Dominantie Tadej Pogacar maakt het wielrennen minder leuk
foto: Cor Vos
dinsdag 15 oktober 2024 om 07:43

Dominantie Tadej Pogacar maakt het wielrennen minder leuk

Discussie Wat hebben Milaan-San Remo en de GP de Québec met elkaar gemeen? Het zijn de enige twee volledige wedstrijden (Tre Valli Varesine tellen we niet mee; die koers werd geannuleerd) waaraan Tadej Pogačar dit seizoen meedeed, maar niet won. Wel bijgeschreven op zijn toch al rijkgevulde palmares: Strade Bianche, Luik-Bastenaken-Luik, Giro d’Italia, Tour de France, WK op de weg en Ronde van Lombardije. De teneur is dat fans afhaken, zeker na de suprematie van de laatste weken. Hoe sta jij daarin?

Het is een veel gehoord argument de laatste weken: mensen kijken en lezen niet meer over de koers, omdat het te voorspelbaar is. Kersvers wereldkampioen Pogačar verdeelt en heerst. Alleen La Primavera (Jasper Philipsen) en de eerste Canadese grote prijs (Michael Matthews) kon hij dit seizoen niet winnen, evenals natuurlijk een aantal etappes in verschillende rittenkoersen. Al is ook zijn moyenne daar tamelijk indrukwekkend: hij won zestien van zijn in totaal 49 etappes dit seizoen. Goed voor bijna een op de drie ritten.

Een veel gehoord argument op sociale media en ook in de reacties van WielerFlits, is dat mensen de televisie uitzetten zodra Pogačar aanvalt. Omdat hij vaker wel dan niet minuten wegrijdt bij de concurrentie, amuseert het de wielerfans niet meer. De vraag is nu of de Sloveense veelvraat het wielrennen minder leuk maakt. Het lijkt voorspelbaarder dan we de laatste vijftig jaar gewend zijn. Alleen de oudere generaties zouden zich dat nog moeten kunnen heugen ten tijde van Eddy Merckx. Met 25 overwinningen dit jaar is Pogačar ook de absolute zegekoning van 2024.

Tegenargument van Philippe Gilbert

Gilbert is tegenwoordig interviewer bij Eurosport – foto: Cor Vos

Toch zijn er ook mensen die anders betogen. Een daarvan is Philippe Gilbert in L’Equipe. Om de saaiheid uit de tv-uitzendingen te halen, ziet hij een belangrijke rol weggelegd voor… televisieregisseurs. “Zij moeten de spanning in een koers behouden. Kijk naar de Ronde van Lombardije: Pogacar reed een fantastische solo, maar achter hem gebeurde er ook veel, wat nauwelijks in beeld kwam. De regisseurs moeten zich aanpassen en de strijd achter de koploper beter in beeld brengen. Als commentator voor Eurosport is het soms lastig om de spanning vast te houden wanneer je weet dat iemand als Pogacar niet zomaar zal inzakken of vallen.”

“Maar dat betekent niet dat de rest van de race niet interessant is. De camera moet vaker gericht worden op de strijd om de andere podiumplaatsen”, is de wereldkampioen van 2012 duidelijk. Volgens Gilbert, die voor de sportzender vaak in koers op de motor zit, is de vraag of het wielrennen nu saai is irrelevant. “Het imponeert wat ik heb gezien. Het was echt een topjaar, we kunnen zelfs spreken van ‘totaalwielrennen’. Deze generatie aanvallende renners laat een enorme evolutie zien: ze durven van ver aan te vallen en doen dat met de zekerheid dat ze kunnen winnen. Ik ben pas twee jaar geleden gestopt, maar het is nu al een compleet andere wereld.”

RIDE Magazine
76 Reacties
14-10-2024 15:05
Wat een gezeur allemaal weer. Het lijkt wel zeuren om het zeuren. Ongeacht waarover maar er moet iets zeuren zijn zo lijkt het wel. Saaie koers dit, saaie koers dat, ontbreken renner X, ontbreken renner Y, dominantie X, dominantie Y: het is nooit goed. Toen in de jaren 90 de renners vlogen was het niet goed vanwege doping, dan wordt de doping aangepakt en gaan renners afwachtender rijden: saaie koers, weer niet goed. Zijn er renners dominant in de grote rondes? Niet goed want ze richten zich maar op 1 doel. En dan gaat er een topatleet als Pogacar vol voor zowel klassiekers als grote rondes: weer niet goed want het is saai dat 1 renner alles wint.

Net als Jumbo-Visma vorig jaar is het niet heel waarschijnlijk dat Pogacar dit volgend jaar 1 op 1 gaat herhalen. Dus laten we in plaats van te zeuren over saai of met ongefundeerde beschuldigingen van vals spel een gewoon genieten van de geweldige prestaties van dit supertalent en hem het respect geven dat hij verdient.
    14-10-2024 15:28
    @ David Janssens >>>> Volledig akkoord ...het zijn jankers !!!
    14-10-2024 16:39
    Precies dat. Het lijkt de Vlamingen wel, toen van der Poel 31 op 32 crossen won en ze hun lol niet op konden toen WvA het WK won....
    14-10-2024 16:52
    Maar heel eerlijk: het is toch gewoon doodsaai om voor de 28ste keer naar een solo van 40km te kijken? Ik zie liever een spannende strijd waarbij de beslissing door tactisch ploegenspel en individuele kracht pas op het laatste moment valt. Op dit moment is de Scheldeprijs zelfs nog interessanter om naar te kijken. Besef even, de Scheldeprijs is interessanter dan koersen waar Pogacar start..

    Doet natuurlijk niets af aan Pogacar's prestaties. Die zijn bewonderenswaardig en het zal me niets verbazen als hij na zijn carriere de beste aller tijden genoemd mag worden.
    14-10-2024 19:02
    Wie zegt dat we pogacar geen respect geven?. Wat een onderbouwing trouwens. Het gaat om de manier van koersen met een dominante renner. Jij mag aangeven dat je graag 16x naar een solo overwinning van pogacar kijkt en daar van geniet. No problem. Maar respecteer dan ook dat andere er geen hol aan vind. So be it. Neemt niet weg, dat wat hij doet knap is en extreem getalenteerd.
    Echter ga ik zelf niet 40 km of 100 km kijken naar een renner koersend naar de overwinning. Belachelijk saai.
    14-10-2024 19:52
    Volledig mee eens David !
14-10-2024 14:27
Ik heb nooit de grote heersers uit de wielergeschiedenis aan het werk gezien zoals Merckx, Hinault of Coppi. Dus ik vind het wel leuk om eens zo'n levende legende in actie te zien. Pogacar is gewoon de beste ronderenner én eendagscoureur ineen. Dat is toch nog andere koek dan pure ronderenners als Armstrong, Contador of Froome of de grote eendagscoureurs zoals Cancellara, Gilbert, Boonen, Bettini, enz. Ook Nibali en Valverde hadden nooit de dominantie van Pogacar.

Pogacar is veel completer dan die renners (hooggebergte, punchen, tijdrijden, solo's, sprinten, kasseien, grind...) en koerst ook dominanter. Zo'n nummer als op het WK, dat is toch ongezien. Hij kiest altijd voor de aanval, en komt daarnaast ook gewoon sympathiek en speels over. Eigenlijk het ideale uithangbord voor de koers. Al denk ik dat zijn imago van Kuifje in Wonderland ook wel een beetje gemaakt is. Diep vanbinnen is het een killer die alleen op de apenrots wil staan.

Dus zo'n wonderjaar als 2024, ik gun het hem. Maar vanaf volgend jaar zie ik wel weer liever de Pogacar die af en toe eens kwetsbaar is en menselijke trekjes vertoont. Volgens mij is een super-Vingegaard met een topploeg in zijn rug wel in staat om Pogi pijn te doen. En in de eendagskoersen moeten ze maar eens met z'n allen tegen 1 durven rijden. Zoals in Lombardije een paar grote ploegen hebben geprobeerd. Alleen is het team van UAE zodanig sterk geworden dat het moeilijk wordt om hen te ontwrichten.

En de dopingbeschuldigingen? Gianetti is een beetje een smet op het blazoen, maar anderzijds is Pogacar nog steeds de enige die de afgelopen jaren tot wonder-nummertjes in staat is geweest bij zijn team. 4 grote rondes, 7 monumenten en 1 wereldtitel. Bij al zijn ploegmaten staan die cijfertjes nog steeds op 0.

Nog zo eens een jaar, laat staan meerdere, daar zit ik niet echt op te wachten. Al was het dit jaar ook een samenloop van omstandigheden waardoor we eigenlijk in bijna geen enkele grote koers veel spanning hebben gezien. Ook niet waar Pogi zelf afwezig was.
    14-10-2024 14:30
    MSR, GW, AGR, die waren nog ok.

    Leukste koers vh jaar was Troyes-Troyes, maak daar zsm een eendaagse van.

    Trouwens oneens met Gilbert dat je dit counteren kan met fenomenale beelden van hoe er om plek 2 tm 10 gestreden wordt. Wielrennen drijft op spanning wie er als eerste aankomt.
    14-10-2024 15:17
    Organisatoren moeten parcoursen gaan uitzetten waarop meer tactisch gereden kan gaan worden zodat het niet een simpele 1 op 1 krachtenmeting wordt waarop de voorspelbare namen uiteindelijk als beste naar voren komen. Dus minder hoogtemeters en minder “beslissende” punten in het parcours.
    Dan komen de renners/ploegen met minder mogelijkheden meer tot hun recht en worden de verschillen tijdens de koers niet heel groot zodat er vaker iets rechtgezet kan worden.
    14-10-2024 18:54
    Reiger:

    Exact.

    MSR, de gravelrit in de Tour of bv de veldrit in Benidorm vind ik mooie voorbeelden van hoe je in een ongelijk speelveld toch mooie strijd kan hebben met een leuk parcours waar niet 100/100 keer de beste wattduwer wint
    14-10-2024 19:15
    Tactisch zou het allemaal kunnen werken, ware het niet dat je tegen veruit de beste ploeg ook geen tactiek kan opzetten die schijnbaar werkt. Afgelopen zaterdag zaten er allemaal goede renners vooraan, gevolgd door UAE dat een paar mannetjes opoffert om de kwalitatief zeer sterke groep vluchters netjes binnen schot te houden, eentje om Pogi te lanceren en hup, klaar is kees. Een minder selectief parcours, daar kom je er nog mee weg, maar is dat wat we willen zien?
    Een loonplafond zoals her en der wordt geopperd is wellicht een betere maatregel, meer ploegen met gelijke wapens op die manier. UAE heeft nu een ongelimiteerd budget, tja, dan wordt het moeilijk he. Anderzijds, Ayuso wil nu al weg uit het wurgkoerslijf waarin hij nu steekt, op termijn mogelijk Del Toro en andere troonpretendenten ook. Zou het zich niet op korte termijn vanzelf oplossen?
    14-10-2024 19:38
    @Djerkson budgetplafond zou goed kunnen werken. Misschien in combinatie met minder grote ploegen aan de start. En minder selectieve parcoursen wellicht.
    14-10-2024 22:07
    Ik heb Merckx en Hinault wel meegemaakt. Altijd genoten van de grootse nummers. Geweldig was dat net als nu Met Pogacar. Het meest saaie wielrennen op TV is voor mij ver uit de verschrikkelijke ritte met scenario eindigend in een massasprint
    15-10-2024 00:12
    "En in de eendagskoersen moeten ze maar eens met z'n allen tegen 1 durven rijden", dit was ook mijn gedachte afgelopen zaterdag. Ik heb eigenlijk best een leuke koers gezien tot Pogi ging, en toen heb ik ook de TV uit gezet en ben wat anders gaan doen. Maar die eerste uren van de koers maken ze elkaar wel helemaal kapot door ongeveer een uur lang allemaal te proberen weg te komen, achter elkaar aan te fietsen terwijl de mannetjes van UAE alleen af en toe een stukje op kop te hoeven rijden om te zorgen dat er weer nieuwe mensen gaan springen om in de kopgroep te komen. Pogi is nu zo goed dat je eigenlijk met een aantal ploegen de koppen bij elkaar moet steken en écht een plannetje maken waarmee je zijn ploeg al vroeg hard aan het werk zet en je hopelijk in de finale ook pionnen hebt om Pogi echt onder druk te zetten. Dat jochie heeft met zijn unieke talent het spelletje veranderd, daar horen ook nieuwe tactieken bij. Daar heb ik dan wel weer heel veel zin in, hopen dat een paar teams zo iets gaan doen.
14-10-2024 14:35
Meer dan Pogacar is Evenepoel de reden dat mijn lol in wielrennen kijken en volgen afneemt, dan vooral vanwege zijn voetballersgedrag en -maniertjes, zaterdag in Lombardia ook weer. Pogi, Mathieu, en Remco steken boven de rest uit, maar Remco is de enige die zich als verwend jochie gedraagt.
    14-10-2024 15:13
    Sinds Pogacar , Van de Poel en Evenepoel aan de profwedstrijden deelnemen is het veel vroeger koers en diegenen die niet meekunnen als een of twee of alle drie van deze renners het lont aan het kruitvat steken wil dat niet zeggen dat deze drie de wedstrijd saai maken maar degenen die dan beschermd in het peloton blijven zitten .
    14-10-2024 15:34
    Limburgia: ik denk dat je de stelling opnieuw moet lezen... Het gaat over de dominantie van Pogacar. Daar hebben Evenepoel en MvP helemaal niets mee te maken. MvP al helemaal niet trouwens, want die kan geen Grote Ronde winnen.
    14-10-2024 17:51
    @HJ Vliet,
    Op de fiets heeft Remco inderdaad soms nog wat moeite met de emotieregulatie, al valt dat nu ook nog wel mee als je dat vergelijkt met een Alaphilippe vroeger.
    Naast de fiets komt hij de laatste tijd echter vele malen volwassener en professioneler over dan pakweg MvdP, dus begrijp ik dat (overigens volledig off-topic) natrappen niet echt.
    14-10-2024 19:54
    @Limburgia: aha en oeps... Het kwartje valt nu... Goeie post! Glimlach...
14-10-2024 14:47
Ik vind persoonlijk vorig jaar een stuk minder leuk, vooral nadat 3 man van Jumbo streden om de Vuelta winst nadat ze al de 2 andere grote rondes al gewonnen hadden.

En daar kwam dan raar genoeg geen topic over maar goed.
    14-10-2024 14:57
    Het weg geven van de Vuelta eindwinst was het dieptepunt
    14-10-2024 15:34
    Vreemd standpunt, afgezien van de ronde van Spanje was het vorig seizoen heel veel spannender.
    14-10-2024 23:24
    Mee eens, de Vuelta vorig jaar was een anticlimax (normaal in mijn ogen juist de leukste GR vanwege o.a. het alles of niets karakter, voor veel renners een herkansing om nog iets van het seizoen te maken door eerdere blessures of ander eerder in het seizoen opgelopen onheil).
    15-10-2024 00:02
    @Kenny niets veranderlijker dan de mens.
14-10-2024 14:28
Ik vind het vooral stemmingmakerij, de manier hoe de stelling geponeerd is, maakt dat je de bezoeker al een richting in duwt.

Ik geniet enorm van Tadej en vind het mega gaaf dat we naar zo'n stuk geschiedschrijving kijken. Historie wordt gemaakt en we zijn er 'live' bij om het te aanschouwen, in plaats van verhalen te horen over een Merckx, Coppi of wie dan ook.

Iedereen die geen fan is van Tadej, is uiteraard tegen zijn heerschappij. Dat is logisch. Dat gebeurt bij alle sporten. Medio jaren 90 was iedereen tegen Ajax, begin dit seizoen hoorde je hetzelfde in de Formule 1. Alleen als je voor Ajax bent of in het tweede voorbeeld voor Max bent, dan sluit je je uiteraard meer af voor de negativiteit rondom een heerschappij. De 'buhne' is vaak voor de underdog, dus ook daarin schuilt een algehele publieke opinie.
    14-10-2024 14:56
    Als het zo ging met van Aert dan was alles oké bij de Belgen.
    14-10-2024 17:20
    Ik ben het eens met de stemmingmakerij in de stelling, maar niet volledig met de rest van je betoog.

    Hier speelt namelijk meer dan wel of geen fan zijn van de sporter. Objectief gezien is heerschappij gewoon niet goed voor een sport. Als een sporter zo dominant wordt dat de concurrentie bij voorbaat zo goed als kansloos is dan wordt het kijken naar sport echt een stuk minder leuk en gaan er mensen afhaken.

    Max Verstappen is een uitstekend voorbeeld. Vorig jaar is zelfs in Nederland de interesse naar F1 wat gaan liggen omdat Verstappen zo enorm dominant was. Nu het de 2de helft van het seizoen ineens spannend is geworden of hij Norris wel achter zich kan houden in de WK-stand is het ineens weer een stuk leuker geworden om F1 te volgen.

    Afgelopen zaterdag was er voor de objectieve kijker echt heel weinig aan. Je kon het scenario vooraf al uittekenen. UAE houdt alles onder controle, Pogacar vertekt op de Sormano en hij rijdt solo naar de finish.

    Daarbij komt nog dat het schijnbare gemak waarmee hij dit deed, het ergste doet vrezen voor komend seizoen.
    14-10-2024 17:21
    "Iedereen die geen fan is van Tadej, is uiteraard tegen zijn heerschappij."

    Ik kan me niet echt vinden in deze stelling moet ik eerlijk bekennen. Er zijn zeker vele superfans, en evengoed mensen die er de muren van oplopen, maar ik kan me inbeelden dat Pogacar bij meer mensen dan enkel mijzelf niet die heftige (negatieve of positieve) emoties teweeg brengt.

    Ik denk dat bijvoorbeeld een figuur als Armstrong veel polariserender was (wellicht omwille van diens onuitstaanbare karakter).
    14-10-2024 18:09
    @LeoR 16,
    Ik ben gewoon tegen heerschappij. Ik ga niet ontkennen dat het langer dragelijker blijft als de heerschappij is door iemand die ik supporter. Maar zonder spanning worden de meeste sporten gewoon een stuk minder leuk om naar te kijken.

    Armstrong was inderdaad makkelijk om te haten, maar ik haatte hem niet alleen vanwege zijn karakter, maar dus ook omdat hij jaar na jaar alle spanning uit de Tour haalde.
14-10-2024 14:45
Hij maakt de sport kapot
    14-10-2024 14:56
    Klopt wat betreft Remco
    14-10-2024 14:59
    Moet de rest maar beter worden.
    15-10-2024 10:30
    Hoe snel kan de interesse voor de wielersport afnemen als je van tevoren al weet wie er gaat winnen. De ritten waar Pogidopi meerijd schrap ik van te voren al uit mijn agenda.
14-10-2024 14:14
Je kan ‘Pogacar’ weglaten en de uitkomst blijft hetzelfde.

Dit jaar was het wel extreem met 6 van de 6 grooste koersen waarin commentatoren een dik uur lang niks anders konden doen dan wauwelen van hoe goed, hoe hard fietst, alle ins en outs over het leven rondom de fiets etc. Vernietigend voor de spankracht.

Zonder de heersers van dienst iets te verwijten of toe te wensen hoop ik aankomend jaar op mooiere tijden. Voor de historie is het allemaal prachtig maar de mensen op rang 1 beginnen vroegtijdig de schouwburg te verlaten.
    15-10-2024 01:35
    Ik heb lombardije overgeslagen en ik heb werkelijk niks gemist. Oer en oersaai is koers met deze man erbij.
14-10-2024 14:18
Ik blijf gewoon kijken. Ik geniet namelijk ook gewoon van de "slow-TV" genaamd wielrennen. Rijdende kereltjes of vrouwtjes in een mooi landschap, het gezoem van de helikopter en de stemmen van de commentatoren die alles aan elkaar lullen.

In die zin heb ik veel meer moeite met sprintetappes, waarbij ploegen zonder dominante sprinter niet eens iets PROBEREN te ondernemen. Om al hun kruit droog te houden tot de overgangsritten, en daar met zoveel man in de vlucht willen dat de vlucht niet weg komt. En dan op het eind alsnog de grote tenoren er met de prijzen vandoor gaan.
14-10-2024 15:20
Even onderstaande parodie op sommige reactieschrijvers in deze rubrieken.

TP van UAE won in 2024; SB , 4 ritten in VCC en de GC voor ML & EB, won L-B-L voor BR & MVDP , won 6 ritten in de G 'd I voor MDF & TG , won zes ritten in de TDF voor VJ & ER , w voor PT & PD en won tenslotte ook nog IL voor ER & CG !
Moest Wielerflits dergelijk artikel schrijven (laat staan een spraakmakende titel gebruiken) kreeg deze rubriek een record aantal afbrekende reacties van kerels zoals bvb RV en vele anderen die denken dat een reactie vol afkortingen indruk maakt. "Goe bezig" gasten critici.

En ja ...zolang de Nederlanders winnen hoor je ze niet , eens een "buitenlander" en al zeker als een Belg(ische) wint dan roepen ze weer moord en brand .....
    14-10-2024 18:30
    Dat komt omdat de Belgen allang niet meer het sympathieke volkje van weleer zijn, enkele uitzonderingen daargelaten. Volgens mij is de ellende allemaal begonnen met dat rode duivelsgedoe daar. Een jaar of twintig, dertig geleden waren de Belgen veruit mijn favoriete mede-Europeanen, nu bungelen ze ergens onderaan het lijstje.
    14-10-2024 18:59
    Dus Alfred , zolang de Belgen nederig en onderdanig zijn ...deugen ze dus ....lol
    Nu we ook eens uitkomen voor wat we willen bereiken (de Nederlandse werkwijze van alouds) en het ook bewijzen.... deugen we ineens niet meer en vinden jullie ons "houtain" = uit de hoogte doen , voor de meeste Nederlanders welke geen Frans (willen) kunnen.
    Dus ga je er vanuit dat jullie Nederlanders decennia lang het recht hadden om uit de hoogte te doen en wij moesten ons maar koest houden....Mooie redenering van je ...
    Weet je ...tijden en mensen veranderen, en we werden onafhankelijk van de Nederlanden in 1830 (of 1839 toen jullie het uiteindelijk wilden toegeven ) we zijn dus geen "kolonie" meer van jullie lol
    Als je jezelf steeds op een piédestal stelt (terug een Frans woord ...zoek maar op) , val je er vroeg of laat af.
    14-10-2024 19:07
    Uhh, graag wat minder afkortingen. Dat leest makkelijker.

    Je stigmatiseerd nogal, hopelijk lees je je teksten terug. Kun je reflecteren en misschien wat meer je eigen mening erin leggen ipv het erg zwart wit te maken.

    Geniet nog van je avond.
14-10-2024 15:25
Eens. Heb het begin van de ronde van Lombardije gekeken en dat was super leuk met veel aanvallen. Daarna uren niet gekeken en de laatste 20 km zag ik dat Pogacar minuten vooruit reed op Evenepoel en de rest daar weer ruim achter. Had niet eens zin om de wedstrijd af te kijken.
14-10-2024 16:08
Ik kijk vanaf begin jaren 90 wielrennen er was toen ook wel dominantie zeker in de jaren met Armstrong in de Tour. Dan had je nog altijd de klassiekers en de Vuelta en de Giro. Maar dit jaar was het echt verschrikkelijk er was weinig spanning alles was al vroeg beslist. Ik kijk nu liever naar het vrouwen wielrennen dan naar de mannen.
14-10-2024 18:17
Verschil met Hinault, Merckx, Coppi en co is dat die dominant waren, maar ook epische gevechten uitvochten met Gimondi, Ocana, Thevenet, Lemond, Fignon, Bartali en co. Daar was er meer geloof dat het deze wel zou lukken om ze te verslaan.

Pogacar heeft dat niet. Die wint ofwel met 3 niveaus verschil zonder noemenswaardige tegenstand of anders komt er iemand in de buurt en dan verslaat die doorgaans Pogacar (Vingegaard, paar keer van der Poel). Er zijn nauwelijks meeslepende verhalen over Pogacar te vertellen waarin hij na een memorabele strijd aan het langste eind trok. Niemand rijdt er nog achter.

Als hij wint, dan was het niet meeslepend en als het meeslepend is, dan wint hij niet. Hij is geweldig, maar heeft geen verhalen, het is een zomerkind bij wie alles vanzelf lijkt te komen.
    14-10-2024 20:02
    Zijn Ronde van Vlaanderen vorig jaar man tegen man tegen Van der Poel vind ik 1 van de mooiste zeges van de laatste 20 jaar. Of La Planche, een zege die ik mij als hoogbejaarde nog zal herinneren.

    Genoeg klop gekregen ook al, met als meest historiewaardige nederlagen wellicht Granon en I’m gone, I’m dead. Aan flarden vaneen gereden.

    Dat zijn toch al een paar mooie verhalen?
    14-10-2024 21:41
    @checco
    I’m gone i’m dead , toen was hij nog menselijk. Spijtig genoeg hebben ze toen bij UAE besloten dat dit nooit meer ging gebeuren met de gevolgen die we dit jaar mogen aanschouwen hebben.
14-10-2024 20:32
Bij die koersen waarvan ik al wist dat Pogi ze ging winnen heb ik inderdaad niet de moeite genomen om er tijd vrij voor te maken. Dat kwam eigenlijk best wel goed uit dit seizoen, weinig fomo gehad. Thanks Tadej!
14-10-2024 14:31
Ik ben het eens met Gilbert
14-10-2024 14:51
Ik zou het geweldig vinden als mijn cluppie elke wedstrijd zou winnen..en ook MVP mag voor mij ook alles winnen…net zo als MVP alle veldwedstrijden heeft gewonnen.
14-10-2024 15:21
Dit seizoen vond ik het saaiste seizoen dat ik ooit heb gevolgd, toch al zo'n 20 jaar inmiddels. Van de grote rondes was alleen de Vuelta het aanzien waard. De Monumenten waren ook allemaal te snel beslist naar mijn idee; WK idem.

Sporten in het algemeen zijn alleen interessant voor mij als er enige spanning is. Natuurlijk wil ik als PSV-supporter dat ze kampioen worden, maar als het elk seizoen met een straatlengte voorsprong is, vloeit de interesse ook weg.

Mede door de blessuregevallen van toppers zijn een hoop wedstrijden dit seizoen ontdaan van spanning, nog voor de wedstrijd begonnen was. Kortom, een seizoen om snel te vergeten. Hopelijk is het volgend seizoen anders.
14-10-2024 17:30
Ik denk dat er ook een stukje nuance ontbreekt in het artikel. Bekijk Pogacars drie grootste overwinningen dit jaar, en daar valt overal wel een kanttekening bij te zetten.

De Giro wint hij met alle respect tegen Janneke en Mieke, in de Tour heeft hij wel een tegenstander van formaat, maar is die omwille van pech eerder dit jaar niet in zijn best mogelijke doen. Het WK tot slot was erg indrukwekkend, maar als sommige landen iets meer initiatief nemen dan denk ik dat er gerust iemand anders had kunnen winnen.

Hij is ontegensprekelijk de beste renner van zijn generatie, maar het zat hem dit jaar ook gewoon erg mee.
14-10-2024 15:30
Ja, is wellicht wat saaier door Pogacar. Maar als Pogacar een Nederlander was geweest zou ik zeker niet geklaagd hebben. En het is één jaar. Wie weet wat er volgend jaar gebeurd. Als hij dit 5 jaar achter elkaar doet haak ik wellicht wel af.
14-10-2024 15:40
Eens, verschrikkelijk saai seizoen. En het blijft niet bij dit jaar. En de rest van UAE is nog maar net op stoom.
PSV wordt weer dik kampioen, Jordan Stolz wint al het schaatsen. Ik zoek nog een nieuwe sport. ;)
14-10-2024 16:10
Vooral een vervelend jaar met alle valpartijen van (top)renners, soms met fatale afloop. Ook daardoor waren veel grote wedstrijden al bij voorbaat saaier natuurlijk. Als niemand van de grote tenoren valt volgend jaar zal het er allemaal wel wat anders uit gaan zien. Verder leuk om het fenomeen Pogacar aan het werk te zien. Ik was een peuter toen mijn vader de wedstrijden met Merckx aan het streamen was, nu ervaar ik zoiets zelf.
15-10-2024 12:38
"De camera moet vaker gericht worden op de strijd om de andere podiumplaatsen”, is de wereldkampioen van 2012 duidelijk.

Tja dit geeft eigenlijk gewoon dr bevestiging van de stelling door Gilbert ondanks dat hij het er niet mee eens is. Maar de strijd om plaats twee hoort niet boeiend te zijn. Je wil strijd zien om de winst.

Daarnaast kan heerschappij zeker mooi zijn. Heb ik geen moeite mee. Echter de snelle beslissing in de koers en de lange solo's maken het voor mij wel saai. En Pogacar heeft voor mij compleet afgedaan in de voorlaatste Tour etappe. Hij had naar eigen zeggen geen interesse in de rit. Hangt vervolgens de hele slotklim in het wiel van Vingegaard en springt er nog even over. Na de lange revalidatie respectloos. Zelfs een Armstrong gunde zijn concurrenten op zulke momenten de ritwinst.
14-10-2024 16:49
Het haalt de spanning wel uit de koers. Dit was in de voorgaande jaren natuurlijk ook al zo (bijv. saaie finale Ronde in 2023), maar dit jaar was het wel erg intens. Ik blijf de koers wel kijken, doch sta ook achter het standpunt dat het wielrennen minder leuk wordt. Dat het allemaal heel bijzonder, grandioos etc. is maakt het niet minder saai.

Misschien komt het omdat ik ook niet specifiek fan ben van een bepaalde ploeg of renner, maar gewoon vrij neutraal voor iedereen supporter. Dan is een spannende strijd in de finale natuurlijk eerder gewenst dan wanneer je grote idool wegrijdt.
    14-10-2024 17:42
    Met alle respect maar als je zelfs de Ronde van Vlaanderen van 2023 saai vond, dan denk ik dat je eerder iets tegen de persoon Pogacar hebt.
    14-10-2024 18:24
    Haha nee, absoluut niet, ik gun die beste kerel alles. Maar op het moment dat hij ging was de laatste 20 (?) km niet spannend meer (voor mij), hoewel daar iedereen het zijne van mag denken. Als neutraal supporter is dat gewoon minder leuk.
    14-10-2024 22:13
    Wat mij ook opvalt is de evolutie van Pogacar in het laatste (half)uur van een wedstrijd. In die RVV 2023 bleef het verschil met MVDP relatief constant na de laatste keer Paterberg, maar bv. in vergelijking met Evenepoel zaterdag ... Daar rijdt hij nog 2+ (!) minuten weg van hem. En dan is Evenepoel een zo veel betere tijdrijder dan MVDP ...
14-10-2024 17:25
Het is nog niet zo erg als in de tijd van Merckx waar tourbaas Goddet in ‘73 aan hem vroeg om niet te starten.
    14-10-2024 19:25
    Is dat écht gebeurd? Heb mij vaak afgevraagd waarom Merckx dat jaar niet voor zijn 5de Tourzege ging maar de combi Vuelta-Giro ging rijden en winnen.
14-10-2024 18:38
Ten eerste reactie op de stelling:
Dus een topsporter moet minder hard zijn best doen om er voor te zorgen dat de kijkers het minder saai vinden. Is dat een probleem voor de topsporter?

Ten tweede begrijp ik ook heel goed dat mensen het saai vinden. In de jaren van Armstrong ben ik ook afgehaakt. Ik vond hem ook een vreselijke vent. En daarna door alle dopingverhalen meer dan een decennium niet meer gekeken naar het wielrennen.

Maar dan blijft voor mij nog altijd staan dat het niet het probleem van de topsporter is even los van alle verdachtmakingen van dopinggebruik.
    14-10-2024 18:56
    Armstrong is naast zijn maffia praktijken ook nog altijd een afschuwelijk object met een duivels karakter.
    14-10-2024 19:05
    Idd. en dan heeft hij ook nog het lef (net zoals Bruyneel) om hier en daar kritiek te geven op allerlei renners van tegenwoordig ...dat ze vlug nog eens in de spiegel kijken ,naar hun stinkende verleden en stillekes zwijgen.
    14-10-2024 21:03
    Dat is ook mijn opmerking. Wil niet elke topsporter dominant zijn? Is winnen niet precies het doel van topsport? Dus Pogacar moet het maar rustig aan doen omdat de kijker zich verveelt? Ik denk dat alle topsporters maar wat graag Pogacar willen zijn en dat ze daarbij geen seconde aan de kijker zullen denken. En zo moet het ook zijn. Het publiek is een bijkomende factor, die geld oplevert, maar niet het doel van topsport. Immers waarvoor zouden al die jonge sporters het anders doen, al die subtoppers? De wil om te winnen, de wil om de beste te zijn, dominant te zijn. En uiteindelijk als je ook nog (veel) wil verdienen in die topsport zul je veel moeten winnen. Het publiek is hier het probleem, niet de topsporter.

    De grap is dus, zodra topsporters doen wat ze graag willen EN er voor betaald krijgen begint het publiek te morren. En ook daarbij nog een kanttekening. Op social media zijn zeer vaak de negatieve stemmen de luidste en ook de columns, podcasts etc moeten vol. Dus is de stelling “Pogacar maakt de boel saai” vooral een stelling die die negatieve commentaren aantrekt. Dus ik ben helemaal niet zo overtuigd dat er zoveel kijkers zullen afhaken. Hoeveel mensen haakten af in de tijd dat Valentino Rossi in de motogp dominant was, Michael Schumacher in F1? Sven Kramer bij het schaatsen? En in al die sporten waarvan ik de namen van de sporters niet weet? Kortom het is toch vooral een non-discussie. Vooral gevoerd omdat de websites, de columns, de podcasts, de social media publiek moeten hebben, zodat ze de geld opbrengende advertenties kunnen zien.

    Wat voor mij interessant gaat worden, wie gaat Pogacar challengen, wie laat zich uitdagen zoals Pogacer zich uitgedaagd heeft gevoeld nadat hij vorig jaar van Vinegaard verloor.

    Saai is een kwestie van perceptie.
    14-10-2024 22:11
    Nadal die met ongezien tennis 112 matchen won en er slechts 4 verloor op Rolland-Garros, Ronnie O'Sullivan die op zijn (nu schaarser wordende) goede dagen al 30 jaar lang andere professionele snookerspelers er als amateurs doet uitzien, Usain Bolt die drie OS'en op rij de sprint domineerde, Mondo Duplantis die mijn jeugdherinneringen aan Sergei Bubka doet herleven... Als sportliefhebber kan ik heel erg genieten van zulke unieke talenten en dat doe ik bij Pogacar ook.
    15-10-2024 14:19
    En het is nu 1 jaar dat hij zo domineert. Ik kan er wel van genieten. Mede omdat ik een fan van de wielrenner ben. Het moet echter geen jaren gaan duren. En ik verwacht niet dat het zo zal zijn. Ergens gaat hij wat tegenkomen of treedt er verzadiging op. Misschien niet volgend jaar, maar het jaar erop.
14-10-2024 20:15
Bij Merckx had je het gevoel dat hij een grote inspanning leverde. Zijn demarrages waren indrukwekkend. Bij Pogacar heb ik dat gevoel niet. Hij peddelt gewoon weg van de rest. Daar kun je natuurlijk diverse verklaringen voor geven: Merckx had sterkere concurrentie, de concurrenten van Pogacar geven het vlugger op, Pogacar is nu eenmaal veel beter dan de rest (en dan Merckx eventueel), enzovoort. Deze verklaringen zijn allemaal uit de duim gezogen. Over blijft: het verschil in indruk dat beiden maakten/maken. Overigens is Pogacar nog lang niet op het niveau van Merckx ' prestaties, dus er is nog tijd om een en ander uit te zoeken...
En na de top komt de neergang. (Bij die van Merckx op Pra Loup was ik toeschouwer).

Reacties zijn gesloten.