Dumoulin over fietswissel in tijdrit: “Meeste favorieten gaan het niet doen denk ik”
foto: Cor Vos
dinsdag 18 juli 2023 om 10:18

Dumoulin over fietswissel in tijdrit: “Meeste favorieten gaan het niet doen denk ik”

Van fiets wisselen of niet van fiets wisselen? Dat is voor veel renners de vraag voorafgaande aan de lastige Tourtijdrit naar Combloux. Volgens de informatie van Tom Dumoulin is de kans groot dat Tadej Pogacar van zijn tijdritfiets over zal stappen op zijn wegfiets. Wat Jonas Vingegaard gaat doen, is nog niet bekend.

De tijdrit van dinsdag is 22,3 kilometer lang en bevat twee hellingen. Eerst de Côte des Soudans (1,3 km aan 8,8%), daarna de Côte de Domancy (2,5 kilometer aan 9,4%). De eerste beklimming zullen de renners hoe dan ook met de tijdritfiets doen, maar voorafgaande aan de tweede klim zouden ze weleens over kunnen stappen op de wegfiets.

Gaat Pogacar wel wisselen?
Op de rustdag was al te zien dat Pogacar een fietswissel oefende. “Ik weet van een aantal toppers uit het klassement dat ze niet gaan wisselen, maar heb van meerdere mensen gehoord dat Pogacar dat wel gaat doen”, voegde Dumoulin daar aan toe in De Avondetappe.

Pogacar zal een van de weinige favorieten zijn die wisselt, denkt Dumoulin. De Nederlandse ex-prof werd in de Tour van 2016 tweede in een tijdrit over een vergelijkbaar parcours en besloot toen ook niet te wisselen. Mocht hij deze tijdrit moeten rijden, zou hij dat ook niet doen.

“Je verliest tijd met het wisselen. Je wint dan op steile delen waarschijnlijk wel wat tijd terug, maar de laatste 3,5 kilometer tot de finish is zo’n vier à vijf procent. Ik weet zeker dat ik daar sneller ben met een tijdritfiets omdat ik, als tijdritspecialist, dan mooi in de houding kan zitten en mijn krachten goed kwijt kan. Ik denk dat er in de top van het klassement meer níét gaan wisselen dan wel.”

Stress
Het wisselen van fiets zorgt ook voor stress, vervolgt de nummer twee van de Tour de France 2018. “In het ideale scenario kost een fietswissel acht seconden of zo. Maar de stress die je al kilometers daarvoor hebt, plus de ritmeonderbreking… Ik vind het nogal riskant.”


RIDE Magazine
9 Reacties
18-07-2023 11:11
Dit is óók psychologische oorlogsvoering van Pogi. Hij gaat natuurlijk helemaal niet wisselen vandaag ;)
    18-07-2023 12:16
    Dat lijkt mij ook, als het echt in beeld wordt genomen dat hij dit aan het oefenen is dan gaat hij het tegengestelde doen lijkt mij, in de hoop dat vingegaard het toch zou doen dan.
    18-07-2023 12:38
    Ze zullen deze tijdrit bij TJV uitgebreid hebben voorbereid. Ik denk niet dat ze door zo'n foefje van Pogacar ineens zullen gaan twijfelen of ze toch niet van fiets moeten wisselen.
    18-07-2023 13:38
    Ergens is al die zogenoemde 'psychologische oorlogsvoering' van Pogacar best wel grappig, de media en fans denken dat hij dat doet maar is dat effectief zo? Lijkt me sterk dat hij zich daarmee gaat bezighouden en moest dat zijn lijkt het weinig effect te hebben bij Vingegaard :-p Doen alsof hij van fiets wisselt om de concurrentie op het verkeerde been te zetten, denken dat iemand zich daarop zou afstemmen is dan toch kinderlijk naïef imho...
18-07-2023 12:21
Als er iemand baat zou hebben bij het wisselen, is dat Pogacar. Hij zal namelijk iets meer reserve houden vooraf, maar dan ook alles zetten op die eerste drie km van de tweede klim. Hij zal daar als het ware naar boven sprinten en hopen dat hij daarna de laatste twee tot drie km aan 5 % niet zal stilvallen.
De stelling (of zelfs wetenschap) dat je met de tijdritfiets beter af bent voor die laatste drie km aan 5 % is volledig juist. Alleen houdt Dumoulin er geen rekening mee dat de voorafgaande drie km aan bijna 10 % een verschrikking zal zijn voor renners op een tijdritfiets. Door het extra gewicht en de niet-efficiente tijdrithouding steil bergop wordt een aanslag gepleegd op het lichaam. Waardoor ook die laatste drie km aan 5 % allesbehalve vlot zullen verlopen voor de tijdritfietsadepten.
Toch zou ik het spijtig vinden dat Vingegaard en Pogacar zouden opteren voor een andere keuze. Want wie er ook tijd wint op de andere, het zal nu steeds toegeschreven worden aan de fietskeuze voor de laatste 6 km.
18-07-2023 12:36
Als je 8 seconden verliest met wisselen moet je in die 2,5 km gemiddeld een dikke halve km/u harder rijden, vanuit stilstand, dus dat zal een verschil in topsnelheid op dat stuk van meer dan een km/u moeten zijn... En vervolgens niks verliezen op dat minder steile gedeelte.
18-07-2023 15:52
indien een renner wisselt dan svp vooral ook de eerste fiets gelijk na de finish naar de UCI en ook controleren
18-07-2023 12:46
En hoe dan met 2 x wisselen? Dat moet toch ook mogen?

Tt fiets - wegfiets voor klim - tt fiets

Is er een regelement dat vertelt hoe vaak je mag wisselen?

En ook: Jumbo kan in theorie anticiperen op wat Pogi doet natuurlijk, aangezien die er voor rijdt. Sowieso hebben ze al best wat voorbeelden dan van wel- vs nietwisselaars.
    18-07-2023 16:38
    Dan moet dat anticiperen wel heel snel gebeuren met die paar minuten verschil in starttijd. Lijkt me niet haalbaar.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine