Dit zijn de nieuwe namen bij Visma | Lease a Bike
Overzicht Visma | Lease a Bike heeft de selectie voor 2026 rond. De Nederlandse ploeg gaat aan het nieuwe seizoen beginnen met 29 renners, net zo veel als afgelopen jaar. Waar er acht renners vertrekken, betekent dit dat er net zo veel nieuwe renners volgend jaar in het geel-zwart rijden. WielerFlits zet de acht nieuwe aanwinsten op een rij.
Bruno Armirail

foto: Cor Vos
Klimmer Bruno Armirail komt over van Decathlon AG2R La Mondiale. De 31-jarige Fransman is de huidige nationale kampioen in het tijdrijden. Hij speelde een sleutelrol – zowel op als naast de fiets – voor toptalent Paul Seixas in het Critérium du Dauphiné. Zijn gehele carrière cijfert hij zich al met alle plezier weg voor de kopmannen van zijn werkgevers. Komend seizoen zal hij dat gaan doen bij Visma | Lease a Bike. Armirail is ook een welkome versterking voor de sponsors. Onder andere Visma richt zich komend jaar op de Franse markt.
Jaar | Team |
---|---|
2027 | Team Visma | Lease a Bike |
2026 | Team Visma | Lease a Bike |
2025 | Decathlon - AG2R La Mondiale |
2024 | Decathlon - AG2R La Mondiale |
2023 | Groupama - FDJ |
2022 | Groupama - FDJ |
2021 | Groupama - FDJ |
2020 | Groupama - FDJ |
2019 | Groupama - FDJ |
2018 | Groupama - FDJ |
2017 | FDJ |
2016 | Armee de Terre |
2015 | Equipe Cycliste de l Armee de Terre |
Owain Doull

foto: Cor Vos
Visma | Lease a Bike neemt allrounder en klassiekerspecialist Owain Doull over van EF Education-EasyPost. Daarvoor reed de Welshman jarenlang voor INEOS Grenadiers. Hij is op meerdere terreinen inzetbaar: in de klassiekers, eventueel in een sprinttrein en ook als positioner in grote rondes. Doull brengt met zijn 32 jaar genoeg ervaring binnen en geldt binnen de ploeg als vervanger van Dylan van Baarle. Uiteraard kan de allrounder niet hetzelfde palmares overleggen als de Nederlander, maar op basis van de CyclingFlash-ratings over het laatste jaar is Doull wel een prima alternatief.
Jaar | Team |
---|---|
2026 | Team Visma | Lease a Bike |
2025 | EF Education - EasyPost |
2024 | EF Education - EasyPost |
2023 | EF Education - EasyPost |
2022 | EF Education - EasyPost |
2021 | Ineos Grenadiers |
2020 | Team Ineos Grenadiers |
2019 | Team INEOS |
2019 | Team Sky |
2018 | Team Sky |
2017 | Team Sky |
2016 | Team Wiggins |
2016 | Team Sky |
2015 | Team Wiggins |
2014 | An Post - Chainreaction |
Filippo Fiorelli

foto: Cor Vos
Snelle man Filippo Fiorelli rijdt al zijn gehele profloopbaan (sinds 2020) voor VF Group-Bardiani CSF-Faizanè en voorlopers. Sowieso is het carrièrepad van Fiorelli opvallend, want de 30-jarige Italiaan werd pas in 2020 prof. Eind dit jaar viert hij al zijn 31ste verjaardag. Hij is snel na een lastige koers, maar boekte tot dusver slechts één profzege: dat deed hij in 2022 op Roemeense bodem, in de Sibiu Cycling Tour. In datzelfde jaar werd hij vijfde in de Bretagne Classic (WorldTour) en hij reed sinds 2020 ieder jaar de Giro d’Italia.
Jaar | Team |
---|---|
2027 | Team Visma | Lease a Bike |
2026 | Team Visma | Lease a Bike |
2025 | VF Group-Bardiani CSF-Faizanè |
2024 | VF Group-Bardiani CSF-Faizanè |
2023 | Green Project-Bardiani CSF Faizane |
2022 | Bardiani CSF Faizane' |
2021 | Bardiani CSF Faizane' |
2020 | Bardiani CSF Faizane' |
2019 | Nippo - Vini Fantini - Faizane' |
Timo Kielich

Kielich won de Antwerp Port Epic na knap ploegwerk – foto: Cor Vos
Klassiekerspecialist Timo Kielich leek bij Alpecin-Deceuninck de natuurlijke opvolger van Søren Kragh Andersen te zijn. Afgelopen voorjaar maakte hij indruk in dienst van Mathieu van der Poel en Jasper Philipsen. Dat hebben ze bij Visma | Lease a Bike ook gezien. De bijna 26-jarige Belg (die zijn oorsprong kent in de cross) moet het vertrek van Tiesj Benoot en Dylan van Baarle gaan opvangen. In potentie kan Kielich uitgroeien tot een ijzersterke helper in de Vlaamse klassiekers. Maar hij heeft ook alle kwaliteiten om uit te groeien tot een lead out van formaat.
Jaar | Team |
---|---|
2028 | Team Visma | Lease a Bike |
2027 | Team Visma | Lease a Bike |
2026 | Team Visma | Lease a Bike |
2025 | Alpecin - Deceuninck |
2024 | Alpecin - Deceuninck |
2023 | Crelan - Corendon |
2023 | Alpecin-Deceuninck Development Team |
2022 | Crelan - Fristads |
2022 | Alpecin-Deceuninck Development Team |
2022 | Iko - Crelan |
2021 | Iko - Crelan |
2021 | Alpecin-Fenix Development Team |
2021 | Credishop-Fristads |
2020 | Credishop-Fristads |
2020 | Credishop-Fristads |
2020 | Alpecin - Fenix |
2019 | Creafin - Fristads |
2019 | Steylaerts - 777 |
2018 | Steylaerts - 777 |
2018 | ERA - Circus |
2017 | ERA - Circus |
Pietro Mattio

foto: Cor Vos
Allrounder Pietro Mattio is een renner die niet meteen in het oog springt. Toen hij begin 2023 bij de opleidingsploeg van Visma | Lease a Bike kwam, sprak hij nauwelijks Engels en was hij ietwat verlegen. Inmiddels is de 21-jarige Italiaan uitgegroeid tot een gewaardeerde kracht bij de U23-ploeg. Hij geldt daar als sfeermaker en een echte teamplayer. Met Mattio haalt het Nederlandse team een sterke knecht binnen. In het kader van doorselecteren kost deze promotie Tosh Van der Sande de kop kosten. Hij moet het team aan het einde van het seizoen verlaten.
Jaar | Team |
---|---|
2027 | Team Visma | Lease a Bike |
2026 | Team Visma | Lease a Bike |
2025 | Team Visma | Lease a Bike Development |
2024 | Team Visma | Lease a Bike Development |
2023 | Jumbo-Visma Development Team |
Davide Piganzoli

foto: Cor Vos
Rondetalent Davide Piganzoli heeft de stiel de laatste jaren geleerd bij Polti-VisitMalta, de ploeg van Iván Basso en Alberto Contador. Visma | Lease a Bike wilde heel graag Kévin Vauquelin hebben, die qua persoonlijkheid ook goed bij de ploeg zou passen. De concurrentie voor de Fransman was echter te groot, waardoor hij te duur werd voor de ploeg. Daarom is de ploeg overgeschakeld op het beste alternatief en kwamen ze uit bij Piganzoli. Hij werd vorig jaar dertiende en dit jaar veertiende in de Giro. Ook werd hij in 2024 tweede in O Gran Camiño en La Route d’Occitanie.
Jaar | Team |
---|---|
2026 | Team Visma | Lease a Bike |
2025 | Team Polti VisitMalta |
2024 | Team Polti Kometa |
2023 | EOLO - Kometa Cycling Team |
2021 | EOLO - Kometa Cycling Team |
Tim Rex

foto: Cor Vos
Net als Mattio is Tim Rex een product van de opleidingsploeg, al is dat niet helemaal waar. Het jongere broertje van Laurenz Rex kwam namelijk eerst uit voor de opleidingsploeg van Intermarché-Wanty, waar ze niet echt brood in hem zagen. Dit jaar bewijst hij als klimknecht zijn waarde in onder andere de Giro d’Italia U23 en de Ronde van de Toekomst. Rex komt ook als helper binnen en neemt het plekje in van Julien Vermote (waar Mattio meer de opvolger is van Van der Sande). De komende jaren krijgt de renner uit het Duitstalige deel van België de kans om zijn plek te veroveren.
Jaar | Team |
---|---|
2026 | Team Visma | Lease a Bike |
2025 | Team Visma | Lease a Bike Development |
2024 | Wanty-Re Uz-Technord |
2023 | Circus-Re Uz-Technord |
2022 | BH - Wallonie MTB Team |

foto: Sibiu Tour
Visma | Lease a Bike verrast met de komst van Anton Schiffer. De bijna 26-jarige Duitser neemt wielrennen pas drie jaar serieus en fietst sinds 1 augustus 2023 op Continental-niveau. In juli 2025 pakte hij in de Sibiu Tour zijn eerste profzege. Schiffer is een voormalig triatleet en wist de ploeg te overtuigen door zijn testresultaten. Hij ontwikkelt zich stormachtig en er is vertrouwen dat hij kan uitgroeien tot een sterke renner als hij zijn huidige groeicurve nog een jaar of twee doorzet. De laatste tien jaar heeft de ploeg vaker oog voor goede renners op Continental-niveau. Denk maar aan Chris Harper, Sepp Kuss en uiteraard Primož Roglič. De ploeg haalt Schiffer per 1 oktober 2025 al aan boord.
Dit zijn alle acht aanwinsten van Visma | Lease a Bike voor 2026. De ploeg zal het nieuwe seizoen aanvangen met 29 renners. Hieronder lees je ook een verhaal over wat de vertrekkers voor het Nederlandse WorldTeam betekenen, waaronder Dylan van Baarle, Tiesj Benoot en Olav Kooij.
De ploeg wordt er niet bepaald sterker op met deze "aanwinsten".
Visma heeft met Yates, Laporte, Van Aert, Vingegaard, Jorgenson, Nordhagen en Brennan nog steeds een overschot aan kopmannen voor de komende jaren. Als ze ervoor zorgen dat die in 2026 en 2027 de juiste ondersteuning krijgen zullen ze bij de top 3 ploegen in het peloton blijven horen. De concurrentie met UAE aangaan zal de komende jaren voor alle ploegen geen realistisch doel zijn. Die hebben momenteel te veel kwaliteit en te veel geld ter beschikking.
Ze hebben vaker Nederlanders proberen te halen, maar die wilden niet.
Ze hadden graag met de van Dijke's verder gewild, maar die wilden zelf niet.
Onderschat de inbreng van iemand als Pippen niet.