Dit is het parcours van de Tour de France 2022
Organisator ASO heeft het parcours van de Tour de France 2022 gepresenteerd. Dat gebeurde naar goede gewoonte opnieuw vanuit het Palais des Congrès in hartje Parijs. De Tour begint op vrijdag 1 juli in de Deense hoofdstad Kopenhagen en eindigt op zondag 24 juli op de Champs Elysées in de Franse hoofdstad Parijs.
De 109de editie van de Tour de France gaat zoals wel al langer weten van start in de Deense hoofdstad Kopenhagen, waar het peloton drie dagen blijft. Het is de eerste keer dat Le Grand Départ in Kopenhagen en Denemarken plaatsvindt. Daarna verhuist het Tourcircus naar het noorden van Frankrijk en doet het ook even België aan, amper twee jaar nadat Brussel gaststad was voor de Tourstart.
De vierde rit van Duinkerke naar Calais, doet het Heuvelland aan. Dat kennen we van Gent-Wevelgem. Rit zes start dan in Binche, thuisbasis van Intermarché-Wanty-Gobert. Maar de mooiste rit in de eerste week is ongetwijfeld de etappe van Lille naar Wallers-Arenberg, met maar liefst elf kasseistroken en goed voor twintig kilometer stenen. Vijf van die elf passages werden nooit eerder in een koers opgenomen, ook niet in Parijs-Roubaix.

Kasseien in de Tour, het zorgt altijd voor spektakel – foto: Cor Vos
Via een passage door de Vogezen, waarin op het eind van de eerste week opnieuw een aankomst op La Planche des Belles Filles op het menu staat, gaat het richting Alpen. Weliswaar via een Zwitsers ommetje: de achtste etappe eindigt in Lausanne (De finale is heuvelachtig met stijgingspercentages tot 12 procent, aldus Prudhomme) en de negende start in Aigle, waar de hoofdzetel van de UCI gevestigd is en daaruit vaart het peloton zo de Alpen binnen. Een etappe waarin al een paar ferme kuitenbijters opduiken.
Na de rustdag in Morzine staan drie korte, maar lastige Alpenritten op het menu. Rit tien eindigt boven in Megève, terwijl de elfde etappe de koninginnenrit lijkt te zijn, met de Col du Télégraphe, de Col du Galibier en de aankomst bergop op de Col du Granon. Nog een dag later – op de Franse feestdag – gaat het van Briançon naar Alpe d’Huez, met onderweg opnieuw de Galibier op het menu. Dit is de hoogste bergtop van de komende Tour de France en dus de Souvenir Henri Desgrange.
Vrijbuiters
Daarna volgt een tweedaagse voor vrijbuiters. Met op vrijdag de overgangsetappe naar Saint-Etienne en op zaterdag de etappe naar de vliegbasis van Mende, om tot slot op zondag nog eens de sprinters te plezieren met een aankomst in Carcassonne. Het peloton mag in deze middeleeuwse stad op maandag nog een laatste keer uitblazen en de batterijen opladen tijdens de derde rustdag. Dat is nodig, want net als in de Alpen wachten er in de Pyreneeën heel korte bergetappes. Daar gaan slachtoffers vallen.

Dit jaar triomfeerde Cavendish in Carcassonne – foto: Cor Vos © 2021
In de slotweek staan nog onder meer twee aankomsten bergop in de Pyreneeën geprogrammeerd. De eerste op het loeisteile vliegveld van Peyragudes, de tweede boven op Hautacam. Tot slot mogen de klassementsrenners zich opmaken voor een finaleproef op de voorlaatste dag van deze Ronde van Frankrijk. Een tijdrit van maar liefst veertig kilometer tussen Lacapelle-Marival en Rocamadour. Opmerkelijk: in volle finale van de tijdrit duiken nog twee korte klimmetjes op. Het slot is traditiegetrouw op de Champs-Elysées.
Tour 2022 kort:
* 3.328 kilometer
* 29 cols van 2de, 1ste of buiten categorie
* 6 bergritten
* 5 aankomsten bergop
Tour de France 2022 (1 – 24 juli)
Ploegenpresentatie in Kopenhagen; de Tour start op vrijdag één dag vroeger dan normaal
En die kasseien zijn ook mooi.
En minstens 5 finishen bergop van de bergetappes als ik het goed heb?
Als Tom bij Jumbo blijft. En als TJV geen betere opties heeft.... Jumbo richt zich in eerste instantie op Primoz en Wout en afhankelijk van de vorm van Jonas of Sepp is er wellicht geen plaats voor Tom.... Afwachten tot Giro-presentatie.
Dumoulin moet lekker doen wat z'n hart zegt.
Daardoor is dumoulin weer wielrenner geworden.
Tour giro of wat het ook wordt, zolang dumoulin er plezier in heeft drijft de topsporter zelf wel in hem naar boven.
- 50+ km tijdrijden
- Kasseien
- Longwy/Lausanne zijn leuke finishes
- Alpe d'Huez en Hautacam zijn mooie etapes. Granon is een beest van een klim
Matig:
- Te weinig bergetappes of overgangsetappes die bergop beginnen
- Weer Mende is meh
- Overgangsetappes lijken te saai, zeker Foix
Slecht:
- PdBF voor de 400ste keer in 10 jaar tijd. En 'Super Planche' is nonsens
- Waar blijft die monsterbergetappe van 200 km met 5 cols? De zware bergetappes zijn veel te kort.
- Geen etappes waar een 'putsch' mogelijk is, dus als het klassement vroeg in de plooi ligt is de spankracht snel weg
Maar het is inderdaad een feit dat het peloton in de tour altijd meer genivelleerd (op topniveau) en risico-avers is.
Wat ik vooral jammer vind, is het gebrek aan starts bergop, waarbij dan bijvoorbeeld mannen die tussen de 10-20 staan in het klassement mee sluipen, of ploegen hun betere klimmers vooruit kunnen sturen als springplank. Hierdoor krijg je in overgangsetappes (en de meeste bergetappes eigenlijk ook) bijna altijd kopgroepen van hardrijders en wat klimmers die compleet uit vorm zijn en op een uur staan. De strijd voor de overwinning kan dan wel interessant zijn in de kopgroep, maar de samenstelling van de kopgroep zelf heeft zelden potentiele implicaties voor het klassement.
Kwestie van de schade beperken op de Granon en alle andere etappes winnen.
Dan staat hij op de laatste dag 9 seconden achter Pogi en wint Wout de sprint.. lijkt me logisch
Voor TJV jammer dat er geen ploegentijdrit in zit.
Zou gigantisch zijn. Maar ja, als je toch veruit de beste bent, kun je die ook maar even meepakken toch? Met 4 ritzeges erbij staat hij na deze Tour al op 10. Lekker hoor.
Onmogelijk met de huidige puntenverdeling, zelfs met 5 zeges in bergritten is die kansloos.
Dus t wordt:
Roglic
Vingegaard
V Aert
Dumoulin
Gesink
Kuss
Foss of Vos
Theunissen
Dennis
En Kruijswijk rijdt geen Tour volgend jaar?
Overigens hoop ik dat ze wel een andere regisseur hebben voor de koers want de regisseur van de presentatie had er duidelijk niet veel van gegeten
En dat als je daar van af wil wijken je dat even moet vragen.
Enige gevaar kan weleens zijn dat er in de eerste week en de Alpen al zulke grote verschillen ontstaan dat de spanning voor het klassement al snel weg is.
Wat de ASO heeft willen doen is denk ik een parcours op maat van Bernal maken, gravel aankomst, technische afdalingen, kasseien en als belangrijkste natuurlijk de vele klimkilometers boven de 2000m maken het de ideale omstandigheid voor bernal om Pogacar van de troon te stoten.
Een grote ronde is gewoon allround, denk nu niet dat de sloveense boys niet over gravel kunnen rijden of geen hoge cols aankunnen.
De colombianen hebben dan wel altijd op hoogte geleefd, gedurende het koersjaar zitten ze net als alle andere klassementsmannen in europa van hoogtestage tot hoogtestage te koersen. Deze kunnen wel allemaal wat ijle lucht aan hoor.
Daarnaast staan er ook wat onjuistheden in je stelling namelijk dat Bernal net zo beroerd zou tijdrijden als Carapaz of Mas. Ook is Roglic gewoon een brokkenpiloot en is gravel/kasseien normaal gesproken ten nadele van hem. Dat laatste geld dan niet voor Pogacar, al denk ik dat Pogacar alleen de tour kan verliezen als hij aan de Giro deelneemt of valt.
Verder een behoorlijke verplaatsing voor de laatste etappe, maar die begint toch later.
Hoewel ik Parijs- Roubaix fantastisch vind, dit is voor 1 koers voor wie daar aan mee wil deelnemen.
Moeten we in de Tour echt over steentjes die na de oorlog zijn aangelegd? Hoeveel gaan er hier vallen en hoeveel gaan er wel niet al uit geschakeld zijn of veel tijd verliezen voor we in de bergen komen
Nee dit hoort niet in de Tour, dit heeft niets met een allrouder zijn te maken
Spektakel zal het wel opleveren, maar dit hoeft niet in de tour