Dominantie van enkele WorldTour-teams maakt wielrennen saaier
De Giro d’Italia begint zaterdag en alle ogen zullen gericht zijn op Tadej Pogačars mogelijk historische zoektocht om zowel de Giro d’Italia als de Tour de France te winnen. Ongeacht de prestaties van de Sloveen, floreert zijn team UAE Emirates in de breedte.
De ploeg, die gevestigd is in de Verenigde Arabische Emiraten, leidt het UCI-puntenklassement met een duizelingwekkende marge in de eerste vier maanden van het seizoen. Bijna het dubbele van Alpecin-Deceuninck op de tweede plaats. De ploeg staat ook bovenaan als het gaat om aantal overwinningen, met twaalf meer dan de nummer twee Visma | Lease a Bike (30 versus 18).
Maar de ploeg hoeft niet alleen op hun superster Pogačar te rekenen voor deze WorldTour-topproductie. In de week nadat Pogačar Luik-Bastenaken-Luik reed, boekte de ploeg vijf overwinningen met vier verschillende renners. En deze dominantie zal waarschijnlijk niet snel eindigen, want drie van deze renners zijn 22 jaar of jonger.
Ondertussen staat Visma | Lease a Bike, dat in 2023 alle drie de grote rondes won en algemeen beschouwd werd als het topteam van de sport (ondanks het feit dat ze in 2023 qua punten nipt tweede eindigde achter UAE Emirates), momenteel vijfde in de UCI Ranking. En hun algemene vooruitzichten in de komende Giro en Tour lijken somber omdat hun twee topsterren, Wout van Aert en Jonas Vingegaard, er momenteel uit liggen met blessures.
Voorspelbaar en minder interessant
Nu de sport steeds meer gedomineerd wordt door een klein aantal teams en renners, worden de wedstrijden voorspelbaarder en minder interessant. Hoewel sommigen zullen beweren dat het wielrennen altijd al zo is geweest – met één of ander team dat een paar jaar domineert en dan wegkwijnt – eist een groeiend koor van fans dat er iets moet gebeuren om de sport spannender te maken.
We schrijven bijna elke week over hoe de ‘Grote Zes’ renners, of misschien een nieuwe categorie van de drie (of vier?) grote teams, veruit de meeste wegwedstrijden voor mannen in 2024 domineren. Sommigen beweren dat het zorgt voor spannende wedstrijden, omdat de meeste van de Big Six-kampioenen nu bij verschillende teams zitten.

Complete dominantie in de grote rondes in 2023 van Jumbo-Visma – foto: Cor Vos
Er is echter een luider geluid te horen van de critici. Zij geven aan dat er te veel geld en concurrentiekracht geconcentreerd is in de handen van te weinig teams. Gezien de moeilijkheid om een soort budgetplafond in te voeren (hoewel dit misschien minder wordt – zie hieronder), zullen The Outer Line en WielerFlits in het komende nummer van RIDE Magazine alternatieve plafonds en limieten onderzoeken, die dezelfde doelen voor meer competitieve gelijkheid zouden kunnen bereiken.
Gelijkheid
De neergang van Visma | Lease a Bike heeft het gepraat over salarisplafonds misschien wat afgekoeld, maar de stille dominantie van UAE Emirates, en in het bijzonder het hamsteren van jonge sterren, benadrukt zeker de voortdurende noodzaak om mechanismen te onderzoeken om het speelveld gelijk te maken en competitieve gelijkheid te bevorderen.
Er kunnen aanzienlijke obstakels zijn, maar de recente overstap van de Engelse Premier League (voetbal) naar een harde bovengrens voor de uitgaven – die is gekoppeld aan een veelvoud van de inkomsten van de minst verdienende club, niet aan de individuele inkomsten van elke club – is de eerste keer dat we een harde bovengrens voor salarissen zien buiten Noord-Amerika. Dit schept een mogelijk interessant precedent en benchmark voor de professionele wielersport.

Daarbij zullen sponsors (over het algemeen) eerder bereid zijn meer te investeren als er een renner met naam bij de ploeg zit of kan worden gehaald. Zo'n renner is namelijk een mooi uithangbord voor de sponsor.
Bij Jumbo Visma kregen ze eerst de garantie dat er voor langere termijn zou worden gesponsord. Ik verwacht dat dit 1 van de bepalende factoren is geweest in hun succes.
En stel voor de grap even dat elke ploeg jouw strategie volgt en eerst de omkadering zo optimaal mogelijk regelt. Dan wordt het op een gegeven moment toch alsnog weer een geld kwestie? Want waarom zou je naar ploeg X gaan terwijl ploeg Y alles net zo goed heeft geregeld maar je 2x zoveel salaris bied.
- Maar is er wel een groeiend koor van fans dat eist dat er iets gebeurd, of is het eerder een koortje dat eigenlijk gemakkelijkheidhalve wordt voorgesteld als koor?
- En dat geschrijf over de grote zes was enkele jaren terug de grote vier en lees ik vooral hier, in andere media is het toch iets dat niet speelt dus ook weer
- Is er een groeiend kaar van fans dat eist dat er iets gebeurd, of is het gemakkelijkheidhalve een projectie van een (uit de omgeving komende gelijkgezinden) koortje naar een algemene waarheid?
- Dat gedoe over de ‘grote zes’ was enkele jaren terug de ‘grote vier’, maar in mijn beleving is dat iets dat op bijvoorbeeld wielerflits nogal wat gebezigd wordt qua term. Maar daarbuiten ben ik dat nog niet echt tegenkomen, dus ook hier, is dit ook weer niet eigen waarheden als algemene waarheden verkondingen?
- Is er een neergang van Visma-Lab of is dit sappige journalistiek, er is helemaal geen neergang van dat team. Dat staat nog altijd even sterk en aan de top, ze hebben gewoon het momentum wat tegen door ongevallen en dergelijke. Dat is pech, enkel als ze zouden meegaan met wat in dit artikel wordt geschreven, dan krijg je neergang door paniekvoetbal, maar dat doen ze niet dus boeien. Visma-Lab is nog altijd een solide machine die binnenkort weer gaat scoren als iedereen terug op-en-top fit is.
Inhoudelijk gezien is het inmiddels wel duidelijk dat UAE de dominante ploeg is. Dat uiten ze niet alleen in de grote koersen, maar ook door het starten van hun toptalenten in kleinere wedstrijden, waarin ze de concurrentie eenvoudig vermorzelen. De vraag is echter of het voor deze ploeg houdbaar is om zoveel (toekomstige) toppers in dienst te hebben, want die zullen ook allemaal hun eigen ambities hebben. Mijn zorg is hierbij wel dat commerciële ploegen het moeten opnemen tegen ploegen die op overheidssubsidie draaien, wat oneerlijke concurrentie kan veroorzaken.
Dat bepaalde koersen misschien wat saaier waren lag er voornamelijk aan dat er een renner ver bovenuit stak, maatregelen nemen haalt dan ook niets uit tenzij je die renners een beroepsverbod geeft.
Maatregelen als een salarisplafond zijn belachelijk: waarom zou een renner niet goed mogen verdienen? Zo lang er voor een gemiddelde voetballer een jaarbudget van een heel WT team wordt neergelegd moet je ver weg blijven van broodroof.
Zo saai was het echt allemaal niet, hij lijkt er veel op dat sommige mensen gewoon zeuren om het zeuren.
In een sport als wielrennen die voornamelijk gefinancierd wordt vanuit sponsors zie ik niet 1, 2, 3 hoe je dit zou moeten gaan vormgeven, zonder dat er eerst heel veel andere zaken op de schop moeten.