenden op Eurosport, omdat er nauwelijks wielrennen te zien zal zijn...
02-06-2020 12:04
Bij sprintetappes in een GT voldoen de laatste 5 seconden
    02-06-2020 17:09
    Laatste 10 km voor de echte kenners. De onmiddellijke voorbereiding van de sprint is minstens even interessant.

    Als je de laatste 100 meter zou kijken dan heb je misschien net één renner herkend wanneer ze al over de finish komen, en mis je al het tactisch gewriemel. Kan je net zo goed gewoon de uitslag binnenkrijgen op je gsm.
02-06-2020 12:05
Ik snap het sentiment, en de kosten zijn er ook natuurlijk. Maar ik zie liever dat het live gaat voor de etappe nog.

Het begin is vaak reuze leuk om te zien, en als het ook nog live wordt uitgezonden, zou dat alleen maar beter worden.

Voor mij hoeft die snelle wielerspektakel snack niet. More is more. Wel vind ik dat je dan iets met het commentaar moet doen. Want zeker op de npo is dat nu al slaapverwekkend.
02-06-2020 12:11
Goed idee, laten we dan ook enkel de laatste ronde van de cyclocross zien
    02-06-2020 12:25
    Nee, daar doen we alleen de 1e ronde aangezien Mathieu vaak vroeg vertrekt.
02-06-2020 12:17
Wat als de tv kanalen alleen de laatste 40 km van etappe 19 giro 2018 hadden laten zien.
02-06-2020 12:28
Als ze het interessanter willen maken kan dat beter op andere manieren lijkt me.
- met een app erbij die exact de positie van elke renner weergeeft (eventueel met hartslag/wattage/..)
- meerdere camera's in het peloton, op motors,... waar je zelf kan kiezen welke je bekijkt
- betere tijdsweergaves tussen groepen, grafiekjes erbij of de afstand terugloopt of oploopt..

Ik kijk ook niet elke koers elke minuut, maar als ik kijk wil ik graag wel snel kunnen zien wie waar zit en in bvb bergetappes is dat vaak nog gokken.
    02-06-2020 12:50
    eens
    02-06-2020 18:57
    Nee, alsjeblieft geen Velon-meuk.
    Niet weten hoe exact de verschillen zijn in de koers is een deel van de charme.
    02-06-2020 22:06
    Precies Jacco! Wat is er nou leuker dan een onverwachts koersbeeld?
02-06-2020 12:37
Wielrennen moet korter, laten we beginnen met wennen.
02-06-2020 12:49
De manier waarop die man lult komt bij mij steeds naar over.

Wat wil hij eigenlijk? De koers inkorten en dan beslissen wanneer de renners gaan demarreren? Kan je nu al voorspellen wat er dan gaat gebeuren.
Iedereen versnelt, de zwakke kunnen nog mee, geen afscheiding, geen koers. Zzzzz
02-06-2020 12:52
De inhoud van de content bepaalt of het de moeite waard is om te kijken.

In mijn ogen wordt de inhoud bepaald door de actie en spanning die er in de koers is. Er zijn koersdagen waarin het boeiend is van begin tot eind. En dan denk ik bijvoorbeeld met weemoed terug aan de wedstrijd op de OS in Rio. Maar er zijn ook wedstrijden (en heel vaak in de Tour) waarbij er ruzie is wie er die dag voor het peloton uit moet gaan rijden als beeldvulling.

Renners en ploegen bepalen de koers. En bij dit soort berichten moet je je ook als ploegleiders achter de oren krabben als veel mensen eigenlijk zeggen dat de sport het aankijken niet waard is.

Ik roep dus op tot oorlog van start tot finish. Kopgroepen die achtervolgd worden door andere groepen. Met klassementsrenners die zich niet enkel roeren in de bergen. Sprinters die te laat komen, of zelfs mee kruipen bij ontsnappingen.
Maar ik verwacht daar weinig van....
    03-06-2020 10:45
    Dat zou kunnen als er een ander geld verdien systeem komt. Iets waarbij niet winnen of de uitslagen bepalend wordt dan waar renners het meeste geld binnen halen maar dat er meer geld kan worden verdiend met de activiteiten "onderweg"
02-06-2020 13:07
Onzin, vooral de klassiekers en bergritten dienen volledig uitgezonden te worden, omdat er altijd wat kan gebeuren in de koers en het verloop ervan.
De massasprint etappes, zoals bijvoorbeeld vaak in de 1e week van de TdF, kunnen wel wat korter, maar dat is mijn beleving.
Hoewel de prachtige natuur ook erg mooi is om te bekijken, met name de helicopterbeelden.
02-06-2020 13:22
Het gaat er niet om wat de hier in het wielrennen zeer geïnteresseerden vinden maar hoe sponsoren een groter publiek bereiken voor hun naamsbekendheid. Vast houden aan wat we gewend zijn is een slechte zaak. Ik volg het wielrennen al van de tijd van Anquetil. Rik van Looy enz. Toen ging de sponsoring nog vooral om de krantenfoto met het zegegebaar. Tijden veranderen en het is heel goed dat Van der Spiegel en consorten nadenken over de commerciële dingen in de concurrentie slag met andere veel spectaculairdere sporten.
02-06-2020 13:27
"Eensgezindheid" ? Alleen aan echte wieler(sport) fans is weer niets gevraagd.
Ik vind het prima zoals het nu is, liever meer dan minder.
Om je als "marketeer" je alleen te baseren wat de huidige c.q toekomstige jeugd wil, is wel zeer kort door de bocht.
Wie geinteresseerd is, kijkt, zo simpel is het voor mij, dit geldt ook voor de jeugd.
Als je geen interesse hebt, kijk je zo wie zo niet. Op Eurosport is heel veel snooker maar ik heb daar geen interesse in, dus kijk ik er niet naar, het maakt niet uit hoe kort of lang het duurt.
Voor wielrennen geen probleem als het 6-7 uren live uitzending is.
Lekker op de bank ploffen, hetgeen de huidige jeugd ook veel schijnt te doen, niks mis mee. Veranderen om te veranderen c.q veranderingen opdringen daar is veel mis mee..
    03-06-2020 10:49
    “Eensgezindheid” ? Alleen aan echte wieler(sport) fans is weer niets gevraagd.
    Dat lijkt me logisch want dat zijn er relatief zo weinig dat daarvan het profwielrennen geen bestaansrecht heeft.
02-06-2020 13:33
"Kijkers willen een sneller en meer flitsend product". Misschien. Maar 85% van de wielerfans (als we even de poll bekijken) wil het houden zoals het is of wil juist meer koers.
Beste Thomas, mag er bij koers in de eerste plaats naar de wielerfans gekeken worden?
Ik heb weinig kaas gegeten van bedrijfsvoering. Kan iemand me even uitleggen hoe een integrale uitzending minder geld oplevert dan een uitzending van anderhalf uur? Nu kan ik best begrijpen dat niet iedereen zo fanatiek is als ons wielerflitsers. Maar deze mensen kunnen toch steeds de aan-knop wat later opzetten?
Een koers is als een goed boek. Daarvoor neem je je tijd. Lees enkel het laatste hoofdstuk en je weet wel hoe het afloopt, maar je hebt het hele verhaal gemist.
02-06-2020 14:22
Of TV verslag korter kan. Ja, ik denk van wel. Maar niet met alle wedstrijden als ik het even bij het wielrennen mag houden. Vlakke Tour etappes zijn natuurlijk niet om aan te zien. De laatste 30 km zou genoeg kunnen zijn.
Lange bergetappes brengen over het algemeen ook niet veel spektakel. Hangt ook een beetje af natuurlijk op welk moment het is. Ligt alles al in zijn plooi (klassement) dan is de winnaar meestal in de etappe al te vinden in de ontstane kopgroep. Dan heb je, ja inderdaad weer een saaie etappe tot aan de laatste 10 km. Korte bergetappes daarintegen zijn geven meestal wel spektakel.

