Dumoulin kritisch op tactiek Van Aert: “Ik begreep er helemaal niets van”
foto: Cor Vos
dinsdag 11 juli 2023 om 18:38

Dumoulin kritisch op tactiek Van Aert: “Ik begreep er helemaal niets van”

Tom Dumoulin was na afloop van de tiende rit kritisch op Wout van Aert. “Vandaag snapte ik de tactiek van Van Aert totaal niet”, zei de NOS-analist na afloop. “Misschien had hij een vrije rol, want anders kan ik het niet verklaren.”

Van Aert blies zichzelf dinsdag in de openingsfase van de etappe op waardoor hij Vingegaard even niet kon bijstaan. Later in de etappe zat de Belg ook nog in een chasse patate met Mathieu van der Poel.

“De Tour is bijna halverwege en ik kon Wout nog niet op een fout betrappen. Net als vorig jaar is hij de beste renner in de Tour, maar vandaag begreep ik er helemaal niets van. Hij hoort gewoon bij Vingegaard te zitten als beste helper.”

“Toen hij terugkwam, reed hij weer weg met Van der Poel. En hij nam nog over ook. Dan had hij zich beter kunnen sparen voor wat nog komen gaat. Geel met Vingegaard is het allerbelangrijkste”, is de oud-renner duidelijk.

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een interview met Tom Dumoulin over zijn band met het gravelen. Nu hij gestopt is als prof, doet hij veel andere dingen. In 2025 gaat hij voor het eerst Unbound Gravel rijden en wij gingen op pad met Dumoulin en Adne Koster om te praten over hun liefde voor de fiets, de koers, en hun voorbereiding op Unbound. Pre-order jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
27 Reacties
11-07-2023 20:46
Van Aert is de beste renner van de Tour, net als vorig jaar?
Wat is dat voor iets geks haha. Hij is zeker niet de beste renner van de Tour. Vorig jaar was bij wel heel erg goed. En hij is nu ook goed. Maar de beste renner? Nee.
Pogacar is by far de beste renner ter wereld. In rondes de beste en in monumenten de beste. Van aert is goed maar wint geen ronden en geen monumenten.
11-07-2023 19:13
Wegrijden met VDP was geen aanval maar een toevalligheid, ze lieten het gaatje vallen, daar hebben ze weinig energie aan verspeeld
    11-07-2023 21:31
    Precies, plus een onderling wedstrijdje verpissen met de handen in de zij.

    Vanuit Van Aert met bijkomend voordeel dat de gele trui een mannetje vooruit heeft, je weet immers nooit wat er gebeurt. Vanuit Mathieu begreep ik 'm niet helemaal, maar die wilde misschien uitzoeken hoe 'ziekig' hij nu eigenlijk was.
11-07-2023 18:49
Wel eens met Dumoulin eigenlijk. Dit was toch allemaal wat kansloos, had iets van een stuiptrekking.
    11-07-2023 18:54
    Kwam beetje wanhopig over.
    11-07-2023 19:13
    Denk ook dat er weer meer van gemaakt wordt dan het was. Zeker die "aanval" met VdP was per ongeluk, en volgens mij heeft hij daar helemaal niks geks gedaan qua inspanning. Want ze kwamen namelijk nauwelijks dichterbij op de koplopers.

    Het is denk ik vooral een kwestie van "geprobeerd maar niet gelukt". En dan tegen een counter aanlopen nadat je net een inspanning hebt gedaan.

    Kan gebeuren; verder geen enkele ramp aangezien Vingegaard de hele dag goed omringd was.

    Het leek me uiteindelijk eerder alsof het Dumoulin moeite kostte om zijn initiele mening bij te stellen...
11-07-2023 19:00
In het verlengde hiervan mag de belachelijke tactiek van Alpecin ook wel onder de loep genomen worden. Dat je Dillier even op kop zet om te kijken of er nog steun komt kon ik nog wel begrijpen, maar dat je vervolgens MvdP op kop zet in deze hitte terwijl op dat moment al lang duidelijk was dat de kopgroep weg was, vond ik echt onbegrijpelijk. Vervolgens rijdt hij (terwijl hij blijkbaar ziekjes is) ook nog eens weg met Wout op een moment dat winst er totaal niet meer in zat. Ik wist niet wat ik zag eigenlijk...
    11-07-2023 19:03
    Iets met belgische ploegen omdat er 2 quickies voor op waren misschien ?
    11-07-2023 19:35
    @dikkevrouw. Bij Alpecin zullen lak hebben aan Quickstep. 3 ritten voor Alpecin, 0 voor Quickstep.
11-07-2023 20:20
Vdp reed gewoon weg door hard de afdaling in te gaan en achter wva ontstond een gat, het is niet dat dit door hem bedacht is en op zich was het dan niet dom om nog even door te rijden om zo de laatste klim op spaarmodus naar boven te kunnen rijden en daarna nog wat kopbeurten te doen. Ik geloof niet dat iemand van die twee effectief geloof hadden in hun toevallige poging.
11-07-2023 18:58
Ja, ik begreep het plan eerlijk gezegd ook niet echt. Proberen weg te geraken in de beginfase, prima. Vervolgens jezelf tegenkomen en moeten lossen, oké, kan gebeuren. Maar wat het idee achter dat avontuurtje met VDP was, zie ik niet echt.
    11-07-2023 20:09
    Dat was helemaal geen avontuurtje. Ze raakten per ongeluk los en hebben bijna geen inspanning daarna geleverd.
11-07-2023 19:19
De beste renner van de Tour is ook wat overdreven. De meest veelzijdige wellicht.
    11-07-2023 19:24
    Klopt. Is natuurlijk politiek van Dumoulin. Hij weet dat je eerst drie veren en een hele pauw moet inbrengen alvorens je de kritische noot brengt. Doe je dat niet dan krijgt hij alle fanboys over zich heen.
11-07-2023 18:55
Het was een rit waarin Van Aert zijn kans mocht gaan. Gegokt, opnieuw geprobeerd en verloren, zo raar is dat toch helemaal niet? Het parcours was op papier niet van die aard dat Vingegaard alleen zou te komen zitten he?
    11-07-2023 19:06
    Ik denk dat dat ook niet het voornaamste is. Eerder dat van Aert hier wat woekert, maar ja, die lijkt van woekeren wel sterker te worden juist. Is niet normaal die gast.
    11-07-2023 20:03
    Woekeren inderdaad, al gok ik erop dat het nu niet met overkill richting WK zal zijn gezien zijn wellicht vroege exit. Ik ben het wel met je eens dat het wat achter de feiten aanhollen is sinds Bilbao.
11-07-2023 19:01
Hij reed achter Skjelmosse aan haha
12-07-2023 08:35
Vorig jaar was het al vreemd, maar pakte het goed uit. Van Aert kon toen ook echt alles. Dit jaar lijkt het kwartje vaak net de verkeerde kant op te vallen en mag je wat mij betreft vraagtekens plaatsen bij hoe hij zn krachten versmijdt.
12-07-2023 10:23
Zoals eerder gezegd begreep ik er ook geen snars van. Zeker in het licht van zijn uitspraken over het WK en het feit dat hij vorig jaar helemaal uitgewrongen uit de Tour kwam.
11-07-2023 21:33
Dumoulin zit nu op een plek waar hij iets moet vinden, dus bedenkt hij iets om te vinden. Ongeveer zoiets als dagelijks een [s]analyse[/s] opinie te moeten bedenken voor een website.

Vingegaard was uitstekend omringd, Van Aert voelde zich niet helemaal senang. Soms overkomt je iets, niet alles is volgens een plan maar dat wil nog niet zeggen dat het geen nut heeft.
    11-07-2023 22:40
    Gelukkig mogen we over DEZE opinie wel ongezouten onze mening uiten.

    RK heeft geleerd van het debacle en heeft het reageren bij zijn opinie uitgezet. Hoewel dit dan weer een prima stuk is om het over te hebben, en niet eens een achterlijke mening is deze keer.
    11-07-2023 22:49
    Ja, gevoelige nederlaag voor RK en WF. Jammer.
    11-07-2023 23:34
    Je verzint het niet....
11-07-2023 20:24
Ons vielerlegende Dumoulin ist slim en ik luisterde ook gisteren naar zijn messcherpe analyse bij Avondetsppe. Hij is een groot aanwinst voor NOS
    11-07-2023 22:18
    Wat zegde allemaal jong?
11-07-2023 19:56
Hebben jullie het niet gezien? Verderop het parcour lag een sjak patat met mayo. Matje had er wel zin in, en Wout was zo lief om zijn boezemvriend te helpen.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine