Doorgaan Ronde van Zwitserland nog onzeker: “Gaan open discussie voeren”
Het is nog niet zeker of de Ronde van Zwitserland de komende dagen doorgaat. Dat vertelde de organisatie in een persconferentie na de geneutraliseerde zesde rit.
“Vandaag moet het alleen over Gino gaan. Onze focus lag vandaag op het organiseren van de memory ride ter nagedachtenis aan hem”, aldus de organisatie.
“We hebben met zijn ouders gesproken en zij hebben aan ons meegegeven dat we niet verdrietig moeten zijn en dat we hem positief moeten herinneren. Hier nu een knoop over doorhakken, is niet makkelijk. Iedereen is emotioneel, we kenden Gino allemaal.”
De knoop zal vanavond of morgenochtend definitief worden doorgehakt, aldus de organisatie. “We moeten goed discussiëren of het veilig is om nog een koers te organiseren. Dat gaan we onder meer doen met de CPA en de UCI. Het wordt een open discussie en nemen daarna een beslissing.”
Maar wat wanneer dit dag 1 of 2 is in een ronde. Of zelfs ronde van 3 weken. Daar zijn de belangen zo enorm groot voor renners. ploegen en sponsors en organisatie die dan zwaar het rood in gaat dat het dan zeker niet gebeurt.
Maar wie racet dan nog met volle overtuiging en concentratie? Velen zover ik dat vaker heb zi n gebeuren maar zeker niet alleen.
Maar het is natuurlijk aan de renners en daaropvolgende consensus, niet aan mij.
Onzin om hiervan een discussie over parkoersen te maken. Dan kunnen we de tour wel aflassen met het parcours van dit jaar.
Je kan niet elk risico uitsluiten, maar gedrochten zoals die dalende finish in de ronde van Polen of dat hindernissenparcours in Kroatië mogen wel verdwijnen.
Een halve Parijs-Roubaix in de TdF of de traditionele krankzinnige slotweek in de Giro hoeven voor mij ook niet, maar da's een kwestie van smaak.
Vandaag was een mooi eerbetoon, maar laten we morgen weer gewoon gaan koersen. En daarmee zeg ik niet vergeten en back to business as usual, sta stil bij wat er gebeurd is en schrap desnoods de reclamekaravaan en podiumhuldigingen maar het is onzinnig om vanwege een stom ongeluk nu opeens te denken dat de veiligheid niet gewaarborgd kan worden. Renners bepalen zelf welke risico's ze nemen.
Als er bier of een aansteker op het veld van een voetbalwedstrijd gegooid wordt komen er gelijk meters hoge netten.
Dit moet toch ook mogelijk zijn bij dit soort afdalingen met een afgrond ernaast!?
De familie weet het ook, ook al zouden velen liever hebben dat zoonlief wat anders gaat doen.
Wat rest er als het toch gebeurt? Men kan niet anders dan accepteren dat dit is wat hij wilde, racen. Wetende dat hij leerde voor zijn droom en die aan het uitvoeren was. Daarom trachten dankbaar te zijn dat hij (0f welke coureur dan ook) in ieder geval dat deed waarvan hij droomde.
Wat is er anders dan dit?
Je moet niet alles willen overreguleren, aan het einde van de dag hebben we het hier over volwassen professionals die zelf moeten kunnen bepalen welke risico's ze aanvaardbaar vinden.
Wel kun je inderdaad nu al elke renner volgen, ook snelheid. Er is al eens sprake geweest van een speed limit tbv bepaalde stukken. Erover gaan is tijdstraf.
In feite maakt het de koers niet saaier, wel veiliger. Alleen je ziet geen duivelse afdalingen meer en betekent niet dat max snelheid erg traag wordt. Gewoon een 10, 15.% vd hoogst daar haalbare snelheid eraf.
Maar ook dan is er nog groot gevaar. Immers op de snelste stukken kun je minderen tot bijv. 80 kmh. Maar wat dan bij die paar krappere bochten met een zonk erin waar je met 75 wel direct eruit vliegt.
Wat je wel kunt doen is, net zoals bij de Marmotte met de eerste afdaling gebeurt, de tijd in de afdaling niet meetellen. Maar daarmee is het gevaar niet geweken, omdat de deelnemers in zo'n afdaling toch proberen aan te sluiten bij een groep.
Ik dacht eerst ook aan een maximale snelheid per afdaling bepaald. Overschrijd je voor meer dan 1 km de maximum snelheid dan krijg je de gewonnen tijd door de overschrijding (bijvoorbeeld) x1.25 tijdstraf. Als renner moet je ook niet continu op je schermpje hoeven kijken of op borden moeten letten, een afdaling is al lastig genoeg en heb je volle focus voor nodig. Als je de maximum snelheid overschrijdt dan hoor je een bepaalde universele toon in het oortje. Totdat je weer onder de maximum toegestane snelheid komt.
Zoals filmpje Pidcock van vorig jaar op snelle afdaling, daar zie je dat hij even een zonk raakt en frame licht tordeert. Hoe harder het frame hoe agressiever de reactie, zwieper want tegenkracht.
Op de limiet dalen is eigenlijk met teveel risico gezien de mate waarop de renner zelf beschermd is.
Bezinnen over materiaal, beschermende maatregelen, parcoursen… als het nu niet gebeurt, wanneer dan wel.
Wat ook nog eens meespeelt is dat het om de meest beloftevolle jonge Zwitser in de ronde van zijn land gaat.
Edit, zie hieronder
@alle minstemmers
Ik zou echt eens onder jullie schedeldak willen kijken om te zien wat zich daar afspeelt
In dat geval kan ik alleen maar zeggen: ongelukkig geformuleerd. Iets als ‘De berichten moeten maar eens ophouden’ klinkt in mijn oren bizar, haast als: veeg het onder de mat, vooruit met de geit.
Pas nu lees ik een mogelijke andere insteek, van oprechte bezorgdheid.
Ik verwijder het stukje hierboven
Ondertussen op de site van "In het wiel" een analyse van de ronde van Slovenië: "Matej Mohoric (Bahrain-Victorious) probeerde het met een aanval in de afdaling richting de finish". Dan denk ik echt wat er mis is in het hoofd van Mohoric ......
Al klopt het ook dat Mohoric een paar vijzen mist…
De renners hebben geen oortjes .... En blijkbaar heeft de ploegleiding in Slovenië ook niets gezegd tegen hun renners, zodat Mohoric weer eens tekeer kon gaan.
Nee, een afdaling en dan meteen finish zou verboden moeten worden. Minimaal x km vlak of finishen bergop. En nee, ik ben geen fan van MSR vanwege de afdaling van de Poggio.
En ongeacht ieders mening: we willen allemaal dit soort ongelukken voorkomen (ga ik van uit).