Edward Theuns: “Ik heb me niet onveilig gevoeld in Parijs-Nice”

zondag 15 maart 2020 om 15:03
Edward Theuns: “Ik heb me niet onveilig gevoeld in Parijs-Nice”

foto: Cor Vos (archief)

Edward Theuns beëindigde zaterdag een aparte versie van Parijs-Nice. De rittenkoers werd vanwege de uitbraak van het coronavirus een dag eerder gestopt, terwijl veel renners en ploegen twijfelden over de keuze om Parijs-Nice voort te zetten. “Ik heb me niet onveilig gevoeld”, zegt Theuns in het programma De Ochtend.

Parijs-Nice ging door, terwijl doorheen Europa drastische maatregelen genomen werden om de verspreiding van het virus in te dammen. “Zeker na de rit op vrijdag, toen het nieuws kwam dat ook de klassiekers afgelast werden. Dat was voor iedereen een shock, alhoewel we dat voelden aankomen. Er werd heel de week over gebabbeld en er heerste onzekerheid”, aldus Theuns.

Overleg met rennersvakbond
“Het probleem is dat een peloton heel internationaal is en er veel renners waren die zich zorgen maakten dat ze niet gingen thuis raken. Ik vond dat wel begrijpelijk”, zegt de coureur van Trek-Segafredo. “Maar in het wielrennen is het moeilijk om een peloton op een lijn te krijgen en daarom is de koers nog een paar dagen doorgegaan.”

Onveilig voelde Theuns zich niet. “Omdat we in de koers altijd in contact komen met dezelfde mensen: mijn ploegmaats en de renners in het peloton. Daarbuiten hebben we fysiek eigenlijk geen contact met andere mensen. Als niemand het virus heeft, denk ik wel dat dat nog veilig is. Er is ook even overleg geweest met de CPA, de rennersvakbond, over welke ploeg wou stoppen, welke wou doorgaan. Uiteindelijk is daar gestemd en kwam eruit dat de meeste ploegen wilden doorgaan, omdat de overheid het goedkeurde om door te gaan.”

‘Denk dat er geen klassiekers meer gereden gaan worden’
“Ik houd er persoonlijk eigenlijk al geen rekening mee dat die gereden zal worden. En ik denk dat ook de meeste renners dat doen”, zegt Theuns over de Ronde van Vlaanderen van 5 april. Ook van Parijs-Roubaix verwacht hij niet veel. “Ik heb er nog niets over gehoord, maar ik denk dat de kans zeer klein is dat ook die doorgaat. Het is wachten op nieuws, maar persoonlijk denk ik dat er geen klassiekers meer gereden gaan worden.”

Dit artikel delen:

15 Reacties

Pat McQuaid 15 maart 2020 om 15:33

Je voelt het pas als jij of je naasten het virus heeft, pannenkoek.

Viktrodriguez 15 maart 2020 om 15:40

Nou, ik ben anders wel benieuwd naar hoeveel van die paniek zaaiende hamsteraars iemand met corona uit hun omgeving hebben.

S. Morgenstern 15 maart 2020 om 15:44

Of mensen in hun omgeving hebben die belangrijke operaties hebben staan, welke nu onder druk komen door de druk op de ziekenhuizen. Of mensen in hun omgeving met een zwakke gezondheid, voor wie het oplopen van het virus desastreus zou zijn. Of mensen in hun omgeving die op belangrijke plekken in de samenleving werken en die in deze tijd met heel veel vervelende situaties worden geconfronteerd. Of…

Sammysosa 15 maart 2020 om 15:35

Het slaat natuurlijk nergens op, maar ik ben met dat hele coronagedoe eigenlijk het meest gefrustreerd over het feit dat de koers niet doorgaat.

girardengo 15 maart 2020 om 22:03

Gelukkig begin je de zin op de goede manier;-) Het slot is minder relevant.

harryjohan71 15 maart 2020 om 15:59

Ongelofelijk dat er gestemd is of de wedstrijd wel of niet door moet gaan. Ik hoop dat de uci gaat besluiten om de uci punten van Paris – Nice te laat vervallen. Dit is eerlijk tov de ploegen die vorige week het verstandige besluit namen om niet te starten.

S. Morgenstern 15 maart 2020 om 16:11

Lekker belangrijk die punten. Dit jaar meer dan ooit.

harryjohan71 15 maart 2020 om 16:16

voor de ploegen wel, zie de reactie van de uci net op deze site verschenen. Ze vergeten hier wel de punten van de wedstrijden die in Italië niet gereden zijn

S. Morgenstern 15 maart 2020 om 16:21

Wat is het belang van die punten voor de ploegen?

harryjohan71 15 maart 2020 om 16:24

Plek van auto’s ploegleider in klassiekers, maar ook voor de niet worldtour ploegen startrecht. Voor landen aantal renners die mogen starten op WK’s.

S. Morgenstern 15 maart 2020 om 16:28

Voor de PRO-ploegen misschien wel relevant inderdaad, hoewel die zich volgens mij nauwelijks hebben afgemeld de laatste tijd.

harryjohan71 15 maart 2020 om 16:37

Pro ploegen hebben zich niet afgemeld, omdat de punten zo belangrijk zijn

S. Morgenstern 15 maart 2020 om 17:21

Ja, maar daarmee bestaat er dus geen oneerlijkheid voor een ploeg die zich heeft afgemeld.

Titaantje 15 maart 2020 om 16:42

Het gaat ook niet zozeer om de veiligheid en gezondheid van de renners alleen, maar om de hoeveelheid mensen die in een karavaan rondrijden (de renners maar ook alle staf eromheen en alle organisatie etc). Dat rondrijdende circus is een potentiële verspreider van het virus door de regio’s heen. Op dit moment een onnodig extra risico. Koersen dus annuleren voor nu is beter voor de samenleving.

Jacob Lohof 15 maart 2020 om 21:00

En wel op trainingskamp hypocriet

Headlines

Materiaalzone

Populair