Doorgaan Ronde van Zwitserland nog onzeker: “Gaan open discussie voeren”
foto: Cor Vos
vrijdag 16 juni 2023 om 19:25

Doorgaan Ronde van Zwitserland nog onzeker: “Gaan open discussie voeren”

Het is nog niet zeker of de Ronde van Zwitserland de komende dagen doorgaat. Dat vertelde de organisatie in een persconferentie na de geneutraliseerde zesde rit.

“Vandaag moet het alleen over Gino gaan. Onze focus lag vandaag op het organiseren van de memory ride ter nagedachtenis aan hem”, aldus de organisatie.

“We hebben met zijn ouders gesproken en zij hebben aan ons meegegeven dat we niet verdrietig moeten zijn en dat we hem positief moeten herinneren. Hier nu een knoop over doorhakken, is niet makkelijk. Iedereen is emotioneel, we kenden Gino allemaal.”

De knoop zal vanavond of morgenochtend definitief worden doorgehakt, aldus de organisatie. “We moeten goed discussiëren of het veilig is om nog een koers te organiseren. Dat gaan we onder meer doen met de CPA en de UCI. Het wordt een open discussie en nemen daarna een beslissing.”

RIDE Magazine
40 Reacties
16-06-2023 19:53
Doorgaan natuurlijk. Vandaag was voor Gino, morgen is het weer koers. Ook dat is sport. Ik kan me ook eigenlijk nooit voorstellen dat overledenen zouden willen dat er gestopt zou worden.
    16-06-2023 21:00
    En de nabestaanden?
16-06-2023 21:46
Gewoon stoppen deze ronde. Het is niet meer leuk om te winnen door de dood van een collega. Juichen is ongepast mocht je een etappe winnen. Iedereen heeft een rouw proces en zeker zijn team genoten van bachrein. Volgend jaar weer een ronde van Zwitserland....Vandaag was mooi die 30km in een rouw stoet...maar nu gewoon stoppen..
    16-06-2023 21:58
    Op een passende keuze lpmdit moment en de Zwitsers zullen het kunnen dragen.

    Maar wat wanneer dit dag 1 of 2 is in een ronde. Of zelfs ronde van 3 weken. Daar zijn de belangen zo enorm groot voor renners. ploegen en sponsors en organisatie die dan zwaar het rood in gaat dat het dan zeker niet gebeurt.
    Maar wie racet dan nog met volle overtuiging en concentratie? Velen zover ik dat vaker heb zi n gebeuren maar zeker niet alleen.
16-06-2023 20:28
De uitkomst is niet zo boeiend, dat ze het zo zuiver en eervol aanpakken, vind ik wel echt top.
16-06-2023 20:29
Volgens mij is hier op geen enkele manier een standaard antwoord op te geven. Sommige renners zullen ongetwijfeld bij voorkeur meteen naar huis willen, anderen kiezen wellicht om door te gaan. Rouwverwerking, reacties op overlijden zijn puur persoonlijk, daar is geen goed of fout in, geen beter of slechter. Het enige wat fout zou zijn in mijn ogen is door te gaan puur vanuit commerciële belangen. Hopelijk wordt er vooral geluisterd naar de renners.
16-06-2023 21:56
Denk dat een voortzetting beter is maar wel met het nodige respect. Laten we niet vergeten dat dit ook Maders beroep, passie en leven was: de koers. Dit noodlottig toeval mag een bezinningsmoment zijn maar hoeft niet het leven waaraan hij zo graag deelnam en goed in was te staken.

Maar het is natuurlijk aan de renners en daaropvolgende consensus, niet aan mij.
17-06-2023 00:03
Ik heb een Zwitsers filmpje gezien van de bocht waarin het gebeurde .Niets bijzonders. Breed en goed wegdek. Flauwe bocht. Twee renners die elkaar raken waarschijnlijk, en van enorme pech, en verkeerd terechtkomen helaas.
Onzin om hiervan een discussie over parkoersen te maken. Dan kunnen we de tour wel aflassen met het parcours van dit jaar.
16-06-2023 19:38
Per direct de ronde staken. Maak er maar een UCI-regel van ook gelijk, bij overlijden wordt de rest van de ronde niet meer gereden. Misschien gaan organisaties dan nadenken hoe ze een parcours moeten inrichten.
16-06-2023 20:37
Het leven gaat verder en zo hoort het ook. Laat iedereen even tot rust komen en denk dan na over maatregelen.
Je kan niet elk risico uitsluiten, maar gedrochten zoals die dalende finish in de ronde van Polen of dat hindernissenparcours in Kroatië mogen wel verdwijnen.
Een halve Parijs-Roubaix in de TdF of de traditionele krankzinnige slotweek in de Giro hoeven voor mij ook niet, maar da's een kwestie van smaak.
16-06-2023 20:45
Een gevallen renner staat op, zolang hij kan en gaat door. Zijn eerste reactie is mijn fiets. Waar is mijn fiets? De koers wacht op niemand, die gaat door, helaas ook niet op Gino,en vele anderen. Zij die weten dat er niet op hun gewacht zal worden , hoe wrang ook…. Dat is koers en iedere renner weet het.
16-06-2023 21:36
Het klinkt hard, en dat is het ook, maar de wereld stopt niet met draaien omdat er iemand overlijdt. En dat moet ook niet naar mijn idee. Als ik bij een werkongeval, wat dit in feite ook was, om het leven kom dan sluit het bedrijf ook niet.
Vandaag was een mooi eerbetoon, maar laten we morgen weer gewoon gaan koersen. En daarmee zeg ik niet vergeten en back to business as usual, sta stil bij wat er gebeurd is en schrap desnoods de reclamekaravaan en podiumhuldigingen maar het is onzinnig om vanwege een stom ongeluk nu opeens te denken dat de veiligheid niet gewaarborgd kan worden. Renners bepalen zelf welke risico's ze nemen.
16-06-2023 22:07
Wordt eens tijd dat ze het parcours goed uitkiezen en waar dit soort afdalingen zijn hoge netten plaatsen!?
Als er bier of een aansteker op het veld van een voetbalwedstrijd gegooid wordt komen er gelijk meters hoge netten.
Dit moet toch ook mogelijk zijn bij dit soort afdalingen met een afgrond ernaast!?
16-06-2023 19:53
Hoe dit meestal gaat is dat iedereen oprecht verslagen en droevig is en niet weet hoe nu verder, om de volgende dag gewoon met z’n allen (minus Bahrein) aan de start te staan. Vaak horen we dan nog dat de overledene (of zijn naasten) het zo gewild hebben. Ik snap het wel, maar het voelt zo gvd aan als een standaard draaiboek…
    16-06-2023 20:49
    Zo gaat het inderdaad vaak, maar het gaat vaak zo omdat dat de meest natuurlijke manier is om ermee om te gaan. Het leven, de koers wacht op niemand. Natuurlijk krijg je dan de "hij zou het zo gewild hebben"-teksten om de oren, en daar kun je cynisch van worden, maar stoppen is geen alternatief denk ik. Gino krijgen we ermee niet terug (nog zo'n cliché, maar clichés zijn clichés omdat ze waar zijn).
    16-06-2023 21:22
    Wanneer je racet met of zonder motor erbij weet een ieder wat er mogelijk kan gebeuren. Daar denk je niet elke dag aan want dan kun je beter stoppen.
    De familie weet het ook, ook al zouden velen liever hebben dat zoonlief wat anders gaat doen.
    Wat rest er als het toch gebeurt? Men kan niet anders dan accepteren dat dit is wat hij wilde, racen. Wetende dat hij leerde voor zijn droom en die aan het uitvoeren was. Daarom trachten dankbaar te zijn dat hij (0f welke coureur dan ook) in ieder geval dat deed waarvan hij droomde.

    Wat is er anders dan dit?
16-06-2023 20:55
Een renner neemt zoveel risico als hij zelf wil nemen. Maar de organisatie kan er ook alles aan doen om te voorkomen. Zoals bv in Parijs-Roubaix. Eerst was het bos van Wallers de eerste strook. Nu is er al een serieuze schifting. Wat je wel kan doen is voor afdalingen een vastgestelde tijd te rekenen. Maat eigenlijk is dat ook niet haalbaar! Commercie zal het altijd winnen van verstand, helaas.
    16-06-2023 21:10
    Met de technologie van tegenwoordig zou het toch mogelijk moeten zijn om elke renner een chip of iets dergelijks mee te geven en de renners in de afdaling een maximale snelheid mee te geven. Wie die snelheid overschrijdt krijgt een tijdstraf en bij een tweede overschrijding diskwalificatie (of iets dergelijks). Natuurlijk ben je er dan nog niet. Je kan nadenken over veiligere parcoursen (geen aankomst na afdaling bijv.), betere wegafzettingen en signaleringen (zie Slovenie vandaag), beschermende kleding. Etc. Het risico op een dergelijk ongeluk krijg je nooit naar 0 maar je kunt er wel zoveel mogelijk aan doen. Nu gebeurt er niks.
    16-06-2023 21:27
    Een chip om een snelheidsboete op te kunnen leggen? Beste Sean Kelly: het gaat er in sport, vooral ook in wielrennen, om de snelste te zijn. Boetes opleggen voor te snel rijden is volslagen onzinnig. Want ja: met 100 km/u is er niets aan de hand als je valt, maar oh wee als je 101 km/u rijdt.
    Je moet niet alles willen overreguleren, aan het einde van de dag hebben we het hier over volwassen professionals die zelf moeten kunnen bepalen welke risico's ze aanvaardbaar vinden.
    16-06-2023 21:31
    @4 jours du dunkerque eigen schuld dikke bult dus, en weer verder alsof er niets gebeurd is? 100kmh is natuurlijk een volledig krankzinnige snelheid op een fietsje met 28mm banden. Waar die grens dan wel ligt, geen idee. In de formule1 bestaat zoiets als een safety car en maximale snelheden in een pitstaat. Volgens mij best een geslaagde sport, al is het alleen al commercieel bekeken.
    16-06-2023 21:47
    Ik weet noet joe de bocht waar het gebeurde ruitzag, maar hadden van die oranje stootkussens die er ook in de afdaling van de poggio liggen hierbij niet geholpen?
    16-06-2023 21:53
    Sean alle afdalingen beveiligen kan niet.
    Wel kun je inderdaad nu al elke renner volgen, ook snelheid. Er is al eens sprake geweest van een speed limit tbv bepaalde stukken. Erover gaan is tijdstraf.
    In feite maakt het de koers niet saaier, wel veiliger. Alleen je ziet geen duivelse afdalingen meer en betekent niet dat max snelheid erg traag wordt. Gewoon een 10, 15.% vd hoogst daar haalbare snelheid eraf.
    Maar ook dan is er nog groot gevaar. Immers op de snelste stukken kun je minderen tot bijv. 80 kmh. Maar wat dan bij die paar krappere bochten met een zonk erin waar je met 75 wel direct eruit vliegt.
    16-06-2023 21:54
    Je kunt het gevaar niet uitdrukken in een maximale snelheid. Het gevaar zit erin dat niet iedereen en niet elke fiets even snel daalt, maar je als renner instinctief toch probeert die renner voor je bij te houden. En dat risico kun je niet in regeltjes of beperkingen vatten.
    Wat je wel kunt doen is, net zoals bij de Marmotte met de eerste afdaling gebeurt, de tijd in de afdaling niet meetellen. Maar daarmee is het gevaar niet geweken, omdat de deelnemers in zo'n afdaling toch proberen aan te sluiten bij een groep.
    16-06-2023 22:11
    De betreffende bocht is op 6,3 km van de finish en op tv te zien vanuit de camera achter Ayuso. Een lang draaiende bocht naar links op hoge snelheid met een schuin aflopende greppel. Omdat geen renner weet of je die bocht met 60 km/u of met 90 km/u kan nemen (dat is al een veiligheidstip) gingen hier twee renners onderuit.
    16-06-2023 22:44
    Ik heb ook aan zoiets gedacht. Maar heb er zelf uiteindelijk toch een paar tegens op. Wat nou als ze bij afdalingen via de fietscomputer en de route vanuit de organisatie een seintje in het oortje krijgen die duidelijk aangeeft (bij een lastigere bocht in een afdaling) wat de veilige aanbevolen maximum snelheid is. *Piep* Gevaarlijke bocht, 50km/h. Dan hoef je niet te werken met maximum snelheden, dan houd ie competitie. Maar je zorgt wel voor meer bekendheid over de komende gevaren. Wat de renner er vervolgens mee doet, dat blijft bij de renner.

    Ik dacht eerst ook aan een maximale snelheid per afdaling bepaald. Overschrijd je voor meer dan 1 km de maximum snelheid dan krijg je de gewonnen tijd door de overschrijding (bijvoorbeeld) x1.25 tijdstraf. Als renner moet je ook niet continu op je schermpje hoeven kijken of op borden moeten letten, een afdaling is al lastig genoeg en heb je volle focus voor nodig. Als je de maximum snelheid overschrijdt dan hoor je een bepaalde universele toon in het oortje. Totdat je weer onder de maximum toegestane snelheid komt.
    17-06-2023 03:07
    Panache, ik ken de afdaling. Deed deze 3 x en laatste keer tijdens Trans Alp op afgesloten weg (binnen 1 uur kopgroep is route afgesloten) Nog nagekeken vandaag, top 98 in deze afdaling tot aan afslag Livigno. Ga je max ook op het gemakkelijke deel maar maakt een inschatting fout door paar zonken in de weg niet goed te zien dan kun je er zomaar uitvliegen. Sommige kunnen dalen, sommige niet.
    Zoals filmpje Pidcock van vorig jaar op snelle afdaling, daar zie je dat hij even een zonk raakt en frame licht tordeert. Hoe harder het frame hoe agressiever de reactie, zwieper want tegenkracht.
    Op de limiet dalen is eigenlijk met teveel risico gezien de mate waarop de renner zelf beschermd is.
17-06-2023 08:18
Er is teveel geld mee gemoeid, gaat altijd gewoon door, wat maakt een mensenleven nou uit? Een 30 km geneutraliseerd rijden ter ere van? Gewoon kappen met die koers, dat is een eerbetoon. Die sponsoren krijgen maar lekker de tering, of wilt u je naam ook op de urn of kist? Gewoon stop, over uit.
16-06-2023 19:39
Voor één keer zou ‘the show must not go on’ een geweldig signaal zijn.
Bezinnen over materiaal, beschermende maatregelen, parcoursen… als het nu niet gebeurt, wanneer dan wel.
Wat ook nog eens meespeelt is dat het om de meest beloftevolle jonge Zwitser in de ronde van zijn land gaat.
    16-06-2023 20:00
    Volledig mee eens, tijd voor bezinning, de dagelijkse (letterlijk) berichten over ongelukken met letsels moet een keer ophouden. De sport is een zeer negatief imago aan het opbouwen dat met de tijd schadelijker zal uitdraaien dan de dopingschade…
    16-06-2023 20:22
    @Polleke
    Edit, zie hieronder
    @alle minstemmers
    Ik zou echt eens onder jullie schedeldak willen kijken om te zien wat zich daar afspeelt
    16-06-2023 21:44
    @Kopinkas.. jammer dat je mijn reactie niet begrijpt, even goeie vrienden verder…
    16-06-2023 21:56
    @polleke
    In dat geval kan ik alleen maar zeggen: ongelukkig geformuleerd. Iets als ‘De berichten moeten maar eens ophouden’ klinkt in mijn oren bizar, haast als: veeg het onder de mat, vooruit met de geit.
    Pas nu lees ik een mogelijke andere insteek, van oprechte bezorgdheid.
    Ik verwijder het stukje hierboven
    16-06-2023 22:19
    Ik begrijp hier de minstemmers ook niet.
16-06-2023 19:35
Lastige vraagstelling, waar je nooit iedereen mee tegemoet komt.

Ondertussen op de site van "In het wiel" een analyse van de ronde van Slovenië: "Matej Mohoric (Bahrain-Victorious) probeerde het met een aanval in de afdaling richting de finish". Dan denk ik echt wat er mis is in het hoofd van Mohoric ......
    16-06-2023 19:37
    De renners in Slovenië hoorden pas na afloop van de rit van het overlijden van Mäder.
    16-06-2023 19:37
    De koers stop nooit… Gino Mäder is niet de eerste en zal helaas ook niet de laatste zijn. R.I.P. Gino
    16-06-2023 19:41
    Mohoric had ongetwijfeld een overwinning op het oog die hij dan kon opdragen aan Mäder, als extra steunbetuiging, zonder daarbij te weten dat hij overleden was.
    Al klopt het ook dat Mohoric een paar vijzen mist…
    16-06-2023 19:43
    @ Al Phila. Maar afdalingen zijn er nu eenmaal in het wielrennen... dan kunnen we beter Sanremo ook maar schrappen toch? En zoals hier boven vermeld. In Slovenië begon de rit om 10u30 en om 11u45 kwam er het droevige nieuws...
    16-06-2023 20:02
    Mohoric was op de hoogte…
    16-06-2023 20:10
    I@Landeirovic: In Slovenië begon de rit om 10u30 en om 11u45 kwam er het droevige nieuws…

    De renners hebben geen oortjes .... En blijkbaar heeft de ploegleiding in Slovenië ook niets gezegd tegen hun renners, zodat Mohoric weer eens tekeer kon gaan.

    Nee, een afdaling en dan meteen finish zou verboden moeten worden. Minimaal x km vlak of finishen bergop. En nee, ik ben geen fan van MSR vanwege de afdaling van de Poggio.

    En ongeacht ieders mening: we willen allemaal dit soort ongelukken voorkomen (ga ik van uit).

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine