Dit zijn de nieuwe namen bij Visma | Lease a Bike
foto: Cor Vos
Youri IJnsen
maandag 8 september 2025 om 16:00

Dit zijn de nieuwe namen bij Visma | Lease a Bike

Overzicht Visma | Lease a Bike heeft de selectie voor 2026 rond. De Nederlandse ploeg gaat aan het nieuwe seizoen beginnen met 29 renners, net zo veel als afgelopen jaar. Waar er acht renners vertrekken, betekent dit dat er net zo veel nieuwe renners volgend jaar in het geel-zwart rijden. WielerFlits zet de acht nieuwe aanwinsten op een rij.

flag-fr Bruno Armirail

foto: Cor Vos

Klimmer Bruno Armirail komt over van Decathlon AG2R La Mondiale. De 31-jarige Fransman is de huidige nationale kampioen in het tijdrijden. Hij speelde een sleutelrol – zowel op als naast de fiets – voor toptalent Paul Seixas in het Critérium du Dauphiné. Zijn gehele carrière cijfert hij zich al met alle plezier weg voor de kopmannen van zijn werkgevers. Komend seizoen zal hij dat gaan doen bij Visma | Lease a Bike. Armirail is ook een welkome versterking voor de sponsors. Onder andere Visma richt zich komend jaar op de Franse markt.

flag-fb Owain Doull 

foto: Cor Vos

Visma | Lease a Bike neemt allrounder en klassiekerspecialist Owain Doull over van EF Education-EasyPost. Daarvoor reed de Welshman jarenlang voor INEOS Grenadiers. Hij is op meerdere terreinen inzetbaar: in de klassiekers, eventueel in een sprinttrein en ook als positioner in grote rondes. Doull brengt met zijn 32 jaar genoeg ervaring binnen en geldt binnen de ploeg als vervanger van Dylan van Baarle. Uiteraard kan de allrounder niet hetzelfde palmares overleggen als de Nederlander, maar op basis van de CyclingFlash-ratings over het laatste jaar is Doull wel een prima alternatief.

flag-it Filippo Fiorelli

foto: Cor Vos

Snelle man Filippo Fiorelli rijdt al zijn gehele profloopbaan (sinds 2020) voor VF Group-Bardiani CSF-Faizanè en voorlopers. Sowieso is het carrièrepad van Fiorelli opvallend, want de 30-jarige Italiaan werd pas in 2020 prof. Eind dit jaar viert hij al zijn 31ste verjaardag. Hij is snel na een lastige koers, maar boekte tot dusver slechts één profzege: dat deed hij in 2022 op Roemeense bodem, in de Sibiu Cycling Tour. In datzelfde jaar werd hij vijfde in de Bretagne Classic (WorldTour) en hij reed sinds 2020 ieder jaar de Giro d’Italia.

flag-be Timo Kielich

Kielich won de Antwerp Port Epic na knap ploegwerk – foto: Cor Vos

Klassiekerspecialist Timo Kielich leek bij Alpecin-Deceuninck de natuurlijke opvolger van Søren Kragh Andersen te zijn. Afgelopen voorjaar maakte hij indruk in dienst van Mathieu van der Poel en Jasper Philipsen. Dat hebben ze bij Visma | Lease a Bike ook gezien. De bijna 26-jarige Belg (die zijn oorsprong kent in de cross) moet het vertrek van Tiesj Benoot en Dylan van Baarle gaan opvangen. In potentie kan Kielich uitgroeien tot een ijzersterke helper in de Vlaamse klassiekers. Maar hij heeft ook alle kwaliteiten om uit te groeien tot een lead out van formaat.

flag-it Pietro Mattio

foto: Cor Vos

Allrounder Pietro Mattio is een renner die niet meteen in het oog springt. Toen hij begin 2023 bij de opleidingsploeg van Visma | Lease a Bike kwam, sprak hij nauwelijks Engels en was hij ietwat verlegen. Inmiddels is de 21-jarige Italiaan uitgegroeid tot een gewaardeerde kracht bij de U23-ploeg. Hij geldt daar als sfeermaker en een echte teamplayer. Met Mattio haalt het Nederlandse team een sterke knecht binnen. In het kader van doorselecteren kost deze promotie Tosh Van der Sande de kop kosten. Hij moet het team aan het einde van het seizoen verlaten.

flag-it Davide Piganzoli

foto: Cor Vos

Rondetalent Davide Piganzoli heeft de stiel de laatste jaren geleerd bij Polti-VisitMalta, de ploeg van Iván Basso en Alberto Contador. Visma | Lease a Bike wilde heel graag Kévin Vauquelin hebben, die qua persoonlijkheid ook goed bij de ploeg zou passen. De concurrentie voor de Fransman was echter te groot, waardoor hij te duur werd voor de ploeg. Daarom is de ploeg overgeschakeld op het beste alternatief en kwamen ze uit bij Piganzoli. Hij werd vorig jaar dertiende en dit jaar veertiende in de Giro. Ook werd hij in 2024 tweede in O Gran Camiño en La Route d’Occitanie.

flag-be Tim Rex

foto: Cor Vos

Net als Mattio is Tim Rex een product van de opleidingsploeg, al is dat niet helemaal waar. Het jongere broertje van Laurenz Rex kwam namelijk eerst uit voor de opleidingsploeg van Intermarché-Wanty, waar ze niet echt brood in hem zagen. Dit jaar bewijst hij als klimknecht zijn waarde in onder andere de Giro d’Italia U23 en de Ronde van de Toekomst. Rex komt ook als helper binnen en neemt het plekje in van Julien Vermote (waar Mattio meer de opvolger is van Van der Sande). De komende jaren krijgt de renner uit het Duitstalige deel van België de kans om zijn plek te veroveren.

flag-de Anton Schiffer

foto: Sibiu Tour

Visma | Lease a Bike verrast met de komst van Anton Schiffer. De bijna 26-jarige Duitser neemt wielrennen pas drie jaar serieus en fietst sinds 1 augustus 2023 op Continental-niveau. In juli 2025 pakte hij in de Sibiu Tour zijn eerste profzege. Schiffer is een voormalig triatleet en wist de ploeg te overtuigen door zijn testresultaten. Hij ontwikkelt zich stormachtig en er is vertrouwen dat hij kan uitgroeien tot een sterke renner als hij zijn huidige groeicurve nog een jaar of twee doorzet. De laatste tien jaar heeft de ploeg vaker oog voor goede renners op Continental-niveau. Denk maar aan Chris Harper, Sepp Kuss en uiteraard Primož Roglič. De ploeg haalt Schiffer per 1 oktober 2025 al aan boord.

Update artikel
Dit artikel is bijgewerkt op maandag 8 september om 16.00 uur na de officiële bekendmaking van de komst van Bruno Armirail.

Dit zijn alle acht aanwinsten van Visma | Lease a Bike voor 2026. De ploeg zal het nieuwe seizoen aanvangen met 29 renners. Hieronder lees je ook een verhaal over wat de vertrekkers voor het Nederlandse WorldTeam betekenen, waaronder Dylan van Baarle, Tiesj Benoot en Olav Kooij.

RIDE Magazine
19 Reacties
25-07-2025 09:44
jammer van Benoot, nog steeds een klasse renner
28-07-2025 14:33
Van Baarle heeft totaal geen enkele rol gespeeld bij tvl. Kooij heeft nog niet laten zien dat hij Philipsen, Milan of Merlier kan verslaan en ploeg maken voor hem in tour nu niet zinvol. Benoot prima, maar heeft zijn beste jaren gehad en gaat nu terecht cashen. Visma heeft serieus Arensman willen vastleggen, maar krijgt veel meer geld nu en wilde vrije rol in klassement races, dat kan hij totaal niet waarmaken met zijn mentale gesteldheid. Daan Hoole is te duur voor knecht die af en toe tijdrit wint.
24-07-2025 13:59
Ze gaan bij VLAB blijkbaar ook op de Italiaanse toer? In ieder geval niet op de Nederlandse toer want het toch al heel beperkte aantal landgenoten gaat dus nog verder omlaag....
De ploeg wordt er niet bepaald sterker op met deze "aanwinsten".
    24-07-2025 20:22
    Visma gaat er op achteruit qua aantal kopmannen (Van Baarle en Kooij vertrekken) maar ik denk dat de ondersteuning van de kopmannen er wel op vooruit gaat. Ik denk dat Visma liever een Kielich heeft die zich voor Laporte, Van Aert en Brennan op wil offeren dan een Van Baarle die voor eigen succes rijdt. Qua ondersteuning van de kopmannen is het vertrek van Benoot vooral een aderlating maar met Armirail hebben ze dat goed opgevangen. Fiorelli lijkt me een goede knecht om in zware sprintetappes en in lastige sprint aankomsten de sprint voor Brennan aan te trekken. Piganzoli lijkt me op z'n minst een goede klimknecht voor de klassementstrein en wie weet dat hij met de begeleiding van Visma nog een paar grote stappen in zijn ontwikkeling kan zetten. Vingegaard had een stuk minder laten zien op diens leeftijd. Mattio lijkt me voor de lange termijn een goede knecht om erbij te hebben. Iemand die in elk soort etappe wel een bijdrage kan doen voor zijn kopmannen.

    Visma heeft met Yates, Laporte, Van Aert, Vingegaard, Jorgenson, Nordhagen en Brennan nog steeds een overschot aan kopmannen voor de komende jaren. Als ze ervoor zorgen dat die in 2026 en 2027 de juiste ondersteuning krijgen zullen ze bij de top 3 ploegen in het peloton blijven horen. De concurrentie met UAE aangaan zal de komende jaren voor alle ploegen geen realistisch doel zijn. Die hebben momenteel te veel kwaliteit en te veel geld ter beschikking.
24-07-2025 20:16
Echt sterk onderhandel door Rabo , of Rabo gaat op de Europesche toer
    25-07-2025 06:55
    Welke Nederlander(s) hadden ze dan moeten en kunnen halen?
24-07-2025 22:13
ze gaan er echt sterk op achteruit het budget van benoot van Baarle en kooij wat vrijkomt moet toch wel nog een renner van naam kunnen opleveren...
24-07-2025 23:19
Hoeveel moeite hebben ze bv gedaan om Daan Hoole binnen te halen? Knap er een beetje op af.
    25-07-2025 09:07
    Misschien hebben ze wel heel veel moeite gedaan.
    Ze hebben vaker Nederlanders proberen te halen, maar die wilden niet.
    Ze hadden graag met de van Dijke's verder gewild, maar die wilden zelf niet.
    08-09-2025 20:22
    De enige sterke nederlanders die ik dan nog kan bedenken zijn del grosso en van den broek. Maar weet niet of die wel haalbaar zijn want zullen bij hun ploeg ook wel een goed contract hebben.
24-07-2025 23:59
Wat een armoe
25-07-2025 00:06
Moet weer denken aan de opmerking van Plugge over dat Visma de All Blacks, Chicago Bulls, het Barcelona van het wielrennen moet worden. Je kunt de grote talenten kopen maar daarmee heb je nog geen team of identiteit. Het succes van de Bulls was te danken aan een ijzersterke teamspirit met een aantal ster-atleten. Dit riekt (van afstand weliswaar) naar los zand waarbij de renners moeiteloos worden ingewisseld (zie vertrek Van Baarle, Benoot, Kooij)
    25-07-2025 09:06
    het succes van de Bulls kwam vooral omdat 99% van de basketbal wereld bang was voor Jordan
    25-07-2025 09:06
    het succes van de Bulls kwam vooral omdat 99% van de basketbal wereld bang was voor Jordan
    25-07-2025 09:20
    succes van de Bulls kwam door het hele team. het was gewoon een heel sterk Team, waar Jordan een onderdeel van was.
    Onderschat de inbreng van iemand als Pippen niet.
    25-07-2025 09:51
    Op dit moment rijdt de jordan van het wielrennen bij uae (pogacar).
08-09-2025 16:50
Olav Kooij kan de eerste renner worden die beter wordt na het verlaten van Visma. Ik ben zeer benieuwd, maar vrees dat hij het vaak gaat afleggen tegen de door Alfred genoemde drie en Matthew Brennan.
    08-09-2025 16:56
    Er zijn nu in ieder geval nog maar weinig excuses over voor Kooij. Hij krijgt elke gewenste ondersteuning al vraag ik mij nog steeds af hoe dit zal gaan ontwikkelen als Decathlon verder groeit en ook GC ambities krijgt.
09-09-2025 05:08
Ben niet onder de indruk van die aanwinsten.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.

RIDE Magazine