Dominantie van enkele WorldTour-teams maakt wielrennen saaier
foto: Cor Vos
donderdag 2 mei 2024 om 13:18

Dominantie van enkele WorldTour-teams maakt wielrennen saaier

De Giro d’Italia begint zaterdag en alle ogen zullen gericht zijn op Tadej Pogačars mogelijk historische zoektocht om zowel de Giro d’Italia als de Tour de France te winnen. Ongeacht de prestaties van de Sloveen, floreert zijn team UAE Emirates in de breedte.

De ploeg, die gevestigd is in de Verenigde Arabische Emiraten, leidt het UCI-puntenklassement met een duizelingwekkende marge in de eerste vier maanden van het seizoen. Bijna het dubbele van Alpecin-Deceuninck op de tweede plaats. De ploeg staat ook bovenaan als het gaat om aantal overwinningen, met twaalf meer dan de nummer twee Visma | Lease a Bike (30 versus 18).

Maar de ploeg hoeft niet alleen op hun superster Pogačar te rekenen voor deze WorldTour-topproductie. In de week nadat Pogačar Luik-Bastenaken-Luik reed, boekte de ploeg vijf overwinningen met vier verschillende renners. En deze dominantie zal waarschijnlijk niet snel eindigen, want drie van deze renners zijn 22 jaar of jonger.

Ondertussen staat Visma | Lease a Bike, dat in 2023 alle drie de grote rondes won en algemeen beschouwd werd als het topteam van de sport (ondanks het feit dat ze in 2023 qua punten nipt tweede eindigde achter UAE Emirates), momenteel vijfde in de UCI Ranking. En hun algemene vooruitzichten in de komende Giro en Tour lijken somber omdat hun twee topsterren, Wout van Aert en Jonas Vingegaard, er momenteel uit liggen met blessures.

Voorspelbaar en minder interessant
Nu de sport steeds meer gedomineerd wordt door een klein aantal teams en renners, worden de wedstrijden voorspelbaarder en minder interessant. Hoewel sommigen zullen beweren dat het wielrennen altijd al zo is geweest – met één of ander team dat een paar jaar domineert en dan wegkwijnt – eist een groeiend koor van fans dat er iets moet gebeuren om de sport spannender te maken.

We schrijven bijna elke week over hoe de ‘Grote Zes’ renners, of misschien een nieuwe categorie van de drie (of vier?) grote teams, veruit de meeste wegwedstrijden voor mannen in 2024 domineren. Sommigen beweren dat het zorgt voor spannende wedstrijden, omdat de meeste van de Big Six-kampioenen nu bij verschillende teams zitten.

Complete dominantie in de grote rondes in 2023 van Jumbo-Visma  – foto: Cor Vos

Er is echter een luider geluid te horen van de critici. Zij geven aan dat er te veel geld en concurrentiekracht geconcentreerd is in de handen van te weinig teams. Gezien de moeilijkheid om een soort budgetplafond in te voeren (hoewel dit misschien minder wordt – zie hieronder), zullen The Outer Line en WielerFlits in het komende nummer van RIDE Magazine alternatieve plafonds en limieten onderzoeken, die dezelfde doelen voor meer competitieve gelijkheid zouden kunnen bereiken.

Gelijkheid
De neergang van Visma | Lease a Bike heeft het gepraat over salarisplafonds misschien wat afgekoeld, maar de stille dominantie van UAE Emirates, en in het bijzonder het hamsteren van jonge sterren, benadrukt zeker de voortdurende noodzaak om mechanismen te onderzoeken om het speelveld gelijk te maken en competitieve gelijkheid te bevorderen.

Er kunnen aanzienlijke obstakels zijn, maar de recente overstap van de Engelse Premier League (voetbal) naar een harde bovengrens voor de uitgaven – die is gekoppeld aan een veelvoud van de inkomsten van de minst verdienende club, niet aan de individuele inkomsten van elke club – is de eerste keer dat we een harde bovengrens voor salarissen zien buiten Noord-Amerika. Dit schept een mogelijk interessant precedent en benchmark voor de professionele wielersport.

Dit artikel is geschreven door het Amerikaanse platform The Outer Line (Steve Maxwell / Joe Harris / Spencer Martin) waarmee WielerFlits een samenwerkingsverband heeft. The Outer Line schrijft diepgaande artikelen en commentaren over de economie, het bestuur, de structuur en de competitie van het profwielrennen. Ook in de wereld van de anti-doping hebben zij goede ingangen en schrijven ze geregeld opzienbarende verhalen.

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een uitgebreid interview met wereldkampioen Tadej Pogačar. De Sloveen kwam spontaan naar de Alpecin Barbershop voor een knipbeurt en dat draaide uit op een interessant interview. Pogačar praat over het pakken van KOM's en het nastreven van nieuwe doelen. Bestel jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
14 Reacties
02-05-2024 13:41
Volledig mee eens. Het voorjaar was op enkele koersen na, de saaiste in jaren. Dit komt voornamelijk door de twee grote valpartijen, maar ook zonder die zouden de grote koersen gewonnen zijn door een handvol renners. Daarnaast merk ik dat ik totaal niet uitkijk naar de komende Giro. Nog nooit ben ik zo apatisch geweest jegens een grote ronde, in dit geval nog wel de doorgaans mooiste van het jaar. Het wordt zonder ongelukken de grote Pogi show en daar ben ik eigenlijk wel een beetje klaar mee.
    02-05-2024 14:48
    Merk ik ook bij mezelf. Een valpartij gun ik hem niet, maar een onverwachte covid besmetting, materiaalpech of iets in die trant zou zeker de spanning verhogen.
02-05-2024 13:38
Ik denk dat de dominantie vooral veroorzaakt wordt door de incompetentie van een aantal teams (lees o.a. Arkea, cofidis, Movistar en Astana) en niet zozeer door het megabudget van de topploegen. En ookal is er een groot verschil in budget, dit betekend niet dat de suprematie eeuwig duurt. LottoNL-Jumbo heeft destijds laten zien dat het wel degelijk mogelijk is om aan de stoelpoten van de superteams te zagen, om vervolgens zelf dat superteam te worden zonder te smijten met geld. Eerst investeren in omkadering om vervolgens een professionaliseringsslag te maken. Uiteindelijk zullen de toptalenten dan ook voor jouw team gaan kiezen en akkoord gaan met een lager loon. Arkea heeft nu bijvoorbeeld miljoenen betaald voor Demare, terwijl ze naar mijn mening die miljoenen beter kunnen steken in omkadering, zodat ze over een paar jaar de nieuwe Demare kunnen tekenen.
    02-05-2024 14:07
    Je maakt op zich een interessant punt, maar veel ploegen hebben niet de luxe om (extra) geld te investeren in omkadering, omdat dit voornamelijk een langere termijn strategie is. Als je met moeite sponsoring hebt geregeld voor 1 a 2 jaar is er de druk om zo snel mogelijk te presenteren, zodat je aantrekkelijk blijft voor huidige of nieuwe sponsors.

    Daarbij zullen sponsors (over het algemeen) eerder bereid zijn meer te investeren als er een renner met naam bij de ploeg zit of kan worden gehaald. Zo'n renner is namelijk een mooi uithangbord voor de sponsor.

    Bij Jumbo Visma kregen ze eerst de garantie dat er voor langere termijn zou worden gesponsord. Ik verwacht dat dit 1 van de bepalende factoren is geweest in hun succes.

    En stel voor de grap even dat elke ploeg jouw strategie volgt en eerst de omkadering zo optimaal mogelijk regelt. Dan wordt het op een gegeven moment toch alsnog weer een geld kwestie? Want waarom zou je naar ploeg X gaan terwijl ploeg Y alles net zo goed heeft geregeld maar je 2x zoveel salaris bied.
    02-05-2024 14:39
    Maar kost omkadering miljoenen snoep de hond ? Er zijn in Nederland tal van goede universiteiten waar een wielerploeg als DSM terecht kan om diëtisten, inspanningsfysiologen en dergelijke te vinden als ze hen een goed project voorstellen. Wetenschappers zijn qua prijs best wel goedkoop ten opzichte van een gemiddelde profwielrenner bij een WT-ploeg, dus qua investering is het ook allemaal redelijk beperkt en je hebt ze ook niet eens voltijds nodig (of toch niet allemaal). Er is enkel een ploegmanager nodig die zich degelijk wil laten omringen op dat vlak...
02-05-2024 13:32
Ligt het aan mij of stopt het artikel zeer plots? Het hoeft niet meteen een longread te zijn, maar een beetje de lezer meenemen in waarom dit interessant is voor de wielersport zou wel helpen.
02-05-2024 13:39
Tjah momenteel scoort UAE nogal aan de lopende band, maar boeit dat, want vorig jaar was het Jumbo-Visma ? Zit een team in een flow dan gaat alles gewoon een pak gemakkelijker, zie naar Alpecin-Fenix, die hebben een topvoorjaar gedraaid en hebben drie van de vier belangrijkste prijzen gepakt. Misschien ligt UAE volgend jaar wel in de lappenmand (wat niet te hopen is, maar kan) met wat verkoudheden op de verkeerde moment en winnen ze geen hol...

- Maar is er wel een groeiend koor van fans dat eist dat er iets gebeurd, of is het eerder een koortje dat eigenlijk gemakkelijkheidhalve wordt voorgesteld als koor?
- En dat geschrijf over de grote zes was enkele jaren terug de grote vier en lees ik vooral hier, in andere media is het toch iets dat niet speelt dus ook weer

- Is er een groeiend kaar van fans dat eist dat er iets gebeurd, of is het gemakkelijkheidhalve een projectie van een (uit de omgeving komende gelijkgezinden) koortje naar een algemene waarheid?

- Dat gedoe over de ‘grote zes’ was enkele jaren terug de ‘grote vier’, maar in mijn beleving is dat iets dat op bijvoorbeeld wielerflits nogal wat gebezigd wordt qua term. Maar daarbuiten ben ik dat nog niet echt tegenkomen, dus ook hier, is dit ook weer niet eigen waarheden als algemene waarheden verkondingen?

- Is er een neergang van Visma-Lab of is dit sappige journalistiek, er is helemaal geen neergang van dat team. Dat staat nog altijd even sterk en aan de top, ze hebben gewoon het momentum wat tegen door ongevallen en dergelijke. Dat is pech, enkel als ze zouden meegaan met wat in dit artikel wordt geschreven, dan krijg je neergang door paniekvoetbal, maar dat doen ze niet dus boeien. Visma-Lab is nog altijd een solide machine die binnenkort weer gaat scoren als iedereen terug op-en-top fit is.
02-05-2024 15:23
Heeft wat mij betreft niets met de teams te maken. Haal Pogacar en Van der Poel weg en je hebt waarschijnlijk gewoon een spannend voorjaar.
02-05-2024 16:25
De stukjes van The Outer Line missen voor mij wat diepgang: er wordt een stelling geponeerd, die vervolgens nauwelijks wordt onderbouwd en vervolgens is er een zeer abrupt einde aan het veel te korte artikel.

Inhoudelijk gezien is het inmiddels wel duidelijk dat UAE de dominante ploeg is. Dat uiten ze niet alleen in de grote koersen, maar ook door het starten van hun toptalenten in kleinere wedstrijden, waarin ze de concurrentie eenvoudig vermorzelen. De vraag is echter of het voor deze ploeg houdbaar is om zoveel (toekomstige) toppers in dienst te hebben, want die zullen ook allemaal hun eigen ambities hebben. Mijn zorg is hierbij wel dat commerciële ploegen het moeten opnemen tegen ploegen die op overheidssubsidie draaien, wat oneerlijke concurrentie kan veroorzaken.
    02-05-2024 16:44
    Helemaal mee eens. In de jaren 60/70 pakten Merckx en De Vlaeminck toch ook alle prijzen? In de jaren 80 Roche, Kelly en Hinault? Om de dominantie van ploegen en teams en een eventuele correlatie met budgetverschil en absolute hoogte van budgetten aan te tonen, heb je een op cijfers gebaseerd verhaal nodig. Dat is een hoop werk, toegegeven, maar kan wel je verhaal maken of breken. anders blijft het bij borrelpraat.
02-05-2024 20:34
Vraag mij af of ze niets anders meer kunnen schrijven. Want dan verdienen ze niets meer. Die onzin steeds. Laat de renners met rust. Zoek het bij die ploegen met veel geld gooien. Je doet de sport uit je hart niet om geld. Maar tegenwoordig wil iedereen sporten en geld verdienen. Ik deed het uit mij hart. Niet om geld. Die onzin steeds. Wordt tijd dat rijk worden in sport wordt terug gedrongen. Maakt sport kapot meer niet.
02-05-2024 17:30
Wat een gezeur weer. Er ligt echt niemand wakker van dat UAE ver voor staat in de ranking. Ze rijden immers ook meer dan bijvoorbeeld Visma.

Dat bepaalde koersen misschien wat saaier waren lag er voornamelijk aan dat er een renner ver bovenuit stak, maatregelen nemen haalt dan ook niets uit tenzij je die renners een beroepsverbod geeft.

Maatregelen als een salarisplafond zijn belachelijk: waarom zou een renner niet goed mogen verdienen? Zo lang er voor een gemiddelde voetballer een jaarbudget van een heel WT team wordt neergelegd moet je ver weg blijven van broodroof.

Zo saai was het echt allemaal niet, hij lijkt er veel op dat sommige mensen gewoon zeuren om het zeuren.
02-05-2024 20:30
Altijd geweest. Brazzel
02-05-2024 17:21
Ik begrijp nooit zo goed hoe je een salary cap bij het wielrennen toe zou moeten gaan passen. Bij sporten met een salary cap is er altijd ergens een pot geld die gelijk verdeeld kan worden en afhankelijk van die pot met geld wordt dan een salary cap bepaald. In het voorbeeld uit dit artikel over de Premier League gaat het over de tv gelden bijvoorbeeld. Ook is een salary cap dan een bijkomend voordeel, om die pot met geld groter te krijgen (competitie wordt spannender, meer kijkers, meer geld) Daarnaast worden er transfers betaald en dergelijken.
In een sport als wielrennen die voornamelijk gefinancierd wordt vanuit sponsors zie ik niet 1, 2, 3 hoe je dit zou moeten gaan vormgeven, zonder dat er eerst heel veel andere zaken op de schop moeten.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine