Drie demonstranten vrijgesproken na protestactie tijdens WK wegrit in Glasgow
screenshot Eurosport
zaterdag 11 november 2023 om 09:24

Drie demonstranten vrijgesproken na protestactie tijdens WK wegrit in Glasgow

Drie demonstranten die de wegwedstrijd van het WK wielrennen in Glasgow verstoorden zijn vrijgesproken door de Schotse rechtbank. Zij hadden zichzelf aan het asfalt vastgelijmd en door die protestactie lag de koers zeker 50 minuten stil. Een andere activist is veroordeeld tot een boete van 250 pond, omdat hij vaker op deze manier geprotesteerd heeft.

De vier demonstranten waren onderdeel van de groep This is Rigged, dat zich zorgen maakt om het klimaat. Onder meer door de betrokkenheid van INEOS, maar ook beslissingen van de UCI met betrekking tot transgenders in het peloton waren aanleiding voor hen om tijdens het WK wielrennen te demonstreren.

Tijdens de uitspraak, die werd bijgewoond door Daily Record, werd duidelijk dat de vier demonstranten poederkanonnen gebruikt hadden en dat zij met superlijm zichzelf aan het asfalt hadden geplakt. Daarnaast waren ze met meerdere (ketting)sloten aan elkaar verbonden, wat het extra lastig maakte om ze te bevrijden en weg te krijgen.

De sheriff, zo heet de rechter van dienst in Schotland bij middelgrote strafzaken en civiele zaken, vond dat de beklaagden de situatie ernstig verstoord hadden. “Ik accepteer dat alle vier een eigen mening en overtuiging hebben, maar protesten moeten proportioneel en vreedzaam zijn. Het was vreedzaam, maar niet proportioneel.”

“Ik begrijp wel waarom jullie gehandeld hebben zoals jullie deden”, aldus de sheriff, die snapt dat er veel discussie over dergelijke acties is. Daarom besloot hij drie van de vier demonstranten vrij te spreken. “Jullie zijn vermanend toegesproken, aangezien jullie first offenders zijn en ik begrijp waarom jullie dat deden, hoewel het naar mening wel tegen de wet was.”

RIDE Magazine
41 Reacties
11-11-2023 11:09
Onze Westerse wereld heeft een vraaggestuurd energiesysteem (wanneer je een stekker in het stopcontact steekt heb je stroom, of wanneer je bij een tankstation staat, dan ga je er van uit dat er benzine uit de pomp komt). Dit systeem heeft ons heel veel welvaart gebracht, maar ook gezondheid, levensjaren, onderwijs, noem maar op. In Nederland gaan we rap de helft van onze stroom uit 'groene' bronnen halen, windmolens, zonnepanelen, biomassa telt eigenlijk niet mee. Maar het stopcontact is slechts een kleine 20% van de energievraag die er is. Voor staal, plastic, cement, transport, kunstmest zijn we in veel sterkere mate nog afhankelijk van fossiele brandstoffen. En hoe hard types als Gerrit Hiemstra ook schreeuwen om daar "gewoon" maar mee te stoppen: dat kan niet. Voor meer achtergronden lees wat van Vaclav Smil.

Oke, het rigoureus stoppen met fossiel kán wel, maar dan heb je de garantie dat we binnen twee weken lege schappen hebben in de supermarkt, niemand kan nog tanken, vliegtuigen staan aan de grond, je huis wordt niet meer verwarmd (ook niet met warmtepomp) en uit je stopcontact komt geen stroom meer waardoor alles in je vriezer binnen dagen bederft. Gevolg: een energiecrisis, Het gevolg van zo'n energiecrisis: volksopstand. Dus je kan wel stoppen met fossiel, maar als het gevolg een volksopstand is binnen pakweg twee weken dan is dit geen realistische optie.

Wat moet er dan wel gebeuren? Precies wat we nu doen. Stap voor stap werken aan de transitie. Ieder jaar een groter percentage fossiel overzetten naar duurzaam en proberen de opkomende economieën (met name China en India) mee te krijgen in deze trend. Het politieke akkoord van Parijs (1.5 graden) ga je daar niet mee halen, so be it. De politiek zet straks gewoon als nieuwe doel 2.0 met net zero vóór 2070 en dan ontstaat er vanzelf rust. En dat laatste is de brug naar dit artikel. Veel van deze activisten geloven werkelijk dat het politieke doel van Parijs (1.5 graden) een soort van natuurkundige grens is. Sommigen geloven dat werkelijk, anderen zijn gewoon anti-moderniteit en pro-degrowth. Ze zijn in feite onwetenschappelijk. Ze zijn ook nog eens ondemocratisch, want het belemmeren van autowegen, wedstrijden, museumbezoek en politieke bijeenkomsten heeft niets meer met het demonstratierecht te maken. Daarom is het ook zo teleurstellend dat zo'n sheriff (rechter) halfslachtig recht spreekt. Hij zegt dat de wet werd overtreden, maar zet tegelijkertijd de deur wagenwijd open voor toekomstige protesten. Zo lang je nog niet in aanraking bent geweest met justitie mag je nét wat meer. Dat signaal is m.i. verkeerd.
    11-11-2023 11:18
    Idd klimaatactivisten zouden eens bij zichzelf te rade moeten gaan of hun afkeer naar het kapitalisme mss stiekem niet groter is dan hun liefde voor het klimaat en milieu.
    11-11-2023 11:28
    Niet over 1 kam scheren raul. We zien alleen de gekkies, dat is de 1%. De rest is geduldig en redelijk realistisch.
    11-11-2023 11:35
    Ja, de klimaatactivisten zijn die 1 procent toch Quincy. Een kleine groep met een grote bek en relatief veel invloed
    11-11-2023 12:04
    "Het politieke akkoord van Parijs (1.5 graden) ga je daar niet mee halen, so be it. De politiek zet straks gewoon als nieuwe doel 2.0 met net zero vóór 2070 en dan ontstaat er vanzelf rust."

    Dit is wel een erg rooskleurige voorstelling van hoe de globale samenleving er uit gaat zien als we op dezelfde te trage weg voortgaan met de energietransitie. Vele gemeenschappen zullen lang vóór 2070 al moeten migreren om leefbare omstandigheden te vinden, en grote massa-migraties verlopen nooit zonder leed en geweld.

    Zoals bijvoorbeeld tussen 2006 en 2010 reeds in Syrië, waar voorheen vruchtbaar land ten prooi viel aan klimaatverandering-aangedreven verwoestijning en 1,5 miljoen mensen vluchtten naar de steden. Met alle gevolgen vandien voor verarmende achterblijvers en leefbaarheid van de steden. Dit verzwakte socio-economische klimaat, onder een authoritair regime, was wat tijdens de Arabische Lente tot ontploffen kwam en leidde tot meer dan 6 milioen vluchtelingen.

    Klimaatverandering, migratie en geweldadige conflicten gaan hand in hand. (zie bvb https://www.whitehouse.gov/wp-content/uploads/2021/10/Report-on-the-Impact-of-Climate-Change-on-Migration.pdf voor een synthese). De gevolgen van klimaatopwarming op regionale weerpatronen blijkt ook steeds weer groter dan eerdere voorspellingen ingeschat hadden.

    Onze historische uitstoten hebben ons gebracht tot waar we nu zijn, for better ánd worse, en het socio-economische weefsel van de samenleving verander je niet zomaar. Maar dat wil niet zeggen dat alle klimaatactivisten idioten en hun acties om de problematiek blijvend in de aandacht te houden zinloos zijn.
    11-11-2023 12:20
    Er zijn ook klimaat activisten die via lobby en politiek probeert eea te veranderen.
    11-11-2023 12:53
    In Nederland 50% van de stroom groen. Sorry als ik nu even ontzettend hard moet lachen, want je zit lichtjaren van die cijfers verwijderd. Ik neem aan dat je weet dat Nederland het grootste gedeelte van zijn groenstroomcertificaten opkoopt uit het buitenland ? (Hoofdzakelijk vanuit de Scandinavische landen). In 2021 had Nederland een stroomverbruik van 123 miljard kWh, waarvan 11.3 miljard kWh werd opgewekt via zonnepanelen en 15.3 miljard kWh uit windmolens uit eigen land. Alle overige zogezegde groene stroom is in werkelijkheid gewoon grijze stroom, daar dit gewoon volgens de ouderwetse traditionele methodes wordt opgewekt. Echter mogen energieleveranciers deze groen noemen omdat ze voor veel geld groenstroomcertificaten overkopen uit landen waar wel daadwerkelijk een overschot aan groene stroom is. Sorry maar je wordt gewoon voor de gek gehouden, net als al die miljoenen Nederlanders die meer betalen voor deze zogenaamde groene stroom.
    11-11-2023 13:24
    In 2022 werd 40% van alle stroom die we in Nederland verbruikten groen opwekt. 56% werd opgewekt uit fossiele energiebronnen en 4% uit kernenergie en 'overig'. (bron: CBS).
    https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2023/10/aandeel-hernieuwbare-elektriciteit-met-20-procent-gestegen-in-2022
    In 2023 is dit percentage stijgende richting de 50%. Ik heb het duidelijk over het ‘stopcontact’ en niet over de volledige energievraag.

    Limal. Wat jij klimaatvluchtelingen noemt (een term vanuit de activisten) zijn officieel klimaatmigranten. Ik ben zelf een klimaatmigrant, omdat ik in 2021 een nachtje in het hotel verbleef toen de Maas hoog stond. Ik val onder de officiële definitie… Het vaak geschetste beeld dat het Westen overspoeld wordt door honderden miljoenen klimaatvluchtelingen is nergens op gebaseerd.
    11-11-2023 13:42
    Vallen struisvogels ook onder die definitie? Die steken immers hun bakkes ondergronds om af te koelen.
    11-11-2023 13:57
    Probeer t eens inhoudelijk Romans. Zoals Panache
    11-11-2023 14:03
    Panache is voor mij hier, in al zijn inhoudelijkheid, nogal op de 'klik eens op mijn linkje'-toer. Geen zin in en geen belang bij. Mijn punt is dat ik de acties van activisten die het allemaal nóg sneller willen zien gebeuren gedoog en begrijp.
    11-11-2023 14:05
    Klimaatvluchtelingen een term vanuit "de activisten"? Misschien dat je dat even aan de grootste vluchtelingenorganisatie ter wereld moet laten weten, want die maken er toch een groot thema van: https://www.unhcr.org/nl/wat-we-doen/klimaatactie/

    "Van de Sahel tot Centraal-Amerika, over de hele wereld dwingt de klimaatcrisis mensen om te vluchten. Mensen die al op de vlucht zijn, worden nóg kwetsbaarder."

    "We moeten nú investeren om klimaatverandering tegen te gaan en vluchtelingencrises als gevolg hiervan te voorkomen. Wachten totdat er weer een ramp plaatsvindt is geen optie.” – Filippo Grandi, VN Hoge Commissaris voor de Vluchtelingen

    Maar goed, zolang die mensen hun miserie niet zichtbaar is in jouw straat en je even naar een hotelletje kan gaan om het Maas-water te ontlopen is er geen vuiltje aan de lucht natuurlijk.
    11-11-2023 15:28
    Hoi beste Panache,

    In plaats van te kijken naar statistiekjes van het CBS, zou ik maar gewoon kijken naar de gegevens van de overkoepelende brancheorganisaties. Google maar hoeveel kWh uur er aan zonenergie en windenergie er in Nederland wordt opgewekt, en dan bedoel ik ook daadwerkelijk in Nederland opgewekt en niet overgekocht via groenstroomcertificaten. Het CBS berekend immers ook de zogezegde grijze stroom die "groengewassen" wordt naar groene stroom. Daarnaast zijn deze rekensommetjes ook zeer makkelijk zelf te maken, het omrekenen van MW naar kWh is relatief makkelijk, dus als je weet hoeveel windturbines Nederland telt en ook het aantal zonnepanelen weet dan weet je ook gelijk hoeveel kWh deze kunnen opleveren onder optimale omstandigheden. Al deze gegevens zijn ook online te vinden. Het stukje dat je daarnet geknipt/plakt hebt heb ik zelf ook gelezen, en als je die gegevens legt naast de gegevens van de windmolen en zonenergie sectoren dan zal je direct merken dat je behoorlijk voorgelogen wordt. De 3500 windturbines en totaal aantal zonnepanelen zijn bijlange niet in staat om het aantal kWh uur op te leveren dat sommige instanties durven te beweren. Feit is wel dat 80% van de Nederlanders betaald voor grijze stroom terwijl ze wijsgemaakt wordt dat dit groene stroom is. Het is één grote scam, waar de energiemaatschappijen goed aan verdienen en waarmee ze in Den Haag kunnen doen voorkomen alsof ze zo "groen" bezig zijn. Sorry beste Panache ik verzin dit niet. Mocht je mensen in je nabije omgeving hebben familie/vrienden die voor Vattenfall/Eneco/Engie/Essent of een andere energieleverancier werken dan zullen zij dit gelijk bevestigen. Graag had ik het zelf ook graag anders gezien hoor, want ook hier in België verkopen ze het volk dezelfde onzin.
    11-11-2023 16:01
    Hoi Dr op en dr over, ik ga jouw punten binnenkort eens checken. Of je punt voorleggen aan een van de Nederlandse specialisten op dit gebied zoals Martien Visser. Het kan best dat je gelijk hebt en er sprake is van greenwashing/opkopen, die optie houd ik zeker open. Dank voor je bijdrage in dit draadje.
    11-11-2023 16:14
    Mag ik mee in de CC van wat Martien Visser er van zegt? Dan zal ik Harry en Myrthe vertellen dat het geen zin heeft, dat gevastlijm, en de oplossing al onderweg is, eventueel.

    Gezien zijn professie zie ik er overigens niet meteen veel heil in : https://martienvisser.nl/
    12-11-2023 08:59
    @Panache, betrouwbare gegevens over percentages geproduceerde hernieuwbare energie vind je terug bij Eurostat. Wat betreft de energiemix beschikbaar voor consumenten is dit het plaatje: https://ec.europa.eu/eurostat/web/interactive-publications/energy-2023#renewable-energy
    (Meer informatie over de achterliggende data-set hier: https://ec.europa.eu/eurostat/web/interactive-publications/energy-2023#renewable-energy )

    Het laatste jaar waarvoor data beschikbaar is is 2021, en daar lag dat percentage rond 13% voor zowel België als Nederland. Uitgevlakt over de hele EU (want sommige landen hebben nu eenmaal meer mogelijkheden ifv bevolkingsdichtheden, kustlijn en waterkrachtcentrales) komen we uit op 22%. Daar zit biomassa bij inbegrepen, wat vanuit een ecologisch standpunt discutabel is.
    12-11-2023 11:58
    Hoi Limal, er zijn recente cijfers beschikbaar. Dit is het weekkaartje van afgelopen week: https://pbs.twimg.com/media/F-sglrvWMAAkpDY?format=png&name=small
    Het betreft elektriciteit uit het stopcontact, dus niet de totale energievraag zoals kerosine, tanken, kunstmestproductie, etc. Puur de energie uit je stopcontact. GvO’s tellen niet mee in de berekening van het percentage hernieuwbare energie van een land. Import en export trouwens ook niet. Dus opgekochte rechten waar 'd'r op en d'r over' over schreef en wat een pijnpunt is bij groene energiecontracten die mensen afsluiten met hun energiemaatschappij, dat zit niet in deze cijfers. Nederland gaat dit jaar dus de 50% halen en is dus met een enorme opmars aan hernieuwbare energie bezig, dat doen we gewoon goed.
11-11-2023 10:03
Onverstandig. Je geeft hiermee feitelijk een vrijbrief voor dit soort acties, zolang de organisaties er maar voor zorgen dat het elke keer nieuwelingen zijn die de overtreding begaan.
    11-11-2023 10:15
    Ik zie dat dan weer als goed nieuws: veel fanatiekelingen werven, van 1 tot 100.000 nummeren en blokkeren die hap. Nu met wielrennen betekent dat eens een latere finish en 'zit' ik er mee. Alle andere evenementen en/of dat mensen er niet met de auto langs kunnen boeit me vele malen minder dan het doel waarvoor ze strijden. Op dialoog alleen ga je het toch niet winnen van de schijtaanhebbenden, van mij mag er zelfs wel een van Goghje voor sneuvelen, puur omdat een toekomstige versie nog überhaupt iets te schilderen heeft.
    11-11-2023 10:20
    Niet radicaliseren nu Romans. Vernielen van kunstwerken zal niet leiden tot een milder klimaat of beter milieu. Laat staan dat transgenders er sneller van gaan fietsen
    11-11-2023 10:36
    Ik zet even lekker aan hier omdat het pratend oplossen toch niet helpen gaat: via actie irriteer je met name de mensen die sowieso niet te overtuigen zijn: je weet wel die over wegslepen en kosten verhalen beginnen. Actie slaat aan op de stille middengroep en met name de jongeren: dan maar zo.
    11-11-2023 10:44
    Hoezo helpt praten niet? Is toch wel gekke redenatie vanuit de activisten en haar aanhang. Roepen dat er niets gebeurd terwijl heel veel landen miljarden euro s over de plinten laten klotsen met klimaat en milieu maatregelen. Waarvan het trouwens de vraag is of het de juisten zijn en hoe efficiënt.

    Impliciet zeggen ze, en jij dan ook, dat overheden hún maatregelen direct en 1 op 1 moeten overnemen. Of in deze case dat Ineos moet optyfen uit t wielrennen? Transgenders toegang tot het vrouwenwielrennen?

    Chantage dus
    11-11-2023 10:48
    Ik zie de link tussen het optyfen van Ineos en transgenders op fietsen niet echt: hoe verzin je dat dan?
    Klinkt een beetje als spoorloosheid/whataboutism. Ik raad activisten ook ten zeerste aan om een duidelijke focus te nemen mbt vastlijmpartijen, alles op één hoop gooien is koren op de molen van de oogkleppers.

    Sowieso is het voor gezond links een uitdaging om de zaken: milieu/klimaat en inclusie/discriminatie nóóit in één zin of betoog samen te vatten: vanaf de andere zijde probeert men altijd die kant op te gaan omdat dat zo lekker belachelijk te maken valt.

    4 the record: ik geef vele malen meer om een mooi en gezond klimaat dan dat Henk-Jan vrijdagmiddag, als Belinda ongestoord de Herestraat op-en-neer paraderen kan. Dat tweede moet zeker kunnen en ik zeg zelfs netjes hallo mocht dat sociaal wenselijk zijn, maar het valt in het niet bij de écht belangrijke zaken.
    11-11-2023 10:51
    Lees je wel voor je reageert?
    "De vier demonstranten waren onderdeel van de groep This is Rigged, dat zich zorgen maakt om het klimaat. Onder meer door de betrokkenheid van INEOS, maar ook beslissingen van de UCI met betrekking tot transgenders in het peloton waren aanleiding voor hen om tijdens het WK wielrennen te demonstreren."

    Edit Je vult je laatste bijdrage aan zie ik. En daarmee ben je me ook kwijt helaas. Kan je niet meer volgen.

    Jammer dat je bewust niet in lijkt te gaan op mijn counter naar jouw opmerking dat praten niet meer helpt terwijl er juist vele miljarden worden uitgetrokken door overheden om klimaat en milieu te verbeteren
    11-11-2023 11:06
    Ik wil daar best op ingaan nog even voordat dit hele topic wegens off topic van de site verdwijnt:

    Het punt van de activisten is dat het niet genoeg is, die miljarden waar je het over hebt, het moet het tienvoudige zijn om straks niet in een Dune of Waterworld te belanden. Daar kan je het niet mee eens zijn maar is wel hun vastlijmargument. Simpel dus.
    11-11-2023 11:10
    Het is dus niet alleen chantage (anders gaan ze zelf maar de politiek in) het is ook nog eens aantoonbare quatsch en financiële zelfmoord als we allemaal de activisten hun agenda gaan uitvoeren.

    Ja einde discussie dan maar.
    11-11-2023 11:11
    Een parallel met een voor vrouwenrechten cruciale protestbeweging begin vorige eeuw onderschrijft RV's kernboodschap: https://theconversation.com/just-stop-oil-attack-the-rokeby-venus-how-the-group-is-using-the-suffragettes-disruptive-tactics-to-shape-public-opinion-210018
    “Always remember the suffragettes who gave you and me the right to vote.”

    Of politieke leiders momenteel de "juiste" acties nemen is niet relevant. Wat vaststaat is dat de ondertussen urgente klimaatproblematiek in de publieke sfeer is geduwd door actiegroepen als Greenpeace en latere aanverwanten, tegen de financieel (en dus politiek) machtige olie-sector en het algemene economische bestel in.

    De overweldigende wetenschappelijke consensus is nu dat drastische veranderingen heel snel gemaakt moet worden, wat sowieso botst met de logge politieke en economische realiteit, maar dat laatste wil niet zeggen dat 'fotogenieke' protestacties nutteloos zijn.
    11-11-2023 11:26
    Voor iemand die niet gelooft in praten, lul he behoorlijk veel RV. OT: dat hele gedoe over 'er is niets meer over voor generaties hier is gelul. Er is genoeg over, alleen het zint ze niet...'
    11-11-2023 13:53
    En als iets je niet zint kan je mokkend aftaaien dan wel er proactief mee bezig gaan: dat tweede doen vind ik prima, ik begrijp ze wel. En nu met nog meer mogelijkheden. Als je de tweede keer naast je op de straat ook een valse snor vastlijmt (ongeacht geslacht) komen ze er ook wel mee weg.
11-11-2023 10:11
In ieder geval lijkt mij het wel wenselijk om in zulke gevallen de kosten te verhalen. Met name ook bij het beschadigen van kunstwerken.
11-11-2023 10:12
Ik wist helemaal niet dat transgenders slecht voor het milieu zijn.
11-11-2023 09:38
Jammer. Dit soort gekkies die een evenement verstoren, een weg blokkeren moet je veel harder aanpakken.
    11-11-2023 10:04
    In Nederland nemen ze dan wel es dna van je af.

    En die sherrif met zn begrip. Krijg de hik
11-11-2023 14:00
Ontoerekeningsvatbaar lijkt mij, die schakelen zichzelf toch gewoon uit dat is een kwestie van tijd. Jezelf vastlijmen op de weg, knettergek ofwel suïcidaal.
11-11-2023 16:05
Zo ik heb me weer kostelijk vermaakt in dit draadje met schijnheilig betoog. Zolang niemand zijn telefoon en internet wil opgeven, geen Zonnepark in de achtertuin wil en geen windmolens in zijn haar horizon wil zien moeten we maar hopen op groot winder. Gelukkig zal de natuur altijd winnen ook van ons.
    11-11-2023 16:44
    Uiteindelijk zal het wel op zoiets als dit uitlopen: https://www.boekmeter.nl/book/153
11-11-2023 10:30
In Panama hebben ze er een betere oplossing voor gevonden.
    11-11-2023 11:11
    Ja, doe die wol eens uit je mond.
11-11-2023 12:28
Die 1% activisten(waar dan ook over)heb je hier ook gezien dit draadje.
11-11-2023 14:33
Die rechter heeft gelukkig waarschijnlijk meer op met klimaatfanatacie dan met wielerfanatacie.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine