Dylan van Baarle: “Ik wilde Fabio Jakobsen trots maken”

donderdag 1 april 2021 om 08:31
Dylan van Baarle: “Ik wilde Fabio Jakobsen trots maken”

foto: Cor Vos

Dylan van Baarle dacht bij zijn zegetocht in Dwars door Vlaanderen aan Fabio Jakobsen. Dat vertelde de klassiekerkopman van INEOS Grenadiers na afloop in een reportage van Vive le Vélo op Sporza. “Ik wilde hem trots maken, en dat is bij deze gelukt”, aldus Van Baarle.

Van Baarle spendeerde de eerste coronalockdown in zijn woonplaats Monaco, voornamelijk op zijn balkon. Achteraf had dat veel impact op de Zuid-Hollander. “Dat heeft mij meer schade gebracht dan gedacht”, vertelt hij. “Toen kwam die valpartij van Fabio Jakobsen, een heel goede vriend. Als je dan niet lekker in je vel zit, is dat nog een extra klap. Daardoor heb ik niet op mijn niveau kunnen rijden in de Tour de France.”

In Dwars door Vlaanderen greep Van Baarle zijn eerste klassiekerzege na een solo van ruim vijftig kilometer. “De laatste kilometers moest ik wel heel erg aan Fabio denken”, zegt hij. “Ik wilde hem trots maken, en dat is bij deze gelukt. Als zoiets gebeurt bij een van je beste vrienden, dan doet dat iets met je. Ik ben heel blij dat ik deze overwinning heb kunnen halen en met hem in gedachten naar de finish heb kunnen rijden.”

Het gespreksonderwerp, zijn moeilijke periode in de lockdown en zijn vriendschap met Jakobsen, roept emoties op bij Van Baarle. “Als je alleen in Monaco zit, raakt het je nog erger. Maar gelukkig gaat het met hem de betere kant op en kan iedereen het meer een plekje geven”, kan hij lachen.

Dit artikel delen:

50 Reacties

Romāns Vainšteins 1 april 2021 om 08:39

Klinkt als voer voor een mooie Lana del Rey song ‘alone in Monaco, alone’

Vraag me af hoe hij zijn sterke conditie en mentale staat in de ronde gaat inzetten, opnieuw de aanval kiezen of proberen bij de elite te blijven? In een gezamenlijke aankomst is hij geslagen en top 10 stekken (waarvan de hoogste ook via de aanval trouwens) heeft hij al.

Pol 1 april 2021 om 08:57

Nooit iets positiefs over een renner, altijd iets negatiefs. Heb je al op je driewielertje gereden vandaag ?

Michelangelo 1 april 2021 om 09:27

Heb je al een keer een ECHTE LOCKDOWN geprobeerd, Romans? Dus enkel naar buiten om naar de supermarkt te gaan, naar de apotheek (puffertjes halen misschien) of naar de glasbak.

Dan kun je een mooi snobistisch appartement hebben in Monaco, maar dan is uiteindelijk 100m2 met een balkon na een paar dagen gewoon heel erg klein. En letterlijk opgesloten zitten in je eigen huis doet vreemde dingen met je (weet ik helaas uit eigen ervaring)

Maar de gemiddelde Nederlander heeft dat nog nooit meegemaakt. Die denken nog altijd dat een lockdown hetzelfde is als “verplicht thuis werken en wat winkels die dicht zijn”…

Romāns Vainšteins 1 april 2021 om 09:36

Ik weet niet waarom je zo loopt te flippen m, ik stel alleen dat als dit een song zou moeten zijn ik daar Lana del Rey de juiste persoon voor vind. Dat opgesloten in een huis zitten vreemde dingen met je gedaan heeft neem ik grif aan, dat moet ten tijde van je ventjeskruistocht geweest zijn?

AnderJ 1 april 2021 om 09:39

Waar komt dit gehak op RV vandaan en dan met name bij @Pol? Er staat geen negatief woord in de reactie van RV. Als jullie zijn toon nietleuk vinden, sla zijn berichten dan over.

Net als RV ben ik benieuwd hoe Van Baarle het zondag gaat aanpakken. De eerste keer solo wegrijden is toch makkelijker dan de tweede keer. Iedereen weet inmiddels dat als Asgreen of Van Baarle gaat, er iemand mee moet zitten. Van Bettiol is iedereen dat wellicht inmiddels vergeten, want dat was twee jaar geleden, hij is ziek geweest en dat was ook wel echt een ander soort solo.

Wheely 1 april 2021 om 09:39

Wat zien jullie in de post van RV wat ik niet zie?

AnderJ 1 april 2021 om 09:44

@Wheely: als ik heel lang en intensief er naar kijk, dan zie ik een soort vlinder verschijnen, maar kennelijk ziet iedereen iets anders :)

Wheely 1 april 2021 om 09:50

Haha, een vlinder dat is mooi! Ik zie een veld met bloemen waar, met een beetje fantasie, in de verte een eenzame wielrenner aan de horizon verschijnt.

Merlinappa 1 april 2021 om 09:50

Dylan moet lekker met een type Asgreen in de pre-finale wegrijden en hopen dat de Grote Drie niet meer alles gaan opknappen en dat de Belgen in Franse dienst weer te afwachtend koersen.

Romāns Vainšteins 1 april 2021 om 09:57

Voor van Baarle is het zaak dat hij een meerijdende QSser meeneemt wanneer de aanval gekozen wordt. Ook een wat snellere aankomer van QS die hij er op de keien aframmelen kan (Sénéchal, Stybar zelfs) zou ik geen nee tegen zeggen.

ssj 1 april 2021 om 10:04

Bijna alle QS’ers die mee zouden kunnen zullen denk ik sneller zijn? Alleen wellicht Asgreen niet?

Merlinappa 1 april 2021 om 10:10

Van Baarle heeft stiekem wel weer een punch ontwikkeld. In Wevelgem sprint ie Turgis, toch ook geen strijkijzer, vol uit het wiel.

AnderJ 1 april 2021 om 10:18

@Merlinappa: eens, al denk ik dat iedereen weet dat QS en Van Baarle het zo moeten doen. Niet alleen MvP en WvA zullen op het wiel springen, ook bijv. Van Avermaet zal dat moeten proberen. Ik denk dat Van Baarle bijvoorbeeld meer kans maakt om in een (relatieve) vroege vlucht mee te schuiven en van daaruit aan te vallen.

Kortom, ik zit lekker achter mijn PlayStation!

reusjen 1 april 2021 om 10:38

@michelangelo
Je verliest hierbij uit het oog dat er een behoorlijk aantal mensen zijn (vooral studenten) die dan wel naar buiten mogen maar waarbij het wereldje opeens zo klein is dat er problemen ontstaan en dit niet meer gebeurd. Die zitten sip te zijn in kamertje van 20m². Veel mensen hebben het gewoon zwaar en dat kan allerlei redenen hebben en hoeft niet alleen te komen doordat je daadwerkelijk verboden is de deur uit te gaan.

CechRepublic 1 april 2021 om 10:44

Ik heb het een paar minuten zitten bestuderen en vind het razend knap dat mensen iets negatiefs weten te lezen in RV’s post. En hij namechecked ook nog een artiest die niet op het standaard repertoire van de gemiddelde besnorde Brabantse wielerfan staat.

AnderJ 1 april 2021 om 10:52

@CechRepublic: maar belangrijker: wat voor figuur zag jij in de post van RV? Een vlinder, een eenzame wielrenner of nog heel iets anders?

CechRepublic 1 april 2021 om 11:00

@Anderj, eigenlijk zag ik vooral een verslagen man, type cowboy met een Stetson op zijn hoofd, eenzaam, verlaten door zijn veel te jonge vriendin, starend naar de ondergaande zon met een glas bourbon, een Coors Light en een Pinarello van € 9000 met een lekke voorband naast zich.

reusjen 1 april 2021 om 11:03

@CechRepublic
Het zal vooral gaan om een bepaalde voorgeschiedenis waarbij deze oneliner sommige emmertjes deed overlopen.

@AnderJ
Ik zie er een elegant dansende vrouw in, die een prachtige rode jurk draagt, haar gezicht richting de zon waar ze met gesloten ogen intens van geniet terwijl haar vingertoppen de verse korenaren strelen à la gladiator.

AnderJ 1 april 2021 om 11:16

@reusjen: wauw. Misschien moet ik met die drankjes van CechRepublic nog eens kijken. Misschien zie ik haar ook!

6feet 1 april 2021 om 11:30

Lekker bij jezelf blijver RV, ik lees je graag.
Lana zou een fantastische song kunnen maken.
Of iets dichter bij huis, Peter Winnen zou hierover ook iets moois op papier kunnen zetten, denk ik.

CechRepublic 1 april 2021 om 11:44

Ik ben vooral benieuwd naar de lengte van reusjen’s jurk(je).

reusjen 1 april 2021 om 12:09

@CechRepublic
Ik neem je uiteraard graag mee in mijn verbeelding. Zoiets had ik in gedachten: https://images.app.goo.gl/jJ3ZisYUgXVfzjGR8

Romāns Vainšteins 1 april 2021 om 12:29

Doing’ time misschien wel een mooie achtergrond

https://www.youtube.com/watch?v=qolmz4FlnZ0

Overigens een zeer geslaagde cover van een meer dan geweldige band uit de vroege 90ies!

KnightBiker 1 april 2021 om 12:45

De Niki Terpstra methode is de manier om weg te rijden als een solo tijdrijder in de Ronde van Vlaanderen, en vooral op die plek. Dan ben je wel de sterkste maar hoef je niet de explosiefste te zijn.
De Gilbert methode kan ook, maar dan moet je je team een coup laten plegen, en daar zijn andere ploegen wel op bedacht.

Pol 1 april 2021 om 14:05

@Anderj
Hij heeft hier zelf geschreven nooit gekoerst te hebben. En hij heeft altijd heel veel kritiek op renners. Hoe kan je nu kritiek hebben op renners als je nooit in het peloton hebt gezeten. Als hier staat het is zwart dan zegt hij nee het is wit. Als hier staat het is wit dan zegt hij nee het is zwart.

AnderJ 2 april 2021 om 10:03

@Pol: inderdaad, hoe kunnen hier nou mensen reageren die nooit hebben gepost?! Een schande. Persoonlijk vind ik jouw geklaag een stuk vermoeiender dan de reacties van RV. Maar iedereen zijn ding.

Merlinappa 1 april 2021 om 08:48

Was een mooi interview bij Vive le Velo. Ook goed om te zien dat hij zo eerlijk durft te zijn!

Wheely 1 april 2021 om 09:07

Kan me nog wel herinneren hoe hij vorig jaar uren op zijn balkonnetje zat, leuk om dit even terug te kijken met de wetenschap van nu.

https://youtu.be/OIXdnb-a238

CechRepublic 1 april 2021 om 10:41

Maar toch effe zeiken, iedere dag dik een uur lullen over de RvV live op TV? Ik vind het echt veel te veel van het goede. En ja, je hoeft niet te kijken en ja, dat doe ik dus ook niet.

Wheely 1 april 2021 om 10:47

Zeiken mag altijd, wat dat dan weer met mijn post te maken heeft zie ik ff niet ;)

(Die link is naar Bureau Sport van jaar geleden, lockdown gesprek met Van Baarle op de Wahoo vanaf zijn balkonnetje in Monaco.)

CechRepublic 1 april 2021 om 10:52

Oh, oeps. Ik heb helemaal op de verkeerde post geantwoord. Kan ik jou daar wel gewoon de schuld van geven?

(wilde eigenlijk op Merlinappa reageren)

Gitan 1 april 2021 om 11:51

Ik kan wel genieten van Vive le vélo deze week. Eigenlijk ook gewoon een veel vlotter en leuker programma dan Extra Time Koers (waar ik overigens ook altijd naar kijk en van geniet).

Karl Vannieuwkerke is soms wat een dubieus mannetje (als manager van Gianni Vermeersch deze week een reportage in je programma stoppen over… Gianni Vermeersch?), maar als presentator van zo’n praatprogramma is hij een stuk beter geschikt dan Ruben Van Gucht.

sjoerdtjen 1 april 2021 om 09:36

@Arry1337
Punt 1: Gevalletje pot verwijt de ketel…. Lees je bericht nog eens voor je hem verzendt.
Punt 2: Maak je er toch niet zo druk om. Als je om deze reden de artikelen niet wil lezen of je te veel ergert, dan zou ik ze gewoon niet lezen. Zijn genoeg wielersites waar het mogelijk met minder foutjes gaat.

OT: Hopelijk geeft dit na zijn coronadipje een extra boost (plezier & zelfvertrouwen) en maakt hij de definitieve stap naar de échte toppers in dit soort werk.

AnderJ 1 april 2021 om 09:43

@Arry1337: meld je bij de redactie aan als gratis proef-lezer van nieuwsberichten en help het probleem op te lossen.

Gilberto 1 april 2021 om 10:16

Ja, das dan weer jammer. Gunde ik van Baarle deze overwinning nog zo hard, en dan weer zo’n enge feelgood draai aangeve

AnderJ 1 april 2021 om 10:20

Dus Van Baarle had toen hij er naar werd gevraagd snoeihard moeten liegen? Dat had jou blij gemaakt? En omdat Van Baarle dat niet deed, gun je hem achteraf deze overwinning niet? Zelf vond ik het muziekje er onder er iets te veel aan, maar dat doet Van Baarle dan weer niet.

Gilberto 1 april 2021 om 10:51

Nee, hij had juist niet snoeihard moeten liegen. Ik geloof er geen ene flikker van dat hij ‘veel aan Fabio heeft moeten denken in de laatste kilometers’

CechRepublic 1 april 2021 om 10:55

Ach kom op zeg. De kans dat hij dacht “gvd, vroeger kreeg ik nu lekker Tramadol”, lijkt mij ook groter, maar dit klinkt toch sympathiek? En misschien was het zelfs wel gewoon waar dat hij aan FJ dacht.

Gilberto 1 april 2021 om 11:57

Hij heeft hooguit een keer in zichzelf gemompelt, Fabio gozert, deze is voor jou. Niets meer, wellicht iets minder. Maar dat hij die laatste kilometers VEEL aan Fabio heeft moeten denken is gewoon een stinkende leugen

Romāns Vainšteins 1 april 2021 om 12:27

Ik miste je de afgelopen dagen al Gilberto.

Als ik op zo’n nare n-weg zit denk ik meestal niet veel meer dan ‘tjak-tjak-tjak-tjak’

Wheely 1 april 2021 om 13:48

Ik denk vaak aan jullie als ik lang op de fiets zit. “wat een stel rare figuren zitten er toch op wielerflits” denk ik dan. Dan moet ik glimlachen of een klein beetje braken afhankelijk aan wie ik precies denk.

ssj 1 april 2021 om 13:55

Gek genoeg heb ik altijd Captain Jack in mijn hoofd als ik naast zo’n n-weg rijd “Left, Right, Left”. Hoewel geschikter voor wandelen/hardlopen werkt het ook op de pedalen.

Kwibus 1 april 2021 om 15:01

Ik vind de mensen die altijd precies weten wat andere mensen denken altijd zo knap. Hoe doen ze dat toch!

AnderJ 2 april 2021 om 10:06

Bijzonder Gilberto dat jij denkt te weten wat Van Baarle allemaal denkt. Lijkt me lastig om zo cynisch te zijn dat je denkt dat Van Baarle liegt. Heb je trouwens het interview met Van Baarle al bij de NOS bekeken, waarin hij vertelt dat hij al voor de koers met Jakobsen had geappt en gezegd te hopen dat hij hem trots kon maken? Nog meer leugens!

AnderJ 1 april 2021 om 10:21

Lijkt me sowieso trouwens best pittig als topwielrenner alleen in Monaco. Zou toch al makkelijker zijn om dan samen te wonen, hetzij met een partner, hetzij met een andere sporter ofzo.

CechRepublic 1 april 2021 om 10:42

Het lijkt me in alle omstandigheden vreselijk om in Monaco te wonen. Dan maar gewoon belasting betalen zou ik zeggen.

Groetjesaandevoetjes 1 april 2021 om 13:20

Ik denk dat de voornaamste reden dat ze daar wonen is omdat er zoveel wielrenners wonen, vanwege de goede infrastructuur, lekkere beklimmingen en het lekkere weer. En Ineos heeft er ook een ploeghuis. De belasting in Monaco is iets lager dan in Nederland ja, maar dat heeft geen grote invloed om daar heen te verhuizen. Snap wel dat mensen dan kiezen voor Monaco ipv Nice.

Jean Dumas 1 april 2021 om 11:02

Wat een mooie reportage.

Maillot à Pois 1 april 2021 om 12:22

+1
en dat geldt voor veel reportages die Sammy Neyrinck de afgelopen tijd bracht!

joowii 1 april 2021 om 12:17

Wat een heerlijk topic

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair