Doet Mathieu van der Poel in Milaan-San Remo meteen mee voor de zege? “Vrezen niet voor gebrek aan ritme”
Van der Poel soleerde vorig jaar naar de zege in Milaan-San Remo - foto: Cor Vos
dinsdag 12 maart 2024 om 15:32

Doet Mathieu van der Poel in Milaan-San Remo meteen mee voor de zege? “Vrezen niet voor gebrek aan ritme”

We hebben er even op moeten wachten, maar komende zaterdag is het zover: Mathieu van der Poel begint in Milaan-San Remo aan zijn wegcampagne. De wereldkampioen is de uittredende winnaar, maar heeft de Nederlander bij zijn seizoensdebuut ook meteen de benen om zichzelf op te volgen?

Christoph Roodhooft – die samen met zijn broer Philip aan het roer staat van Alpecin-Deceuninck – blikt met Het Nieuwsblad vooruit op de eerste monumentale klassieker van het seizoen. Wat kan de Belg vertellen over kopman Mathieu van der Poel? “Met wat we vandaag weten zijn we tevreden over het vormpeil van Mathieu”, klinkt het. “En dus is het logisch dat we zaterdag met verwachtingen aan de start staan.”

“We vrezen niet voor een gebrek aan competitieritme. Twee jaar geleden begon hij ook aan zijn wegseizoen in Milaan-San Remo en werd hij derde. Nadat hij uit blessure kwam en pas op donderdag werd besloten om hem te laten starten als vervanger van de zieke Gianni Vermeersch.”

Van der Poel reed vorig jaar nog twee wedstrijden in aanloop naar La Primavera, maar dit seizoen heeft hij alleen de nodige trainingskilometers in de benen. “Zou het een verschil gemaakt hebben mocht Mathieu wel de Tirreno gereden hebben? Het zou alvast geen garantie op succes geweest zijn”, is Roodhooft van mening. “Milaan-San Remo is een bijzonder moeilijke wedstrijd om te winnen, ook voor Mathieu van der Poel. Maar dat geldt gelukkig voor iedereen. Dus hebben we een kans.”

Roodhooft blij met aanwezigheid Pogacar
Heel wat ogen zijn gericht op Van der Poel, maar de wereldkampioen zal zaterdag wel moeten afrekenen met Tadej Pogacar. Dat de Sloveen ook dit jaar weer aan de start staat, is volgens Roodhooft alleen maar een voordeel. “Het maakt koersen voor Mathieu alleszins makkelijker. Als renners van dat kaliber alleen in een peloton zitten, dan komt al het gewicht van de wedstrijd bij hen en hun ploeg te liggen.”

“Van zodra er twee of meer echte toppers aan de start staan, wordt er gekoerst en valt de wedstrijd veel makkelijker in een plooi waarin ze de wedstrijd effectief kunnen winnen.”

Reageer ook op het forum: Het grote Mathieu van der Poel topic

RIDE Magazine
13 Reacties
12-03-2024 15:49
Wat ik dan weer mis bij zo'n interviewer is de vraag waarom ze voor deze aanpak kiezen. Je lijkt vorig jaar een succesrecept te pakken te hebben, door te pieken naar bepaalde doelen en de wedstrijden voor en tussen die doelen puur als voorbereiding te rijden (in plaats van ouderwets met je krachten te smijten). Waarom wijk je daar dit jaar dan vanaf?

Voelde hij zich in Vlaanderen en Roubaix dan toch niet top en geven ze daar een te vroege start de schuld van?
    12-03-2024 15:54
    Dat komt toch gewoon door de OS dit jaar, extra piekmoment erbij.
    12-03-2024 16:58
    Olympische Spelen komen gewoon in de plaats van het WK, dat dit jaar toch voor klimmers is? Hoe dan ook, dat had die journalist dus moeten vragen, zodat we niet hoeven te speculeren.
    12-03-2024 20:07
    Omdat hij het dit jaar door wil trekken t/m LBL, San Remo is al afgestreept ( dus iets minder belangrijk)en kun je op 95% winnen. Je hebt nog niet het herstel vermogen nodig die vanaf RVV echt op je max moet zijn.
12-03-2024 16:52
Volgens Evenepoel kon hij hem langer volgen dan vroeger op de Spaanse bergjes, dus dat voorspelt veel goeds.
    12-03-2024 17:19
    Is toch niet goed als Evenepoel hem langer kan volgen...
    12-03-2024 17:26
    Matje kon Evenepoels langer volgen ;)
    12-03-2024 23:49
    Tja, maar dat kon Jorgenson ook...
12-03-2024 16:13
Ik ben benieuwd of het zonder trainingsrondje lukt om hetzelfde niveau te halen als vorig jaar. Zeker met zijn WK-trui had ik hem toch wel aan de start van PN of TA verwacht. Ik hou er ergens rekening mee dat (de kans bestaat dat) hij hierdoor net dat extraatje tekort zal komen in de diepe finales van de klassiekers, ook al omdat ik van Alpecin nu niet het gevoel krijg dat zij de ploeg zijn van de briljante, vernieuwende trainingsinzichten.
    12-03-2024 20:09
    Voorjaar word 2 weken langer en piek ligt dus zeker later.
12-03-2024 15:37
Denk dat M-S bij uitstek de koers is waar je zonder koershard toch kunt winnen.
Het is 1 inspanning van 30min met een piek van 5/10 min. De overige 270km stelt kwa hardheid niet veel meer voor ( denk voor mvdp zelfs minder) dan een lange duurtraining.
12-03-2024 16:24
Starten in de strade zoals vorig jaar is een serieuze aanslag omdat daar vanaf de start gevlamd wordt. MSR dat is toch 6u wat inrijden en dan een half uurtje doorduwen, dat is een heel ander verhaal.
12-03-2024 17:39
Heel benieuwd. Ik denk wel dat MSR de perfecte koers is om dan zonder wedstrijdritme aan de start te komen, daar heb je namelijk zo'n 5.5 uur de tijd voor, om daarna nog 1 uurtje door te knallen. Het is natuurlijk wat anders als je een seizoen start in de Strade waar je benen geen moment rust krijgen.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine