Duitse wielerlegende Rudi Altig (79) overleden

zaterdag 11 juni 2016 om 19:34
Duitse wielerlegende Rudi Altig (79) overleden

foto: Sirotti (archief)

Oud-wielrenner Rudi Altig is op 79-jarige leeftijd overleden. Dat meldt de Duitse krant Bild. Hij was al geruime tijd ernstig ziek.

Altig staat te boek als een van de succesvolste Duitse wielrenners ooit. Tussen 1962 en 1969 won hij acht etappes in de Tour de France en droeg hij in totaal achttien dagen de gele trui, waarmee hij samen met Jan Ullrich Duits recordhouder is. In 1962 werd hij gehuldigd als winnaar van de groene trui.

Zijn erelijst is echter veel langer. Zo werd Altig in 1966 in eigen land wereldkampioen wielrennen op de weg. Sindsdien wist geen enkele Duitser hem dat meer na te doen. Verder won Altig onder meer de Ronde van Spanje (1962), de Ronde van Vlaanderen (1964) en Milaan-San Remo (1968). In 1971 zette Altig, die ook succesvol was op de baan, een punt achter zijn carrière. Later werkte hij nog als analist voor de Duitse televisie.

Dit artikel delen:

13 Reacties

Purito 11 juni 2016 om 19:45

Ah, wat vervelend om te horen. Groot renner. Verraste Poulidor en Janssen op dat WK van 1966 meen ik.

girardengo 11 juni 2016 om 20:04

Hij won de wereldtitel op de weg op de Nürburgring vóór Jacques Anquetil en Raymond Poulidor. Ik herinner me dat ik toen het idee had dat Anquetil niet erg aandrong in de sprint.

pirazzi 11 juni 2016 om 20:04

Recente foto? Wel van gehoord maar nooit zien fietsen.

eddyvv 11 juni 2016 om 20:09

noch immer die beste

UrbanSteel 11 juni 2016 om 21:25

Nee hoor hij verraste niet Jan Janssen maar legde Jacques Anquetil en Raymond Poulidor er op in de sprint , Anquetil baalde als een stekker en was zeer onsportief door niet op het podium te verschijnen. Jo de Roo was de beste Nederlander , heel zwaar parcours waar later de Kneet in 1978 ook wereldkampioen werd.

Jovic 11 juni 2016 om 22:21

Edit redactie: Niet op ingaan. Reactie is aangepast

Tutu888 11 juni 2016 om 23:34

Wat ik uit de verhalen heb gehoord een groot renner: beetje de Kristoff van zijn tijd maar hij kon blijkbaar ook een stuk klimmen gezien zijn zege in de Vuelta. Gezien alle reacties van Duitse wielrenners zeker geen vergeten renner!

girardengo 12 juni 2016 om 00:44

Hij was veel completer dan Kristoff, niet te vergelijken.

SCIC 12 juni 2016 om 07:14

Was nog gele trui drager in de Tour van 1969.

bilthoven 12 juni 2016 om 09:33

Inderdaad een legende!!!
Een zeer sympathieke man, die ook nog een tijdlang bij de ARD en het ZDF de wieleruitzendingen van uitermate deskundig commentaar voorzag.
Rust zacht, Rudi!

girardengo 12 juni 2016 om 11:50

@UrbanSteel
Het lijkt me een beetje onduidelijk waarom Anquetil niet op het podium verscheen. Was het teleurstelling? Hij had ook onenigheid met Poulidor. In de Franse pers werd hem verweten dat hij Altig aan de overwinning zou hebben geholpen (zij waren bevriend).

UrbanSteel 12 juni 2016 om 12:27

@girardengo
Naar van wat ik van toen nog weet zit mijn verhaal goed vast in mijn hoofd, maar jij kan evengoed gelijk hebben , Anqeutil en Poulidor waren water en vuur. Mijn leeftijd was toen 13 en dan zie je het misschien iets anders als de echte realiteit.

girardengo 12 juni 2016 om 20:57

@UrbanSteel
Het echte verhaal hebben de betrokkenen nooit verteld. Alleen Poulidor zou daar nog iets over kunnen zeggen (en Motta, maar die zal dat wel niet doen). Het verhaal is dus speculatief en gebaseerd wat er in de (vooral Franse) pers werd gemeld. Het verhaal dat Altig in de slag zat met Anquetil (als vriend) en Motta (die sprintte – ploeggenoot bij Molteni zijnde – niet mee en werd vierde) bevestigt wel mijn indruk van toen dat Anquetil met grote snelheid kwam opzetten en zo wel Poulidor voorbleef maar vervolgens niet op volle snelheid doorzette en achter Altig bleef zitten. Stel nu dat Poulidor toen heel boos is geworden…(iemand zou het hem moeten vragen). Maar nogmaals, het blijft allemaal speculatie zo lang we het niet zeker weten.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair