Dylan Groenewegen: “Mijn voorkeur gaat nu echt nog uit naar de Tour”
Met Tom Dumoulin, Primož Roglič en Steven Kruijswijk heeft Jumbo-Visma verschillende opties voor de aankomende Tour de France, maar ook Dylan Groenewegen hoopt in 2020 aan de start te staan van de Franse ronde. “Mijn voorkeur gaat nu echt nog uit naar de Tour”, zo laat hij weten in gesprek met de NOS.
De 107e editie van de Ronde van Frankrijk is een kolfje naar de hand van de klimmers, maar biedt dan weer weinig kansen aan sprinters zoals Groenewegen. “Naar mijn idee zijn er nog altijd zes à zeven sprintkansen, buiten de mogelijkheden dat het misschien nog een sprint kan worden. Ik geloof dat er genoeg sprintkansen zijn”, aldus de 26-jarige snelheidsduivel uit Abcoude.
Het is duidelijk: de voorkeur van Groenewegen gaat uit naar de Tour. “Als het aan mij ligt, dan ga ik zeker naar de Tour. Dan zal ik wel mijn mannen nodig hebben. Dat zal kortom nog even puzzelen worden”, aldus de sprinter, die de geschiedenisboeken ingaat als de renner die in 2019 de meeste zeges wist te boeken. De vliegensvlugge Nederlander behaalde dit jaar vijftien overwinningen.
Over val in de Tour: “Ik heb nog altijd een beetje last”
Zo won Groenewegen onder meer de Driedaagse Brugge-De Panne, twee etappes in Parijs-Nice én een rit in de Ronde van Frankrijk. Toch kijkt de sprinter met gemengde gevoelens terug op de Tour, na een val in de openingsrit naar Brussel. “Ik had veel meer pijn dan ik liet merken. Ik kon mijn schouder nauwelijks bewegen. Ik heb er nog altijd een beetje last van”, zo vertelt hij.
“De valpartij heeft kortom veel schade veroorzaakt. Die overwinning (in Chalon-sur-Saône, red.) kwam echt uit het puntje van mijn tenen. Dat maakt het misschien wel de mooiste overwinning uit mijn carrière.”
Giro: Dumoulin (kopman), De Plus/Benett (vrije rol, meesterknecht)
Tour: Roglic, Kruijswijk, Groenewegen (zoals vorig jaar dus als kopman), De Plus/Bennett + Kuss als meesterknechten.
Groenewegen wil wat mannen erbij hebben. Sowieso als van Aert weer op niveau komt wil je die meenemen lijkt me en Dumoulin zal ook wel de Tour willen rijden. Hoe hou je deze mensen allemaal tevreden en hou je een gebalanceerd team. Lastig hoor.
In de tour moeten hoe dan ook 2 kopmannen voor het klassement uitgespeelt worden en dat gaat lastig samen met een renner als Groenewegen: je kan hem wel opstellen maar zonder op zijn minst 2 knechten voor hem heeft het ook niet veel zin. Met 2 klassements mannen erbij kom ik in mijn opstelling altijd een mannetje tekort voor de ideale opstelling die groenewegen + Roglic+1 inhoud
De ploeg zou dan worden:
Roglic, Kruijswijk, Groenewegen, Van Aert, Teunissen, Martin, De Plus/Kuss/Bennett/Gesink (kies er 2).
Dylan moet heel snel weer gaan zitten met de armpjes over elkaar (naast Kruijswijk) en een toontje lager zingen. Had hij drie zegens in de Tour bij elkaar gesprint, dan had hij een woordje mogen meespreken. Een ander punt, iedereen gaat er maar van uit dat Tom de Giro gaat rijden vanwegen de tijdritten, maar die keuze is altijd nog aan Tom zelf. Primoz en Tom zijn de eersten die hun wensen kenbaar mogen maken. Pas als dat ingevuld is komt de rest aan de beurt. Niet eerder.
Wil daarnaast Jumbo echt de Tour winnen en de strijd aangaan met INEOS, moet je met een volledige klassementsploeg (a la de Vuelta) gaan. Daarin is geen plaats voor een Groenewegen en het treintje dat hij nodig heeft. Enige sprinters die je eventueel zou kunnen meenemen in een rol is van het kaliber Boasson Hagen/Matthews/Bennati: klimmende sprinters met de nodige hardrijdersbenen en die handig genoeg zijn kopmannen uit de wind te houden.
En nee, sprinters als Cavendish hadden echt niet een halve ploeg nodig zoals Groenewegen.
Tour: Roglic, Kruijswijk, Bennett, Kuss, Tolhoek, v. Aert, Teunissen, Martin.
Giro: Dumoulin, De Plus, Gesink, Bouwman/Foss/Vingegaard, v. Emden, Jansen, Roossen, Groenewegen.
Simpel toch? ;)
Voor mij is de verdeling makkelijk: Giro Kruijswijk en Groenewegen. Tour: Roglic, Dumoulin, Van Aert.
'Aanspraak op' dan. Ik bedoel natuurlijk niet de juridische term.
Daar ben je vast niet de enige in. Mensen twijfelen namelijk graag aan de uitspraken van renners als die niet in hun eigen straatje passen. Gewoon zeggen dat iemand niet goed genoeg is, is makkelijker.
Ook hier moet Zeeman een afweging maken voor zijn ploeg. Sprinter Dylan Groenewegen (26) heeft al vier ritzeges in de Tour op zak. 'Groenewegen is heel duidelijk. Hij wil de komende jaren zo veel mogelijk wedstrijden winnen in grote rondes. Het parcours van de Giro lijkt het meest logisch voor hem.'
Dan kan je in de wedstrijd duidelijker keuzes maken en beter balanceren. Tijdens de vlakke etappes hebben twee/drie knechten bijv. de taak hun kopman voorin te houden. De rest kan dan wat rust pakken.
-Kruiswijk rijdt graag de Giro. Wellicht dat hij de Tour komend jaar overslaat.
-Van Aert: is een zekerheid in de Tourploeg wanneer fit. -> aldus de ploegleiding.
-Roglic & Dumoulin: beide in staat om rondes te winnen en lijken me imo zeker van hun plek.
-Groenewegen: meest succesvolle Nederlandse sprinter sinds jaren
-Martin & Gesink: de wegkapiteinen
-Bennet, Kuss & De Plus: de meesterknechten.
Als je het mij vraagt gaat de basis van de tourploeg bestaan uit:
-Roglic, Dumoulin, Gesink, Martin, Groenewegen & Van Aert.
Dan zijn er nog 2 plekken over. Waarschijnlijk zullen die naar 2 van de 3 meesterknechten gaan.
De Giro lijkt me deze keer de eerste twee weken wel 'vlakker' dan de Tour. Daarmee is de Giro meer geschikt voor de renners van een sprinttrein, ook al zal er niet in elke relatief vlakke etappe gesprint gaan worden.
Ergo: Kruijswijk en Groenewegen krijgen in de Giro allebei drie man mee, de Tour staat volledig in het teken van het klassement van Roglic en Dumoulin, met Van Aert in een vrije rol.
Het parcours van de Giro + Olympische TT lijkt mij 100% Dumoulin.
Dumoulin gaat gewoon de Giro rijden volgens mij, met Gesink en Bennett ( en denk nog een Kuss of Tolhoek ).
En voor de Tour zal het bijna identiek zijn als dit jaar, Roglic+Kruijswijk, met De plus en Bennett als bergknechten. Martin, Van aert en Teunissen voor het vlakke/sprinttrein voor Groenewegen.
Enkel Janssen zie ik nog vervangen worden.
Ik denk dat vele hier kwantiteit boven kwaliteit zetten. Geen zin om 6 knechten voor het gebergte mee te nemen als na 1 versnelling de helft er al afligt.
Een Kuss/Tolhoek/Gesink zijn goed voor Giro/Vuelta, maar in de tour ligt het niveau nog ietsje hoger en gaan die toch te snel moeten lossen.
"aldus de Leeuw van Amsterdam"
"De vliegensvlugge Nederlander"
Aldus de geel-met-zwarte-wielersite.....
Zeker met een Van Aert en evt Teunissen heb je mensen die en goed de laatste km's door kunnen komen en in het eerste deel van bergetappes ook nog wat kunnen betekenen.
Je zult alleen bij het terughalen van ontsnappingen in de sprintetappes een beetje moeten speculeren dat andere ploegen willen helpen (je wilt immers niet je lead-out oproken en ook niet je meesterknechten inzetten). In die zin kan het zelfs nog wel helpen dat andere sprinters merken dat Groenewegen ook wel eens een etappe plotseling niet presteert en dus ook belang hebben bij het terughalen van de ontsnapping
Je krijgt dan bijvoorbeeld:
Dumoulin, Roglic, Bennett, De Plus, Kuss, Van Aert, Teunissen en Groenewegen.
Persoonlijk zou ik Gesink en Kruijswijk aan elkaar koppelen, alleen al vanwege de persoonlijke klik tussen die twee en Gesink als meesterknecht naar de Giro meesturen. En ook daar gewoon Groenewegen meenemen en die voor de laatste zware bergritten laten uitstappen
Bijvoorbeeld:
Kruijswijk, Gesink, Bennet, Tolhoek, Martin, Grohndal, Teunissen, Groenewegen
Je wilt ook binnen een drieweekse wedstrijd kunnen pieken en rusten. Wanneer je kiest voor het klassement, dan gebruik je bijv. V Aert voor het bewaken en beschermen van je kopman en niet voor je sprinter. De klimmers kunnen het in zo'n etappe het wat rustiger aan doen. Je wilt mogelijk zelfs als differentiëren met je knechten in deel 1 en deel 2 van de TdF. Bovendien is de ploeg tegenwoordig ook een mannetje kleiner.
Ik ben erg benieuwd hoe TJV hiermee omgaat. Ik hoop dat er duidelijke keuzes worden gemaakt, niet teveel wordt gepolderd en er geen "FC Hollywood" ontstaat.
Sprint trein heeft die niet nodig. Gewoon in het wiel van een concurrent proberen te zitten zoals een Sagan het meestal doet. ( makkelijker gezegd dan gedaan :P )
Dan heeft 1 van de 3 kopmannen Tom/Primoz/Steven wie ze ook kiezen genoeg knechten in de Tour.
Enige opmerking daarbij is dat ik persoonlijk wel betwijfel of Van Aert of Teunissen nog eens opnieuw een Tourrit zullen winnen.
Van Aert was dit jaar een van de mannen van het voorjaar, domineerde (mee) de Dauphiné en versloeg in de Tour in een waaierrit een van de snelste sprinters van het moment in een sprint. Dat terwijl hij niet eens kopman was en veel moest werken voor meerdere kopmannen binnen zijn team. En terwijl hij nog maar 25 jaar is, en nog niet eens voltijds op weg rijdt.
Die man zal heus nog wel eens een rit winnen. :)