Ecuador laat titelhouder Carapaz thuis voor Olympische Spelen, Narváez krijgt enige ticket
foto: Cor Vos
dinsdag 28 mei 2024 om 08:25

Ecuador laat titelhouder Carapaz thuis voor Olympische Spelen, Narváez krijgt enige ticket

Richard Carapaz zal deze zomer zijn olympische titel op de weg niet kunnen verdedigen. Hij is niet geselecteerd voor de Olympische Spelen. De Ecuadoraanse wielerbond mocht slechts één renner afvaardigen en de keuze is gevallen op Jhonatan Narváez.

De discussie over wie er naar de Olympische Spelen zou moeten gaan voor Ecuador – Carapaz of Narváez – speelde al een tijdje. Op X sprak Carapaz eerder al zijn ongenoegen uit over Santiago Rosero Cambi, de voorzitter van de nationale wielerbond. “Ecuador heeft een neutrale bond nodig, zonder vriendjespolitiek. Deze president laat dagelijks met zijn acties zien dat hij niet staat voor een eerlijke bond.”

Over een olympische ticket schreef Carapaz het volgende: “Het is iets wat ik verdien. Een persoon die achter een bureau zit, gaat dat niet van me afnemen. (…) Ik heb het meeste bijgedragen aan het aantal behaalde UCI-punten van Ecuador, met bijna vijftig procent.” De renner van EF Education-EasyPost behaalde 6009 UCI-punten in de voorbije olympische cyclus, de andere renners uit Ecuador gezamenlijk 8514.

Narváez krijgt de kans
Het mag echter niet baten voor Carapaz: de winnaar van goud in Tokyo valt buiten de boot. In plaats daarvan gaat Narváez naar Parijs. De 27-jarige renner zal daar zowel de wegrit als de tijdrit rijden. De wegrit gaat over een parcours waar hij met zijn punch- en kasseikwaliteiten goed uit de voeten zou moeten kunnen.

Narváez is bovendien bezig aan een goed seizoen. Hij werd dit voorjaar tweede in de Santos Tour Down Under en won het nationale kampioenschap op de weg. Begin mei schreef hij ook de openingsrit van de Giro d’Italia op zijn naam door Tadej Pogacar te kloppen in Turijn. De renner van INEOS Grenadiers reed vervolgens één dag in de roze trui.

RIDE Magazine
23 Reacties
28-05-2024 08:32
Ik weet dat het niet zo bij de Olympische Spelen past, maar ook gezien het kleine deelnemersveld zou ik een extra plekje voor de titelverdediger niet gek vinden. Narvaez hoort er natuurlijk zeker thuis.
28-05-2024 09:23
Belachelijk dat de titelverdediger niet automatisch mag aantreden.
28-05-2024 09:33
Ecuador heeft een neutrale bond nodig, zonder vriendjespolitiek. Daarmee geeft Carapaz zelf dus al aan dat de bond objectief de beste renners voor het parcours moet selecteren. Dat is zonder twijfel Narváez. Op het WK zullen ze dan wel samen in actie mogen komen en mag Carapaz laten zien dat hij de betere is.
    28-05-2024 11:43
    De objectieve keuze is zonder meer Jhonatan Narváez.
    Maar als Richard Carapaz het gevoel heeft dat hij bij voorbaat kansloos was in de selectieprocedure omdat in zijn nationale bond vriendjespolitiek een grote rol speelt dan kan ik me goed voorstellen dat er een zure smaak bij hem achterblijft.
    Jammer natuurlijk dat Ecuador slechts 1 renner kan sturen.
    29-05-2024 02:36
    Probleem is dat de Ecuadoriaanse bond pas half Maart ‘24 heeft bekendgemaakt dat ze de renner gaan kiezen die tussen Jan ‘24 en Mei ‘24 de meeste UCI punten heeft gehaald. Carapaz ging er vanuit dat de keuze ging vallen op degene met de meeste UCI punten sinds de vorige Spelen (wat ie dik zou winnen).
28-05-2024 08:36
Narvaez heeft op dit parcours een serieuze kans om een zeldzame medaille voor het land te winnen. Carapaz dit keer niet. Case closed.
28-05-2024 08:46
Terecht. Hoe goed Carapaz ook is, op dit soort terrein heeft Narvaez zoveel meer te zoeken.
28-05-2024 14:38
Dit doet af aan de waarde van de Olympisch Kampioen wielrennen. Caracas mag zijn titel niet verdedigen, terwijl Eddy the Eagle types wel mogen meedoen. Daarom heeft de Wereldkampioen meer prestige dan de Olympisch Kampioen.
28-05-2024 09:53
Of ze passen de regels aan mbt het deelnemersveld (# per land) óf de wielrenners zouden de OS moeten boycotten.
Met zulke kleine wielerteams kun je nl geen normale wielerkoers houden.
Wat dacht je van een voetbalwedstrijd met zeven tegen zeven ? Nee…slaat ook nergens op…..
Belachelijk dat door deze regels Carapaz niet mee kan doen.
28-05-2024 10:53
Onbegrijpelijk dat ze slechts één renner mogen sturen terwijl ze de titelverdediger hebben. Sowieso zijn teams te belachelijk klein op de Spelen. Nederland, Italië en Spanje hebben bv. maar 3 startplekken adhv de regels:

Plaats 1 tot en met 5 op de landenranking: vier startplekken
Plaats 6 tot en met 10 op de landenranking: drie startplekken
Plaats 11 tot en met 20 op de landenranking: twee startplekken
Plaats 21 tot en met 45 op de landenranking: één startplek
    28-05-2024 12:01
    Ja, dat is omdat ze ieder kansloos land ook willen laten deelnemen. De Olympische gedachte.
    Bij turnen heb je ook altijd die vervelende discussie bij toppers uit meerdere landen.
    28-05-2024 12:19
    @Ab
    in dit geval niet omdat ze alle kleine landen willen laten deelnemen, want er zullen in totaal maar 90 renners aan de start van de wegrit komen. Grotere ploegen én startrecht voor kleine landen had dus prima gekund met een 'normale' peletongrootte van rond de 180 renners.
    28-05-2024 15:01
    Inderdaad: met een aanpassing naar onderstaande waarbij indien de titelverdediger niet uit een land op de eerste 10 plekken staat ook 1 extra plekje krijgt;

    Plaats 1 tot en met 10 op de landenranking: vier startplekken
    Plaats 11 tot en met 20 op de landenranking: drie startplekken
    Plaats 21 tot en met 30 op de landenranking: twee startplekken
    Plaats 31 tot en met 50 op de landenranking: één startplek

    Dit zou een peloton opleveren van nog altijd maar 110/111 renners.
28-05-2024 11:06
Die hele OS is belachelijk met betrekking tot wielrennen. Wat nou 4 renners per topland? Hou gewoon de regels van een WK aan en desnoods vervult dan de OS-rit de functie hiervan één x per 4 jaar.
    28-05-2024 11:20
    Het aantal is beperkt omdat ze kijken naar het totale aantal deelnemers aan de OS, want er moet ook plaats zijn voor de breakdancers, skateboarders noem maar op. En ja sporten zoals voetbal worden nu eenmaal met een vast aantal gespeeld, dus daar kunnen ze niet schrappen.
    28-05-2024 12:59
    Voetbal van de OS schrappen zou anders een goede start zijn, grootste sport in de wereld of niet. Dat geeft ruimte aan andere atleten. Zelfde met de constante aanwezigheid van honkbal.

    Het is tot daaraan toe dat de OS niet de belangrijkste toernooi is van een sport, het is wat anders dat de beste atleten niet eens een reële kans op deelname hebben. Bij de herenvoetbal is het gewoon een veredeld jeugdtoernooi in een format die nergens anders wordt gespeeld en die volledig buiten het OS-programma wordt gespeeld. Het begint voor de officiële start, want de verplichte rustdagen, en is de enige sport, buiten die niet anders kunnen (zeilen e.d.), die ze laten afspelen buiten de Olympische stad. Zelfs toen het in Londen was met al zijn PL-stadions, speelde men in het hele VK.
28-05-2024 09:58
Waarom één plaats, terwijl ze titelverdediger zijn. Dat hadden er best twee mogen zijn. Uiteraard is Narvaez de betere op dit parcours, maar in zulke wedstrijden weet je het nooit. Ook Carapaz verrastte vier jaar geleden.
28-05-2024 14:21
De Olympische gedachte is "Meedoen is belangrijker dan winnen" maar winnen wil blijkbaar niet direct betekenen dat je mag meedoen
29-05-2024 02:40
Probleem is dat de Ecuadoriaanse bond pas in Maart ‘24 bekend heeft gemaakt dat de keuze zou vallen op de renner met de meeste UCI punten tussen Jan ‘24 en Mei ‘24. Carapaz ging er bij gebrek aan duidelijkheid vanuit dat het criteria “meeste UCI punten sinds vorige Spelen” zou zijn. Zijn verhaal is dat als ie dit eerder had geweten, dan had hij zijn voorjaar anders ingericht.. Tweede punt vanuit Carapaz is dat de Ecuadoriaanse bond pas begin April aan het IOC heeft gevraagd om een extra startplek voor de titelverdediger, terwijl al afg November bekend is dat Ecuador maar 1 startplek heeft. Dit ziet hij ook als een “anti-Carapaz” besluit om daar zo lang mee te wachten.

Kortom, ik snap de frustraties van Carapaz zeer, maar in alle eerlijkheid lijkt Narvaez enorm in vorm en is het parcours iets beter voor hem
28-05-2024 09:29
Hele logische keuze: Carapaz heeft weinig op dat parcours te zoeken en is bovendien dit jaar nog niet echt goed bezig. Voor Narvaez geldt precies het omgekeerd.
28-05-2024 20:22
Ik durf te beweren dat als er bij de OS dezelfde selectieprocedure is als bij het WK dan had Carapaz 4 jaar geleden niet gewonnen. Die kleine teams maakt de kleinere landen kansrijker voor de overwinning.
29-05-2024 03:59
Carapaz de meeste punten voor Ecuador en gouden plak voor het land vier jaar geleden. Bovendien een rit gepakt in Romandie en acht de kans best aanzienlijk dat hij in de tour vanuit de ontsnapping weleens een rit zou kunnen pakken. Daarnaast won hij tijdrit kampioenschap van het land. Waar ze uiteraard volstrekt kansloos op zijn wie ze ook sturen naar de OS.



Qua terrein is het duidelijk in het voordeel van Narvaez met zijn sprint en explosiviteit. Ook 1vs1 was hij Carapaz de baas tijdens nationale wegrit, na een sprint. Met het format van geen oortjes en landen teams acht ik Narvaez zeker één van de kanshebbers, terwijl ik dat met Carapaz een stuk minder heb.

Voor beide heren valt er genoeg voor te zeggen. Dat over vriendjespolitiek, als leek geen idee.

Reacties zijn gesloten.