Bij de klassiekers zijn de uitzendingen ook wel heel erg lang. Meestal begint de wedstrijd zo'n 100 km voor de finish. Je ziet nu dat ze veelal de grote klassiekers bijna in zijn geheel uitzenden. Dat hoeft van mij niet. En al die klassiekers zoals Scheldeprijs, Tours-Brussel, Kuurne Brussel Kuurne, maar ook Milaan San Remo waar het altijd in de laatste 20 km gebeurd is een uurtje wat mij betreft genoeg.

Uiteindelijk bepaalt toch het koersverloop of het juist is geweest om een wedstrijd langer of korter uit te zenden. En uiteraard bepalen ook de weersomstandigheden een rol. Denk bijvoorbeeld maar eens aan Gent-Wevelgem van enkele jaren geleden. Daar wil je eigenlijk geen minuut van missen, terwijl het meestal een waardeloze koers is.
02-06-2020 14:48
Waarom niet opnieuw de ochtend- en namiddagrit introduceren in geval van vlakke etappes? Twee keer sprinten voor de prijs van één.
    02-06-2020 21:20
    Beste idee tot nu toe. Alleen wel variëren met tijdritten, bergetappes en heuvelachtige ritten.
02-06-2020 15:07
Beter minder renners per team, geen oortjes en geen power en hartslagmeters.
02-06-2020 15:34
De oplossing is simpel > Complete streams voor de betaler, lullige kleine beetjes op reguliere TV voor alle 'o, o o, modern meegaan met de #spanningsboog'.

En als dit niet gaat > Ritten in lijn van a naar b zonder rondjes en over uitdagend en esthetisch interessant terrein. Je bent niet uit op de kijkers die Ventoso herkennen wanneer die toevallig in Hendrik-Ido-Ambacht een halfje wit haalt maar degenen die denken 'wauw daar ga ik heen of wauw ik wil dat ook eens proberen'.
02-06-2020 15:42
Om een lang verhaal kort te maken. Wielerfans kijken toch wel en de jeugd van tegenwoordig is te oppervlakkig en te ongeconcentreerd en te dom om wielrennen in welke vorm ook te bekijken , of je moet het koppelen aan een dating show op een eiland.
    02-06-2020 15:59
    Wat een fantastisch idee!
02-06-2020 17:02
Dat flitswielrennen bestaat al! Dat is baanwielrennen. Lekker kort. Veldrijden duurt iets langer, maar niet te lang, een uur. En wegwielrennen duurt het langst. Maar als het vanaf het begin wordt uitgezonden mag je als kijker zelf bepalen wanneer je gaat kijken en hoe lang. Wat is het probleem eigenlijk?
02-06-2020 17:18
Waarom altijd focussen op jongeren, die kijken sowieso minder tv en er gaan best veel jongeren fietsen, dus zo slecht gaat het niet. En ze worden vanzelf ouder en dan gaan ze wel hele etappes kijken.
    02-06-2020 17:47
    Nee joh, wij fanatieke wielerfans zijn een uitstervend ras. Nog 25 jaar dan is het voorbij. Het gaat de huidige jongere generaties allemaal boven de pet. Ik zie het als onderdeel van de algehele aftakeling en facebookisering van de samenleving en de beschaving.
    02-06-2020 21:34
    Mijn jongste zoon is gek van de Tour. Ander wielrennen boeit hem veel minder.
02-06-2020 17:31
Het wielrennen moet juist nog meer op tv! Wedstrijdspanning, tactieken, de natuur en cultuur, heerlijk! Mooiste wat er is.
02-06-2020 17:55
Nog mínder wielrennen op de nos is haast niet mogelijk.
02-06-2020 17:55
Graag meer inspelen op het koersverloop. Zend uit van bij de start, tot de koers in een vast stramien valt en kom dan later terug (voor het eerste deel hoeft er zelfs geen commentaar bij, enkel goeie interactieve info).
Men moet wel zien dan men veel vlotter kan inpikken bij waaiers of valpartijen van de voornaamste protoganisten...

Reacties zijn gesloten.