donderdag 12 juli 2018 om 18:58

Dumoulin baalt na spaakbreuk: “Klotegevoel, ik kon het niet meer ontwijken”

Tom Dumoulin verloor in de rit naar Mûr-de-Bretagne zijn gehele opgebouwde voorsprong uit de eerste etappe en de ploegentijdrit. Een spaakbreuk strooide op dik vijf kilometer voor het einde roet in het eten. De druiven bleken zuur: de Sunweb-kopman verloor 52 seconden. “Het is shit“, vertelt hij na afloop tegen verschillende media.

“Er was een beweging in het peloton”, schets Dumoulin de situatie. “Ik kon het niet meer ontwijken en reed bij iemand in het achterwiel. Het is shit. Ik wilde zo snel mogelijk een fiets of een wielwissel. Ik wist niet hoe ver de auto achter ons was. Simon Geschke stopte meteen om mij zijn wiel te geven. Dat hebben we zo snel mogelijk gedaan. Toen moest ik zo hard mogelijk naar de finish rijden. Maar toen wist ik al dat ik behoorlijk wat tijd ging verliezen. Ik heb nu natuurlijk een klotegevoel. Ik voelde me goed vandaag, maar ik moest vooral de schade beperken.”

Na afloop kreeg Dumoulin ook nog twintig seconden tijdstraf wegens stayeren. Hij staat nu negentiende in het algemeen klassement, op een minuut en 23 seconden van geletruidrager Greg Van Avermaet. De tijdstraf komt overeen met artikel 19.2.2. uit de Rules & Regulations van de UCI. Naast de tijdstraf, krijgen Dumoulin en de bestuurder van de ploegleiderswagen een geldboete van respectievelijk vijftig en tweehonderd Zwitserse Franc.

[poll id=”861″]

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een interview met Tom Dumoulin over zijn band met het gravelen. Nu hij gestopt is als prof, doet hij veel andere dingen. In 2025 gaat hij voor het eerst Unbound Gravel rijden en wij gingen op pad met Dumoulin en Adne Koster om te praten over hun liefde voor de fiets, de koers, en hun voorbereiding op Unbound. Pre-order jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
26 Reacties
13-07-2018 00:26
Het stayeren acher de auto heeft niet eens geholpen. Zijn achterstand is alleen maar groter geworden en dat vond ik opvallend. Heel jammer dit.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine