Drie ton: KNWU sluit 2022 af met stevig negatief resultaat
Ter Illustratie - foto: Cor Vos
dinsdag 21 maart 2023 om 15:31

Drie ton: KNWU sluit 2022 af met stevig negatief resultaat

Vorige week werd al duidelijk dat de KNWU wegens financiële problemen nieuwe bezuinigingen moet doorvoeren, maar vandaag besloot de Koninklijke Nederlandse Wielerunie ook de exacte cijfers over 2022 te publiceren. En wat blijkt: de KNWU sluit het jaar 2022 voorlopig af met een negatief resultaat van om en nabij de 300.000 euro.

Dit resultaat is mede tot stand gekomen door het naar voren halen van subsidies, die waren bestemd voor 2023 en 2024. “Het naar voren halen van deze subsidies heeft gevolgen voor de hoogte van het weerstandsvermogen en de begrotingen 2023 en 2024 van de KNWU”, laat de wielerbond weten in een perscommuniqué.

Het weerstandsvermogen is een vrije vermogensbuffer die gereserveerd is voor het opvangen van noodzakelijke, incidentele uitgaven. Door het naar voren halen van subsidies naar 2022 daalt het weerstandsvermogen van de KNWU minder ver en blijft er sprake van enige financiële weerbaarheid. Dit weerstandsvermogen zal de komende jaren echter wel moeten worden aangezuiverd.

Premiekosten 
De KNWU heeft al flinke bezuinigingen moeten doorvoeren, maar kampt ook met diverse kostenstijgingen en moet een oplossing zien te vinden voor de sterk gestegen premie van de aansprakelijkheidsverzekering 2023. Dit betreft een stijging van ongeveer 445.000 euro, meer dan een verdubbeling ten opzichte van de premie van 2022.

“Door het verhogen van de contributies van licenties en lidmaatschappen, met instemming van het Congres, zijn extra inkomsten binnengehaald. Deze inkomsten compenseren slechts een deel van de stijging van de premie. Het overige deel van de premie (168.000 euro) heeft de KNWU binnen haar eigen begroting opgevangen”, klinkt het.

Het was al langer bekend dat de KNWU krap bij kas zit en dus kondigde Maurice Leeser, die begin januari werd aangesteld als de nieuwe directeur, nieuwe bezuinigingen aan. “Dat is pijnlijk, zeker met het oog op Parijs 2024, maar het kan niet anders. Alle programma’s en alle disciplines zullen het gaan merken.” Ondanks alles is Leeser hoopvol over de toekomst. “We hebben een gemotiveerd, hard werkend team en we zijn de juiste weg ingeslagen. Het gaat echt wel een tijdje duren voordat we alles hebben opgelost, maar ik ben ervan overtuigd dat het gaat lukken.”

RIDE Magazine
12 Reacties
21-03-2023 18:24
Gewoon failliet laten gaan die bobo boedel.
Voor de gemiddelde amateur zijn de wedstrijden te eenzijdig ( criteriums, hier en daar een 8km omloop ) en is de licentie te duur voor wat je krijgt. En dan moet je ook nog per koers betalen.

Uiteindelijk zal blijken dat je geen grote bond nodig hebt hebben om wat wedstrijdjes rond de kerk te organiseren. De wielrenbond, bwf, tmz en andere lokale groepen zullen wel eens de redding kunnen zijn. Lekker kneuterige koersjes voor liefhebbers. En die omlopen van de wielrenbond zijn nog aardig ook.

Tot veel meer is de KNWU namelijk toch niet in staat en we zijn nu al vele grote klassiekers in lijn verloren. Topsport zal even op zijn gat liggen, maar dat zal vooral de baanploeg zijn. Die kunnen we wel onder brengen bij t olympisch comitee ofzo.
    21-03-2023 18:55
    Nog niet zo'n verkeerde analyse.
21-03-2023 17:35
Amateurs in alles
21-03-2023 18:54
Neergaande spiraal op deze manier ingezet. Bezuinigen is het gevolg maar niet de oplossing. Die zit hem structureel in anders ook organiseren en vermarkten.
Echter daar is meer inzicht en zakelijk vernuft voor nodig wat altijd al ontbeert bij KNWU.

Bovendien zou een Wouter Bos met zijn netwerk mbt politie ondersteuning en vergunningen etc meer moeten kunnen betekenen. Het zakelijk nodige vernuft heeft hij niet alsook mijnheer Lesser niet. Het Nederlands probleem van het altijd maar kiezen voor zgn bestuurlijke ervaring. Er zijn voldoende handige zakelijk ingestelde lieden die ook kunnen besturen. Andersom juist veel minder.
21-03-2023 15:44
En dat terwijl je een vermogen betaald aan een licentie en startgeld
    21-03-2023 18:57
    Moet je eens gaan karten. Niet op zo'n binnenbaan grasmaaier maar 2takt buiten.
21-03-2023 16:34
Sluit ik me bij aan. Als nederlandse renner en buitenlandse club ben ik voor mijn zonen ruum €650 kwijt voor 2 licenties en bij de belangrijke wedstrijden mogen we niet eens starten. Schandalig met hun regeltjes. 3 dubbel betalen en voor de neus de deur dicht gooien. Is de omgekeerde wereld. Beginnen oplichters praktijken te worden.
    21-03-2023 17:56
    @rudl welke belangrijke wedstrijden mogen je zoons dan niet starten? Daar ben ik dan wel benieuwd naar.
21-03-2023 17:39
De jeugd zal het voortaan op oude fietsen moeten leren
21-03-2023 21:58
Tsja, met zo'n mislukte politicus aan het roer gaat het er niet beter op worden natuurlijk. Geld tekort? Dan verhogen we gewoon de belastingen of in dit geval de contributie. Want snijden in eigen vlees DAT kan natuurlijk niet. Ze voeren nu de stijging van een verzekeringspremie aan als grootste probleem, zo'n absurde stijging is voor iedere organisatie een uitdaging (al zou elders kijken of beter onderhandelen ook een idee zijn!), maar zeg nou eerlijk: heeft de KNWU voor een relatief kleine groep licentiehouders echt zoveel bestuursleden en kantoormedewerkers nodig?
21-03-2023 23:48
Startgeld voor de district kampioenschappen nog maar weer eens verhogen dan.
22-03-2023 07:22
“Dat is pijnlijk, zeker met oog op Parijs 2024”. Weet je wat pijnlijk is; deze uitspraak. Beste Maurice, 99 procent van jouw klantenbestand gaat niet op de baan of een andere sub-discipline fietsen op de Olympische spelen maar fietst in Nederland zelf, het gros op de weg. Focus je nou is een keer op de problematiek hier en de mensen die het gat in de begroting mogen ophoesten en lever op zijn minst een constant aanbod voor deze groep ipv weer alle aandacht en focus op topsport, het ontwikkelen van een geflopte app op de commerciële markt (Fondo) vanuit licentieinkomsten, het laten mislukken van de digitale infrastructuur voor tonnen en het pompen van geld en aandacht in cyclingclassNL wat gewoon een opleidingsprogramma is voor World Tour teams als Jumbo Visma maar wél tientallen miljoenen zitten….

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine