Dit is het volledige parcours van de Giro d’Italia 2023
Wie volgt Jai Hindley op in 2023? - foto: Cor Vos
dinsdag 18 oktober 2022 om 19:15

Dit is het volledige parcours van de Giro d’Italia 2023

Organisator RCS Sport heeft maandag het volledige parcours gepresenteerd van de Giro d’Italia 2023. De Italiaanse ronde begint volgend jaar op zaterdag 6 mei met een openingstijdrit van 18,4 kilometer in de regio Abruzzen en eindigt drie weken later op zondag 28 mei met een vlakke etappe van en naar Rome.

Fossacesia Marina heeft de eer om volgend jaar de Giro d’Italia af te trappen. Het is voor de tweede keer in de geschiedenis dat de Giro van start gaat in de regio Abruzzen. Voor de eerste Giro-start in de Abruzzen moeten we terug naar 2001, toen Rik Verbrugghe in Pescara het roze wist te pakken na een proloog van 7,6 kilometer. In 2023 beginnen de renners eveneens met een tijdrit, maar wel eentje van 18,4 kilometer van Fossacesia Marina naar Ortona.

Opvallend: de route gaat bijna volledig over een fietspad (de Via Verde-Costa dei Trabocchi, ontstaan uit een oud treinspoor) en eindigt op een kort klimmetje in Ortona. Hier zullen al de eerste verschillen ontstaan in het algemeen klassement. Ook op dag twee en drie blijven de renners in de Abruzzen. De tweede etappe trekt vanuit Teramo – over een afstand van 204 kilometer – naar San Salvo. Het is op het eerste gezicht een etappe voor de snelle mannen. Op de derde dag gaat het vanuit Vasto in zuidelijke richting naar Melfi.

Krachtmetingen naar Lago Laceno en Campo Imperatore 
Op dag vier is het woord aan de klimmers met een finish aan het Lago Laceno, na de beklimming van de Colle Molella (goed acht kilometer klauteren aan ruim 7%) in volle finale. Ook in 1976, 1998 en 2012 finishte de Giro-karavaan aan het meer van Laceno en toen waren respectievelijk Roger De Vlaeminck, Alex Zülle en Domenico Pozzovivo aan het feest. In de vijfde rit naar Salerno worden de vlakkere Italiaanse wegen opgezocht, wat de sprinters dan weer in de kaart speelt.

Pozzovivo soleert naar de zege aan het Lago Laceno – foto: Cor Vos

Vervolgens trekt de karavaan, net als in de Giro van 2022, naar Napels voor een etappe over op- en afgaand terrein, geschikt voor de sterke sprinters en wellicht ook puncheurs. De klimmers zullen hun benen wellicht sparen voor rit zeven naar Campo Imperatore, een hoogvlakte gelegen in de Gran Sasso, het hoogste bergmassief van de Apennijnen. De aankomststreep is dan getrokken op 2.135 meter hoogte. In het verleden wisten Marco Pantani (1999) en Simon Yates (2018) er al eens te zegevieren.

Drie cruciale etappes 
De klassementsrenners krijgen na de bergrit naar Campo Imperatore geen tijd om op adem te komen, want ook in de achtste etappe naar Fossombrone is het klimmen geblazen. De finale is – met de Monte delle Cesane (7,2 km aan 7,1%) en een dubbele passage van I Capuccini (2,1 km 10,1%) in de laatste vijftig kilometer – als loodzwaar te bestempelen. Op zondag 14 mei volgt dan de laatste etappe voor de eerste rustdag, en die is ook niet van de poes. Tussen Savignano sul Rubicone en Cesena heeft de organisatie een tijdrit uitgetekend.

Na een welverdiende en voor veel renners ook wel broodnodige rustdag kruipen de coureurs op dinsdag 16 mei weer op hun fiets voor een rit van Scandiano naar Viareggio. In de tweede Giro-week komen de sterke mannen aan hun trekken, met niet te onderschatten etappes naar Tortona, Rivoli en Cassano Magnago. De renners die in aanmerking komen voor een goed klassement, doen er verstandig aan om de dertiende (naar Crans-Montana) en vijftiende etappe (met finish in Bergamo) met rood te omcirkelen in hun agenda.

Simon Yates zegeviert op Campo Imperatore – foto: Cor Vos

Loodzware slotweek 
Na de lastige vijftiende etappe naar Bergamo, ook wel te omschrijven als een ‘mini-Ronde van Lombardije’, is het tijd voor een tweede en laatste rustdag voor de renners. In de derde en laatste week volgen er nog enkele loodzware raids door de bergen. Zo boezemt de zestiende etappe behoorlijk veel angst in. De renners trekken dan namelijk naar de in Trentino gelegen Monte Bondone, met onderweg nog enkele fameuze Alpencols. De beklimming werd vijfmaal opgenomen in het parcours van de Giro d’Italia, met de meest recente passage in 2020.

Alhoewel de beklimming de laatste jaren slechts sporadisch een sleutelrol heeft gespeeld in de Giro of andere grote rittenkoersen, is het er zeker één met een historisch unieke achtergrond. Niet in het minst omdat de Monte Bondone het toneel was van de ontbolstering van Charly Gaul als topklimmer in de Giro van 1956.

Ook in rit achttien naar Zoldo Alto kunnen we ons opmaken voor een krachtmeting tussen de beste klimmers in de Giro. Het is ook meteen het begin van een duivels drieluik in de Dolomieten. In deze vrij korte rit trekken de renners over de Crosetta, de klim naar Pieve d’Alpago en de Passo Cibiana naar de bijna negen kilometer lange slotklim (aan bijna 7%) naar Zoldo Alto. In 2005 won de latere eindwinnaar Paolo Savoldelli er een bergetappe, door in een sprint af te rekenen met Ivan Basso.

De negentiende etappe kunnen we gerust bestempelen als Il Tappone (de koninginnenrit) van deze Giro. Wat er op het programma staat? De Passo Campolongo, Passo Valparola, Passo Giau, Passo Tre Croci en de lastige slotklim naar Tre Cime di Lavaredo. Goed voor meer dan 4.500 hoogtemeters, en dat na bijna drie weken koers. In 1968 legde Eddy Merckx op de Tre Cime di Lavaredo in heroïsche omstandigheden de fundamenten van zijn eerste overwinning in de Giro. Wie zorgt, 55 jaar later, voor een dergelijk huzarenstukje?

Nibali trotseert de omstandigheden, op weg naar Tre Cime di Lavaredo – foto: Cor Vos

De coureur die na rit negentien in het bezit is van de roze leiderstrui, beschikt over de beste papieren om de Giro te winnen, maar is er zeker nog niet. De organisatie heeft namelijk nog een (onaangename) verrassing in petto. Op de voorlaatste dag volgt er nog een klimtijdrit van Tarvisio naar de Monte Lussari. Het is een tijdrit met twee gezichten. De eerste pakweg elf kilometer zijn vlak en dus voer voor de echte tijdritspecialisten, maar dan doemt de verschrikkelijk steile Monte Lussari op, een klim van 7,2 kilometer aan een gemiddelde van maar liefst 12%, met uitschieters tot 18%.

Alle ingrediënten zijn kortom aanwezig voor een nagelbijtende apotheose. Op de top van de Monte Lussari kennen we – normaal gesproken – de eindwinnaar van de 106e Giro d’Italia. De slotrit van en naar Rome is namelijk vlak en nodigt uit tot een laatste (massa)sprint.

Afbeelding

Afbeelding

Routeschema Giro d’Italia 2023
06/05 – Etappe 1: Fossacesia Marina – Ortona (18,4 km, ITT)
07/05 – Etappe 2: Teramo – San Salvo (204 km)
08/05 – Etappe 3: Vasto – Melfi (210 km)
09/05 – Etappe 4: Venosa – Lago Laceno (184 km)
10/05 – Etappe 5: Atripalda – Salerno (172 km)
11/05 – Etappe 6: Napels – Napels (156 km)
12/05 – Etappe 7: Capua – Campo Imperatore/Gran Sasso d’Italia (218 km)
13/05 – Etappe 8: Terni – Fossombrone (207 km)
14/05 – Etappe 9: Savignano sul Rubicone – Cesena (33,6 km, ITT)

15/05 – Rustdag

16/05 – Etappe 10: Scandiano – Viareggio (190 km)
17/05 – Etappe 11: Camaiore – Tortona (218 km)
18/05 – Etappe 12: Bra – Rivoli (179 km)
19/05 – Etappe 13: Borgofranco d’Ivrea – Crans-Montana (208 km)
20/05 – Etappe 14: Sierre – Cassano Magnago (194 km)
21/05 – Etappe 15: Seregno – Bergamo (191 km)

22/05 – Rustdag

23/05 – Etappe 16: Sabbio Chiese – Monte Bondone (198 km)
24/05 – Etappe 17: Pergine Valsugana – Caorle (192 km)
25/05 – Etappe 18: Oderzo – Zoldo Alto/Val di Zoldo (160 km)
26/05 – Etappe 19: Longarone – Tre Cime di Lavaredo (182 km)
27/05 – Etappe 20: Tarvisio – Monte Lussari (18,6 km, ITT)
28/05 – Etappe 21: Rome – Rome (115 km)

RIDE Magazine
105 Reacties
17-10-2022 21:05
De Giro is wederom enorm zwaar. Ik moest een aantal keer glimlachen, zei ‘hoho’ bij de koninginnerit en dacht bij die laatste klimtijdrit ‘ha geweldig’. Echter kom ik nu tot de conclusie dat ik een sadist ben…
17-10-2022 20:36
En wederom rommelig neergezet door wf. Jullie zijn echt hardnekkig.
    18-10-2022 11:25
    Ja Steve, zo'n Rodriguez, Ayusso, Mas en Superman Lopez, om enkel maar die te noemen, dat zijn écht wel 2de rangsrennertjes. Een echte schande dat die überhaupt mogen deelnemen aan een grote ronde. Er deed maar 1 grote ronde waardige renner mee. Spijtig genoeg slaagt die er zelden of nooit in recht te blijven zonder steunwieltjes.
17-10-2022 20:40
Die klimtijdrit is wel echt bizar, die klim is 6,8km aan 12,7%. Er inderdaad wel over als je het mij vraagt. Moet je voorstellen dat je daar als sprinter omhoog moet..
    17-10-2022 22:36
    Kan episch worden. Stijgingspercentages van deze orde baren in een "gewone" etappe soms een muis, omdat het zo lastig is om te demarreren op zulke stroken. Maar in een tijdrit waar je niemand hebt om aan vast te klampen kun je heel veel tijd verliezen. Hier kunnen de klassementsrenners met minuten strooien.
    17-10-2022 23:39
    6,8 a 12,7 is gestoord. Klopt dat echt?

    Hoe dan ook niet iets waar revket voor weglopen moet. Maar toch ik hem zijnde bij een te doen parcours meteen vd tour gaan.
    18-10-2022 02:10
    Ja, klopt bijna (zie profiel): 7,3km a 12,3%.
    18-10-2022 06:43
    @bergop
    Ik had 'm ff online ergens weggetrokken, zal er wel aan liggen waar de officiele start is.

    Kan ergens wel mooi woorden tussen de topfavorieten, maar ik denk dat dit voor iedereen buiten de top-20 een vrij helse dag gaat worden. Daar mag ook wel aan gedacht worden.
    18-10-2022 10:50
    @Luipaard van Lent
    Ik vind zo'n échte klimtijdrit net heel mooi en eerlijk - eigenlijk zou je die ook niet als echte tijdritkilometers mogen tellen, want hier kan een type als Superman Lopez gewoon winnen. Een mooie kans voor klimmers om echt verschillen te maken.
    Voor renners buiten de top-20 zal de tijdslimiet wellicht heel hoog gelegd worden, dat kan binnen de regels. Nummer laatst van de befaamde Foliforov-tijdrit naar Alpe di Siusi uit 2016 zat ruim 35% boven de winnende tijd en werd niet uitgesloten. Ik kan het niet dadelijk terugvinden, maar toen lag de limiet volgens mij zelfs boven de 100%.
17-10-2022 23:15
Voor mij persoonlijk blijft dit toch altijd de mooiste van de drie. Dat het maar weer snel Mei is. :)


https://www.youtube.com/watch?v=v7GtLclTAls
17-10-2022 20:01
Dumoulin al ergens aangekondigd na te denken over een comeback? Even serieus wat een zware giro. Bdnieuwd welke klassementsman hier vol op inzet
19-10-2022 05:00
Schitterend parcours, dikke kans dat het wederom het mooiste routeboek van het jaar is. Zoals eigenlijk gewoonlijk is, steekt de Giro boven haar concurrenten uit, met kop en schouders.

Maar ik kan niet loskomen van de gedachte dat we afgelopen jaren een magere winnaar hadden. Mocht Evenepoel de Giro doen en Roglic niet, zou ik werkelijk niet weten wie hem nog kan verslaan. In ieder geval staat er dan een grote naam op de erelijst.
    19-10-2022 07:55
    De winnaars zijn gewoon de grote namen op de erelijsten: met er op staan ben je groot.

    Overigens zie ik eerder Roglic dan Evenepoel hier starten en reken maar dat een winst dan niet gebagatelliseerd zal worden. En volledig terecht: er zijn geen ‘magere’ winnaars van deze ronde, nooit geweest ook.
    19-10-2022 09:12
    tuurlijk ben ik dat niet oneens. Beetje open deur ook…

    Maar je moet toch gevoeglijk toegeven dat een palmares van Evenepoel, Roglic, Bernal, Thomas, Pogacar and so on wel ernstig afsteekt tegen dat van Hart en Hindley. En ook na Harts Giro-zege heeft hij de stap naar de top nog niet kunnen maken.

    Dus tuurlijk, ze hebben de Giro gewonnen en zijn daarmee vereeuwigd, maar toch…
    19-10-2022 09:37
    Wat zou ik graag Pogacar in deze Giro zien - en wat mij betreft mag hij daar zelfs de Tour voor laten schieten. *back to reality now*
    19-10-2022 09:40
    Nee. Niks maar toch. Geen enkel dubbel gevoel. Los van het jaar 2020 misschien waar de rondes achterlijk dicht op elkaar zaten.

    Hindley zit sowieso veel muziek in: aankomende giro opnieuw echt iets voor hem de laatste anderhalve week. Die zou daar zijn titel goed kunnen verdedigen/prolongeren.
    19-10-2022 19:58
    [quote]Nee. Niks maar toch. Geen enkel dubbel gevoel.[/quote]

    Ok, excuses mijnheer Vainsteins. Wie ben ik om een orakel als u tegen te spreken. Vergeef me mijn onvermogen.
17-10-2022 22:17
Mooi parcours, maar hoeveel en welke teams gaan hier op (bijna) volle oorlogssterkte naartoe? Aan iets anders dan een vat klimmers, aangevuld met een paar heuvelspecialisten heb je hier niks, en wie kan dat missen voor de TdF als de combi niet te doen is? Met geel-zwarte bril zou ik zeggen TjV, met Roglic als kopman. Een goede kans op Giro-winst is een primoz risicospreiding als Pogacar onverhoopt de keien uit de franse straten rijdt in de TdF.
    19-10-2022 04:43
    Ik hoop het enorm Joop. En met oa een Bouwman, Oomen, Kelderman en van Baarle kan je zeer deftig knechtwerk meezenden.
18-10-2022 11:39
Even los van de discussie of het een parcours voor Evenepoel is.
Als ik zo kijk, lijkt het me vooral een parcours voor Mads Petersen. Als alles meezit maakt hij zo kans in 6 tot 8 ritten.
    18-10-2022 14:32
    Alles hangt opnieuw van de tegenstand af he.. Als WvA effectief meedoet of ook een Matthews en Girmay komen mag hij al blij zijn met 1 of 2 ritten.
17-10-2022 18:10
Echt iets voor Roglic met 3 x ITT, maar ook REV en POG. Kijk er nu al naar uit !
    17-10-2022 19:00
    Combi Giro + Tour is niet te doen dus Pog en Rog zullen hem niet rijden lijkt me. Pogacar wil revanche voor dit jaar en Roglic wil denk ik geen kans op Tourwinst meer laten lopen gezien zijn leeftijd.

    Remco, Thomas, Yates, Arensman zie ik hier wel verschijnen. Wellicht ook Superman/Lutsenko.
    17-10-2022 22:23
    Over welke Yates hebben we het dan?
17-10-2022 18:21
Heerlijk parcours, zal een mooi duel worden tussen Roglic en Evenepoel.
17-10-2022 18:33
Pogacar wil weer naar de tour (zijn coach gaf aan dat de dubbel geen optie is) en ook vingegaard zal zijn titel willen verdedigen. Evenepoel vs Roglic 2.0 in de maak.
    17-10-2022 20:02
    Heeft Roglic eigenlijk zelf al iets gezegd over een eventuele Giro deelname?
    Ik vind dat er hier op het forum nogal gemakkelijk van uit gegaan wordt dat hij zijn Tourdroom laat varen.
    17-10-2022 21:01
    Tuurlijk gaat roglic niet naar de giro
    18-10-2022 12:26
    Als ie slim is wel.
17-10-2022 18:52
Uitgebalanceerd parcours, bergetappes mooi verdeeld over de 3 weken. Zes aankomsten bergop (klimtijdrit niet meegerekend). Alleen een legendarische beklimming, bijv. Gavia, Zoncolan, Mortirolo of Stelvio ontbreekt er wel wat aan.
    17-10-2022 19:14
    Wat is er niet legendarisch aan Tre Cime di Lavaredo? :)
    17-10-2022 19:33
    En aan de Grand Saint Bernard of Simplon? (Weliswaar minder Italiaans)
    17-10-2022 19:46
    OK, Tre Cime is ook legendarisch, maar er had er nog één bij gemogen.
17-10-2022 18:56
wie oh wie bij Ineos? Bernal? Of gaat die toch voor de Tour?

Lekker, weer langs Napels. Zal wel nooit een wielerstad worden, maar toch.
    17-10-2022 20:14
    Martinez met een jonkie denk.
    17-10-2022 20:27
    Arensman denk ik.
    17-10-2022 21:20
    Geraint Thomas wil graag naar de Giro en het is een mooi parcours voor hem. In de Tour heeft hij naar eigen zeggen niets meer te bewijzen.
    18-10-2022 08:26
    Bernal wellicht niet wegens te vroeg. Pas tegen de Vuelta zal ie min of meer in orde zijn, voor zover ie ooit terug in orde komt.
17-10-2022 19:12
Deze ronde lijkt qua bergwerk wel een hele flinke maat meer dan afgelopen vuelta, daar tegenover staat ook flink wat meer klokwerk. Indien Evenepoel hier aantreedt is het vanaf dag 1 vol aan de bak met de hele ploeg. Als de tour er wat milder uitrolt met een flinke tijdrit er in zie ik hem daar heen gaan.
    17-10-2022 23:12
    Laat de wereldkampioen maar naar de Tour gaan, 2 jaar op rij zonder regenboogtrui toch maar povertjes voor de koers van het jaar.

    Als underdog de strijd aanbinden met het machtige Jumbo-Visma en de nu al grootheid Pogacar. Als je daar dan tegen kan winnen en dat bij het ‘nietige’ Quick-Step, heeft geen enkele downplayer nog wat over aan munitie. :D

    Giro is eerder een tussenstation waar alles minder dan eindwinst als mislukking wordt gezien. Ook amper te combineren met een groot doel in het voorjaar.
    18-10-2022 08:33
    Mooie Sjors: als de gelekte plannen kloppen, maakt hij geen (groot) doel van LBL, maar wel van Giro (eerste piek) + WK (vooral ITT) + Lombardije. Dit zijn zijn plannen voor 2023, voor 2022 waren dat: LBL + San Sebastian + Vuelta.
    18-10-2022 14:01
    Kan ook een mooi seizoen zijn, met de planning die je daar opnoemt.

    Alleen zou de Tour hem wel eens beter kunnen liggen dan zo’n loodzware Giro.

    En je kan je de vraag stellen of een Girowinst van hem een groter renner maakt dan dat hij nu al is met zijn Luik-Vuelta-WK drieluik. Terwijl dat met Tourwinst uiteraard wel zo zou zijn.

    Misschien drijft die ambitie hem dan ook tot grotere fysieke prestaties dan een mogelijke zege in de Giro? Na zo’n wonderjaar is de mentale drive de benzine om nog beter te proberen doen, en wat helpt daar beter bij dan het vooruitzicht aan een eerste Tourdeelname?
17-10-2022 19:27
Je zal met dit parcours maar eens een klassieke sprinter zijn, ik tel een 3tal sprints.
Benieuwd of Alpecin opnieuw Mareczko stuurt ;)
    17-10-2022 22:26
    Er zijn toch een 5- of 6-tal sprints als het wat meezit.
    19-10-2022 09:11
    Kortom, een mooi parcours.
    Hoe minder voorspelbare saaie sprint etappes, hoe beter.
17-10-2022 19:40
Mijn mond viel open toen ik las dat er nog een stevige klimtijdrit kwam op de 1 na laatste dag.
Beetje teveel van het goed als je het mij vraagt, voor de rest mis ik ook wat klassieke beklimmingen zoals als hierboven benoemd.
Verder wel interessant parcours met weinig sprinten, wat alleen maar goed is.
    17-10-2022 20:04
    Eens, een tijdrit lijkt me prima, zelfs een "gewone" klimtijdrit nog wel, maar een tijdrit met een stuk van 5km aan 14% gemiddeld vind ik wel een beetje te veel van het goede.
    17-10-2022 20:15
    Zijn echt iets van 7 etappes die een sprint kunnen worden
    18-10-2022 12:18
    De pure sprinters komen er wel bekaaid van af. Die krijgen enkel alleen ritten 2,17 &21. Voor ritten 5,11& 14 acht ik de kans ook nog vrij groot dat er gesprint wordt, maar dan wel zonder renners genre Marezco. In ritten 3,6 & 10 kunnen figuren zoals Girmay en Albanese misschien ook nog wel wat.
    19-10-2022 09:30
    Als er in etappe 10 al gesprint wordt, zal dat niet met meer dan tien renners zijn. Met die klim in de beginfase zal het voor elke sprinter lastig worden, ook Girmay.
    19-10-2022 10:23
    Die klim ligt in het begin van rit 10. Ik hield rekening met het scenario dat er in het wat vlakkere gedeelte na die klim wat rechtgezet kan worden. Maar point taken, het zal moeite kosten, ook voor Girmay of Albanese.
17-10-2022 20:04
Stuk beter dan ik had verwacht. Nu hoop ik niet dat het Evenepoel tegen een stel 3e rangs klassementsrenners wordt
    18-10-2022 13:25
    Wie is voor jou 3e rangs renner?
    Iedereen behalve Pogacar, Roglic en Vingegaard ?
    Hindley, Carapaz, Geogheghan Hart zullen het graag horen..
    18-10-2022 15:32
    Carapaz heeft Ineos juist verruild om kopman te zijn in de Tour. Die rijdt volgend jaar zeker geen Giro.
17-10-2022 20:25
Een ronde voor Arensman, Foss, Almeida, misschien Roglic.... maar echt geen Pogi of Rev verwacht ik.
    17-10-2022 22:35
    Arensman gaat geen 3 grote rondes rijden in 13 maanden neem ik aan.
    18-10-2022 08:33
    Waarom vergeet iedereen eigenlijk Vlasov?
17-10-2022 20:48
Mooi profiel van etappe 20!
17-10-2022 23:07
Wat een maf parcours. Wie er ook start, hier kan t.e.m. de voorlaatste rit vanalles gebeuren.
18-10-2022 02:37
De regenboogloper uitgerold.
18-10-2022 08:14
Zo die eerste week bekijkend zou REVKET eventueel daar een (grote) voorsprong moeten nemen en deze vervolgens 2 weken lang moeten verdedigen op een parcours dat ongeveer 1,5 x zo zwaar is dan tijdens de vuelta. Is dat leuk voor hem en de ploeg? Je geeft er ook wellicht de Ardennen en 100% zeker de tour mee op.
Wanneer de tour komt met een leuk oeuvre aan klassieke lopers en een tijdrit op de voorlaatste dag (wat ze vaak doen) : kan je een hele ronde de new kid on the block uithangen en aan het einde toeslaan.



    18-10-2022 08:41
    Remco en QuickStep moeten kiezen: ofwel een loodzwaar parcours en mindere tegenstand in de Giro, ofwel een minder zwaar parcours en grotere tegenstand in de Tour.
    18-10-2022 08:50
    Dat wordt vaker gezegd, Romãns, en dan wordt in 1 beweging de vergelijking gemaakt met Pogačar in de Tour van 2020. Maar die vergelijking gaat niet op, vind ik. UAE, INEOS, Jumbo en in mindere mate Bora gaan echt niet (meer) de fout maken om Evenepoel "gratis" tijd te laten nemen, zoals Pogačar deed tijdens etappe 8 van 2020. Ik denk dat enkel een vlakke tijdrit van 50 km of meer op de voorlaatste dag hem misschien van gedacht kan doen veranderen. Maar dat zal wel niet het geval zijn.
    18-10-2022 09:25
    Ik kan me niet voorstellen dat Evenepoel na winst in de Vuelta niet naar de TdF wil. Originele plan was Vuelta-Giro-Tour, maar daar zat ergens het voorbehoud in dat Evenepoel een mooie top-10 plaats zou pakken in Spanje, om van daaruit verder te groeien.

    Maar hij heeft alle verwachtingen overtroffen, zowel in de Vuelta als ook op het WK. Dus ook de vooraf bedachte groeicurve (die op zich prima was) kan wat mij betreft ook de prullenbak in. En ik denk dat zijn ambities zelf ook zo groot zijn.

    Gewoon lekker naar de TdF, dat is het hoogste podium. En daar mag hij nog "falen". Enige lastige gaat zijn wat je met de andere toppers in de ploeg gaat doen: Remco is m.i. klaar voor de TdF, maar zijn ploeg.... daar ligt nog wel wat verwachtingenmangement voor Flip en de sprinters.
    18-10-2022 12:41
    Anderzijds: Jakobsen heeft dit jaar een volledige ploeg meegekregen in steun en won welgeteld 1 rit. Historisch weinig voor een QS-sprinter.

    Wellicht de snelste sprinter van het seizoen, maar de Tour verteert hij blijkbaar niet geweldig? In de tweede helft was het alleen nog maar aanklampen om Parijs te halen. Merlier evenmin de sprinter die 3-4 ritten wint in zo’n Tour. Wat hebben zij dan op tafel te kloppen, kan men zich afvragen?
    18-10-2022 12:54
    Er waren in 2022 ook maar 3 klassieke massasprints in de Tour, een type Jakobsen zou normaliter 6-8 kansen krijgen in een Tour. Gelukkig zijn de tijden aan het veranderen wat dat betreft.
    18-10-2022 13:01
    Mjoa ‘klassieke sprinter’… Kijk wat Philipsen doet afgelopen Tour, da’s toch ook een sprinter? Eindigt 6 keer top-5. Zelfs Groenewegen reed 5x top-10.

    Dan is de conclusie dat Fabio wat te plat is voor de Tour en heeft hij m.i. ook niet zo enorm veel te eisen in die wedstrijd.
18-10-2022 08:31
Volgens mij gaat Rogic hem juist wel rijden, want een kans als kopman in de Tour krijgt ie niet meer. De belangen zijn te groot, en ze zullen het gaan verdelen. Verder inderdaad REV op zeker, en Pogi zal balen denk ik. Die rijdt stiekem liever de Giro, maar moet naar de Tour.
    18-10-2022 09:08
    Sowieso benieuwd wat TJV gaat doen, ze hebben ook nog Foss, Kelderman en Bouwman die misschien naar de Giro willen en dan is er ook nog een Wout van Aert, waarom zou die niet eens de Giro pakken ipv de Tour nu van Baarle een gedeelte van zijn werk kan oppakken daar...
    18-10-2022 20:36
    'k Kan me niet voorstellen dat TJV alle eieren voor de Tour in het Vingegaard-mandje legt, die nemen Roglic op zeker mee. Foss, Kruiswijk, Harper denk ik.
18-10-2022 08:36
En die laatste tijdrit inderdaad. Je zal maar sprinter zijn, alle bergen hebben overwonnen, en dan op de een na laatste dag naar huis moeten want buiten de tijd...
    18-10-2022 08:56
    Hoeveel mogen ze maximaal verliezen tijdens een klimtijdrit? Is dat 25%?
    18-10-2022 09:03
    In de Tour is het 25% voor tijdritten maar ik dacht in de Giro 30%. Lijkt me een inspanning van 35-40 minuten te zijn voor de toppers, dan mag je 11-12 minuten verliezen. Zelfs al verlies je er al 2 in die eerste 11 vlakke kilometers dan heb je nog altijd bijna 10 minuten marge op een klim van 7km.
    18-10-2022 09:44
    Ik denk ook idd dat de Giro 30% is. Ik zou denken vlakke stuk aan +-50k/h zit je aan 13,5min. De klim aan 1800VAM is +-30min (dit is 15k/h) Zit je totaal aan goeie 43min.
    Heb je idd een 12à13 minuten te verliezen.
    Als je het vlakke aan 45 k/h rijdt, verlies je 1,5min, heb je nog dikke 10min extra bergop. Moet je aan 11k/h rijden
    18-10-2022 10:44
    De tijdslimiet wordt van te voren bepaald voor elke organisatie, maar kan en zal volgens mij nog veel hoger dan 30% gelegd worden.
    Als je even terugkijkt naar de befaamde Foliforov klimtijdrit naar Alpe di Siusi uit 2016, zie je dat de laatste renner daar ruim 35% langer reed dan Foliforov, maar toch niet buiten tijd was. Ik weet niet wat toen exact de limiet was, maar die zal hier ook wel heel hoog gelegd worden.
18-10-2022 09:04
Smikkelen en smullen, maar het deelnemersveld blijft een vraag.
In de Tour zou sprake zijn van een ploegentijdrit (volgens David Gaudu in de eerste week) en de geruchten wijzen op 1 lange tijdrit in de Alpen, na twee weken.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine