Dumoulin bleef kalm: “Het was een moeilijke dag op hoge snelheid”
Tom Dumoulin gaat met de roze trui de laatste rustdag in. De kopman van Sunweb doorstond een razendsnelle etappe naar Bergamo. “Het was een moeilijke dag op een hoge snelheid”, doelt Dumoulin op de gemiddelde snelheid van 46,5 kilometer per uur.
“Er waren veel ontsnappingspogingen, maar altijd waren er ploegen niet blij mee. Uiteindelijk ging na 110 kilometer toch een groep weg”, aldus Dumoulin in het flashinterview. De snelheid ging in de heuvelachtige slotfase nog verder de hoogte in. “Het was een heel zware finale met veel favorieten die demarreerden, maar we bleven kalm. Het was een goede dag voor ons.”
Doorrijden na val Quintana? “Was niet netjes geweest”
Dumoulin kwam uiteindelijk met alle favorieten als achtste over de finish. In het klassement heeft hij nu een voorsprong van 2.41 op Nairo Quintana, die door zes bonificatieseconden iets dichterbij komt.
“Ik baal niet van die paar seconden”, reageert Dumoulin bij de NOS op de boni’s die Quintana pakt. De Colombiaan kwam onderweg nog ten val, maar als klassementsleider, maande Dumoulin de favorietengroep tot kalmte na dat moment. “Dat is wel zo netjes. Ik denk dat hij sowieso wel terug was gekomen, maar het was geen moment om volle bak te gaan koersen. Dat was niet netjes geweest.”
In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een interview met Tom Dumoulin over zijn band met het gravelen. Nu hij gestopt is als prof, doet hij veel andere dingen. In 2025 gaat hij voor het eerst Unbound Gravel rijden en wij gingen op pad met Dumoulin en Adne Koster om te praten over hun liefde voor de fiets, de koers, en hun voorbereiding op Unbound. Pre-order jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
Er zit geen enkele wonderploeg bij, maar er is wel duidelijk verschil tussen de verschillende teams. Waarbij ik Movistar toch nog het hoogst inschat.
Het zou mij verbazen als er over een week nog meer dan zes renners van de huidige top tien die positie hebben behouden.
Dumoulin heeft een mooie bonus, en bovendien de slotrit nog als troef achter de hand. Dat maakt hem duidelijk favoriet. Maar de buit is nog lang niet binnen !
Wrang ook, maar stel je voor dat Wilco voor Tom had gereden daar bij de motorclown