Documentaire Visma | Lease a Bike onthult ‘het masterplan’ voor slotweek Tour: “Wilden alles op zijn kop zetten”
foto: Cor Vos
vrijdag 9 augustus 2024 om 17:48

Documentaire Visma | Lease a Bike onthult ‘het masterplan’ voor slotweek Tour: “Wilden alles op zijn kop zetten”

De gloednieuwe documentaire A True Renaissance van Visma | Lease a Bike heeft onthuld wat ‘het plan’ was van het team voor het slotweekend van de Tour de France. De gele brigade ontwikkelde voor de negentiende rit naar Isola 2000 een masterplan, maar dat liep uiteindelijk niet als gepland.

In de documentaire is te zien hoe de renners en staf van Visma | Lease a Bike op de tweede rustdag samenkomen. Vingegaard staat op dat moment al op ruime afstand van klassementsleider Tadej Pogacar, maar hij – en de rest van het team – heeft de hoop nog niet opgegeven. Meer zelfs, ze bereidden een masterplan voor. “Vorig jaar duurde het ook lang, misschien zelfs langer dan we gedacht hadden, voordat Pogacar brak. Ik geloof nog steeds dat het kan gebeuren.”

Vingegaard legt het plan uit: “We wilden op de vrijdag in de laatste week, in de rit naar Isola 2000, van ver aanvallen. We wilden de Tour helemaal op zijn kop zetten.” Matteo Jorgenson, ook deel van het plan, vult aan: “We wilden meerdere keren demarreren met Jonas. Te beginnen op de Col de Vars, de eerste klim. Ook op de klim daarna, de Cime de la Bonette, was dat het plan. Dan zou Jonas naar iemand van ons kunnen rijden die in de vroege vlucht zou zitten.”

Een goed plan, maar in werkelijkheid liep het helemaal anders. “Ik voelde al snel tijdens de rit dat ik niet de benen had”, vertelt Vingegaard. “Het werd voor mij vooral aanhaken in het peloton. Ik moest dus mij mindset switchen van voor de eerste plaats gaan naar mijn tweede plaats vasthouden. Na de etappe was ik compleet leeg. Ik wilde eigenlijk gewoon wenen.” De negentiende rit werd uiteindelijk gewonnen door – jawel – Pogacar. De Sloveen haalde in de laatste kilometer Jorgenson nog in, die het probeerde vanuit de vroege vlucht.

 Bekijk hieronder het fragment vanaf 39:15.

RIDE Magazine
5 Reacties
09-08-2024 18:44
Zo zie je maar weer. Elk goed plan start met het hebben van goede benen.
    09-08-2024 20:24
    Nee, hoor een goed plan kan ook beginnen met slechte benen. In sommige gevallen is er bijvoorbeeld een goed plan nodig om een voorsprong te verdedigen ondanks slechte benen.

    Wat je mogelijk wil zeggen is, dat een goed plan geen garantie is voor succes. Je moet eerst nog maar zien dat het lukt om het plan uit te voeren.
10-08-2024 00:27
Bij vlab noemen ze dat een masterplan! Bij ieder ander team gewoon een team bespreking!
Wat een dom gelul van vlab, wat ploegleiders die zich iedere keer weer belangrijker proberen te maken dan dat ze zijn,
Lachwekkend en ze mogen blij zijn dat het een keer lukt, voor de rest afhankelijk van de renners en niet van het zogenaamde masterplan! En al helemaal niet van de ploegleiding
    10-08-2024 04:47
    De ploegleiding is gewoon een stelletje sukkels in een auto die verder geen enkele invloed hebben op de voorbereiding van de renners en de manier waarop de renners proberen de tour te winnen? En wielrennen is gewoon een sport van zo hard mogelijk fietsen, volledig onafhankelijk van hoe je dat organiseert als team? Als je er zo over nadenkt is het eigenlijk raar dat ze met een peloton fietsen al die etappes.
    Gewoon 21 tijdritten fietsen en dan zouden we ook weten wie de sterkste is toch?
    Ik weet het niet mijn lieve Antoin, als wielrennen zo is als jij er naar kijkt, zou ik er niet naar kijken. Snap je wat ik bedoel?
10-08-2024 08:09
Wat voor een meesterplan Visma ook smeedt... Ze weten dat hun grootste tegenstander, veel meer fietst dan hun eigen kopman. Dat maakt, dat hun meesterplan toch in een ander daglicht komt te staan... Namelijk, dat MOCHT het plan slagen, het plan toch IETSJES minder meesterlijk is, dan hoe Visma jet doet lijken... Nog steeds goed en top! Maar is het "meesterlijk" als je fiets tegen iemand, die (naast winst in Grote Ronden) ook veel meer etappes, klassiekers, monumenten fietst en wint over de jaren heen? Of is het ook ergens: "logisch dat je als Visma eens wint, want Pogacar is geen machine"? Maak t niet zo groot, zou ik zeggen...

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine