Dylan van Baarle verkast naar Soudal Quick-Step: “Terug op mijn topniveau komen”
foto: Cor Vos (archief)
vrijdag 8 augustus 2025 om 15:44

Dylan van Baarle verkast naar Soudal Quick-Step: “Terug op mijn topniveau komen”

Het hing al even in de lucht, maar nu is het officieel: Dylan van Baarle rijdt volgend jaar voor Soudal Quick-Step. De Nederlander heeft een contract bij de Belgische formatie getekend tot eind 2027. Hij verlaat zo na drie seizoenen Visma | Lease a Bike.

Van Baarle zal bij Soudal Quick-Step een belangrijke rol krijgen in de klassiekers. De 33-jarige renner heeft daar in het verleden immers al meer dan zijn strepen verdiend. In 2021 won hij in de kleuren van INEOS Grenadiers Dwars door Vlaanderen, terwijl hij een jaar later voor datzelfde team Parijs-Roubaix op zijn naam schreef. Datzelfde seizoen werd hij ook tweede in de Ronde van Vlaanderen.

In 2023 kwam Van Baarle hij ook met een knal binnen bij het toenmalige Jumbo-Visma door op zijn eerste wedstrijddag te zegevieren in de Omloop Het Nieuwsblad. Later dat jaar volgde ook nog een Nederlandse titel op de weg, maar mede door blessures en ziekte verliepen 2023 en 2024 minder succesvol. Nu kiest Van Baarle dus voor de stap naar Soudal Quick-Step.

Terug op topniveau komen
“Ik ben ontzettend blij dat ik me bij Soudal Quick-Step mag voegen, een ploeg die ik als kind al op tv volgde – vooral in de tijd van Tom Boonen”, vertelt Van Baarle op de site van zijn nieuwe werkgever. “Het is een droom die uitkomt om vanaf volgend jaar deel uit te maken van de Wolfpack. Van buitenaf lijkt het net één grote familie en ik ben blij dat ik daar straks bij hoor.”

“Mijn doel is om terug op mijn topniveau te komen voor de klassiekers, en hopelijk strijden we dan mee voor de overwinning. Daarnaast wil ik ook de klassementsmannen zo goed mogelijk ondersteunen in de grote rondes. En wie weet pak ik zelf nog een ritzege in een grote of kleinere ronde als de kans zich voordoet.”

Ervaring
Jurgen Foré, de CEO van Soudal Quick-Step, is blij met de komst van Van Baarle. “Hij is een zeer sterke renner, wat niet alleen blijkt uit zijn overwinningen in de klassiekers en tijdritten, maar ook uit zijn bijzonder degelijke prestaties in de grote rondes. Hij brengt veel ervaring met zich mee, en wij zijn ervan overtuigd dat dit in de cruciale momenten het verschil kan maken en ons team sterker zal maken.”

RIDE Magazine
28 Reacties
08-08-2025 15:48
Ik zou het mooi vinden maar zie hem niet meer het niveau van weleer bereiken. QS lijkt me wel de meest geschikte ploeg voor hem, zeker na het vertrek van Evenepoel.
    Ik vrees ook dat zijn leeftijd en de vele blessures door harde valpartijen hem hebben ingehaald. Maar desondanks toch een prima carrière gehad. En PFP er aan overgehouden. Ook wat waard.
    09-08-2025 00:20
    Valpartijen maken toch niets uit heb ik hier op WF altijd begrepen als het over SQS en meer specifiek over Evenepoel ging? Daar last van hebben is toch hetzelfde als je aanstellen :-P
    09-08-2025 11:53
    Ik wel. Dylan is geen gewone, en gaat bij QS een omgeving vinden waar hij weer eindelijk kan doen wat hij goed in is. Koersen om te winnen. Heel veel zin om hem komend voorjaar terug te zien in de klassiekers.
08-08-2025 17:55
Grootste probleem van van Baarle is dat hij gewoon niet hard genoeg meer rijd. En daar is geen speld tussen te krijgen.
08-08-2025 17:01
Ik hoop dat hij dan over zij angst komt voor het wringen, duwen en trekken in de klassiekers. Zit meestal op de beslissende momenten te ver van achteren en mist doordaar heel vaak de slag
    08-08-2025 17:13
    Op dat vlak zou dit wel eens in zijn voordeel kunnen uitdraaien.
    Bij VLAB moest hij vaak wringen met Van Aert in het wiel, terwijl hij bij SQS waarschijnlijk veel meer carte blanche zal krijgen om al vroeg koers te maken, omdat ze nog snelle mannen als Stuyven en Magnier achter de hand hebben.
08-08-2025 16:02
Denk voor hem de ploeg die het beste matcht met zijn ambities, al vind ik het als Nederlander altijd jammer als de grote Nederlandse renners niet voor een NL ploeg rijden.

Voor SQS ook een prima stap op papier om Van Baarle en Stuyven aan te trekken na het vertrek van Remco. Wat meer richting de ouderwetse Wolfpack strategie terugschuiven. De leeftijd van zowel Van Baarle als Stuyven lijkt me wel een potentieel lastig punt voor SQS; het kan best dat beide heren op hun 33e niet meer het topniveau van voorheen gaan halen. Hoop natuurlijk van wel, maar vraagt het me af.
    08-08-2025 16:14
    Visma probeert continue de betere NLe renners aan te trekken als kopmannen en het zijn elke keer de grootste miskopen van de ploeg.
    08-08-2025 16:16
    Het Wolfpack idee werkt gewoon niet met de huidige generatie toppers.

    Doen Pogacar en/of van der Poel mee dan is er voor de rest niks aan te doen.

    Bij ontbreken van die twee, maar deelname van Pedersen, Philipsen en/of van Aert is er niks aan te doen tenzij je onnoemelijk veel geluk hebt zoals in DDV 2025.

    Alle vijf die mannen krijgen topploegen mee om de rest de keel af te snijden en hen vervolgens de uitgerolde rode loper op te laten stormen.

    Wellicht kan Magnier voldoende groeien, maar van het SQS van dit jaar + de nieuwe aanwinsten is alleen Evenepoel bewezen in staat de rest van het peleton er op te leggen. En die vertrekt. Van Baarle en Stuyven kunnen prima omkadering zijn voor een kopman, maar komen zelf tekort tegen de huidige elite kopmannen.
    08-08-2025 17:06
    Stuyven was dit jaar nog serieus goed, al moet je altijd maar zien hoe dat zich de jaren erna ontwikkelt.
    09-08-2025 00:18
    Mwa, het kan natuurlijk dat ze iets minder zijn dan op hun absolute top, maar maakt dat veel uit? Een machtsexploot als vroeger zit er dan nog maar af en toe in, maar als ze nog altijd sterke kandidaten op eindwinst in ontsnappingen zijn. Dan moet de concurrentie er ook achter want je kan ze niet laten rijden, dus dan als ze ad random mee gaan hebben ze misschien zelfs nog meer kans op klassiekers dan vroeger. Want je kan niet blijven terughalen. Als Magnier dan iets hoger komt in de pikorde, dan hebben er evengoed nog voordeel bij. Net zoals Boonen eigenlijk twee RVV's heeft verloren door het ploegspel...
08-08-2025 16:53
Van Baarle is een topper….maar sommige renners passen niet in het keurslijf van VLAB. Als het goed gaat geen probleem maar bij tegenslag is het toch moeilijk om je aan alle protocollen te houden waardoor je mss minder plezier krijgt. Primoz en Jonas zijn perfecte VLAB renners. Sommige passen net iets minder.
    08-08-2025 17:02
    @Pedalo zijn vriendin heeft er anders geen problemen mee. Zijn mindere prestaties zijn mijns inziens veel meer veroorzaakt door de vele valpartijen en het niet durven positioneren
08-08-2025 15:53
hij heeft denk ik honger naar winst. ;-)
08-08-2025 17:54
En Magnier voor de toekomst dan hebben ze toch weer een prachtige klassieker ploeg. Naar mijn mening is het voor die ploeg een bevrijding dat REV weg is.
    08-08-2025 19:33
    Ik vind dat echt allemaal ontzettend overroepen... Dat is destijds in het leven geroepen door de haters van Evenepoel bij zijn komst en als het vaak genoeg herhaalt wordt begint de grote massa het nog te geloven ook.

    Alsof de voorjaarsploeg ten tijde van Evenepoel (Stybar - Alaphilippe - Asgreen - Lampaert - Cavagna - Senéchal - Ballerini - Jungels - Declercq - Keisse - Jakobsen - Steimle) zwakker was dan wat ze nu zouden kunnen opstellen (Stuyven - Van Baarle - Planckaert - Pedersen - Lampaert - Van Gestel - Magnier - Merlier)...

    Het feit dat SQS niet meer kon wedijveren voor de winst lag niet aan de komst van Evenepoel, maar aan het stoppen van Boonen als absoluut speerpunt. Al hadden ze al hun budget in klassieke types gepompt, wie hadden ze moeten aantrekken dan om Pogacar, Van der Poel, Pedersen en van Aert te kloppen? Je kan er tegenover zetten wie je wil, je rijdt toch in het beste geval voor plaats 5, want die 4 kan je in principe toch nooit wegkopen met hun langdurige monstercontracten, en ze zijn gewoon een stuk sterker dan alles wat in de categorie daar net onder komt.

    Ik neem even de Ronde van Vlaanderen van dit jaar als uitgangspunt.
    Stel: SQS komt aan de start met Stuyven - Benoot - Küng - Ganna - Garcia Cortina - Ballerini - Pithie, is er iemand die gelooft dat de top-4 er anders had uitgezien? Dat waren nochtans de nummers 5 tot 11 in de uitslag, en dus op papier de 7 'best of the rest'. Ze hadden het misschien wat langer spannend kunnen houden dan nu het geval was, maar veel meer dan dat zit er in mijn ogen toch écht niet in?!
    09-08-2025 08:30
    Jappe, grotendeels akkoord maar mét Alaphilippe opzijn best hadden ze wel een concurrent. Daar had Remco verder idd niets mee te maken
08-08-2025 16:09
Magnier gaat stevig team rond hem krijgen
08-08-2025 16:47
Mag PatLef zich hier wel over uitspreken?
Dit is een transfer die onder hem waarschijnlijk niet had plaatsgevonden
    08-08-2025 17:10
    Bwa... Gilbert was 35 toen hij kwam, Cavendish 36.
    Zou onder Lefevere dus ook prima gekund hebben, weliswaar aan een minimumcontract met héél hoge prestatiebonussen, zodat komen uitbollen uitgesloten is.
08-08-2025 17:21
"Daarnaast wil ik ook de klassementsmannen zo goed mogelijk ondersteunen in de grote rondes."

Dylan houdt het nieuws niet echt bij he. Grapje hoor jongens. Allicht kunnen Ilan en Landa wat hulp gebruiken. Ik hoop at Dylanz ijn vorm van de Ineos jaren weer vindt. Hij was echt goed toen.
    08-08-2025 17:43
    Of hij heeft net al meer nieuws meegekregen dan wij ;-)
    Wie weet hebben ze hem bij het onderhandelen/tekenen van zijn contract al meegegeven dat er nieuwe klassementsman(nen) in de pijplijn zitten.
    Voor hetzelfde geld zijn ze achter de schermen al volop bezig met een afkoopsom voor Ayuso, of wil een Lipowitz/Roglic nu weg bij Redbull, of ...

    Of hij heeft inderdaad gewoon veel vertrouwen in Van Wilder en Lecerf als toekomstige kopmannen.
    Laat het speculeren maar beginnen haha.
08-08-2025 17:48
@cycling….dus bij zijn vriendin pakt het goed uit moet een reden zijn. Natuurlijk complete onzin! Dylan woont in Monaco en die moet je daar lekker laten trainen en niet naar bv Australië sturen. Niets verkeerd over de protocollen bij VLAB maar Dylan is ook een gevoelsrenner. Door anticiperen heeft ie veel bereikt en niet door eerst die op kop, dan die, dan demarreer jij bij km 60. Lukt het niet gaan we vanaf km 50 voor een ander. Enzovoort
    08-08-2025 18:52
    @Pedalo het waren toch vooral de valpartijen waardoor zijn prestaties in de klassiekers ondermaats bleven. Zoals zo vaak wordt de impact van valpartijen hier onderschat. Met zoveel valpartijen (en ziektes) maakt het niet uit voor welk ploeg je rijdt. Als hij dezelfde hoeveelheid valpartijen bij SQS gaat hebben wordt het daar net als bij Visma-LaB geen succes. Down Under wou Van Baarle zelf!
08-08-2025 17:52
Ik vind het prachtig dat Quick step weer een klassieker ploeg aan het worden is dat is wat ze horen te zijn en met Van Baarle en vooral Stuyven hebben ze weer goeie coureurs voor de klassiekers als je dan Merlier er nog bij optelt die ook wel goed klassiekers kan rijden en Magni
08-08-2025 17:54
Grootste probleem van van Baarle is dat hij gewoon niet hard genoeg meer rijd. En daar is geen speld tussen te krijgen.
09-08-2025 09:19
Eerlijk is eerlijk ik had meer van hem verwacht bij (Jumbo) Visma, maar hoop toch dat hij weer op het niveau terug komt van bij Ineos. Al zou het prima kunnen dat de visma structuur gewoon niet past bij van Baarle net als bij Dumoulin. Komt direct de vraag naar boven: is het echt jammer dat de goede Nederlanders niet bij de grootste 'Nederlandse' ploeg rijden of zou het juist jammer zijn als de grootste Nederlanders niet hun volledige potentie waar kunnen maken door bij de verkeerde ploeg qua structuur te zitten? Op mijn studie bij het vak Demografie heb ik altijd geleerd dat het het beste voor iedereen en de economie is als iedereen verhuisd. De kans dat de allerbeste visser ooit juist in Volendam wordt geboren is niet zo groot terwijl de kans dat deze visser in een 'niet vissersdorp' wordt geboren heel groot is.

Reacties zijn gesloten.