Dumoulin is het niet eens met Clement: “Heel terecht dat Bardet de etappe en trui pakt”
foto: Cor Vos
zondag 30 juni 2024 om 10:21

Dumoulin is het niet eens met Clement: “Heel terecht dat Bardet de etappe en trui pakt”

Lachende gezichten bij Team dsm-firmenich PostNL na de openingsetappe van de Tour de France, maar Stef Clement haalde in zijn commentaar bij de NOS uit naar de Nederlandse ploeg. Volgens de oud-wielrenner had de formatie niet Romain Bardet de etappe naar Rimini moeten laten winnen, maar Frank van den Broek. Tom Dumoulin is het niet eens met de kritiek van zijn ex-collega.

Clement keek hoofdschuddend naar de finish toen Bardet en Van den Broek samen over de finish kwamen, met de Fransman voorop. “Deze was echt voor Frank van den Broek geweest”, was hij geïrriteerd. “Het kan mij niets schelen als niemand bij dsm-firmenich PostNL nog met mij wil praten, maar deze zege had je écht aan de 23-jarige Van den Broek moeten geven. Die heeft hij verdiend, hij heeft er zelf voor gereden en hij was de sterkere. Ook in de finale.”

“Dit is een vierde ritzege (in de Tour, red.) voor Bardet. Dat gaat zijn carrière niet meer veranderen. Ja, het geel wel, maar je kon het niet eerlijk verdelen. Dan had je het moeten doen toekomen aan Frank van den Broek”, is Clement van mening. “Iedereen zag dat jij de sterkste was. Wat mij betreft is het echt onrecht, niet zoals het hoort.”

Tom Dumoulin reageerde in De Avondetappe op de stevige uitspraken van zijn oud-collega. Dumoulin is een andere mening toegedaan. “Ik ben het bijna altijd eens met Stef, maar deze keer echt niet. Ik vind het heel terecht dat Bardet de etappe en gele trui pakt. Er wordt daar gesproken en hun doel is al jarenlang om met Bardet voor het hoogst haalbare in de Tour te gaan.”

“Ze gaan daar voor de gele trui en ritoverwinningen. Dat is al jarenlang het doel, met Bardet als grote kopman. Het is waanzinnig goed hoe Van den Broek rijdt, maar dan kom je na jaren hard werken eindelijk in de positie dat Bardet het echt gaat doen… Ik ben het met Stef eens dat Frank sterker was dan Bardet, maar ik vind het volledig terecht dat Bardet de gele trui mag pakken.”

‘We hebben het er niet over gehad’
Frank van den Broek liet zelf in zijn eerste reactie na de finish weten dat er niet gepraat was over een verdeling aan de meet. “We hebben het er niet over gehad. Mijn benen waren leeg, hij kwam erover heen. Het is mooi dat hij in zijn laatste Tour wint en het geel pakt”, vertelde hij.

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een interview met Frank van den Broek. Vorig jaar brak hij definitief door in de Tour de France en dit jaar is hij opnieuw een van de kopmannen van Team Picnic PostNL in de zomer. Maar wie is Frank van den Broek? In de rubriek ‘De Renner’ leren we de persoon achter de wielrenner kennen. Pre-order jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
20 Reacties
30-06-2024 11:39
Dumoulin heeft duidelijk een heldere kijk op het wielrennen. Clement is slechts een chauvinist.
30-06-2024 12:14
Maakt toch niet uit wie er wint, we hebben naar een mooie rit zitten kijken gisteren. En het is niet zo dat Bardet er niet voor gereden heeft. Toch mooi dat hij in zijn laatste Tour het geel mag dragen.
30-06-2024 12:29
Iedereen kon zien dat Bardet de sterkere bergop was. Zonder Bardet had Frank het ook nooit gehaald. Ze hadden elkaar echt nodig. Zo mooi dat de meester de winst kreeg. Ik zag het een beetje als een Froome Wigans moment. Frank van den Broeke momenten gaan echt nog wel komen ;)
30-06-2024 13:27
Buitenom de stelling eens of oneens: stel je eens voor dat ze erom hadden moeten sprinten, ( peloton te dichtbij of onduidelijke stalorders of koppigheid van Frank) en hij had Bardet geklopt. En dan rolt hij de andere dag met de gele trui van start. In Frankrijk. De beste jongen zou geen koers meer hebben kunnen rijden in Frankrijk zonder uitgejouwd, bespuugd of met zakken pis bekogeld zijn. Nu zal hij voor de rest van zn koersleven als held door Frankrijk kunnen fietsen, deuren gaan voor hem open en bij elke Franse ploeg is hij welkom. Heel goed van de ploeg dat ze een jonge renner zo in bescherming nemen.
    30-06-2024 14:52
    Haha wat een onzin. Je zet de Fransen als geheel wel erg makkelijk weg. Als je daarmee moet bezig zijn als renner, kan je überhaupt nooit nog ergens een koers rijden. Froome moest dan ook maar Bardet en Pinot laten winnen en Bernal Alaphilippe. Want ja, anders zouden ze nooit nog in Frankrijk kunnen koersen. 1 zo'n vaart loopt het niet en 2 als je daarvoor buigt is de remedie erger dan de oorzaak.

    De rest van zijn leven als koersheld door Frankrijk? Binnen 10 dagen is de gemiddelde supporter langs de weg Frank van den Broeck alweer vergeten hoor. Enkel de winnaars worden onthouden.

    In positieve en in negatieve zin, overdrijf niet zo.
30-06-2024 10:35
Ik vind het vooral gek dat de ploegleider in een dergelijke situatie geen duidelijke instructies geeft. Ofwel je zegt duidelijk dat één van de twee de trui pakt, ofwel je zegt duidelijk dat ze er voor sprinten. Nu laat je de mogelijkheid open dat er frictie ontstaat binnen je ploeg omdat ze allebei als topsporter natuurlijk graag willen winnen.
    30-06-2024 11:00
    Die instructie is niet gegeven?
    30-06-2024 11:14
    Rare conclusie? Hoe kom je bij het idee dat het niet ingegeven is dat Bardet moest winnen?
    30-06-2024 11:42
    Citaat Matt Winston: "In de meeting hebben we gezegd dat Romain onze leider is en als we met meer in de kopgroep zouden zitten, dat Romain de kopman was."
30-06-2024 12:02
Op zo’n moment komen de eigen frustraties van Clement uit zijn knechtencarriere naar voren.Tom heeft dan weer z’n achtergrond als kopman, mooi om ze de beide perspectieven te zien.

VDB was over de hele rit sterker, maar op de laatste klim heeft Bardot ook z’n best gedaan om hem mee te nemen. Als Frank zo door gaat hebben we het aan het eind van z’n carrière echt niet meer over dit moment.
30-06-2024 11:15
Ik vind het vooral gek als mensen vinden dat ploegleiders hoegenaamd alles moeten beslissen en renners het niet onderling kunnen uitmaken. Dat over-managen is een nare ziekte in de sport. Sporters moeten vooral (leren) eigen initiatief (te) nemen. Op de fiets, en ook op het voetbalveld. Het ging zoals het ging en de uitkomst was prima. 2 zeer blije renners, en ik vermoed, een blije ploeg. En een mooi kijkspel, waarin renners het initiatief nemen, niet over-gemanagde robots.
30-06-2024 11:40
Stef wie...?
30-06-2024 12:29
Beide mannen zijn er blij mee. That's it! Stef Clement hoeft alleen maar het verslag te doen. De emotie kan hij maar beter voor zichzelf houden. Hij lijkt zijn persoonlijke stress ervaringen als knecht uit zijn verleden nog niet verwerkt te hebben. Want knechten werden in zijn tijd bij Rabo, Blanco, Belkin en Jumbo niet op waarde ingeschat. Dat was indertijd bij Raleigh wel anders..
30-06-2024 13:00
Als echte wielerliefhebber kijk ik al jaren naar de VRT, eerlijk commentaar en verstand van wielrennen. Het vroegere duo Herbert Dijkstra/ Maarten Ducrot was niet om aan te horen. Nu met Joris van de Berg gaat wel maar Stef Clement is echt te erg om aan te horen wat een onzin zit die uit te kramen en bovendien ziet hij slecht wat er in de koers gebeurd. Geef mij José de Cauwer maar.
30-06-2024 10:43
bij de eerste bergrit krijgt Bardet 2 minuten om zijn oren, nee deze had voor VDB moeten zijn.
30-06-2024 11:45
Gelukkig zijn de Fransen geen chauvinisten.
30-06-2024 15:38
Dat weet ik allemaal maar je gaat straal voorbij aan het feit dat er nog eens een fransman de gele trui mag aantrekken. En niet de eerste de beste fransman. Word dat hem door een jonge debutant uit eigen ploeg door de neus geboord zal voor hem absoluut vervelende gevolgen hebben.
    30-06-2024 16:04
    Na het "uitjouwen, bespuugd of met zakken pis bekogeld zijn" waarvan ik zei dat het zo'n vaart niet zou lopen is het nu al "absoluut vervelende gevolgen hebben".

    Al een afzwakking en wel heel vaag. Heb je een concreet voorbeeld?

    Naast de vage niet-nader gespecifeerde vervelende gevolgen staan er ook gewoon wel concrete positieve gevolgen. Stijgende marktwaarde, carriere geslaagd, voor eeuwig een gele trui, komende jaren vindt hij zeker een ploeg en voor altijd in de picture in Nederland bij een Tourstart. Geen idee welk nadeel hier tegenop weegt maar goed.

    Ik zeg zeker niet dat Bardet hem de rit moest geven of omgekeerd, ik had ze graag zien sprinten. Maar het argument dat hij de overwinning maar moet weggeven om te buigen voor nadelige gevolgen vind ik onzin.

    Morgen valt Frank van den Broeck misschien, breekt hij zijn knieschijf en tikt hij nooit meer dit niveau aan. Daar sta je dan. Je kan de toekomst niet voorspellen, enkel de wetenschap dat kansen uit het verleden nooit meer terugkomen.
30-06-2024 15:05
Das geen overdrijven hoor Achilles. Dat gebeurt gewoon. Ik kan me nog vaag herinneren ( ik loop al wat langer mee) dat ene Benoni Beheyt op het wk de grote Rik van Looy eens moest kloppen. Die was meteen uitgekoerst. En dat mag jij overdrijven vinden hoor.
    30-06-2024 15:31
    Dan herinner je je ook hoe Cunego kopman Simoni voorbijsnelde en dat gewoon passeerde? En hoe Froome hetzelfde deed met Wiggins. En vooral Roche voorbij Visentini in de Giro nog wel. De Italianen werden gek, zijn eigen ploegmaats keken het met de nek aan, maar Roche zei de dood of de gladiolen en deed het gewoon.

    Voor de volledigheid, Van Looy zei jaren later dat hij zich niet (meer) herkende in zijn acties van toen. De tijden zijn al lang veranderd.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine