Dylan van Baarle reed zich leeg voor Mathieu van der Poel: “Komen misschien net een mannetje tekort”
foto: Cor Vos
zaterdag 3 augustus 2024 om 18:03

Dylan van Baarle reed zich leeg voor Mathieu van der Poel: “Komen misschien net een mannetje tekort”

Nederland moest het op de olympische wegrit in Parijs doen met een twaalfde plaats voor Mathieu van der Poel. Dylan van Baarle offerde zich in de finale op voor MVDP, maar was niet in staat om Remco Evenepoel binnen schootsafstand te houden. “Het was wel een dagje… mamma mia”, zei een leeggereden Van Baarle na afloop tegen de NOS.

“Het is superspeciaal als je start bij de Eiffeltoren en er ’s ochtends al zoveel mensen bij het parcours staan”, legt de Nederlander uit. “Het is ook echt een slopende koers geweest. Dus ja, dit moet je wel even laten bezinken.”

Uiteindelijk viel de koers niet de kant op van de oranjehemden. Hoe kon dat? “Toen Mathieu voor de eerste keer aanging op de Montmartre, probeerde ik een beetje mijn eigen tempo te pakken en zo terug te komen met de groep. Op het moment dat Remco (Evenepoel, red.) ging, kwam ik net terug. Toen wist ik dat ik gewoon vollebak moest rijden tot Mathieu weer kon gaan. Waarom het niet onze kant op is gevallen? Je kunt niet altijd zes gooien.”

Schakelen
Het was Remco Evenepoel die met de zege ging lopen na een indrukwekkende solo. De Belg was niet te houden. “Precies”, bevestigt Van Baarle. “We waren met zijn drieën. Daan (Hoole, red.) heeft supergoed werk gedaan in het begin. Dan merk je dat je misschien net dat mannetje tekort komt om toch een beetje af te wisselen als ik op kop heb gereden.”

“Natuurlijk had ik graag tot op het laatst bij Mathieu gebleven, maar ik moest heel snel schakelen. Ik dacht: als die groep te ver vooruit rijdt, krijgt Mathieu helemaal geen kans meer. Dus ja, ik was goed, niet super, maar al met al ben ik wel tevreden.”


Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Mathieu van der Poel siert de cover van de RIDE Magazine Najaarsgids 2025! Het najaar is de ideale periode om te gaan gravelen, dus als wereldkampioen gravel van Leuven is hij de ideale persoon om uit te lichten. In de Najaarsgids lees je verhalen over het WK Gravel in Zuid-Limburg, maar ook interviews met Pauline Ferrand-Prévot, Jonathan Milan, Quinn Simmons en Pascal Eenkhoorn en veel meer!
RIDE Magazine
27 Reacties
03-08-2024 18:35
Ontzettend domme tactiek van de Bondscoach Koos Moerenhout om Hoole 150km op kop van het peloton te laten rijden op 5 nietszeggende renners in de kopgroep overigens samen met de eveneens domme Denen. De overige toplanden zoals de Fransen deden niets.
Ze hadden het aan Belgie over moeten laten.
Moerenhout had Hoole beter in de laatste 100k kunnen gebruiken. Die was er dus ruim voor Parijs al af.
De Bondscoach had beter een andere (klassieke) renner kunnen selecteren zoals 1 van de Van Dijke of bv misschien Poels, Kooij of Teunissen. La Porte wordt tenslotte ook gewoon 3e in de sprint.
Daarna Van Baarle die veelal veel te ver in het peloton zat waar Van der Poel wel voorin zat.
Die had altijd bij Evenepoel in de buurt moeten blijven.
In ieder geval voorin in het peloton om een en ander in de gaten te houden.
Van Baarle ging pas op kop rijden toen Evenepoel al lang en breed weg was gereden.
Van Baarle had nmm al in de groep moeten zitten waar Evenepoel naar toe reed. Daar waar ook bv Maduas zat.
Daarnaast denk ik dat Van der Poel het niet helemaal had zoals het WK in Glasgow.
Het parcours was nmm voor hem niet selectief genoeg. Montmarte klim was te kort en niet steil genoeg.
Benieuwd met welke (flut)uitleg de bondscoach komt.
    03-08-2024 18:44
    Helemaal eens wat betreft v Baarle
    03-08-2024 18:51
    Denk ook dat vdp aanval beter had kunnen coördineren. Als van baarle op de hoogte was, had ie evenepoel mogelijk beter kunnen controleren. Denk inderdaad dat van baarle op 80km mee met politt kung en andere hardrijders veel beter was geweest.
03-08-2024 19:18
Zoals een aantal mensen hier zeggen heeft Van Baarle hier vandaag echt de boot gemist. Op de momenten dat die vooraan moest zitten was die nergens te bekennen! En dan ook nog zeggen dat die tevreden was over zich zelf. Als iemand binnen het Nederlandse team niet heeft gedaan wat die moest doen is het Van Baarle wel.
    03-08-2024 19:22
    Van Baarle had op het wiel van Evenpoel moeten zitten zoals WVA op dat van MvdP. Gefaald is die zin. Je zag de demarrage van Evenpoel van veraf aankomen.
    03-08-2024 21:44
    Van Baarle hadden ze helemaal niet mee moeten nemen, heeft dit jaar nog geen enkele keer kunnen imponeren, en dan vond hij ook nog van zijn eigen dat hij het goed gedaan had, kietel me eens onder mijn oksel zodat ik kan lachen.
    04-08-2024 07:24
    @Fast Freddy, in theorie eens, in de praktijk haast onmogelijk. Van Baarle mist de explosiviteit om Evenepoel bij zo'n verschroeiende demarrage te volgen.
03-08-2024 18:15
Klopt, Een Kelderman was beter geweest als een Daan Hoole die zich in het begin kapot rijdt. Ongelofelijk dat Nederland hiervoor een renner opoffert. Wat tevens voor de Belgische ploeg voor de start al duidelijk was
03-08-2024 19:09
Van Baarle was de dissonant en dan zeggen dat hij wel tevreden was over zichzelf.
Hij had voorin het peloton moeten zitten samen met zijn kopman Van der Poel.
Van Baarle had nooit medekopman moeten zijn want dat speelde misschien mee omdat hij vaak achterin zat tot het moment dat Evenepoel ging en hij te laat reageerde net als Van der Poel trouwens maar die had al pogingen gedaan.
    03-08-2024 21:19
    Dit was te verwachten als je een Van Baarle hebt die zo vol van zichzelf is,
    en er tevens geen geheim van maakte dat hij kwam om zelf te kunnen winnen.

    Ik kan enkel vermoeden dat Dylan op een bepaald moment besefte dat hijzelf
    niet goed genoeg was om te kunnen winnen......en dan heel geslepen er ook
    voor gezorgd heeft dat hij zo goed als niets voor Mathieu zou betekenen, want
    ofwel gunde hij Mathieu de zege niet of wou zich zeker niet pleuris rijden voor hem.
03-08-2024 18:28
Ha ha,

Evenepoel rijdt al jaren in het peloton rond. Als je dan nog steeds niet weet dat als hij gaat het meteen alle hens aan dek is voor de kopman zelf en geen knecht het gat gaat kunnen dichten, sorry hoor. Alsof een frisse Hoole ook maar één centimeter dichterbij was gekomen, lol.
    03-08-2024 18:31
    tja, toen het peloton nog uit een man of 40 bestond, zat mathieu zelf ook te vaak bij de achterste helft
03-08-2024 18:31
Het werken van Hoole was totaal niet nodig vond het bizar dat hij dat deed, voor de rest mag en kan je niet tevreden zijn met hoe het verkopen is vandaag.
03-08-2024 19:33
Ben het er wel mee eens dat Nederland de ploegen met een renner meer de kastanjes uit het vuur had kunnen laten halen. Maar ik vind het niet in orde om de toplanden, waartoe ook Nederland behoort, met ongelijke aantallen te laten starten. Je bent dan behoorlijk in het nadeel met een kleinere ploeg.
    03-08-2024 19:35
    Dan moet Nederland maar beter presteren in andere koersen, maar daar houdt het op na van der Poel en Kooij.
    03-08-2024 22:35
    Nederland heeft een toprenner, maar is zeker geen topland meer
03-08-2024 18:12
Ja met Eenkhoorn of Teunissen erbij zou Remco teruggehaald zijn. Na 280km zeg je toch de vreemdste dingen.
    03-08-2024 18:17
    Nee, maar dan wel makkelijker op 20 seconden te blijven en dan blijft alles open.
    03-08-2024 18:19
    Inderdaad. Voor een "klassieker" van 280 kilometer is en blijft van Baarle (ook als die slechts 90% is) veruit de beste optie om na 250 kilometer nog iets dicht te rijden.
03-08-2024 20:27
Als je al een man minder hebt dan ga je die toch niet zo snel opofferen? De winnaar zat echt niet bij de eerste vijf vluchters. Ik zeg niet dat vdP anders wel had gewonnen, maar tactisch ook een zwak plan.
03-08-2024 20:29
Van Van Baarle kun je nooit verwachten dat hij in zijn eentje een aanval van Evenepoel gaat pareren. Als je dat van hem verwacht ben je een slechte bondscoach/wielerkenner. Hij is niet explosief genoeg om gelijk mee te springen en rijdt ook veel minder hard achter hem aan. We hebben Evenepoel dit nou al vaak genoeg zien doen dus iedereen weet hoe gevaarlijk hij is. Er zijn twee dingen die je kunt doen: met de echte, explosieve, kopman gelijk meespringen (maar ja, VdPoel, Jorgenson en Alaphilippe hadden net een aanval in de benen), of met een groep toppers kop over kop gedisciplineerd erachteraan rijden (maar ja, weinig toppers in knechtenrol door de beperkte ploegen, en door de kopmannen werd het blijkbaar niet serieus genoeg genomen om de onderlinge strijd even opzij te zetten en echt samen te werken, en dan zat Van Aert ook nog eens in het wiel)
03-08-2024 22:16
Er was letterlijk niémand die kon reageren toen Evenepoel ging. Je kan die 5 die net vooruit waren geweest nog pardonneren, maar heel het peloton wist dat Remco van semi-ver zou aanvallen en pakweg Pidcock, Skjelmose, Matthews, Hirschi, Ayuso en Bettiol waren ongetwijfeld ook van plan om hem dan te volgen.
Beetje kortzichtig om het gegeven dat niemand mee kon om te draaien naar "Van Baarle zat te slapen".
    04-08-2024 10:04
    Ze zaten gewoon allemaal te slapen.
    Niemand deed een poging om te volgen.
    Dat je misschien niet kan volgen dat kan, maar je moet het wel proberen.
03-08-2024 18:09
Hij is tevreden?!
03-08-2024 18:46
Laporte en Jorgenson reden ervoor dus no way dat van Baarle volle bak reed. Bleek ook wel uit feit dat hij geen seconde dichterbij de tweede groep kwam.
    03-08-2024 19:52
    Dat was een heel ander moment in koers.
    Toen Van Baarle achter REV reed, reed Healy nog op kop en was het groepje Kung weg.
03-08-2024 18:08
Dat had dan wel een bijzonder goede knecht moeten zijn, volgens mij heeft Nederland daar geen kandidaat voor. van Baarle verloor bakken met tijd h2h tegen Evenepoel.

Reacties zijn gesloten.