Een nog betere versie van Remco Evenepoel in de Tour? Zijn trainer ziet positieve signalen
Nu de Giro d’Italia achter de rug is, is het alweer uitkijken naar de Tour de France. In aanloop naar La Grande Boucle kruisen de meeste Tourtoppers al eens de degens in het Critérium du Dauphiné. Zo ook Remco Evenepoel. Wat mogen we straks in de maand juli verwachten van de Belg? Veel, als we afgaan op de woorden van zijn trainer Koen Pelgrim.
In een interview met Het Nieuwsblad kijkt de Nederlandse trainer en bewegingswetenschapper alvast vooruit naar de komende koersmaanden. “Remco ligt in ieder geval beter op schema dan vorig jaar het geval was. Toen begon hij met een achterstand aan de hoogtestage voor de Dauphiné, was hij in het begin van die stage aan het struggelen en stond hij echt niet waar we hoopten dat hij zou staan.”
“Na de opeenstapeling van wedstrijden in het voorjaar deed het weekje rust hem echt goed en kon hij met een behoorlijk goed niveau aan de hoogtestage beginnen. In dat opzicht is hij nu al een stap voor op vorig jaar”, vervolgt Pelgrim, die vervolgens wel een kanttekening plaatst. “Vorig jaar verbeterde Remco heel veel tussen de Dauphiné en de Tour. Dus we zullen moeten zien of Remco er bij de start van de Tour nog steeds beter voor staat.”
Op gewicht
Door een trainingsongeval in december kende Evenepoel een gemankeerde aanloop richting zijn eerste wedstrijden van 2025. Heeft hij de opgelopen achterstand inmiddels weggewerkt? “Hij is alles bij elkaar – door zijn winterbreak en blessures – vier maanden van de fiets gebleven”, schetst Pelgrim. “Zoiets kan je niet zomaar wegwerken.”
“Je kunt relatief snel terugkomen op een goed niveau, maar het zijn die laatste procentjes die cruciaal zijn. Daarvoor moet je over een lange periode consistent kunnen trainen. We hopen dat Remco de komende weken die laatste twee, drie procentjes kan winnen.”
Waar Evenepoel niet meer aan hoeft te denken, is het verliezen van gewicht. “Hij is anderhalve kilo lichter dan vorig jaar rond deze periode. Toen moest hij na de Dauphiné echt nog gewicht verliezen, terwijl het dit jaar veel meer geleidelijk aan is gegaan. […] We moesten vorig jaar zowel zijn competitiegewicht als vorm achterna hollen. Dat hij dat dit jaar niet meer moet doen, is positief.”
En dan gaat het niet om wattages trappen in gecontroleerde omstandigheden op een berg in de Sierra Nevada. Maar om rijden in een peloton, uit de problemen blijven, op tijd je eten hebben, geen slechte benen hebben op een verkeerd moment, rechtop blijven, niet ziek worden, en zo kan ik nog wel wat factoren noemen. Die je eigenlijk maar voor een klein deel echt onder controle hebt.
Zeker in geval van Remco, waarbij ieder positief signaal door de fanboys/journalisten vertaald wordt met "hij gaat de Tour winnen, hij is de nieuwe Eddy", kun je als trainer beter gewoon zeggen: "hij staat er goed voor, maar wat het waard is in de wedstrijden moeten we zien."
Al lijkt het soms alsof Remco en Pelgrim deze borstklopperij nodig hebben...
Dit zijn gewoon goede signalen, rem is prima op weg om de beste vorm en fitheid te hebben bij de tourstart. Meer kunnen we niet verwachten.
Wat Pelgrim aangeeft, en wat eigenlijk niets meer is dan pure logica, is dat Remco er dit jaar beter voor staat dan vorig jaar. Vorig jaar viel ie in april, 2 maanden voor de Ronde van Frankrijk. Dit jaar viel ie reeds in december.
Hij kan dus alleen maar beter doen dan die 3e plek.
M.a.w. hij wint de Tour. 2e wordt ie enkel in geval van overmacht.
Daarnaast weet de overgrote meerderheid van de Vlamingen maar al te goed dat hij de Tour dit jaar niet gaat winnen. (Mits Pogacar en Vingegaard fit blijven)
Maar het absolute wapen van Evenepoel is tijdrijden. Daar is hij volgens mij beter in dan zijn 2 concurrenten voor Tourzege. Dus de afweging is hoeveel het verbeteren in klimmen (is oa met minder gewicht omhoog) ten koste gaat van zijn sterkste punt. Gaat dat dan ook ten koste van klassiekers of WK tijdrijden tegen Tarling en wil hij dat wel? Ik denk dat hij een Giro of Vuelta met de huidige wapens kan winnen maar alleen plek 3-5 rijder is in de Tour. Is nog steeds knap natuurlijk maar een Tourzege vergt nog iets anders en dat is niet de schuld van een klapper in December. Daar heb je ook daarvoor al flink de tijd voor gehad.
Nou dat gaat een knalfeest worden deze Tour. :)
Heldere stand van zaken toch? Beter dan vorig jaar voor de Dauphinee maar toen verbeterde hij nog erg veel tussen Dauphinee en Tour en ze weten niet of hij dat dit jaar ook zal doen (die 1.5kg is er nu al af).
Ik twijfel er wel eens aan of Remco wel de juiste carrosserie heeft om de strijd met Pogacar en Vinegard in topvorm aan te kunnen.
Wat ook opmerkelijk is aan deze open vraag vanuit zijn trainer is dat ze na best al een serie deelnames van Remco aan grote rondes eigenlijk nog geen idee hebben wat de beste voorbereiding voor hem is. Bijzonder.
Bij UEA en Visma weten ze volgens mij precies wat hun doelen zijn in de voorbereidingen.
Maar hij mag mijn ongelijk bewijzen…
Zoals hierboven ook gezegd: er wordt echt niet over Tour winst gesproken.
Kijk naar het "gemak" waarmee iemand als Roglic op wedstrijdgewicht lijkt te staan, ook na een blessure. Ook explosief, maar veel ranker gebouwd dan Evenepoel. En als je daar iemand als Vingegaard tegenover zet, dan lijkt Evenepoel (zelfs de magere versie) bijna een body builder. Een dikbilstier(kalfje).
Volgens mij kun je dat op 1 beklimming prima compenseren met pure kracht. Maar gaandeweg ga je het verschil in bouw merken lijkt me. Ofwel door mindere klimprestaties, ofwel door een complete inzinking. En daar komt nog bij dat Evenepoel ook qua temperament alles behalve een groteronderenner is. Want het is in grote rondes niet hoever je er op 1 dag bovenuit kunt steken, maar hoe weinig verval je hebt naar beneden toe. Eigenlijk is Pogacar in die zin een atypische ronderenner, die er qua talent zover bovenuit lijkt te steken dat hij het zich kan veroorloven om met energie te smijten.
Dat gewichtsverlies een effect heeft op zijn TT is zowat de grootste onzin en ik snap ook niet dat SQS en Remco dit idee in stand blijven houden. Magere Remco wint immers "gewoon" de Olympische TT na de Tour 2024. Daarnaast zijn z'n meest indrukwekkende TT's die in de Vuelta 2022 en de openingstijdrit in de Giro 2023 waarbij we toch mogen aannemen dat hij ook in die Grote Rondes geen extra kilo's meezeulde.
Over de ambitie om betere klimmer te worden: “ Vier maanden van de fiets kan je niet goedmaken door twee maanden training en wat wedstrijden. We kunnen niet toveren.”
Over de ambities in de tour: “We mikken altijd hoger, maar het niveau van Pogacar was vorig jaar uitzonderlijk hoog en die kloof dichten is heel moeilijk. En ook Vingegaard zal nu beter zijn dan vorig jaar. Dus ook al heeft Remco een stap gemaakt, wil dat niet zeggen dat hij per se beter zal doen dan de derde plaats.” Maar eerst in de Dauphiné beter doen dan zijn zevende plaats van vorig jaar.”