Doorbraak van Carapaz kwam er bijna niet: “Had knieproblemen vlak voor de Giro”

Door , dinsdag 29 mei 2018 om 16:45
Doorbraak van Carapaz kwam er bijna niet: “Had knieproblemen vlak voor de Giro”

foto: Sirotti

Er werd smalend gedaan over de selectie die het Spaanse Movistar stuurde naar de Giro d’Italia. Zonder de aanwezigheid van Alejandro Valverde, Nairo Quintana en Mikel Landa werd er bijzonder weinig verwacht van de normaal zo sterke formatie van teammanager Eusebio Unzue.

Het was echter Richard Carapaz die – bij afwezigheid van de ‘Grote Drie’ – zijn vleugels wist uit te slaan. De 25-jarige Ecuadoriaan won de bergetappe naar Montevergine Di Mercogliano, klom drie weken zij-aan-zij met de wereldtop en eindigde uiteindelijk als vierde in het eindklassement, op slechts 47 seconden van het podium.

In een door de ploeg geüploade video staat hij uitgebreid stil bij zijn doorbraak. Hij laat weten dat het niet veel had gescheeld of hij had de Giro helemaal niet gereden. “Enkele dagen voor de start had ik nog knieklachten. Ik kon helemaal geen kracht zetten, waardoor ik de fiets moest laten staan. Dat was zeer frustrerend, ook al omdat de dokter me vertelde dat ik wellicht mijn plaats moest afstaan aan een andere renner. Ik zag mijn droom bijna in duigen vallen.”

Ondanks het fysieke ongemak, stond de klimmer in Jeruzalem aan de start. Nadat hij op de Etna de jongerentrui wist te veroveren, beleefde hij op dag acht zijn hoogtepunt met een zege op de top van Montevergine Di Mercogliano. “Dat was uiteraard het mooiste moment. In het begin geloofde ik niet volledig in mijn kwaliteiten, maar deze Giro heeft mijn ogen geopend. Ik weet nu dat ik mooie dingen kan laten zien.”

“Ik droom dan ook van nog mooiere resultaten”, zo besluit Carapaz.

Dit artikel delen:

66 Reacties

Wielermuis 29 mei 2018 om 16:48

3x raden wat hij heeft aangevraagd, het begint met attes en eindigt op een t.

nickdt 29 mei 2018 om 16:52

Ze hebben allemaal knieproblemen en starten toch. Schrappen uit de uitslag lijkt me (Schuiven Bennett en Oomen een plekkie op).

marehoek 29 mei 2018 om 16:52

@wielermuis. JE SLAAT DE SPIJKER OP
DE KOP.
Dus achter deze naam kunnen we ook een
vraagteken zetten.

Jean Dumas 29 mei 2018 om 16:56

Zo jong, en nu al catenaccio in het wiel van Dumoulin.

Man met de hamer 29 mei 2018 om 17:01

Blegh. Laten we de Tour als een afscheidsronde beschouwen en het wielrennen daarna opheffen als professionele sport. Liefst na passende winst voor Froome natuurlijk.

xistnc 29 mei 2018 om 17:07

Hoe werkt dat dan in zo’n geval? Moet je elke dag opnieuw een attest overleggen, of kun je voorafgaand aan de Giro een knipkaart van 3 bij 7 inleveren?

Bertvd 29 mei 2018 om 17:10

@ xistnc: strippenkaart met carte blanche

Djoop 29 mei 2018 om 17:12

Wat een paar overheerlijke cortisone injecties al niet recht kunnen zetten.

WCEendT 29 mei 2018 om 17:20

edit wf: gebruik hiervoor de functie 'gemelde misstanden

reusjen 29 mei 2018 om 17:24

@WCEendT
Misschien is dat wel nodig om een verandering voor elkaar te krijgen. Het begint er op te lijken dat het meerendeel van de volgers het nu toch echt zat is. Een soort Arabische lente binnen het wielrennen;-)

IverBon 29 mei 2018 om 17:25

@WCEendt
Omerta

52voor11achter 29 mei 2018 om 17:26

Beste WCEendT
Aangezien je hier al een tijdje rondhangt, moet het je niet verbazen dat doping nog steeds het nummer 1 probleem van wielrennen is. Door vervolgens te roepen dat we erover moeten zwijgen, helpt meestal niet met de oplossing.
De Omerta uit het verleden heeft aangetoond dat we er eerder teveel over moeten praten, maar zeker niet te weinig.

Jan Blokland 29 mei 2018 om 17:31

Klopt mensen. Maar open dan een ander forum. Ik heb ook grote problemen met doping in de wielersport, maar dan hoef je niet iedere keer weer te suggereren of het verdacht is. Carapaz heeft gewoon supergoed gepresteerd. En wie twijfeld doet dat dan aub op een ander forum.

NDI22 29 mei 2018 om 17:32

@WCEendt
Kom op, paar dagen voor de Giro kon hij nog niet fietsen van de knie pijn. Niet bepaald slim om dit vermelden zonder details.

Koel 29 mei 2018 om 17:34

zij-aan-zij is iets overdreven.
Maar toch een prachtige prestatie, van harte geparasiteerd..

Grobbel 29 mei 2018 om 17:38

@reusjen, IverBon, 52voor11achter: “omerta”? “Arabische lente”? Dit begint eerder op een heksenjacht te lijken. Iemand leest iets over knieproblemen en er wordt meteen een renner direct van dopinggebruik beschuldigd. Dit heeft niks te maken met “het echt zat zijn” en “de mond snoeren”, maar vooral met kinderachtig gedrag dat de site compleet onwaardig is.

Kirsipuu 29 mei 2018 om 17:39

Als hij echt kniepijn had en hij heeft daarvoor een TUE gehad is dat natuurlijk geen doping, we moeten niet doorslaan met z'n allen.

Of TUE's niet helemaal afgeschaft moeten worden is een andere discussie. Ik ben daar tegen. Wielrennen is hun professie, ze moeten – binnen de regels en lichamelijke grenzen – hun beroep kunnen uitoefenen. Wel kan je er voor pleiten dat degene die bepaalt of een renner wel of geen tue krijgt, wel of geen daadwerkelijke blessure heeft, een onafhankelijke arts is. Niet de ploegarts.

ah-ja 29 mei 2018 om 17:44

Veel enge mannetjes hier… Carapaz is een toptalent.

Sagan=hulk 29 mei 2018 om 17:49

Onwaarschijnlijk wat voor een belachelijke reacties ik hier weer moet lezen, wat word ik ontzettend moe van alle dopinginsinuaties aan het adres van de renners die oppergod Tom Dumoulin eens in de weg hebben gereden. Het is gewoon niet te vatten, Carapaz zegt dat hij last had van de knie en hops dat is een reden om hem door het slijk te halen.

Ten eerste staat er helemaal niets over een attest in het artikel. Het kan goed zijn dat de knieklachten vanzelf zijn verdwenen. Ten tweede zijn die attesten nog altijd legaal bij een juiste aanvraag, dus dat is allesbehalve dopinggebruik. Ik ben ook van mening dat ze moeten verdwijnen, maar zolang het mag volgens de regels dan kan je er gebruik van maken. Dat zou ik ook doen als renner.

Als een Westra verkondigt dat hij attesten heeft aangevraagd nadat hij een blessure veinsde, dan was hij een held omdat hij de Omerta doorbrak. Terwijl hij dat alleen maar zei om nog eens wat aandacht te krijgen in de hoop dat zijn boek goed verkoopt. Maar Carapaz die alleen zegt dat hij last heeft van de knie, is direct een valsspeler. Blijf eens redelijk. Het chauvinisme op deze site wordt hier toch groter met de dag naar mijn gevoel, zelfs ene Michel Wuyts kan er niet meer aan tippen.

rahimns 29 mei 2018 om 17:54

Hoe lang heeft hij die klachten gehad dan… enkele dagen ervoor won hij nog een rittenkoers in Spanje… apart verhaal, kan toch nooit iets heel groots zijn geweest.

Tinkerbell 29 mei 2018 om 17:57

+1 Sagan=hulk

Carapaz is voor mij niet verdachter dan de rest van de top10.

PeterSelie 29 mei 2018 om 18:00

Tis zo oneerlijk, iedereen neemt doping behalve onze brave Dumoulin.
:'( :'(

jp.vanoosterhout 29 mei 2018 om 18:05

onze eigen Sammy oomen is meer dan 2 jaar jonger,dat vind ik een nog knappere prestatie !

SprintMaster 29 mei 2018 om 18:11

@PeterSelie: wie zegt dat?

LucasR 29 mei 2018 om 18:13

Edit: Gedraag je a.u.b.

Headlines

Materiaalzone

Populair